روکش اپوکسی آنتی استاتیک قیمت به روز به همراه مشخصات فنی محصول

روکش اپوکسی آنتی استاتیک بهترین روکش برای محیط هایی محسوب می شود که در معرض شدید بارهای الکتریکی قرار دارند. به طور کلی، در صنایعی که قطعات الکترونیکی یا مواد شیمیایی فرار نقش زیادی دارند، الکتریسیته ساکن می تواند منجر به خسارت، انفجار و آسیب شود. لذا طیف متنوعی از روکشهای صنعتی به منظور جلوگیری از این خسارات تدوین شده اند. از جمله­ ی این روکشها می توان به روکش اپوکسی آنتی استاتیک اشاره کرد. این روکش، ضد الکتریسیته ساکن است و برای هرگونه تخلیه استاتیک احتمالی، الکتریسیته ساکن را جمع می کند و در کفپوش آنتی استاتیک به کار می رود. مقاومت حرارتی، شیمیایی و مکانیکی مطلوب این محصول از خصوصیات برجسته­ ی این روکش می باشد.

در ادامه ی مطلب با سایر ویژگی ها و مصارف روکش اپوکسی آنتی استاتیک بیشتر آشنا خواهیم شد.

s1 495x400 - روکش اپوکسی آنتی استاتیک

روکش اپوکسی آنتی استاتیک

روکش اپوکسی آنتی استاتیک که به عنوان روکش استاتیکی یا روکش ضد جرقه نیز شناخته می شود، سطوح را از الکتریسیته ساکن محافظت می کند. روکش اپوکسی آنتی استاتیک قابلیت هدایت و عبور الکتریسته ساکنی که در اثر اصطکاک تردد و رفت و آمد بر روی سطوح ایجاد می گردد را داشته و مانع از ایجاد بار الکتریکی مضر می شود. این روکش می تواند سطح را از تجهیزات حساس الکترونیکی و نیز در برابر تخلیه الکترواستاتیک محافظت کند.

روکش آنتی استاتیک همچنین می تواند در جلوگیری از انفجار و آتش سوزی در هنگام کار با گازهای قابل اشتعال و مواد مایع کمک کند و به کاهش خطرات و خسارات وارده به تجهیزات و آسیب دیدگی کارکنان شود. از این روکش به عنوان لایه نهایی در کفپوشهای اپوکسی آنتی استاتیک بر روی پرایمر اپوکسی آنتی استاتیک استفاده می گردد.

روکش اپوکسی آنتی استاتیک یک بسپار ترموست است و بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمینی تغییر شکل یافته تولید می گردد. در ساختار این محصول از نوعی عامل شیمیایی آلی استفاده گردیده که موجب هدایت الکتریسیته ساکن از سطح روکش به منابع تخلیه الکتریسیته ساکن یعنی زمین می گردد.

به طور کلی روکش اپوکسی آنتی استاتیک از دو بخش عمده و چهار لایه تشکیل شده است. بخش اول شامل پرایمر اپوکسی و لایه میانی اپوکسی است که خواصی همچون چسبندگی عالی به بتن، ایجاد مقاومت های مکانیکی، ایجاد بستر صاف و مناسب و عاری از غبار جهت نصب شبکه مسی را ایجاد می کند.

بخش دوم نیز شامل شبکه مسی به جهت اتصال به زمین و پرایمر رسانای اپوکسی و روکش اپوکسی آنتی استاتیک است که خواصی چون امکان اتصال به چاه زمین و تخلیه الکترسیته ساکن، رسانایی کامل پرایمر و انتقال جریان در سطح، رسانایی سطح رویی به عمق لایه روکش آنتی استاتیک جهت هدایت جریان الکتریسیته ساکن از سطح به عمق روکش و نیز رسیدن بار به پرایمر رسانا و تخلیه نهایی را ایجاد می کند.

رنگ اپوکسی ویژگی های آن مطالعه شود

در صورتی که بلافاصله بعد از اجرای روکش آنتی استاتیک نیاز به استفاده از لایه دیگری به منظور پوشش دهی آن باشد، می‌توان از پوششهای محافظتی نظیر آکریلیک دو جزئی، آکریلیک لاتکس، کلروکائوچو، اپوکسی ‌های بیلد، پلی اورتان دو جزئی استفاده نمود.

ویژگی های روکش اپوکسی آنتی استاتیک

اين محصول به طور کلی خواص عمومی روكشهای اپوكسی را داشته و داراي چسبندگی بسیار زیاد به انواع مصالح نظیر اپوکسی، بتن، سرامیک، سنگ، چوب و … با استفاده از آستر یا پرایمر مناسب می باشد. روكش آنتی استاتيک مقاومت بسيار خوبی در مقابل آب، مواد شيميايی، روغن های هيدروليک و صنعتی، نمک ها، اسيدها و قلياها دارد.

روكش اپوكسی آنتی استاتيک تغييرات درجه حرارت را به خوبی تحمل كرده و استحكام لازم را در برابر فشار و عوامل سايشی محيط دارا می باشد. روکشهای اپوکسی می توانند جهت مقاومت در برابر خوردگی و نفوذ ناپذیری به عنوان یک غشا در زیر بسیاری از سیستم های مقاوم در برابر خوردگی مورد استفاده قرار گیرند. روکش آنتی استاتیک همچنین دارای انعطاف پذیری بالا بدون ایجاد ترک خوردگی می باشد.

مقاومت مکانیکی و شیمیایی مناسب، کاربری آسان در هنگام نصب، اقتصادی بودن، مقاوم در برابر نفوذ مایعات، سطح براق، سطح ضد لغزش، مقاومت سایشی بالا، اجرای آسان و سریع روی سطوح، قابلیت هدایت الکتریکی و انتقال جریان الکتریسیته ساکن، تنوع در فام رنگ، مقاومت در برابر تغییر رنگ، قابلیت شستشوی زیاد و فراوان و قابلیت استریل شدن، خالص و بدون حلال و همچنین دارای بودن خواص آنتی باکتریال از جمله دیگر خواص روکش اپوکسی آنتی استاتیک محسوب می شوند.

از روکش اپوکسی آنتی استاتیک نمی توان در محیط باز استفاده نمود؛ زیرا روکشهای اپوکسی در مقابل اشعه فرابنفش مقاومت چندانی ندارند. از دیگر معایب روکش اپوکسی آنتی استاتیک می توان به سرعت کم در اجرا و عدم امکان ترمیم به صورت موضعی (در صورتی که اجرا به درستی صورت نگرفته باشد) اشاره کرد.

نحوه ی اجرای روکش اپوکسی آنتی استاتیک

اين محصول بر روی سطوحی كه با پرايمر بتون، سيلر و بتونه اپوكسی و آستری آنتی استاتيک آماده سازی باشد، اعمال می گردد. بهينه ترين روش آن است كه مجموعه لايه ها از يک سازنده انتخاب شود. در سطوح سيمانی و بتونی، سطح زير كار بايد سخت و دارای استحكام كافی باشد و از عدم وجود رطوبت نیز اطمينان حاصل شود. به منظور حصول كيفيت بالاتر و چسبندگی بيشتر آستری به سطوح و حذف لايه های سست و همچنین در صورتی که سطوح زیر کار بسیار صیقلی باشد، سطح مورد نظر با استفاده از دستگاه خراش سطح خراش داده می شود.

پس از اجرای پرایمر اپوکسی پلی آمید، لایه میانی و جایگذاری نوار مسی نوبت به اجرای پرایمر آنتی استاتیک می رسد. در این مرحله لازم است تا دو جزء رزين اپوكسی و هاردنر پلی آمين را با نسبت حجمی مشخص شده و با استفاده از همزن برقی تا اختلاط کامل مخلوط شوند. محصول توسط لیسه شانه ای روی سطح مورد نظر اجرا شده و سپس با استفاده از غلتک حبابگیر هواگیری می شود. از آنجا که واکنش دو جزء از نوع گرمازا است، دمای محیط روی سرعت خشک شدن بسیار موثر خواهد بود.

کاربردهای روکش اپوکسی آنتی استاتیک

با توجه به خصوصیات مکانیکی و قابلیت هدایت جریان الکتریسیته ساکن، امکان به کارگیری محصول به عنوان کلیه سطوحی که هدایت الکتریسیته ساکن در آن بسیار حائز اهمیت می باشد، امکان پذیر است. روکش اپوکسی آنتی استاتیک بیشتر در صنایع الکترونیکی، صنایع خودرو، کارخانه های داروسازی، صنایع هوافضا، سالن های عملیاتی، اتاق های رایانه و … استفاده می شود.

روکش اپوکسی آنتی استاتیک قابل استفاده بر روی کلیه سطوح صنایع حساس به الکتریسیته مانند اتاق های عمل بیمارستان و مراکز جراحی، اتاق های کامپیوتر، کارخانجات تولید تجهیزات برقی، صنایع نظامی، ساختمان کنترل، محل نگهداری مواد محترقه و آزمایشگاه های الکترونیک قابل اجرا می باشد. اين روکش همچنین می تواند به سطح زيبايی ببخشد، آن را از آلودگی و گرد و غبار ناشی از بتون مصون نگه دارد و از آن در مقابل عوامل خورنده محيط محفاظت كند.

جمع بندی

حین کار با تجهیزات الکترونیکی، محافظت از قطعات حساس و تجهیزات در مقابل بارهای الکتریکی با استفاده از روکشهای آنتی استاتیک در صنعت الکترونیک امری ضروری است. این روکشها علاوه بر داشتن مقاومت شیمیایی بالا و خاصیت تزیینی، قابلیت توزیع الکتریسیته ساکن ایجاد شده را دارند و به همین دلیل برای محیط های الکترونیکی حساس که با تجهیزات الکترونی، اجزای کوچک، حلال ها، گاز و یا مواد منفجره سروکار دارند، بسیار مناسب است.

از جمله موارد مصرف آن نیز می توان به صنایع نظامی، اتاق های کنترل، صنایع الکترونیک، اتاق های عمل بیمارستان، اتاق های کامپیوتر و سایر بخش های صنعت اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *