خط کشی زمین فوتسال

خط کشی زمین فوتسال و ابعاد زمین فوتسال راهنمای تصویری

ورزش فوتسال به عنوان یک ورزش تیمی از سرگرمی و هیجان بسیار بالایی برخوردار است. این ورزش پس از مدتی از به روی کار آمدن و شناخته شده شدن در میان مردم شروع به راه یافتن به بازی‌ های بین‌ المللی و سرانجام بازی‌ های المپیک نمود. با توجه به پیشرفت سریع فوتسال در دنیای ورزش باید راهکار های دقیق‌ تری جهت انجام داوری عادلانه در این ورزش به کار گرفته می‌شد که از جمله آن ها می‌توان به خط کشی فوتسال یا همان خط‌ کشی زمین فوتسال به شکل اصولی اشاره نمود.

همانطور که مشخص شد ما در این مطلب از گروه مهندسی ثمر پس از آشنایی شما با ورزش فوتسال و تاریخچه آن قصد داریم در رابطه با مواردی همچون اصول خط کشی فوتسال و تمامی موارد مربوط به آن همانند تاثیر خط کشی فوتسال بر عملکرد بازیکنان و استاندارد های قابل توجه در رابطه با خط کشی فوتسال صحبت کنیم.

ثمین پلیمر مجری و تولیدکننده کفپوش های زمین فوتسال طبق استاندارد فندراسیون جهانی و همچنین مجری خط کشی حرفه ای فوتسال در کشور طبق ابعاد زمین فوتسال استاندارد فدراسیون فوتبال

خط کشی زمین فوتسال چطور انجام می شود ؟

خط کشی زمین فوتسال - خط کشی زمین فوتسال و ابعاد زمین فوتسال راهنمای تصویری

آشنایی با ورزش فوتسال و تاریخچه آن

فوتسال همانند ورزش‌ هایی همچون والیبال، بسکتبال، فوتبال یا…  در دسته ورزش‌ های تیمی قرار می‌گیرد این ورزش تیمی داخل سالن‌ های روبسته با توپ‌ های فوتبال کوچک انجام خواهد شد. شما برای انجام ورزش فوتسال همانند سایر ورزش‌ های تیمی باید اقدام به تشکیل تیم نمایید.

تشکیل تیم در بازی فوتبال به این صورت است که دو تیم ۵ نفره باید در یک میدان بازی کوچک تر از زمین فوتبال اقدام به وارد کردن توپ به درون دروازه حریف نمایند.

لازم به ذکر است که قوانین فوتسال بسیار شبیه به قوانین فوتبال می‌باشد با این تفاوت که در فوتسال تعداد نفرات هر تیم کمتر می‌باشد، بازی در فضای سربسته انجام می‌شود و بازیکنان مجاز به استفاده از ضربه آزاد جهت گل کردن توپ نیستند.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه این ورزش تیمی صحبت کنیم باید گفت که تاریخچه پیدایش فوتسال تقریباً به زمان تاریخچه ورزش بسکتبال باز می‌گردد. ورزش فوتسال برای اولین بار در سال 1930 میلادی در کشور آرژانتین ابداع شد و به سرعت توانست از محبوبیت بالایی در میان افراد بهره‌ مند شود به طوری که امروزه به عنوان یکی از ورزش‌ های مورد علاقه اکثر افراد شناخته می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که کلمه فوتسال از ترکیبی از کلمات فوتبال (Football) و سالا (Sala) به معنی داخل است. همین امر توجه به این دارد که ورزش فوتسال یک نوع فوتبال داخلی  با قوانین کمی متفاوت‌ تر می‌باشد.

رنگ مورد استفاده جهت خط کشی زمین فوتسال چیست؟

برای خط کشی داخل سالن فوتسال چه با کفپوش رولی pvc یا کفپوش پلی اورتان ورزشی اجرا شده باشد می توانید از رنگ پوکسی یا رنگ پلی اورتان استفاده کنید البته رنگ ترافیکی هم قابل اجرا هستند.

آشنایی با تاثیر خط کشی فوتسال بر عملکرد بازیکنان

این امر کاملاً بدیهی و قابل پیش‌ بینی است که خط کشی فوتسال می‌تواند تا حدود بسیار زیادی عملکرد بازیکنان را در حین انجام بازی افزایش دهد و از طرفی انجام داوری عادلانه در بازی‌های معمولی یا بازی‌ های مهم‌ تر همانند بازی‌های جهانی یا بین المللی کمک کند.

با توجه به نقش خط‌ کشی‌های موجود بر روی زمین فوتسال بر عملکرد بازیکنان و داوری عادلانه داوران ما در این قسمت از مطلب می‌خواهیم تا در رابطه با تاثیر خط کشی فوتسال به شکلی دقیق و تخصصی صحبت کنیم.

بدر ابتدا باید گفت که در مقایسه با سایر ورزش های تیمی خط کشی های زمین فوتسال از ابعاد کوچکتری برخوردار هستند که دلیل این موضوع را میتوان به راحتی در کوچک تر بودن زمین فوتسال نسبت به سایر ورزش های تیمی پیدا کرد.

توجه داشته باشید که همین  خطوط کوچک و نسبتاً محدود تا حد بسیار زیادی می‌توانند عملکرد بازیکنان را کنترل کنند به گونه‌ ای که ابعاد کوچک‌ تر این خطوط باعث می‌شود تا بازی فوتسال بصورت فشرده‌ تر و با سرعت بسیار بالاتری انجام شود.

همچنین به این مورد توجه داشته باشید که  این خط‌کشی‌ها اگر به شکل اصولی و صحیح انجام شوند می‌توانند از تاثیرات روانی مثبتی بر روی بازیکنان برخوردار باشند زیرا بازیکنان با توجه به این خطوط می‌توانند به درستی تکنیک‌ها و استراتژی‌های موجود در ذهن خود را در هنگام بازی به حوزه عمل بیاورند.

در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که خط کشی‌ فوتسال علاوه بر تاثیر گذاشتن بر روان بازیکنان تا حد بسیار زیادی در عملکرد داوران بازی نیز دارای نقش می‌باشد.

به عنوان مثال می‌توان به این مورد اشاره کرد که این خطوط با تعیین کردن مناطق مختلف همچون مناطق حمله، مناطق دفاع و مناطق خطا به داوران در امتیازدهی به تیم‌ها یا اعمال حکم هایی همچون پنالتی کمک می‌کنند.

photo 2023 11 15 15 08 48 - خط کشی زمین فوتسال و ابعاد زمین فوتسال راهنمای تصویری

بیشتر بخوانید: کفپوش سالن فوتسال و استاندارد مورد تایید

ابعاد زمین فوتسال چگونه است ؟

خط کشی زمین فوتسال ( Futsal Court ) طبق یک سری از اصول و استانداردهای خاصی صورت می‌گیرد که تمامی آن ها نقش مهمی در ایجاد مناطق یا نحوه امتیازدهی در بازی دارند. این خطوط معمولاً به شکل یک مستطیل درون زمین بازی کشیده می‌شوند جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خط آتش یا خط مرزی:

خط آتش مشخص کننده مرز بین زمین بازی دو تیم می‌باشد. لازم به ذکر است که بازیکنان اجازه ورود یا خروج از این خط را نخواهند داشت زیرا در این صورت دچار خطا می‌شوند و ممکن است امتیاز به تیم مقابل داده شود.

خطوط داخلی منطقه پنالتی:

ر زمین فوتسال، دو خط داخلی در هر سمت از زمین واقع شده‌اند که به عنوان نقطه‌ی شروع و اجرای ضربه پنالتی شناخته می‌شوند. این خطوط، نقطه دقیقی را مشخص می‌کنند که در صورت رخداد تخلف درون منطقه‌ی پنالتی، ضربه پنالتی به تیم متضرر تعلق می‌گیرد.

خط میانی:

همانطور که از اسم ” خط میانی” پیداست این خط پس از رسم شدن زمین بازی را به دو نیم تقسیم می‌کند و. شروع بازی یا ادامه بازی پس از گل زدن است.

خط دور دروازه:

یکی از نقش‌های مهم در رابطه با خط دور دروازه این است که داوران با استفاده از آن می‌توانند گل بودن یا گل نبودن یک ضربه را مشخص کنند.

سخن پایانی

در انتها لازم به ذکر است کخ خطوط زمین فوتسال نقش حیاتی در اجرای بازی دارند؛ این خطوط شامل خط آتش بازی، خطوط داخلی منطقه پنالتی، خط میانی و خطوط دور دروازه هستند. آنها نقش مرزی بین مناطق مختلف را تعیین می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌های داوران مؤثرند. خطوط داخلی منطقه پنالتی نقطه شروع پنالتی را مشخص می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اعطای پنالتی و صدور کارت‌های تنبیهی نقش دارند.

 همچنین، خطوط دور دروازه مساحت گلزنی را مشخص می‌کنند و در تصمیم‌گیری درباره گل زدن یا عدم آن اهمیت دارند. این خطوط باعث دقت بیشتر در تصمیم‌گیری‌های داوران و تعیین موقعیت‌های بازیکنان می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *