خط کشی زمین هندبال و ابعاد زمین هندبال راهنمای تصویری

خط‌ کشی زمین هندبال و ابعاد زمین هندبال راهنمای تصویری

به طور معمول زمانی که صحبت از ورزش‌ های تیمی می‌شود از جمله مواردی که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند، زمین اجرای آن ورزش و تعداد بازیکنان آن می‌باشد. یکی از ورزش‌ های محبوب تیمی که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم ورزش هندبال می‌باشد.

 همانند سایر ورزش‌ های تیمی خط‌ کشی زمین هندبال از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در این ورزش است که توانسته نظر بسیاری از ورزشکاران را به سمت خود جلب کند. می‌توان گفت که خطوط رسم شده بر روی زمین اجرای بازی هندبال به دلیل ایجاد ساختار و اصول مهم بازی نقش مهمی در این ورزش دارند.

 همچنین لازم به ذکر است که این خطوط رسم شده نه تنها باعث ایجاد مرزبندی دقیق زمین می‌شود، بلکه به بازیکنان ورزش جذاب این امکان را می‌دهد تا بتوانند در موقعیت‌ های مختلف بازی، از جمله موقعیت‌های سخت و دشوار بهترین عملکرد و استراتژی را از خود ارائه دهد.

 برای آشنایی بیشتر با ورزش جذاب و تیمی هندبال و همچنین آشنایی با مواردی از جمله خطوط مهم در خط‌ کشی زمین هندبال، نقش خطوط زمین هندبال در عملکرد بازیکنان و مواردی از این قبیل می‌توانید در ادامه این مطلب از گروه مهندسی ثمین پلیمر با ما همراه باشید

معرفی خطوط مهم در خط‌ کشی زمین هندبال

همانطور که می‌دانید در تمامی زمین‌های اجرای ورزش خطوط  رسم شده با توجه به یک سری از استاندارد های  جهانی کشیده می‌شوند و هرکدام از آن ها دارای  یک سری نقش‌های ویژه هستند که در ادامه این مطلب می‌خواهیم آن ها را بررسی کنیم:

خطوط گل زنی:

همانطور که از نام خطوط گل زنی پیداست، می‌توان تا حدودی محل قرارگیری آن در زمین هندبال را حدس زد. در رابطه با این خطوط باید گفت که خطوط گل زنی به عنوان یک نقطه مرکزی برای حمله تیم مقابل محسوب می‌شوند، زیرا بازیکنان هر تیم تلاش می‌کنند تا با ضربه‌ های خود توپ را از این خط عبور دهند و امتیاز کسب کنند.

این خطوط نقطه محوری از دید بازیکنان حمله‌ ای است که آن ها را به هدف نهایی بازی، یعنی امتیاز کسب کردن گل، هدایت می‌کنند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

خطوط مرکزی:

خطوط مرکزی از جمله خطوطی هستند که نقش بسیار مهمی در تقسیم زمین بازی به دو ناحیه دفاع و حمله دارند. لازم به ذکر است که ابن خطوط نه تنها در مشخص کردن مرکز بازی نقش دارد بلکه به بازیکنان کمک می‌کنند تا موقعیت خود را در زمین حفظ کنند و مسئولیت خود را به عنوان دفاع کننده یا حمله کننده به درستی انجام دهند.

 در انتها لازم به ذکر است که خطوط مرکزی در تصمیم‌ گیری‌ های استراتژیک و انتخاب بهترین حرکت ممکن به بازیکنان نیز کمک خواهد کرد.

خطوط حفاظتی:

همانطور که از اسم خطوط حفاظتی پیداست می‌توان گفت که این خطوط در تعیین منطقه دفاع و جلوگیری از حمله نقش دارند.این خطوط اصول مهمی را برای تشکیل دفاع مؤثر تیم فراهم می‌کنند و با تعیین محدوده‌های دقیق، به بازیکنان کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن از دروازه خود محافظت کنند و حمله حریف را مهار کنند.

خط شش متری:

خط شش متری یک خط مهم در زمین هندبال است که در نزدیکی دروازه قرار دارد. این خط به عنوان مرزی برای محدودهٔ حریفان عمل می‌کند. هنگامی که یک تیم در حال انجام پرتاب 7 متری یا جریمه است، بازیکنان حریف باید از این خط عقب بروند تا فاصله‌ای مشخص بین خود و بازیکن پرتاب کننده باشد.

اگر حریف در هنگام انجام جریمه از این خط عقب نرود و تخلف انجام دهد، تیم مقابل یک پنالتی مستقیم دریافت می‌کند که یک فرصت برای گلزنی بسیار مهم در بازی محسوب  می‌شود.

خط نیمه میدان:

خط نیمه میدان در هندبال به عنوان مرزی بین دو قسمت زمین بازی عمل میکند. این خط نقطه ای است که یک نقش بسیار مهم و اساسی در جدا نمودن نیمه دفاع و حمله هر تیم دراد. لازم به ذکر است بازیکنان از این خط به عنوان نقطه انتقل توپ از محدوده دفاعی به محدوده حمله یا برعکس استفاده میکنند.

photo 2023 11 18 20 44 09 - خط‌ کشی زمین هندبال و ابعاد زمین هندبال راهنمای تصویری

بیشتر بخوانید:خط کشی زمین بسکتبال و ابعاد زمین بسکتبال راهنمای تصویری

ورزش هندبال چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

با توجه به مواردی که در قسمت معرفی مطلب گفته شد کاملاً با این آشنایی دارید که ورزش هندبال در دسته ورزش‌ های گروهی قرار می‌گیرد. بازیکنان این ورزش همانند اکثر ورزش‌ های تیمی در دو تیم قرار می‌گیرند که هر یک از این تیم‌ ها دارای 7 بازیکن می‌باشند و باید تلاش کنند تا توپ را وارد دروازه تیم مقابل کنند.

 اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه این ورزش محبوب تیمی به دوران باستان باز می‌گردد که دلیل این امر وجود تشابه در حرکات این ورزش با نقاشی‌ ها و مجسمه‌ های موجود از زمان یونان باستان است. اما به طور کلی باید گفت که تاریخچه هندبالی که امروزه از آن در دنیای ورزش یاد می‌شود به قرن 19 میلادی باز می‌گردد.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید در رابطه با این ورزش و تاریخچه آن ذکر کنیم این است که در سال 1917 میلادی اتحادیه‌ هندبال که شامل هلند، آلمان، سوئد دانمارک می‌شدند یک سری از قوانین جدید و مدرنی را برای این ورزش ابداع کردند که همین امر باعث شد تا اولین دوره بازی‌ های بین المللی هندبال در همان سال برگزار شود.

 پس از برگزار شدن اولین دوره بازی‌ های بین‌ المللی هندبال در سال 1928 این ورزش به عنوان یکی از ورزش‌ های رسمی در دسته ورزش‌های المپیکی قرار گرفت به طوری که هر ساله افراد زیادی مشتاق به تماشای هندبال در بازی‌های المپیکی هستند.

بررسی نقش خطوط زمین هندبال در عملکرد بازیکنان

کاملاً مشخص است که خطوط زمین هندبال می‌تواند نقش موثری در عملکرد بازیکنان داشته باشند که از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به افزایش تمرکز بازیکنان
  • افزایش روحیه بازکینان در هنگام و قبل از بازی
  • کمک به انجام داوری عادلانه
  • کمک به افزایش عملکرد بازیکنان
  • کمک به بکارگیری تکنیک های درست و به موقع در هنگام بازی
  • کاهش میزان خطا

سخن پایانی

امیدواریم پس از مطالعه این مطلب از گروه مهندسی ثمین پلیمر توانسته باشیم شما را به صورت دقیق و کامل با مفاهیمی همچون ورزش هندبال و تاریخچه آن و سایر موارد مهم در رابطه با اهمیت وجود خط کشی در زمین هندبال آشنا کنیم. پس از مطالعه مذهب بالا چنانچه سوالی در رابطه با موارد ذکر شده داشتید می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *