تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در چیست؟

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در چیست؟

رنگ آمیزی و طراحی ساختمان‌ها یکی از رایج‌ ترین روش‌ هایی است که برای زیباسازی، نوسازی یا تغییر سبک دکوراسیون ساختمان های ساخته شد یا در حال ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رنگ آمیزی یا طراحی‌های ساختمان معمولا از دو نوع رنگ با نام های رنگ روغن و رنگ اکریلیک ساختمانی استفاده میشود.

اگر بخواهیم در رابطه با تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک صحبت کنیم باید بگوییم که هر دو این رنگ ها برای رنگ آمیزی و طراحی‌ های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تفاوت‌ هایی در میان شیوه اعمال آن ها بر روی سطوح وجود دارد.

لازم به ذکر است هر کدام از این رنگ ها طرفدار خاص خود را دارند که آن ها با توجه به مزایا و معایب شان انتخاب میکنند. در این مطلب علاوه بر پرداختن به تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک قصد داریم تا شما را بصورت کامل با هر یک از این رنگ ها و مزایا آن ها آشنا کنیم.

بررسی تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک

اگر نگاهی به بازار فروش رنگ بیندازیم متوجه این خواهیم شد که انواع مختلفی از رنگ روغن و رنگ اکریلیک برای رنگ آمیزی و طراحی‌ های ساختمانی موجود هستند که از شباهت‌ های زیادی با یکدیگر برخوردار میباشند. برای درک بهتر تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک قصد داریم تا ابتدا شما را به صورت مجزا با این رنگ‌ ها و ویژگی‌ های آن ها آشنا کنیم:

رنگ روغن چیست؟

رنگ روغن را میتوان به عنوان یکی از محبوب‌ ترین رنگ‌ ها جهت رنگ آمیزی و طراحی‌ های ساختمانی در نظر گرفت. این رنگ کاربرد بسیار گسترده ایی در زمینه رنگ آمیزی ساختمان دارد به گونه‌ ایی که از آن می‌توان برای رنگ آمیزی نما های خارجی، قسمت های داخلی، درب ها و پنجره ها و قفل های ساختمان استفاده کرد.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه رنگ روغن صحبت کنیم باید گفت که این رنگ جز یکی از قدیمی‌ ترین رنگ‌های ساختمانی محسوب می‌شود. رنگ روغنی در ابتدا از روغن های گیاهی یا روغن های حیوانی بصورت طبیعی بدست می آمد و برای تزئین و طراحی دیوار های بناهای قدیمی مورد استفاده قرار میگرفت.

بعد از گذشت زمان کوتاهی  کاربرد این رنگ گسترده شد و برای و از آن برای طراحی و تزئین قصر ها و مکان های مذهبی استفاده شد. در مرور زمان با به روی کار آمدن تکنولوژی های جدید فرمول ها و مواد جدید برای تهیه رنگ روغن بر روی کار آمدند و این محصول را د ردسته محبوب ترین رنگ ها برای رنگ آمیزی و طراحی بنا ها قرار دادند.

امروزه در کارخانه‌ های تولید رنگ برای تولید رنگ روغن از مواد مختلفی همچون پیگمنت ها، ترکیبات شیمیایی و روغن‌ های طبیعی استفاده می‌شود. تمامی مواد و تکنولوژی‌های به کار رفته در فرایند تهیه رنگ روغنی باعث شده تا این محصول دارای ویژگی‌ هایی همچون مقاوم بودن در برابر آب و رطوبت پایداری و دوام بالا باشد.

لازم به ذکر است که رنگ روغن دارای انواع متفاوتی است که هر کدام از ان ها دارای تناژ های متفاوتی هستند و شما با توجه به نیاز خود میتوانید آن ها را تهیه کنید. از جمله انواع رنگ روغنی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ روغن مات:

رنگ روغن مات یکی از انواع مدل‌های رنگ روغن است که همانطور که از اسمش پیداست بعد از به اجرا در آمدن بر روی سطح مورد نظر یک پوشش مات را ایجاد می‌کند و تا حد امکان از براقیت سطح میکاهد.

یکی از مات قابل توجه در رابطه با رنگ روغن مات این است که این نوع رنگ روغن در مقایسه با سایر مدل‌های آن از مقاومت کمتری در برابر شستشو و مواد شوینده برخوردار است؛ از این رو لازم به ذکر است که اگر به دنبال انتخاب رنگ روغن برای سطوحی که نیاز به شستشو دارند هستید رنگ روغن مات گزینه مناسبی برای شما محسوب نمی‌شود.

رنگ روغن نیمه براق:

رنگ روغن نیمه براق گروهی دیگر از مدل‌های رنگ روغن است که در میان سایر انواع آن از طرفداران بیشتری برخوردار است. ساختار رنگ روغن نیمه براق ترکیبی از رنگ روغن مات و رنگ روغن براق است، این رنگ بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر باعث به وجود آمدن یک پوشش نیمه براق یا نیمه مات میشود.

رنگ روغن نیمه براق را می‌توان در دسته مناسب‌ ترین گروه رنگ روغن برای رنگ آمیزی فضا های داخلی ساختمان قرار داد. نکته مهم در رابطه با رنگ روغن نیمه براق این است که این رنگ در مقایسه با رنگ روغن مات میتواند بیشتر عیوب و ناهمواری های سطح را نشان دهد.

یکی از ویژگی‌های مثبت در رابطه با رنگ روغن نیمه براق این است که این رنگ بر خلاف رنگ روغن مات از مقاومت بالایی در برابر شستشو برخوردار است و میتوان از آن برای رنگ آمیزی سطوحی که در معرض رفت و آمد زیاد قرار دارند استفاده کرد.

رنگ روغن براق:

رنگ روغن براق همانطور که از اسمش پیداست دارای براقیت و درخشش بیشتری نسبت به رنگ روغن مات و رنگ روغن نیمه براق است. از این مدل رنگ روغن رنگ آمیزی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمان‌ها استفاده می‌شود، لازم به ذکر است که رنگ روغن براق گزینه مناسبی برای رنگ کردن سقف ساختمان‌ها محسوب نمی‌شود زیرا باعث نمایان شدن عیوب سقف تا مقدار زیادی خواهد شد.

اگر بخواهیم در رابطه با  قابلیت شستشو رنگ روغن براق صحبت کنیم باید بگوییم که این رنگ نسبت به دو نوع رنگ روغن ذکر شده از مقاومت بالاتری در برابر شست و شو و رطوبت برخوردار است. به علت داشتن قابلیت شست و شو قوی‌تر، این رنگ جزء یکی از مناسب ترین رنگ ها برای رنگ آمیزی نرده های ساختمان طبقه بندی میشود.

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک همانند رنگ روغن گروهی دیگر از رنگ‌ های ساختمانی است که می‌توان از آن برای رنگ آمیزی قسمت‌ های خارجی و داخلی ساختمان‌ ها استفاده کرد. اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه رنگ اکلیک صحبت کنیم باید گفت که قدمت این رنگ نسبت به سایر رنگ‌های ساختمانی از جمله رنگ روغن و رنگ پلاستیک کمتر است.

تاریخچه پیدایش رنگ اکریلیک به سال 1940 میلادی هنگامی دانشمندان و پژوهشگران به دنبال پیدا کردن رنگی با سرعت خشک شدن بالا بودند بازمیگردد. این رنگ بعد از پیدایش برای اولین بار در سال 1947 میلادی وارد بازار شد و ابتدا در زمینه هنر های تجسمی مورد استفاده قرار گرفت، سپس با پیشرفت صنایع مختلف کاربرد های این رنگ نیز گسترده تر شد.

رنگ اکریلیک همانند رنگ روغنی دارای انواع متفاوتی است به طوری که میتوان این رنگ را در سه دسته رنگ اکریلیک سیلیکونی، رنگ اکریلیک فول سیلیکونی و رنگ اکریلیک لاستومتری تقسیم بندی کرد. همچنین لازم به ذکر است که رنگ‌های اکریلیک بر پایه اب یا بر پایه حلال ساخته میشود، رنگ اکریلیک سیلیکونی و رنگ اکریلیک فول سیلیکونی از جمله رنگ های اکریلیک بر پایه اب هستند و همین باعث مقاومت بالا آن ها در در برابر رطوبت و مواد شوینده میشود.

برای مطالعه بیشتر و دقیق‌تر در رابطه با رنگ اکریلیک ساختمانی و مزایا و نحوه استفاده آن می‌توانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

introduction 3 scaled 1 - تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در چیست؟

بررسی  تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک از لحاظ ویژگی ها

تا اینجای مطلب سعی کردیم در رابطه با رنگ روغن و انواع آن و همچنین رنگ اکریلیک و انواع آن به صورت کامل توضیح دهیم، رنگ روغن و رنگ اکریلیک هر دو دارای ویژگی‌های خاصی هستند که همین ویژگی‌ها باعث ایجاد تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک شده.برای درک بهتر تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک سعی داریم تا در ادامه مطلب ابن دو رنگ را از نظر ویژگی‌های منحصر به فردشان با یکدیگر مقایسه کنیم:

توانایی حل شوندگی:

یکی از موارد قابل بحث در رابطه با  تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک، توانایی حل شوندگی این دو رنگ است. همانطور که گفته شد رنگ اکریلیک از جمله رنگ های ساخته شده بر پایه آب است، به این معنی که بعد از تهیه این رنگ شما میتوانید بوسیله اب یا با استفاده از مایع اقدام به رقیق کردن این رنگ کنید و آن را به غلظت دلخواه خود برسانید.

برپایه آب بودن رنگ اکریلیک باعث می‌شود تا این رنگ هنگام استفاده مواد شیمیایی خود را در محیط آزاد نکند و باعث آلوده شدن هوای محیط نشود و همچنین به عنوان یکی از رنگ‌ های دوستدار محیط زیست شناخته شود. تمامی ویژگی‌های ذکر شده در رابطه با رنگ اکریلیک در حالی است که شما برای رقیق کردن رنگ روغن و رساندن آن به غلظت دلخواه نیاز به حلال هایی بر پایه نفت دارید.

از آنجایی که رنگ روغن یک رنگ برپایه  آب نیست بعد از استفاده از آن شما تا مدت زمانی چند روزه بوی ناخوشایند رنگ را در محیط اجرا حس خواهید کرد، همچنین لازم به ذکر است که در ترکیب تهیه رنگ روغن از سرب استفاده شده که بسیار برای سلامتی مضر است.

مدت زمان خشک شدن:

همانطور که گفته شد تاریخچه رنگ اکریلیک به زمانی برمی‌گردد که دانشمندان به دنبال تهیه رنگی با سرعت خشک شدن بالا بودند، سرعت خشک شدن رنگ اکریلیک به حدی بالاست که شما برای ایجاد یک پوشش یکدست بر روی سطح باید سرعت بالایی داشته باشید زیرا این رنگ در عرض چند دقیقه کاملاً خشک می‌شود.

در رابطه با سرعت خشک شدن رنگ روغن میتوان اینگونه گفت که این رنگ ممک ممکن است چند روز زمان برای خشک شدن نیاز داشته باشد، شما در هنگام رنگ آمیزی به وسیله رنگ روغن می‌توانید هر زمان که خواستید استراحت کنید اما باید توجه داشته باشید تا زمانی که رنگ روغن خشک شود از آن محافظت‌های لازم را به عمل آورید تا دچار خراش یا ناهمواری نشود.

کیفیت رنگ پس از خشک شدن:

یکی از معیارهایی که به وسیله آن می‌توانید طیف رنگی که در ذهن تان قرار دارد را با رنگ روغن یا رنگ اکریلیک مطابقت دهید رنگی است که بر روی قوطی این محصولات درج شده است. در رابطه با رنگ اکریلیک میتوان اینگونه گفت که این رنگ بعد از خشک شدن تطابق زیادی با رنگ درد شده بر روی قوطی آن دارد.

اما اگر بخواهیم در رابطه با میزان تطابق رنگ روغن با رنگ درج شده بر روی قوطی آن صحبت کنیم باید اینگونه گفت که رنگ روغن بعد از اعمال بر روی سطح چندین درجه روشن‌ تر خواهد شد.

 ابزار رنگ آمیزی:

اگر برای رنگ آمیزی سطح مورد نظر خود رنگ اکریلیک را انتخاب کرده‌اید به این نکته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید یک سطح زیبا و یک دست را به دست آورید بهتر است تا از یک فرد ماهر در این زمینه کمک بگیرید، شما به تنهایی و بدون داشتن مهارت نمی‌توانید از طریق استفاده از قلمو و پیستوله نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

در عین حال اگر شما می‌خواهید با استفاده از رنگ روغن سطح مورد نظر خود را رنگ آمیزی کنید میتوانید این کار را بدون نیاز به داشتن دانش فنی خاصی یا مهارت بالایی تنها با استفاده از پیستوله و قلمو انجام دهید.

4e3c16487b0d4b85509aac3fc1a4a805 - تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در چیست؟

نیاز به آماده سازی سطح قبل از اعمال رنگ:

اگر قصد دارید دیوار محل زندگی یا محیط کار خود را توسط رنگ روغن رنگ آمیزی کنید بهتر است تا قبل از اعمال این رنگ بر روی سطح اقدام به آماده سازی آن کنید،  منظور ازآماده سازی سطح این است که شما سطح را کاملاً از وجود گرد و غبار و لکه‌ های چربی پاک کنید و همچنین اقدام به تعمیر ناهمواری‌ های آن نمایید.

اما اگر قصد استفاده از رنگ اکریلیک را دارید نیازی به آماده سازی چندان سطح ندارید، قبل از اعمال رنگ اکریلیک بر روی سطح تنها کافیست توسط یک دستمال نم دار آن را از آلودگی‌ها و ذرات گرد و غبار پاکسازی کنید.

میزان انعطاف پذیری:

اگر بخواهیم در رابطه با میزان انعطاف پذیری رنگ اکریلیک و رنگ روغن صحبت کنیم باید اینگونه گفت که رنگ اکریلیک قدرت انعطاف پذیری بالایی دارد و بعد از قرار گرفتن بر روی سطح می‌تواند تا میزن زیادی عیوب سطح را پنهان کند، در مقابل رنگ روغنی از قدرت انعطاف پذیری پایینی برخوردار است و بعد از قرار گرفتن ب رروی سطح مورد نمیتواند تمامی عیوب سطح را پنهان کند.

در نهایت رنگ روغن  بهتر است یا رنگ اکریلیک

در مطلب بالا سعی شد تا به بررسی  تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک از طریق مقایسه ساختار این دو رنگ و ویژگی های  ان ها پرداخته شود. از آنجایی که امتخاب رنگ اکریلیک یا رنگ روغن کاملا به سلیقه شما بستگی دارد توصیه میشود تا جهت تصمیم گیری مناسب تر در انتخاب رنگ در کنار تعاریف و ویژگی های گفته شده مزایا این دو رنگ را نیز مطالعه کنید:

مزایا رنگ اکریلیک

  • فاقد ضرر برای سلامت انسان ها و دوستدار محیط زیست
  • دارای طیق رنگی گسترده و مناسب با هر سلیقه
  • قدرت پوشش دهی و انعطاف پذیری بالا
  • فاقد بو های آزار دهنده و نامطبوع
  • سرعت خشک شدن بالا

مزایا رنگ روغن

  • آنتی باکتریال بودن
  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • توانایی حفظ براقیت و درخشندگی پس از خشک شدن
  • قابل اجرا بر روی سطح با استفاده از ابزار رنگ آمیزی مختلف
  • قابلیت نظافت و تمیزکاری آسان

نتیجه گیری

با توجه با بررسی تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در آخر به شما پیشنهاد میشود تا با شناخت محیط و سبک رنگ آمیزی مورد علاقه تان اقدام به تهیه یکی از این دو رنگ نمایید. بعد از مطالعه مطلب بالا اگر همچنان سوالات و ابهاماتی در رابطه با تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در ذهن شماست علاوه بر به اشتراک گذاری آن از طریق قسمت نظرات میتوانید جهت مطرح کردن آن با بخش مشائره گروه مهندسی ثمین پلیمر در ارتباط باشید: 09122650578

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *