چسب پلی یورتان قیمت به روز به همراه مشخصات فنی محصول

چسب پلی یورتان یک چسب درزبندی یا آب بندی با دوام و با کارایی بسیار بالا و عمری طولانی است که برای محیط هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، چسبندگی بسیار خوبی ایجاد می کند. این چسب ها می توانند دو جسمی را که یکی از آنها متخلخل است به یکدیگر متصل نمایند. این نوع چسب می تواند به صورت تک جزئی و یا دو جزئی مورد استفاده قرار گیرد. کفپوش پلی یورتان

در ادامه ی مطلب با خواص و کاربردهای چسب پلی یورتان بیشتر آشنا خواهیم شد.

chasb poliortan 6 495x400 - چسب پلی یورتان

چسب پلی یورتان

چسب پلی یورتان یک درزبند یا چسب آب بندی بسیار با دوام و با عملکرد و کارایی بسیار بالا است. این چسب مقاومت و چسبندگی بسیار خوبی در محیط های مرطوب دارد. چسب های پلی یورتان می توانند به صورت جامد و نسبتاً غیر منعطف تنظیم شوند یا می توانند به صورت لاستیکی و انعطاف پذیر باقی بمانند. چسب پلی یورتان برای عایق کردن و محکم کردن نقاط تماس سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یه طور کلی، پليی يورتان نام عمومي پليمرهایی است که دارای پيوند يورتانی می باشند. پيوند يورتانی از طريق واکنش افزايشی بين يک گروه ايزوسيانات و يک ترکيب داراي هيدروژن فعال، مثل گروه هيدروکسيل تشکيل ‌شده است. گروه‌های ايزوسيانات شدیداً واکنش‌پذير بوده و به همين علت پيشرفت واکنش آنها نياز به افزايش دما ندارند و واکنش در دمای محيط صورت می گيرد. مهمترين ويژگی اين گروه از پليمرها آن است که از نوع ترموست هستند و تحت حرارت نرم نمی‌شوند، به همین علت پس از واکنش، ساختاری پايدار به وجود می آورند.

همانطور که گفته شد، چسب پلی یورتان از جمله چسب‌ هایی است که بر اثر از دست دادن دما سفت می‌شود. اغلب اوقات دمای اتاق برای تأمین گرمای لازم برای چسب کافی است. همزمان با آغشته کردن سطح مورد نظر به چسب، دمای محیط سبب ایجاد واکنش شیمیایی شده و پیوند شیمیایی قوی به وجود می‌ آورد. چسب به مرور و طی چند روز با از دست دادن دما و سرد شدن، چسبندگی و مقاومت نهایی خود را به دست می‌آورد.

لازم به ذکر است که چسب پلی یورتان روی پلی پروپیلن، پلی اتیلن و مواد مشابه مثل تفلون و یا سیلیکون خیلی خوب عمل نخواهد کرد و سطح مومی یا روغنی نیز از خود باقی نمی گذارد.

ویژگی های چسب پلی یورتان

چسب پلی یورتان برای چسباندن تمام مواد طبیعی، متخلخل یا غیرمتخلخل از قبیل چوب، لاستیک، اپوکسی، چرم، کاشی، شیشه، بسیاری از مواد پلاستیکی، بتن، آجر و … قابل استفاده می باشد.

چسب پلی یورتان تک جزئی به دو گروه تقسیم می شود که شامل چسب های پخت شونده با رطوبت و پخت شونده با حرارت می باشند. چسب پخت شونده با رطوبت، بسیار انعطاف پذیر و الاستیک است و زمان پخت آن به میزان رطوبت محیط بستگی دارد. گروه دوم از چسب های تک جزئی، بسیار سخت، غیرمنعطف و مقاوم در برابر خستگی اند. این چسب ها برای پخت نیاز به دمای 100 تا 200 درجه سانتی گراد دارند. چسب های پلی یورتان دو جزئی وابسته به ساختار شیمیایی مواد اولیه است و بسته به نسبت ترکیباتش می تواند بسیار انعطاف پذیر یا بسیار سخت باشد.

چسب پلی یورتان بدون خواص شکنندگی است و می توان آن را رنگ و یا سنباده کاری کرد. همچنین این چسب به علت مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، برای مصارف خارجی بسیار مناسب می باشد. چسبندگی فوق العاده بالا به انواع مصالح مخصوصاً بتن و فلز، قابلیت انعطاف پذیری عالی در گرمای بسیار زیاد و یخبندان، درصد ازدیاد طول بالا، مقاومت در برابر عوامل محیطی و تابش نور خورشید، استحکام فرسایشی زیاد، قابلیت رنگ شدن با رنگ های حلال دار یا محلول در آب و نیز غیر سمی بودن از دیگر ویژگی های چسب های پلی یورتان به شمار می آیند.

روش اجرای چسب پلی یورتان

برای اجرای چسب پلی یورتان تمام درزها را باید از هرگونه ذرات، گرد و غبار، رنگ، چربی، آب و نیز هرگونه رطوبت و سایر مواد آلاینده پاک کرد و سطوح متخلخل باید توسط ساب زدن، سندبلاست یا روش های دیگر هموار شوند.

در صورتی که محل اجرای چسب بتن قدیمی است یا با مصالح دیگری به جز بتن یا سطح کاملاً تمیز فلز در تماس قرار می گیرد، باید حتماً از پرایمر استفاده شود. پرایمر باید حداقل 3 ساعت و حداکثر 6 ساعت قبل از اجرای چسب پلی یورتان روی سطح اجرا شود. خشک شدن پرایمر بستگی به قدرت جذب بتن، رطوبت محیط و گرمای هوا دارد.

برای اجرای چسب پلی یورتان باید عرض و عمق اجرا با هم برابر باشد تا مقطعی که چسب در آن اجرا می شود، شکل مربع پیدا کند. برای محدود نمودن عمق اجرا از فوم اسفنجی یا پلاستوفوم استفاده می شود. ابتدا چسب در داخل ابزار تزریق قرار می گیرد و سپس در مقاطع آماده سازی شده تزریق می شود. برای پرداخت نمودن و صیقلی شدن سطوح نهایی بهتر است از کاردک یا ماله آغشته به مایع شوینده استفاده شود.

لازم به ذکر است که چسب پلی یورتان نباید با استفاده از ابزار مرطوب اجرا گردد و در زمان اجرا استفاده از هرگونه حلال یا آب ممنوع است؛ زیرا باعث افت کیفیت نهایی می گردد. چسب پلی یورتان باید در مجاورت هوا و در شرایط محیطی سخت شود. لازم به ذکر است که تا زمانی که چسب خشک نشده باشد، امکان پاک کردن آن از روی ابزار تزریق و وسایل اجرا وجود دارد و پس از خشک شدن، به هیچ عنوان نمی توان آن را پاک کرد.

کاربردهای چسب پلی یورتان

چسب پلی یورتان در چندین فرم رایج وجود دارد. این چسب جهت مصارف خانگی و به عنوان یک چسب صنعتی برای چسباندن چوب و یا مواد سرامیکی به کار می رود. همچنین در فرم ژل پلی یورتان جهت آب بندی کردن و پر کردن شکاف ها در ساختمان ها و تعمیرات خانه ها، مبلمان و قایق و بناهای سنگی به کار می رود.

این چسب به دلیل انعطاف پذیری بالای خود، برای استفاده در کاربردهایی که احتمال ارتعاش آنها زیاد باشد مانند ماشین، کامیون، اتوبوس و هواپیما بسیار مناسب است. چسب پلی یورتان در نصب شیشه ماشین نیز مورد استفاده قرار می گیرد و یک آب بند بسیار مناسب برای خودرو محسوب می شود.

این چسب می تواند برای درزبندی افقی یا عمودی قطعه های سیمانی یا بتنی مانند پیاده روها، ایوان، آسفالت، کارخانه ها، سازه های شهری و باند فرودگاه استفاده شود. در اجرای سازه های آب بند مانند مخازن آب و فاضلاب، تصفیه خانه ها و استخرها به منظور درزبندی درزهای انبساطی و یا یا کف سازی ها نیز از چسب های پلی یورتان استفاده می شود.

جمع بندی

چسب پلي‌ يورتان چسبی ترموست و دارای پيوند يورتانی است. این چسب پس از خشک شدن ساختاری پايدار تشکیل داده و تحت حرارت نرم نمی‌شود.

چسب های پلی یورتان جهت چسباندن تمامی مواد طبیعی، متخلخل یا غیرمتخلخل همچون چوب، لاستیک، اپوکسی، چرم، کاشی، شیشه، بسیاری از مواد پلاستیکی، بتن و آجر قابل استفاده می باشد.

از چسب پلی یورتان در عایق بندی در و پنجره ها، عایق بندی نماهای شیشه ای و عایق بندی شیشه های اتومبیل، درب های اتاقی و ضد سرقت استفاده می گردد. نصب شیشه در صنایع خودروسازی و هواپیمایی، ساخت کامپوزیت الیاف شیشه، ساخت درب، ساخت مخزن، اتصال قطعات پلاستیکی، اتصال صفحات عایق و … از جمله سایر مصارف چسب های پلی یورتان به شمار می آید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)