بررسی کامل رنگ ضد امواج الکترومغناطیس + بررسی کاربرد ها و مزایا

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بررسی کاربرد ها و مزایا

امروزه استفاده از وسایل و تجهیزات الکتریکی مختلف جزئی از زندگی مدرن روزمره محسوب میشود، وسایل و تجهیزات مورد استفاده در کنار آسان تر کردن و تسهیل انجام امور میتواند باعث وارد شدن آسیب ها و خطرات مختلفی به زندگی ما شود. وسایل و تجهیزات الکتریکی میتوانند باعث وارد شدن مقدار زیادی از امواج الکترومغناطیسی به محیط زندگی یا محیط کار شوند، امواج الکترومغناطیسی بصورت پراکنده و بدون توقف در محیط در حال انتشار هستند و یکی از راهکار های موجود برای جلوگیری از انتشار و آسیب های آن ها استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس است.

استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس یکی از ارزان ترین و به صرفه ترین راه ها برای در امان ماندن از اثرات مخرب امواج الکترومغناطیس است. برای آشنایی بیشتر با رنگ ضد امواج الکترومغناطیس، کاربرد ها و مزایا رنگ ضد امواج الکترومغناطیس و همچنین طریقه استفاده از ان بهتر است ابتدا با  امواج الکترومغناطیس و انواع آن و خطرات امواج الکترومغناطیس  آشنا شوید.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس چیست؟

از آنجایی که ایمنی و سلامت یکی از شروط اولیه برای زندگی یا کار در یک محیط است نمیتوان در محیطی که امواج الکترومغناطیس آن را احاطه کرده و سلامت و ایمنی افراد را به خطر می‌اندازد زندگی کرد. از آنجایی که به واسطه زندگی مدرن وسایل الکتریکی تا حد زیادی وارد زندگی ما شده‌اند، پیدا کردن محیطی که کاملاً عاری از امواج الکترومغناطیس باشد کاری تقریباً دشوار و غیر ممکن است.

برای در امان ماندن از عوارض امواج الکترومغناطیس موجود در محیط‌های مختلف یکی از اولین اقدامات ایمن سازی محیط است. یکی از در دسترس‌ ترین و ساده‌ ترین روش‌های موجود برای ایمن سازی محیط زندگی یا محیط کار رنگ آمیزی آن محیط توسط رنگ ضد امواج الکترومغناطیس است.

امواج الکترومغناطیس همواره در حال انتشار پیدا کردن در محیط از طریق وسایل الکتریکی موجود در آن هستند و از آنجایی که این امواج به هیچ وسیله یا محیط خاصی برای این انتشار نیاز ندارند به راحتی می‌توانند از محیطی به محیط دیگر منتقل شوند.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بعد از به اجرا در آمدن در محیط مورد نظر امواج الکترومغناطیس موجود در فضا را جذب می‌کند و مانع از انتشار بیشتر آن ها و نفوذ آن ها به اشیا و وسایل موجود در محیط یا اثرگذاری آن ها بر بدن انسان میشود.

مواد و ترکیبات موجود در ساختار رنگ الکترومغناطیس از دلایل اصلی تفاوت این رنگ با سایر رنگ‌های صنعتی می‌باشد، ترکیبات موجود در این رنگ‌ها نقش مهمی در جذب امواج الکترومغناطیس دارند، بنابراین این رنگ‌ها یکی از مناسب‌ ترین انتخاب‌ ها برای اعمال در محیط زندگی یا کار افرادی است که به صورت مداوم با وسایل الکتریکی سروکار دارد.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه رنگ ضد امواج الکترومغناطیس صحبت کنیم باید گفت شروع استفاده از این رنگ به قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. در قرن بیستم میلادی بحث امواج الکترومغناطیس به صورت جدی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و از همان زمان استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس به عنوان یکی از راهکار های جذب این امواج از محیط مطرح شد.

با مطالعه دقیق تر در رابطه با تاریخچه رنگ ضد امواج الکترومغناطیس متوجه این خواهید شد که فناوری‌ های مورد استفاده در تولید این رنگ همواره در حال بروزسانی شدن و تغییر است تا بتواند بهترین اثر را در جذب امواج ذکر شده داشته باشد.

آشنایی با امواج الکترومغناطیس و انواع آن

در میدان‌ های الکتریکی و میدان‌ های مغناطیس انواع مختلفی از امواج‌ ها جریان دارند که یکی از این امواج‌ها امواج الکترومغناطیس است، برای نگهداری امواج الکترومغناطیس در یک مکان ما نیازی به یک ماده یا ایجاد یک محیط خاص نخواهیم داشت زیرا این امواج در هر محیطی حتی خلاء قادر به حرکت و انتشار انرژی هستند.

با اینکه امواج الکترومغناطیس یکی از چهار نیرو اصلی شناخته شده در طبیعت است، همانند نیرو های هسته‌ ایی قوی یا ضعیف باعث ترکیب ذرات در هسته اتم یا فروپاشی اتم نمی‌شود. اگر بخواهیم در رابطه با کاربرد های امواج الکترومغناطیسی صحبت کنیم باید بگوییم که هر پدیده‌ ایی که در حوزه الکتریسیته یا مغناطیس اتفاق می‌افتد به این نیرو بستگی دارد.

page1 1200px Electromagnetic wave color.pdf - رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بررسی کاربرد ها و مزایا

 

در طول زمان آزمایش‌ ها و تحقیقات مختلفی در رابطه با امواج الکترومغناطیس صورت گرفته است. به عنوان مثال طبق نظریه کوانتوم که در قرن ۲۰ مطرح شد امواج الکترومغناطیس به عنوان یک نیروی اصلی بین تمام ذراتی که بار الکتریکی دارند تاثیرگذار است. امواج الکترومغناطیس  با پیوند دادن الکترون‌ های دارای بار منفی با هسته اتم‌ های دارای بار مثبت در شکل‌ گیری اتم‌ های پایدار نقش دارد.

با گذشت زمان کاربرد های مهم تر و گسترده تری از امواج الکترومغناطیس کشف شد که از جمله آن ها میتوان به استفاده از این امواج در شکل گیری ارتباطات بی سیم، مخابرات، شبکه های تلوزیرونی و شبکه های رادیویی اشاره کرد. امواج الکترومغناطیس از بسامد های مختلفی برخوردار هستند و بر اساس همین بسامد ها به گروه‌ های مختلفی تقسیم می‌شود که از جمله ان ها میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

امواج رادیویی:

امواج رادیویی همانند سایر امواج الکترومغناطیس از ترکیب میدان های الکتریکی و مغناطیسی تشکیل شده است، امواج رادیویی نسبت به امواج مرئی از طول موج بیشتر و فرکانس پایین تری برخوردار هستند. از جمله کاربردهای امواج رادیویی می‌توان به شکل‌ گیری ارتباطات بی سیم، شکل‌ گیری ارتباطات رادیویی و ایجاد امواج رادیویی و تلویزیونی اشاره کرد.

امواج مادون قرمز:

امواج مادون قرمز گروهی دیگر از امواج الکترومغناطیس هستند که طول موج آن ها در مقایسه با امواج رادیویی کوتاه‌ تر است. امواج مادون قرمز از کاربرد های گسترده‌ ایی برخوردار است که از جمله آن ها می‌توان به ایجاد توانایی کنترل از راه دور (توسط ارسال سیگنال‌ ها و دستورات به دستگاه‌ ها)، دوربین‌های حرارتی ( جهت نمایش تغییرات دما بصورت تصویر حرارتی)،  سیستم‌ های امنیتی (جهت تشخیص حرکت در محیط‌ های تاریک و نیمه تاریک) و حوزه پزشکی (جهت استفاده در درمان‌ های فیزیوتراپی) اشاره کرده.

نور مرئی:

نور مرئی از جمله امواج الکترومغناطیس است که برخلاف سایر انواع این امواج توسط چشم انسان قابل رویت است، طول موج نور مرئی به صورت میانگین بین 400 نانومتر تا750 نانومتر است.

نور مرئی از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش تشکیل شده که ترتیب طول موج رنگ‌ های ذکر شده از بلند تا کوتاه است و هرچه طول موج رنگ ها رو به کاهش میرود انرژی آن ها افزایش مییابد.

یکی از کاربرد های نور مرئی نقش داشتن درد تکمیل اطلاعات حس بینایی ما است و علاوه بر این از این موج الکترومغناطیسی برای تولید انرژی خورشیدی نیز استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است میتوان از نور مرئی به عنوان یکی از موضوعات قابل بحث در علم فیزیک و علم نور یاد کرد.

f73c7c3a 2164 468c b7b1 aa2df0a16abf 2276x1200 - رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بررسی کاربرد ها و مزایا

اشعه ماوراء بنفش:

اشعه ماوراء بنفش به عنوان یکی از انواع مدل های امواج الکترومغناطیس دارای طول موج کوتاه تری نسبت به نور مرئی است و میانگین طول موج آن عددی بیین 100 نانومتر الی 400 نانومتر است. میتوان گفت این اشعه به علت داشتن انرژی بالا می‌تواند به درمان برخی از بیماری های پوستی کمک ویژه ایی کند.

لازم به ذکر است برای استفاده درست از اشعه ماوراء بنفش در صنعت پزشکی باید از مهارت تخصص ویژه‌ ایی برخوردار بود، زیرا در غیر این صورت ممکن است درمان نتیجه عکس بدهد و به پوست آسیب وارد شود.

اشعه ایکس:

اشعه ایکس در مقایسه با اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی از طول موج کوتاه تری برخوردار است، میانگین طول موج اشعه ایکس عددی بین 1 نانومتر الی 10 نانومتر می‌باشد. به علت کوتاه بودن طول موج اشعه ایکس این موج الکترومغناطیسی از انرژی بالایی برخوردار است بطوری که می‌تواند داخل اشیا و وسایل نفوذ کند.

یکی از کاربرد های اشعه ایکس که اکثر مردم با آن آشنا هستند، تصویربرداری پزشکی برای تشخیص شکستگی های استخوان یا آسیب ها و اختلالات اندام های داخلی است. علاوه بر صنعت پزشکی از این موج الکترومغناطیس در محیط های جوشکاری نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است استفاده از اشعه ایکس به مهارت بالایی احتیاج دارد زیرا در غیر این صورت ممکن است آسیب های جدی به بدن وارد شود.

اشعه گاما:

اشعه گاما نسبت به سایر موج های الکترومغناطیس ذکر شده از طول موج بسیار کوتاه تری برخوردار است و به همین لت از انرژی بیشتری برخوردار میباشد. اشعه گاما به علت داشتن انرژی بیشتر نسبت به اشعه ایکس توانایی ورود به جسم های بسیار سخت را نیز دارا میباشد.

علاوه بر استفاده از اشعه گاما برای درمان برخی از بیماری از آن در تحقیقات و مطالعات فیزیک نیز استفاده میشود. لازم به ذکر است اشعه گاما به علت داشتن انرژی بسیار زیاد و قابلیت نفوذ بالا بسیار خطرناک است و در صورت استفاده اشتباه ممکن است باعث وراد شدن آسیب های جدی به بدن انسان شود، از این رو استفاده از اشعه گاما حتما باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد.

بررسی صفر تا صد خطرات امواج الکترومغناطیس

یکی از مزایا زندگی مدرن در دسترس بودن انواع وسایل الکتریکی آسان‌ تر و سریع‌ تر پیش بردن امور روزمره است. در حالی که زیادی از مردم به در دسترس بودن وسایل الکتریکی و استفاده مداوم از آن عادت کرده اند، تعداد کمی از مردم وجود دارند که از خطرات این دستگاه‌ ها و ابزار ها به دلیل وارد کردن امواج الکترومغناطیس به محیط زندگی مطلع‌اند.

بعد از بررسی های به عمل  آمده گروهی از محققان و پزشکان به این باور رسیدند که امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از وسایل الکتریکی که روزمره از آن ها استفاده می‌کنیم (از جمله تلفن همراه) نقش مهمی در بروز بیماری هایی همچون سرطان دارد.

امواج الکترومغناطیس بعد از منتشر شدن در فضا میتوانند یک میدان الکتریکی قوی ایجاد کننده بطوری که تا شعاع 100 متری این میدان الکتریکی امکان زندگی کردن وجود نخواهد داشت.

اگر حریم میدان الکتریکی ایجاد  شده توسط امواج الکترومغناطیس رعایت نشود، این امواج میتوانند اثر مخربی بر بدن انسان داشته باشد که از جمله آن ها به اختلالات شدید خونی اشاره کرد.

این امواج نقش بسیار مهم و کمک کننده ایی در علوم نوری و علوم فیزیک دارند اما با این حال نمیتوان از اثرات مخرب آن ها بر محیط زیست و بدن انسان چشم پوشی کرد، امواج الکترومغناطیس بعد از آزاد شدن در محیط  به امواج  مایکروویو و امواج راداری تقسیم میشوند در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی خطرات امواج  مایکروویو و امواج راداری بر بدن انسان بپردازیم:

تغییر ساختار غشا سلولی انسان:

امواج الکترومغناطیس بعد از آزاد شدن در محیط می‌توانند با اثرگذاری بر بدن انسان دما آن را  از دما نرمال (37 درجه سانتی گراد)  بالاتر ببرد. این امواج با افزایش دما بدن بر روی کانال های یونی و پروتئینی های موجود در غشا سلول های عصبی و سلول های عادی عملکرد ان ها را تا مقدار بسیار کمی دچار تغییر می‌کند.

تغییر عملکرد مغز انسان:

برخی از امواج الکترومغناطیس ساطع از وسایل الکتریکی همانند موبایل کوتاه مدت اثر مخربی بر روی مغز انسان و عملکرد آن نخواهد گذاشت. لازم به ذکر است استفاده زیاد و طولانی مدت از وسایل ساطع کننده امواج الکترومغناطیس باعث تغییراتی در مغز همانند اختلال و افت حافظه و بالا و پایین شدن فشار خون می‌شود.

آسیب به ساختار چشم:

بر اساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده یکی از قسمت های چشم که توسط امواج الکترومغناطیس دچار آسیب می‌شود قرنیه چشم است؛ همانطور که گفته شد امواج الکترومغناطیس بعد از اثر گذاشتن بر بدن انسان باعث بالا بردن دمای بدن می‌شود. گرما ایجاد شده در بدن توسط قرنیه چشم جذب می‌تواند باعث کدر شدن قرنیه شود.

همچنین لازم به ذکر است امواج الکترومغناطیس علاوه بر اثرگذاری بر قرنیه چشم می‌توانند بر روی عدسی چشم نیز تاثیر بگذارند، کدر شدن عدسی چشم باعث بروز مشکلاتی همانند آب مروارید یا همان کاتاراکت خواهد شد.

بیماری سرطان:

یکی از مهم ترین آسیب های امواج الکترومغناطیس که به آن پرداخته شده است، اثر این امواج در ایجاد بیماری سرطان است. طبق مطالعات انجام شده افرادی که از گوشی های تلفن همراه  به مدت طولانی استفاده می‌کنند یا  متخصصانی که با دستگاه‌های رادیولوژی کار می‌کنند مستعد بیماری سرطان هستند.

اختلال در سیستم ایمنی بدن:

یکی از عوارض امواج الکترومغناطیس این است که می‌تواند بر جریان سیستم‌های داخلی بدن همانند سیستم قلبی عروقی اثر بگذارد. طبق مطالعات انجام شده امواج الکترومغناطیس منتشر شده از وسایل الکتریکی همانند موبایل میتواند بر نظم جریان الکتریکی تولید شده توسط سلول‌ های اثر بگذارد و باعث بالا رفتن ضربان قلب شود.

نامنظم شدن تپش‌ ها و جریان الکتریکی تولید شده توسط سلول‌ های قلب میتوانند به صورت مستقیم سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهند، از این رو توصیه میشود از قرار دادن وسایل الکتریکی همانند موبایل در فاصله 5 الی 10 سانتی‌ متری از قفسه سینه خود اجتناب کنید.

با توجه به موارد گفته شده امواج الکترومغناطیس بعد از آزاد شدن در محیط  با اثرگذاری بر روی قسمت‌ های مختلف بدن انسان می‌توانند باعث ایجاد آسیب‌ های جبران ناپذیری شوند. راهکارهای زیادی جهت ایمن سازی محیط زندگی یا محیط کار از  امواج الکترومغناطیس وجود دارد که از جمله این راهکار ها می‌توان به کاهش میزان استفاده از وسایل الکتریکی است که این راه حل برای افرادی به زندگی مدرن عادت کرده اند ممکن است کمی سخت باشد.

اگر به دنبال یک راه آسان تر برای ایمن سازی محیط زندگی با محیط کار خود از امواج الکترومغناطیس هستید استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس میتواند گزینه مناسبی باشد. برای مطالعه در رابطه با رنگ ضد امواج الکترومغناطیس، مزایا و نحوه استفاده از این رنگ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بررسی کاربرد های رنگ ضد امواج الکترومغناطیس

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس جزء یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین رنگ هایی است که باید در محیط های مختلف از جمله محیط هایی که در شعاع دکل های مختلف قرار دارند مورد استفاده قرار بگیرد. برخی از کاربرد های این رنگ عبارت اند از:

1 - رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بررسی کاربرد ها و مزایا

محافظت از سلامتی:

همانطور که در قسمت‌های قبلی این مطلب بررسی شد امواج الکترومغناطیس می‌توانند اثر مخربی بر سلامت انسان داشته باشند و باعث بروز مشکلاتی همچون مشلات قلبی عروقی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، مشکلات چشمی و سرطان خواهد شد.

خطرات ناشی از امواج الکترومغناطیس در مناطق مسکونی و کاری که در نزدیکی دکل های مخابرات قرار دارد بیشتر از سایر مناطق است زیرا پراندگی امواج الکترومغناطیس در این محیط ها بیشتر و به مرور زمان اثرات مخرب آن بر سلامت انسان پدیدار میشود.

از آنجایی که رنگ ضد امواج الکترومغناطیس به راحتی بر سطوح مختلف اجرا میشوند یکی از مناسب ترین گزینه ها برای ایمن سازی محیط های مسکونی یا محیط های کار از جمله در مناطق نزدیک به دکل های  BTS محسوب میشود.

محافظت از دستگاه‌ ها و تجهیزات الکتریکی:

پراکندگی امواج الکترومغناطیس در محیط و تماس آن ها با امواج ساطع شده از دستگاه‌ ها و تجهیزات الکتریکی می‌تواند در مرور زمان باعث وارد شدن آسیب‌ هایی به این دستگاه‌ها و اختلال در عملکرد آن ها شود، از این رو می‌توان از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس برای محافظت از دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی موجود در محیط‌ های مختلف استفاده کرد.

از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس در تلفن‌ های همراه و تبلت‌ ها، لپ تاپ‌ ها و کامپیوتر ها دستگاه‌ های الکتریکی حساس به منظور افزایش طول عمر آن ها با جلوگیری از بروز اختلال در اثر برخورد امواج این دستگاه‌ ها با امواج الکترومغناطیس موجود در محیط استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است رنگ ضد امواج الکترومغناطیس در طیف‌ های رنگی مختلف موجود و قابل تهیه است، این رنگ به دلیل داشتن پلیمر ها و مواد پلیمری در ساختار خود می‌تواند پذیرا انواع مختلفی از پیگمنت‌ های رنگی باشد. متنوع بودن طیف رنگی رنگ ضد امواج الکترومغناطیس فرصت مناسبی را برای طراحان ساختمانی و طراحان صنعتی فراهم کرده تا بتوانند از این رنگ به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس دارای چه مزایا است؟

با توجه به توضیحات گفته شده در رابطه با امواج الکترومغناطیس و عوارضی که می‌توانند بر روی بدن انسان و وسایل الکتریکی موجود در محیط زندگی یا محیط کار داشته باشند، به جرئت میتوان گفت که رنگ ضد امواج الکترومغناطیس یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین رنگ‌ هایی است که باید در محیط زندگی یا محیط کار به اجرا درآید.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس علاوه بر کاربرد هایی که دارد دارای مزایا ویژگی‌ های بسیار زیادی است که محبوبیت و میزان استفاده این رنگ را بیشتر می‌کند. برخی از مزایا و ویژگی‌های این رنگ عبارتند از:

سرعت خشک شدن بالا:

یکی از ویژگی های رنگ ضد امواج الکترومغناطیس که میتوان به آن پرداخت سرعت بالا خشک شدن این رنگ است. سرعت خشک شدن بالا رنگ ها بعد از به اجرا در آوردن آن ها بر روی سطح مورد نظر باعث میشود تا بتوان یه سرعت لایه های مورد نیاز رنگ را بر روی سطح اعمل کرد. داشتن این  ویژگی  رنگ ضد امواج الکترومغناطیس علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند رنگ آمیزی محیط، باعث میشود تا محیط مورد نظر زود تر قابل استفاده شود.

مقاومت بالا در برابر آب و گرد و غبار:

یکی دیگر از ویژگی های این رنگ مقاومت بالا آن در برابر آب و گرد و غبار است. رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بعد از اعمال شد م بر روی سطح مورد نظر در اثر آب یا مرطوب شدن محیط دچار تغییر در ساختار یا کارایی خود نمیشود.

همچنین لازم به ذکر علاوه بر مقاومت بالا این رنگ در برابر آب و رطوبت این رنگ در برابر گرد و غبار هم مقاومت بالایی از خود نشان میدهد، بالا بودن میزان مقاومت این محصول در برابر گرد و غبار باعث می‌شود تا در اثر آلوده شدن محیط توسط ریزگردها تغییری در ظاهر و کارایی این رنگ ایجاد نشود.

قابلیت چسبندگی بالا:

یکی از ویژگی‌ های مهم در هر نوع رنگ صنعتی بالا بودن قدرت چسبندگی آن است، رنگ ضد امواج الکترومغناطیس همانند سایر مدل‌های رنگ صنعتی از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است.

بالا بودن قدرت چسبندگی در این محصول باعث می‌شود تا بعد از قرار گرفتن رنگ بر روی سطح مورد نظر جاذبه قابل قبولی بین آن ها شکل بگیرد، این ویژگی رنگ ضد امواج الکترومغناطیس باعث می‌شود تا این رنگ از دوام بالایی برخوردار باشد و در اثر عوامل مختلف همانند ضربات فیزیکی یا رطوبت به راحتی از سطح مورد نظر جدا نشود.

ضد حساسیت و فاقد بو های آزار دهنده:

یکی از دلایلی که استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس را بسیار آسان کرده این است که شما در هنگام استفاده از این رنگ متوجه هیچ گونه بخار یا بو  آزاردهنده‌ در محیط نخواهید شد.

برخی از رنگ‌های صنعتی زمانی که از آنها برای رنگ آمیزی سطوح مختلف استفاده میشود مواد شیمیایی موجود در ترکیب خود را در محیط اطراف رها میکنند، رها شدن ترکیبات شیمیایی موجود در این رنگ‌ ها باعث مسموم شدن فضا و گاهی اوقات بروز حساسیت‌ هایی همچون خارش یا قرمزی پوست می‌شود.

قابلیت اجرا و استفاده آسان:

استفاده از این محصول نیاز به داشتن مهارت و دانش فنی خاصی ندارد، شما برای اعمال این رنگ بر سطح مورد نظر خود نیاز به داشتن دانش فنی یا مهارت خاصی ندارید و تنها باید دستورالعمل‌ های لازم و نکات ایمنی مربوطه را رعایت کنید.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس از چه مواد و ترکیباتی تشکیل شده است؟

همانطور که ذکر شد یکی از دلایل اصلی استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس ایمن سازی محیط کار و محیط زندگی افراد است، مواد و ترکیبات به کار گرفته شده در فرایند تهیه این رنگ  وظیفه جمع آوری و جذب امواج الکترومغناطیس موجود در محیط را دارد. از جمله مواد و ترکیبات تشکیل دهنده این رنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فریت ها:

فریت یکی از مواد فلزی به کار گرفته شده در ترکیب رنگ ضد امواج الکترومغناطیس است، فریت به عنوان یک ماده فلزی از ترکیب آهن و اکسید آهن بدست می‌آید و دارای خاصیت مغناطیسی بسیار بالایی است.

تاریخچه فریت به زمانی بازمیگردد که دانشمندان در قرن 20 میلادی متوجه این شدند که میتواند از ترکیب اکسید آهن با سایر فلزات موادی با داشتن خاصیت مغناطیسی تولید کنند.

 فریت ها ابتدا به عنوان یک ماده فلزی در ساختار تلوزیون و رادیو بکار میرفتند اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی کاربرد های جدید تری از ان ارائه شد که از جمله آن ها میتوان به بکار بردن این ماده در فرایند تهیه  رنگ ضد امواج الکترومغناطیس اشاره کرد.

بعد از افزوده شدن فریت ها به ساختار  رنگ ضد امواج الکترومغناطیس، این رنگ علاوه بر داشتن توانایی در جذب امواج الکترومغناطیس موجود در محیط از ویژگی‌های دیگری همچون مقاوم بودن در برابر خوردگی و زنگ زدگی و قابلیت شکل پذیری بالا برخوردار خواهد شد.  لازم به ذکر به علت ویژگی های مغناطیسی منحصر به فرد فریت از این ماده در ساخت قطعات الکتریکی و دستگاه‌های الکتریکی گوناگون استفاده می‌شود.

کربن:

کربن به عنوان یک ماده معدنی جزء یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ترکیبات بکار گرفته شده در فرایند تهیه رنگ ضد امواج الکترومغناطیس شناخته میشود. این ماده به دلیل داشتن ساختار کریستالی و داشتن خاصیت هایی همچون ضد استاتیک بودن یکی از بهترین انتخاب ها برای بکار گرفته شدن در ساختار این رنگ است، همچنین لازم به ذکر است استفاده از کربن پودر شده در ترکیب تشکیل دهنده رنگ ضد امواج الکترومغناطیس در ایجاد رنگ سیاه آن نقش دارد.

کربن همانند فریت از خاصیت مغناطیسی برخوردار بوده بنابراین با کمک فریت های موجود در ساختار رنگ ضد امواج الکترومغناطیس میتواند نقش مهمی در جذب امواج الکترومغناطیس موجود در محیط داشته باشد. لازم به ذکر است به دلیل وجود خاصیت مغناطیسی در کربن، از این ماده علاوه بر ساختار رنگ در ساخت وسایل الکترونیکی نیز استفاده می‌شود.

janas 3 - رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بررسی کاربرد ها و مزایا

آلومینیوم:

آلومینیوم یکی دیگر از ترکیبات موجود در ترکیب در ساختار رنگ الکترومغناطیس است که همانند سایر ترکیبات موجود و بکار گرفته شده در این رنگ نقش مهمی در جذب و کاهش انتشار امواج الکترومغناطیس در محیط دارد.

آلومینیوم موجود در ساختار این رنگ علاوه بر کمک به کاهش اثرات امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان از دستگاه های الکتریکی موجود در محیط نیز محافظت میکند و باعث کاهش اثرات مخراب امواج الکترومغناطیس بر روی این دستگاه ها میشود.

لازم به ذکر به دلیل ویژگی ها ذکر شده از آلومینیوم علاوه بر ساختار رنگ، در ساختار قطعات الکتریکی نیز استفاده میشود و همچنان مطالعات در رابطه با آلومینیوم در حال انجام است تا بتوان کاربرد های بیشتری را از این ماده کشف کرد.

پلیمر ها:

پلیمر ها گروهی از موادشیمیایی میباشد که ساختار زنجیره اییی دارند و این زنجیره ها از واحد های کوچک تکرار شونده تشکیل شده است، پلیمر ها به دلیل داشتن خاصیت های مختلف در ساختار رنگ الکترومغناطیس مورد استفاده قرار میگیرند.

وجود پلیمر ها و برخی از مواد پلیمری همچون پلی آکریلات ها و پلی استایرن ها در ترکیبات تشکیل دهده رنگ ضد امواج الکترومغناطیس باعث میشود تا این رنگ علاوه بر توانایی در جذب امواج الکترومغناطیس میتواند قابلیت پذیرش انواع پیگمنت ها رنگی را داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که وجود پلیمر ها و مواد پلیمری ذکر شده باعث  افزایش انعطاف پذیری این رنگ و بالا بردن مقاومت آن در برابر شرایط محیطی مختلف میشود.

لازم به ذکر است که که میزان ترکیبات ذکر شده در تمامی مدل های رنگ ضد امواج الکترومغناطیس یکسان نیست، این ترکیبات با توجه به محیطی  که رنگ الکترومغناطی قرار است در آن مورد استاده قرار میگرد و نیاز های کاربرد ممکن است متفاوت باشد تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

دستورالعمل استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس

اگر قصد استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس جهت رنگ آمیزی دیوار های محیط زندگی یا محیط کار خود را دارید می‌توانید این رنگ را توسط غلطک های مخصوص رنگ یا اسپری‌ های نازل رنگ (دارای  دهانه 1 میلیتری) بر روی سطح مورد نظر خود اعمال کنید، توجه داشته باشید که این رنگ بر روی تمامی سطوح ساختمانی قابل اجرا است.

نکته قابل توجه در رابطه با استفاده از این محصول بر روی سطوح مختلف این است که هرگز از فرچه‌ های رنگ برای اعمال آن بر روی سطوح مختلف استفاده نکیند زیرا در انتها نتجیه قابل قبولی حاصل نخواهد شد.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس قابلیت اجرا بر روی دیوار های دارای رنگ قبلی و کاغذ دیواری است، با این حال توصیه می‌شود تا قبل از اعمال این رنگ بر روی دیوار ها حتماً سطح آنها را از وجود گرد و غبار و چربی پاک کنید. در رابطه با سایر نکات فنی که هنگام استفاده از این رنگ باید آن را رعایت کنید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • قبل از به اجرا درآوردن رنگ بر روی سطوح انتخابی، ابتدا بار ناشی از میدان مغناطیسی را با استفاده از سیستم ارت از محیط خارج کنید.
  • در هنگام رنگ آمیزی سطح مورد نظر سعی کنید تا ضخامت رنگ قرار گرفته بر روی سطح 0.5 میلیمتر باشد.
  • بعد از رنگ آمیزی  از تماس سیم‌ های بدون پوشش محافظ و دارای جریان الکتریسیته با سطح مورد نظر خودداری کنید.
  • بعد از اتمام رنگ آمیزی از آسیب دیدن سطح مورد نظر در اثر آسیب‌ های مکانیکی جلوگیری کنید.
  • بعد از اتمام فرایند رنگ آمیزی مدت زمانی حدود 12 الی 24 ساعت صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود.

سخن پایانی

طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس یکی از راهکار های مهم برای محافظت از سلامت انسان محسوب میشود؛ در مطلب بالا تلاش شد تا در رابطه با رنگ ضد امواج الکترومغناطیس، کاربرد ها و مزایا رنگ ضد امواج الکترومغناطیس و  طریقه استفاده از آن و همچنین امواج الکترومغناطیس بصورت کامل توضیح داده شود.

اگر میخواهید در رابطه با سایر رنگ های صنعتی از جمله رنگ اپوکسی، رنگ پلی یورتان یا رنگ دریایی اطلاعات بیشتر کسب کنید بر روی لینک های آبی رنگ کلیک کنید، همچینن در صورت داشتن هرگونه ابهام یا سوال در رابطه رنگ ضد امواج الکترومغناطیس و خرید رنگ ضد امواج الکترومغناطیس میتوانید از طریق شمار های درج شده با دفتر مرکزی یا دفتر مشاوره گروه مهندسی ثمین پلیمر در تماس باشید. تلفن دفتر: 02634904972  تلفن مشاوره: 09122650578

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *