رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟ + بررسی مزایا و نحوه استفاده از آن

رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟ + بررسی مزایا و نحوه استفاده از آن

رنگ اکریلیک ساختمانی جزء یکی از پرطرفدار ترین و پر استفاده ترین رنگ هایی است که در زمینه های مختلف از جمله زنگ آمیزی قسمت های مختلف ساختمان کاربرد دارد. ساختار رنگ اکریلیک ساختمانی بر پایه آب بوده و بعد از اعمال شدن بر روی قسمت های مختلف سطح مورد نظر میتواند زیبایی و جذابیت آن را چندین برابر کند.

اگر شما در دسته افرادی هستید که نام این نوع رنگ را چندین مرتبه شنیده اید اما اطلاع دقیقی در رابطه با آن ندارید به شما پیشنهاد میشود تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید زیرا قصد داریم شما را ساختار رنگ اکریلیک ساختمانی، مزایا و ویژگی ها این محصول و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم.

رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟

رنگ اکریلیک ساختمانی از جمله رنگ هایی است که پس از بر روی کار آمدن توانست به سرعت جایگزین رنگ های روغنی و رنگ های پلاستیکی برای رنگ آمیزی ساختمان ها شود؛ در فرایند تهیه این محصول از تکنولوژی ها و فناروی های جدید استفاده شده که باعث بروز ویژگی ها و مزایا منحصر به فردی در آن میشود.

رنگ اکریلیک ساختمانی یک نوع رنگ بر پایه آب است به این منظور که شما برای رقیق سازی این نوع رنگ نیازی به حلال های شیمیایی از جمله تینر و بنزین نخواهید داشت و میتوانید آن را به راحتی توسط آن رقیق کنید.

بر پایه آب بودن رنگ اکریلیک ساختمانی باعث شده تا این رنگ جزء یکی از رنگ های دوستدار محیط زیست قرار بگیرد، همچنین لازم به ذکر است که این رنگ بعد از اعمال شدن بر روی سطح مورد نظر به سرعت خشک میشود.

در فرایند تهیه رنگ اکریلیک ساختمانی همانند فرایند تهیه برخی از مدل های رنگ صنعتی از مواد پلیمری استفاده میشود که این مواد یاعث میشود تا بعد از خشک شدن رنگ یک لایه مقاوم در برابر رطوبت بوجود بیاید و این رنگ برای استفاده در محیط های مرطوب و در معرض آب مناسب گردد.

همچنین لازم به ذکر است این محصول به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون مقاوم بودن در رطوبت، اشعه های نور خورشید و گرد و غبار علاوه فضا های داخلی برای اعمال بر قسمت های خارجی ساختمان نیز گزینه مناسبی محسوب میشود.

توصیه میشود تا برای رقیق سازی رنگ اکریلیک ساختمانی توسط آب از مقدار به اندازه آب استفاده کنید تا رنگ شما بیش از حد رقیق نشود و برای اعمال درست آن بر روی سطح مورد نظر از از غلطک بجای قلمو های مخصوص رنگ استفاده کنید.

مزایا و ویژگی های رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟

همانطور که ذکر شد رنگ اکریلیک ساختمانی بعد از به روی کار آمدن توانست به سرعت جایگزین رنگ های روغنی و پلاستیک برای رنگ آمیزی قسمت های مختلف در صنعت ساختمان سازی شود، دلیل به سرعت جایگزین شدن این محصول ویژگی هاو مزایا آن است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

shutterstock 540339382 1 - رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟ + بررسی مزایا و نحوه استفاده از آن

مقاوم بودن در برابر رطوبت:

ویژگی مقاوم بودن در برابر رطوبت رنگ اکریلیک ساختمانی باعث شده تا بتوان از رنگ به راحتی در محیط های مرطوب و در معرض همانند حمام و سرویس های بهداشتی استفاده کرد.

 این محصول به علت داشتن این ویژگی بعد از به اجرا در آمدن از سطح زیرین خود در برابر آسیب هایی همچون ترک خوردگی یا تغییر رنگ در اثر رطوبت جلوگیری نماید.

مقاوم بودن در برابر نور خورشید:

برخی از رنگ ها بعد از به اجرا در آمدن بر روی سطح مورد نظر در اثر قرار گرفتن متعدد در معرض نور خورشید به مرور زمان تغییر رنگ میدهند و دیگر زیبایی اولیه خود را ندارند در حالی که یکی از ویژگی های منحصر به فرد رنگ اکریلیک ساختمانی مقاوم بودن در برابر نور خورشید است.

در فرایند تهیه رنگ اکریلیک ساختمانی از پیگمنت هایی استفاده میشود که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار پوسیدگی و در نهایت تغیر رنگ رنگ اکریلیک ساختمانی نمیشود، بنابراین شما میتوانید بدون هیچ گونه نگرانی از این رنگ برای رنگ آمیزی فضا های خارجی استفاده کنید.

مقاومت و دوام مکانیکی بالا:

مقاومت و دوام مکانیکی بالا رنگ اکریلیک ساختمانی به این منظور این که این رنگ در برابر ضربه و آسیب های فیزیکی تا حد بسیار زیادی مقاوم است و به راحتی دچار خراش، ترک خوردگی یا جدا شدن از سطح نمیشود. داشتن این ویژگی در رنگ مقاوم به حرارت باعث شده تا بتوان از آن به راحتی در مکان های پر رفت و آمد استفاده کرد.

میزان پوشش دهی بالا:

این ویژگی رنگ اکریلیک ساختمانی باعث میشود تا این محصول در دسته رنگ های مقرون به صرفه و اقتصادی قرار بگیرد. به علت بالا بودن غلظت پیگمنت ها در مقدار کمی از رنگ شما میتوانید با استفاده از مقداری کمی از این محصول سطح نسبتا زیادی را پوشش دهید.

سرعت خشک شدن بالا:

رنگ اکریلیک ساختمانی از سرعت خشک شدن بالایی برخوردار است و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از اعمال شدن بر روی سطح خشک بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی خشک خواهد شد.

خشک شدن سریع رنگ اکریلیک ساختمانی باعث میشود تا بتوان در مدت زمان کوتاهی لایه های مختلف رنگ را بر روی سطح مورد نظر به اجرا در آوردو تا حد زیادی در زمان صرفه جویی کرد.

قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف:

بر خلاف برخی از رنگ های موجود در بازار هیچ محدودیتی برای استفاده از رنگ اکریلیک ساختمانی بر روی سطوح مختلف وجود ندارد و شما آن برای برای رنگ امیزی سطوح مختلف سیمانی، بتنی، آجری، چوبی و … استفاده کنید.

نکته قابل توجه در رابطه با اجرا  رنگ اکریلیک ساختمانی بر روی سطوح مختلف این است که برای اجرا ان حتما از غلطک های مخصوص بجای قلمو های مخصوص رنگ استفاده کنید تا یک در نتیجه عالی در انتها برای شما حاصل شود.

قابلیت شست وشو و نظافت آسان:

یکی دیگر از ویژگی های این محصول قابلیت شست وشو و نظافت آسان آن است؛ اگر شما متوجه وجود لکه یا آلودگی های دیگری بر سطوح دارای این رنگ میتوانید به راحتی اقدام به پاکسازی و نظافت ان نمایید.  همچنین لازم به ذکر اسن که این برخلاف برخی از رنگ های ساختمانی در اثر شست و شو تغییر حالت نمیدهند و زیبایی و جذابیت خود را همانند روز اول حفظ میکنند.

توجه داشته باشید که رنگ اکریلیک ساختمانی علاوه بر ویژگی های ذکر شده دارای ویژگی های همچون مقاوم بود در برابر شرایط جوی مختلف، مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی، قابلیت انعطاف پذیری بالا و قدرت چسبندگی بالا نیز میباشد.

نحوه استفاده از رنگ اکریلیک ساختمانی چگونه است؟

 

یکی از اولین مراحل برای اجرا هر نوع رن ساختمانی بر قسمت های مختلف ساختمان لازم است تا شما سطح مورد نظر خود را برای اجرا رنگ بر روی آن کاملا آماده سازی کنید.

قبل از اعمال رنگ اکریلیک ساختمانی بر روی سطح مورد نظر خود بهتر است ابتدا آن را از وجود هرگونه گرد و غبار و چربی تمیز نماید و سپس توسط سمباده اقدام به هموار سازی قسمت های مختلف دیوار مورد نظر خود کنید تا یک هموار را بوجود آورید.

همچنین لازم است به ذکر است اگر در هنگام آماده سازی سطح مورد نظر متوجه وجود ترک یا آسیب های دیگری بر روی آن شدید باید بوسیله ابزار و وسایل خصوص پیش از اجرا رنگ آن را اصلاح کنید.

بعد از آماده سازی سطح مورد نظر قبل از اجرا رنگ اکریلیک ساختمانی توصیه میشود تا ابتدا یک لایه رنگ لاتکس بر روی آن اعمال کنید. رنگ لاتکس و رنگ  اکریلیک ساختمانی ساختار مشابهی با یکدیگر دارند و هر دو از رزین های اکریلیک تهیه میشود و هر دو آن ها را میتوان توسط آب رقیق کرد. به اجرا در آوردن رنگ لاتکس قبل از اعمال رنگ  اکریلیک ساختمانی بر روی دیوار موردنظر باعث میشود تا در انتها نتیجه بهتری حاصل شود و زیبایی و جذابیت دیوار شما چندین برابر شود.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با ویژگی های رنگ های بر پایه رززین اکریلیک بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

سخن پایانی

در هنگام در نظر گرفتن بودجه برای تهیه رنگ  اکریلیک ساختمانی بهتر است به کیفیت رنگ، نوع رنگ، حجم رنگ و وجود یا عدم وجود سیلیکون در آن توجه کنید زیرا تمامی این موراد از جمله موارد تاثیرگذار در قیمت رنگ  اکریلیک ساختمانی است.

همچنین لازم به ذکر است رنگ  اکریلیک ساختمانی در سه نوع مات، نیمه براق و براق در بازار موجود است و شما با توجه سلیقه شخصی خود و محیطی که میخواهید به رنگ آمیزی آن بپردازید یکی از انواع ان ها را انتخاب کنید.

اگر همچنان در رابطه با تهیه و اجرا رنگ  اکریلیک ساختمانی سوال یا ابهامی دارید میتوانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در گروه مهندسی ثمین پلیمر در سریع ترین زمان ممکن به ان پاسخ دهند.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *