هرآنچه باید درباره رنگ بدون بو بدانید

هرآنچه باید درباره رنگ بدون بو بدانید

امروزه رنگ ها جز یکی از مهم‌ ترین و پر استفاده‌ ترین ابزاری هستند که از آن ها برای نوسازی یا زیباسازی مکان های مختلفی استفاده میشود، در واقع می‌توان گفت به محض شروع بحث در رابطه با تغییر دکوراسیون یک مکان استفاده از رنگ های مختلفی جهت رنگ آمیزی این مکان ها جز اولین گزینه‌ هایی است که به ذهن افراد خطور میکند.

در عین اینکه رنگ‌ ها جز یکی از اجزا جدایی ناپذیر از دکوراسیون هستند استفاده از آن ها برای برخی از افراد ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. رنگ بدون بو گروهی از مدل های رنگ صنعتی است که در هنگام استفده باعث ایجاد هیچ حس ناخوشایدی برای افراد نخواهد شد.

اگر قصد تغییر دکوراسیون محیط زندگی یا محل کار خود را دارید اما بخاطر واکنش های حساسیتی بدن به رنگ های از جمله سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، تنگی نفس یا … از انجام آن اجتناب می‌کنید توصیه می‌شود در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با رنگ بدون بو ، ویژگی ها و مزیت های رنگ بدون بو و انواع آن اشنا شوید.

رنگ بدون بو چه نوع رنگی است ؟

یکی از اولین مواردی که بعد از تصمیم به رنگ آمیزی یک مکان به ذهن اکثر افراد خطور میکند، بو آزار دهنده رنگ و اجتناب از قرارگیری در محیط رنگ شده برای چندین ساعت به منظور از بین رفتن اثرات رنگ در هوای محیط است.

بو ناخوشایند در رنگ های صنعتی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیب آن ها هنگام فرایند تهیه این محصولات میباشد. از جمله مواد و ترکیبات شیمیایی که باعث ایجاد بو های آزار دهنده در رنگ ها میشود میتوان به ترکیبات شیمایی سنگین، مواد فعال کننده، حلال ها و VOC اشاره کرد.

 VOC (Volatie Organic Compounds )  که به معنی ترکیبات آلی حاوی ولتایل است را میتوان جز یکی از مهم ترین عواملی در نظر گرفت که در ایجاد بوی بد رنگ ها نقش دارد. این ترکیب آلی علاوه بر ایجاد بوی ناخوشایند در رنگ ها بعد از وارد شدن به محیط زیست میتواند باعث بروز مشکلاتی همچون آلوده شدن آب، هوا و خاک شود.

علاوه بر عوارض VOC  برای محیط زیست باید گفت که این ترکیب آلی باعث بروز مشکلات حساسیتی برای بدن انسان هنگام استفاده از رنگ ها جهت رنگ آمیزی خواهد شد. برای کاهش اثرات مخرب VOC  بر محیط زیست سلامت انسان‌ ها گروهی از رنگ‌ های صنعتی با نام رنگ بدون بو وارد بازار رنگ شدند.

در ترکیب تشکیل دهنده رنگ بدون بو از گروهی مواد با نام مواد خنثی کننده اصلاح کننده استفاده میشود تا بئوی ناخوشایند رنگ ها را تا مقدار بسیار زیادی کم کند، لازم به ذکر است در ترکیب رنگ‌ه ای بدون بو  همانند سایر رنگ‌های صنعتی از مواد شیمیایی قوی ایی استفاده شده اما وجود ترکیبات ذکر شده مانع از آزاد شدن این ترکیبات در محیط میشوند.

رنگ بدون بو دارای چه ویژگی هایی است؟

همانطور که ذکر شد رنگ‌ های بدون بو گروهی دیگر از مدل های  رنگ‌ صنعتی هستند، این رنگ‌ ها بعد از به روی کار آمدن توانستند توجه طیف وسیعی از افراد را به سمت خود جلب کنند و جایگزین اکثر رنگ‌های صنعتی برای رنگ آمیزی محیط‌ های مختلف شوند. از جمله دلایل متمایز کننده رنگ بدون بو از سایر مدل های رنگ صعنتی میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

یکی از دلایل مهمی که باعث ایجاد بوی ناخوشایند رنگ ها هنگام استفاده از آن ها میشود، استفاده موادی همانند تیتنر و حلال های نفتی جهت رساندن آن ها به غلظت مناسب است. از انجایی که رنگ بدون بو نوعی رنگ بر پایه آب است شما برای رقیق کردن آن و رساندن آن به غلظت دلخواه نیازی به استفاده از حلال های صنعتی و دارای بو های آزار دهنده نخواهدی داشت و میتوانید با  استفاده از آب اقدام به رقیق کردن این رنگ کنید.

در کنار استفاده از حلال های صنعتی جهت رقیق کردن رنگ ها ترکیب آلی VOC یکی دیگر از مواردی ست که در ایجاد بوی بد رنگ ها نقش دارد. میزان این ترکیب آلی در فرایند تهیه رنگ‌های بدون بو تا حد قابل توجهی کاهش یافته همین باعث شده تا  میزان بوی آزار دهنده این رنگ ها تا میزان زیادی از سیار رنگ های صنعتی کمتر باشد.

بعد از استفاده از سایر رنگ‌ های صنعتی، بوی آزار دهنده این رنگ ها ممکن است تا مدت زیادی در محیط باقی بماند و با استفاده از تهویه هوا از محیط خارج نشود، در در رابطه با رنگ‌ های بدون بو می‌توان اینگونه گفت که بوی این رنگ ها که ممکن است فقط برای درصد کمی از افراد به میزان خیلی کمی آزاردهنده باشد با استفاده از تهویه مطبوع در مدت زمان کوتاهی از محیط خارج میشود.

167807a0305596082a1643e910108967 - هرآنچه باید درباره رنگ بدون بو بدانید

بررسی مزایا رنگ بدون بو

اگر بخواهیم در رابطه با مزایا رنگ بدون بو صحبت کنیم باید گفت که مزایا این رنگ فقط شامل آن‌ ها نمی‌شود و این رنگ دارای مزایای بسیار زیادی در رابطه با محیط زیست نیز است. در ادامه مطلب به بررسی ازمزایا این رنگ پرداخته ایم:

 

قابل استفاده برای کودکان و افراد دارای مشکلات تنفسی:

رنگ بدون بو را می‌توان جزء یکی از مناسب‌ ترین و بهترین انتخاب‌ ها جهت رنگ آمیزی اتاق خواب کودکان و مهد کودک ها دانست.  علت مناسب بودن رنگ بدون بو برای محیط‌ های ذکر شده این است که این رنگ ها از مواد شیمیایی کمتر نسبت به سایر رنگ‌ ها برخوردار هستند و بعد از خشک شدن هیچ اثر یاز بوی نامطبوع از خود برجای  نمی‌گذارند.

ویژگی ذکر شده در رابطه با رنگ بدون بو باعث شده تا این رنگ برای بیماران تنفسی از جمله افراد دارای  بیماری آسم هیچگونه ضرری نداشته باشد و این افراد بتوانند به راحتی از این رنگ برای زیباسازی یا نوسازی محیط دلخواه خود استفاده کنند.

 

دوستدار محیط زیست:

همانطور که گفته شد در ساختار رنگ های صنعتی از ترکیبات شیمیایی قوی ایی استفاده شده که این ترکیبات بعد از اعمال شدن بر روی سطح مورد نظر در محیط  آزاد میشوند و هوا اطراف را آلوده میکنند. مدت زمان آزاد سازی این ترکیبات شیمیایی و آلوده کردن محیط اطراف می‌تواند تا 6 سال  به طول بیانجامد.

از جمله  ترکیبات شیمیایی قوی موجود در رنگ‌های صنعتی که بعد از اعمال این رنگ‌ ها در محیط اطراف آزاد میشوند میتوان به فلزات، وینیل کلراید و فرمالدئید اشاره کرد. لازم به ذکر است که در ترکیب شیمیایی رنگ بدون بو از این ترکیبات مضر استفاده نشده و همین باعث می‌شود تا افراد و محیط زیست از اثرات و عوارض ان در امان باشند.

 

داشتن قابلیت شستشو و دوام بالا:

پس از اعمال رنگ بدون بو بر روی سطح مورد نظر اگر متوجه وجود آلودگی‌ ها یا لکه‌ هایی بر سطح رنگ شدید می‌توانید با استفاده از آب و مواد شوینده اقدام به پاکسازی آن نمایید، این رنگ‌ ها در برابر مواد شیمیایی و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردارند و بنابراین شما نیاز به هیچ گونه نگرانی در رابطه با تمیز کردن آن نخواهید داشت.

علاوه براینکه رنگ بدون از مقاومت بالایی در برابر آب و مواد شوینده برخوردار است، دارای مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و حرارت نیز میباشد. این مقاومت رنگ بدون باعث میشود تا این رنگ بعد از اعمال تا مدت زمان زیادی نیازی به ترمیم و بازسازی نداشته باشد.

 

میزان پوشش دهی بالا:

رنگ بدون بو از قابلیت پوشش دهی بالایی برخوردار است و همین باعث میشود تا هنگام استفاده از این رنگ تا میزان زیادی در هزینه و نیرو انسانی صرفه جویی شود. همچنین لازم به ذکر است که این بعد از قرار گرفتن بر روی سطوح مختلف به سرعت خشک میشود و تا مدت زیادی در هزینه صرفه جویی میشود.

 

بررسی انواع مدل های رنگ بدون بو

 

رنگ بدون بو دارای مدل های مختلفی برای استفاده و کاربرد های مختلف است، همین تنوع در مدل های رنگ بدون بو باعث شده تا کاربرد آن در صنایع مختلف روز به روز در حال گسترده شدن است. از جمله مدل های مختلف رنگ بدون بو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

سخن پایانی

اگر قصد  تغییر دکوراسیون محیط زندگی یا محل کار خود را به واسطه رنگ آمیزی دیوار های آن دارید به پیشنهاد میشود تا در هنگام انتخاب رنگ، رنگ بدون بو جزء یکی از اولین انتخاب خود قرار دهید. این رنگ از جمله رنگ هایی که در کنار زیبایی و جذابیتی که دارد به حفظ سلامت شما کمک کند.

شما میتوانید سوالات خود را در رابطه با این محصول از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید یا از طریق شماره درج شده با قسمت مشاوره گروه مهندسی ثمین پلیمر در ارتباط باشد تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگو سوالات شما باشند: 09122650578

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *