رنگ مخزن آب آشامیدنی

رنگ مخازن آب آشامیدنی و راهنمای خرید

رنگ مخازن آب آشامیدنی همانند سایر رنگ ها از ترکیب مواد مختلف در کارخانه های تولید رنگ تهیه میشود، همانند اکثر رنگ ها بیشتر مواد و ترکیباتی که در فرایند تولید رنگ مخازن آب مورد استفاده قرار گرفته است شامل پیگمنت (رنگدانه) ها میشود. پیگمنت (رنگدانه) ها با کمک حلال ها در کنار سایر مواد بکار برده شده در ترکیب رنگ مخازن آب آشامیدنی قرار میگیرد و محصول نهایی تولید میشود. در ادامه مطلب به بررسی برخی از مواد و ترکیبات اصلی بکار برده شده در فرایند تهیه رنگ مخازن آب آشامیدنی پرداخته ایم:

بررسی ویژگی های رنگ مخازن آب آشامیدنی

از آنجایی که آب آشامیدنی ماده ایی که روزانه چندین مرتبه توسط هر شخص مورد استفاده قرار میگیرد باید استاندارد هایی در جهت حفظ سلامت آن بکار گرفته شود تا بعد از مصرف توسط اشخاص برای آن ها ایجاد بیماری یا کسالت نکند.

رنگ مخصوصی که برای رنگ آمیزی مخازن آب آشامیدینی مورد استفاده واقع میشود به علت داشتن ویژگی های خاص و منحصر به فرد تا حدودی به حفظ وضعیت سلامت آب موجود در این مخازن کمک میکند، برای اطلاع پیدا کردن از ویژگی های رنگ مخازن آب آشامیدنی در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

ضد حرارت بودن:

در فرایند تولید رنگ مخازن آب آشامیدینی معمولا از پیگمنت (رنگدانه) هایی استفاده میشود که باعث ایجاد طیف رنگی روشن در محصول نهایی شود، از این طیف رنگی رنگ های مخصوص مخازن آب آشامیدنی معمولا روشن و متمایل به سفید میباشد.

رنگ سفید بعد از اعمال شدن بر ردوی مخازن آب آشامیدنی نسبت به سایر طیف های رنگی میزان کمتری از نور خورشید را جذب میکند و در نتیجه باعث میشود آب آشامیدنی که درون مخازن قرار دارد تا مدت زیادی خشک باقی بماند و قابل استفاده باشد.

رنگ مخزن آب آشامیدنی 2 - رنگ مخازن آب آشامیدنی و راهنمای خرید

ضد اشعه ماوراء بنفش خورشید:

مخازن آب آشامیدنی ممکن است در مکان های گوناگونی نصب و مورد استفاده قرار بگیرند، از این رو ممکن برخی از آن ها با نصب در محیط های گرم ساعت های طولانی در معرض نور خورشید و اشعه های مختلف نور خورشید قرار بگیرند.

رنگ پلی یورتان بهترین رنگ برای رویه مخازن اب آشامیدنی می باشد این رنگ با خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما و همچنین مقاومت در برابر نور خورشید و رنگ پریدگی گزینه مناسبی هست .

برای زیر کار می توان از پرایمر زینک فسفات اپوکسی هم استفاده کرد که جهت جلوگیری از خوردگی مخازن به کار می آید.

جذب شدن اشعه های نور ماوراء بنفش خورشید توسط مخازن آب آشامیدنی هوایی فلری و منتقل شدن آن ها به آب آشامیدنی درون آن ممکن باعث آلوده شدن و تغییر برخی خواص آب آشامیدنی شود و لازم به ذکر است که بعد از استفاده از این آب آشامیدنی ممکن است مشکلات گوناگونی برای فرد بوجود بیاید.

یکی از ویژگی های رنگ مخازن آب آشامیدنی این است که بعد از اعمال شدن بر روی مخازن از جذب شدن اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری میکند و باعث میشود آب موجود در آن دچار آلودگی نشود و خواص آن تغییر نکند.

ضد باکتری بودن (Anti Bacterial):

رنگ اپوکسی خاصیت ضد باکتریال دارد ، که میتوان به آن خاصیت ضد خزه و ضد جلبرگ هم اضافه نمود که بسیار مفید است برای جلوگیری از خوردگی داخل مخزن هم میتوان از پرایمر زینک ریچ اپوکسی استفاده نمود.

یکی دیگر از ویژگی های رنگ مخازن آب آشامیدنی ضد باکتری (Anti Bacterial) بودن آن است، در فرایند تولید رنگ مخازن آب آشامیدنی علاوه بر مواد ذکر شده از مواد ضد باکتری  یا آنتی باکتریال استفاده میکنند. استفاده از مواد ضد باکتری برای رنگ آمیزی سطوح مختلف مخازن آب آشامیدنی باعث میشود تا این مخازن بعد از قرارگیری میکروب با ابکتری بر روی سطح شان به نابودی آن ها بپردازند.

خاصیت ضد باکتری (Anti Bacterial) بودن رنگ مخازن آب آشامیدنی باعث میشود تا آب موجود در آن ها برای مدت زیادی سالم بماند وبعد از استفاده از آن مشکلاتی از بیماری های دستگاه گوارش بوجود نیاید.

شفافیت بالا:

رنگ مخازن آب آشامیدین با طیف های رنگی روشن گسترده ایی تولید میشوند، میزان شفافیت برخی از رنگ های مخازن آب آشامیدنی به حدی بالا است که بعد از اعمال آن بر روی مخزن مورد نظر میتوان بدون نیاز به باز کردن درب مخزن از مقدار آب موجود در آن مطلع شد.

قابلیت هشدار:

تعدادی اندکی از رنگ های مخازن آب آشامیدنی در طیف های رنگی متفاوتی همانند قرمز یا نارنجی تولید و عرضه میشود، این رنگ های به عنوان رنگ هشدار دهنده شناخته میشوند که بر روی قسمت های حساس مخازن آب آشامیدنی همانند درب آن یا قسمت هایی از آن که مناسب برای مواقع ضروری هستند اعمال میشود.

 

مواد و ترکیبات تشکیل دهنده رنگ مخازن آب آشامیدنی

پیگمنت (رنگدانه):

پیگمنت (رنگدانه) یکی از اصلی ترین مواد مورد استفاده در فرایند تولید هر نوع رنگی میباشد، بسیاری از مردم بالافاصله بعد از شنیدن اسم این ماده بر این باور اند که از ان تنها برای ایجاد طیف های رنگی گوناگون در رنگ های مختلف استفاده میشود اما پیگمنت ها علاوه بر ایجاد طیف های رنگی گوناگون باعث ایجاد برخی از ویژگی ها در رنگ ها نیز خواهند شد. از جمله پیگمنت هایی که از ان ها در فرایند تولید رنگ مخزن آب آشامیدنی استفاده میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اکسید تیتانیوم (Titanium dioxide): پیگمنت اکسید تیتانیوم (Titanium dioxide) از جمله پیگمنت هایی است که بصورت ذاتی از رنگ سفید برخوردار و میتوان از آن برای ایجاد طیف رنگی سفید در رنگ مخازن آب اشامیدنی استفاده کرد. این نوع پیگمنت بعد از افزوده شدن به ترکیبات رنگ مخازن آب آشامیدنی باعث بالا رفتن قدرت پوشانندگی آن میشود بطوری که میتوان با استفاده از مقدار کمی رنگ سطح مقطع زیادی را رنگ آمیزی کرد.

همچنین لازم به ذکر است که این نوع پیگمنت در دارای مقاومت شیمایی بالایی است و باعث میشود تا بعد از اعمال شدن رنگ مخازن آب آشامیدنی بر روی مخازن، این مخازن در برابر عوامل و مواد شیمیایی گوناگون مقاومت خود را بالاببرند و به راحتی دچار آسیب دیدگی نشوند.

اکسید آهن (Iron oxide): این پیگمنت بعد از بکار برده شدن در ترکیبات رنگ مخازن آب آشامیدنی باید ایجاد طیف رنگی قرمز در آن ها میشود و از آن به عنوان رنگ هشدار دهنده استقاده میشود. اکسید آهن (Iron oxide) دارای مقاومت بالایی در برابر جذب اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است و همچنین از مقاومت شیمایی بالایی نیز برخوردار میباشد. این پیگمنت بعد از اضافه شدن به ترکیبات رنگ مخازن آب آشامیدنی تمامی ویژگی هی خود را به این محصول اضافه میکند.

رزین ها:

رزین ها همانند پیگمنت ها از جمله مواد اصلی هتسند که در ترکیبات هر نوع رنگی یافت میشوند و باعث ایجاد چسبندگی بین رنگ و سطح مورد نظر خواهند شد. از آنجایی که رنگ مخازن آب آشامیدنی از نوع رنگ های اپوکسی میباشند طبیعی است که در فرایند تولید آن ها از رزین اپوکسی استفاده شده باشد. رزین ها علاوه بر ایجاد خاصیت چسبندیگ باعث بالا رفتن مقاومت رنگ مخازن آب آشامیدنی در برابر مواد شیمیایی و حرارت نیز خواهند شد.

حلال ها:

همانطور که ذکر شد در فرایند تهیه رنگ مخازن آب آشامیدنی از مواد و ترکیباب مختلفی استفاده میشود، برخی از این مواد و ترکیبات به علت ذات و ساختاری که دارند بعد از قرار گرفتن در کنار یکدیگر نمیتوانند در هم حل شوند و یک محلول همگن را بوجود بیاورند. حلال ها بعد از بکار برده شدن در فرایند تولید رنگ مخازن آب آشامیدنی باعث در هم حل شدن مواد و ترکیبات تشکیلد دهنده آن و بوجود آن یک محلول همگن میشود.

لارم به ذکر است مواد و ترکیبات ذکر شده جزء مواد و ترکیبات اصلی مورد استفاده در ساختار رنگ مخازن آب آشامیدنی مباشند، علاوه بر مواد و ترکیبات ذکر شده گروهی دیگر از مواد با عنوان مواد افزودنی به ترکیب رنگ مخازن آب آشامیدنی افزوده میشود و میتوانند باعث بروز ویژگی های مفید بیشتری در این محصول شوند.

رنگ مخزن آب آشامیدنی 1 - رنگ مخازن آب آشامیدنی و راهنمای خرید

عوامل تاثیرگذار بر قیمت رنگ مخازن آب آشامیدنی

قیمت دلار و رشد روزانه تورم از جمله مواردی هستند که علاوه بر قیمت رنگ مخازن آب آشامیدنی بر روی قیمت تمامی اجناس و وسایل قابل تهیه اثر میگذارند، علاوه بر قیمت دلار و رشد روزانه تورم موراد دیگری نیز هستند که بر روی قیمت رنگ مخازن آب آشامیدنی تاثیرگذار اند. برخی از این عوامل عبارت اند از:

حجم رنگ مورد نیاز:

یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت رنگ مخازن آب آشامیدنی حجم رنگ تهیه شده است، رنگ مخازن آب آشامیدنی همانند سایر رنگ ها بعد از تولید در کارخانه های مربوطه در قوطی های با اندازه های مختلف قرار داده و توزیع میشوند. همانطور که مشخص است هر چه میزام رنگ مورد نیاز بیشتر باشد باید هزیته بیشتری را در قبال تهیه آن پرداخت.

نوع سطح مخزن:

ممکن است سطح مخزن آب آشامیدنی که شما میخواهید رنگ را بر روی آن اعمال کنید نیازی به آماده سازی قبل از رنگ آمیزی نداشته باشد و یک سطح کاملا سالم باسد، اما گاهی اوقت ممکن است سطح مخزن آب آشامیدنی دچار آسیب هایی شده باشد و قبل اعمال رنگ بر روی آن نیاز به تعمیر و آماده سازی داشته باشد.

شما در صورت نیاز داشتن سطح مخزن به تعمیر باید هزینه ایی برا تعمیر آن بپردازید و همین یکی از عواملی است که باعث بالا رفتن هزینه های رنگ امیزی مخزن آب آشامیدنی توسط رنگ مخزن آب آشامیدنی میشود.

شرایط محیطی:

همانطور که گفته شد مخازن آب آشامیدنی ممکن است در مکان های گوناگون با شرایط آب و هوایی گوناگون نصب شوند و مورد استفاده قرار بگیرند. از آنجایی کخ شرایط آب و هوایی در مکان های مختلف متغیر است شما ممکن است نیاز به رنگی داشته باشید که دارای یکسری از ویژگی های خاص متناسب با محیط نصب مخزن آب آشامیدنی داشته باشد. تهیه رنگ مخازن آب آشامیدنی دارای شرایط سازگار با محیط از جمله ویژگی های خاصی است ک بر قیمت خرید رنگ مخازن آب آشامیدنی می افزاید.

رقابت در بازار:

یکی از موارد مهم دیگری که بر روی قسمت رنگ مخازن اب آشامیدنی تاثیر میگذارد میزان رقابت بین تولید کنددان ان در بازار است، کارخانجات مختلفی وجود دارند که سعی میکنند با برند های متفاوت این محصول را وارد بازار کنند. هرچه کارخانه و برندی که این محصول را تولید کرده است سرشناس تر و قدیمی تر باشد قیمت محصول ارائه شده توسط آن بالا تر خواهد بود.

برای خرید رنگ مخازن اب اشامیدنی شما میتوانید از طریق شماره درج شده با دفتر گروه مهندسی ثمین پلیمر تماس حاصل فرمایید، همچنین میتوانید علاوه بر اطلاع پیدا کردن از شرایط خرید این محصول از لیست جدیدترین لیست قیمت ارائه شدن در رابطه با آن مطلع شوید 02634904972 همچنین با تماس با بخش مشاوره گروه مهندسی ثمین پلیمر میتوانید راهنمایی های لازم را پیش از خرید این محصول دریافت کنید و به تمامی ابهامات خود در این باره پاسخ دهید 09122650578 .

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *