آشنایی با ویژگی ها و کاربرد های رنگ پودری

آشنایی با ویژگی ها و کاربرد های رنگ پودری

رنگ‌ ها از جمله عواملی هستند که میتوانند تاثیرات مختلفی بر زندگی روزمره ما بگذارند، از ابتدا پیدایش رنگ ها توسط بشر تا امروز کاربرد های مختلفی از آن ارائه شده است بگونه‌ ایی که امروزه نمیتوان به سادگی وسیله یا مکانی را یافت که رنگ جز یکی از اجزا اصلی آن نباشد.

در مرور زمان رنگ‌ ها توانستند جایگاه ویژه‌ ایی را در زندگی انسان‌ ها و صنایع مختلف به دست آورند. برای استفاده ماهرانه تر دقیق‌ تر از رنگ‌ ها زمینه‌ های مختلف انواع مختلفی از آن ها در صنایع تولید رنگ تولید شدند که یکی از رنگ‌ ها رنگ پودری نام دارد.

رنگ پودری بعد از تولید شدن و به روی کار آمدن توانست در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد، رنگ پودری همانند سایر رنگ ها تولید شده در صنعت تولید رنگ از ترکیب مواد و ترکیبات شیمیایی گوناگون به دست آمده است. نکته قابل توجه در رابطه با این رنگ این است که ساختاری کاملاً خشک دارد و برخلاف سایر رنگ ها بدون نیاز به حلال قابل استفاده است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را بصورت دقیق تر با رنگ پودری و انواع آن و مزایا و معایب  هر یک از مدل های رنگ پودری آشنا کنیم.

 

رنگ پودری چه نوع رنگی است؟

بعد از شنیدن نام رنگ پودری شاید اینگونه فکر کنید که این رنگ همانند سایر رنگ های در حال تولید رد صنعت رنگ از جمله رنگ اپوکسی، رنگ پلی یورتان  یا … یک نوع رنگ صنعتی محسوب میشود اما باید گفت رنگ پودری در گروه رنگ های صنعتی قرار نمیگیرد و از آن به عنوان یک نوع پوشش دهنده صعنتی استفاده میشود.

این محصول از ترکیب مواد مختلفی همچون پلی استر ها، پلی اکریلیک ها، رزین ها ، فیلر ها و پیگمنت ها تولید میشود و میتوان آن را بر روی سطوح مختلف از جمله سطوح فلزی، سطوح چوبی، آلیاژ ها و وسایل پلاستیکی اعمال کرد. این رنگ بعد از قرار گیری بر روی سطح ذکر شده نه تنها سطح آن ها را پوشش میدهند بلکه از ان ها در برابر آسیب های مختلف مکانیکی و شیمیایی نیز محافظت میکند.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه رنگ پودری صحبت کنیم باید بگوییم که این رنگ ابتدا در اواخر دهه 1940 در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفت، بعد از بکار گرفته شدن این رنگ در صنعت خودروسازی این محصول توانست با موفقیت به صنایع مختلف دیگر از جمله فلزکاری، مبلمان و ساختمان سازی  ورود کند و به عنوان یکی از محبوب ترین نوع پوشش دهنده های صنعتی مورد استفاده قرار  بگیرد.

یکی از نقاط قابل توجه در رابطه با رنگ پودری این است که استفاده از آن ها بسیار راحت و بدون دردسر است و علاوه بر آن این رنگ ها در گروه رنگ‌ های دوستدار طبیعت طبقه‌ بندی می‌شوند، در هنگام استفاده  باعث به وجود آمدن هیچگونه ناراحتی تنفسی و ریوی نخواهند شد و ضریب اطمینان آن ها برابر آتش سوزی بالا است.

 

بررسی تنوع رنگ پودری و کاربرد آن ها در صنایع مختلف

همانطور که گفته شد رنگ پودری جزء یکی از محبوب ترین پوشش های صنعتی طبقه بندی میشود و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. این رنگ دارای انواع مختلفی است که هر از کدام از آنن ها از مزایا و معایب خاص خود برخوردار هستند، در ادامه مطلب به بررسی تنوع رنگ پودری و کاربرد آن ها در صنایع مختلف خواهیم پرداخت:

 

رنگ پودری چرمی:

رنگ پودری چرمی به عنوان یکی از انواع مدل‌ های رنگ پودری برای رنگ آمیزی قطعات مختلفی از جمله قطعات چوب، قطعات فلز یا قطعات پلاستیک مورد استفاده قرار میگرید. تین نوع رنگ پودری معمولا از مواد پلی استری، مواد پلی اکریلیکی یا ترکیب این دو تهیه میشود.

اگر بخواهیم در رابطه با رنگ پودری چرمی بصورت دقیق‌ تر صحبت کنیم باید گفت که این رنگ به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول پوشش هایی هستد که در ان ها یک رنگ به عنوان رنگ زمینه انتخاب میشود و لایه دیگر پوشش بعد از قرارگیری بر روی رنگ زمینه پوششی رگه مانند را بوجود می آورد.

دسته دوم رنگ های پودری چرمی از ساختاری یکدست برخوردار اند و به دلیل داشتن انحناهای مختلفی کی از بهترین گزینه ها برای رنگ آمیزی سطوح ناهموار از جمله محل اتصالات جوشکاری محسوب میشوند.

 

مزایا رنگ پودری چرمی:

  • کمک به زیباسازی لایه های ناصاف و محل اتصالات جوشکاری
  • سازگار با محیط زیست
  • مقرون به صرفه و اقتصادی

معایب رنگ پودری چربی:

  • مقاومت مکانیکی پایین ( به دلیل داشتن ضخامت زیاد)
  • مقاومت پایین در برابر حرارت و نور خورشید
  • نیاز به تجهیزات و دانش فنی بالا برای اعمال بر روی سطوح

 

رنگ پودری گرانیتی:

رنگ پودری گرانیتی همانطور که از نامش پیداست بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر پوششی شبیه به سنگ گرانیت بوجود می‌آورد. رنگ پودری گرانیتی مانند رنگ پودری چرمی از  مواد پلی استری مواد پلی اکریلیکی  تشکیل شده است و به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت و ساییدگی از آن برای ایجاد پوشش مشابه سنگ گرانیت در ظروف آشپزخانه و بخاری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مزایا رنگ پودری گرانیتی:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت و ساییدگی
  • سازگار با محیط زیست
  • مقرون به صرفه و اقتصادی
  • دارای طیف رنگی بالا و متنوع

معایب رنگ پودر گرانیتی:

  • عدم تطابق  الگو های رنگ با سنگ گرانیت اصل
  • نیاز به  تجهیزات و فضای مناسب برای اعمال بر روی سطح

 

رنگ  سنباده ایی:

رنگ سنباده‌ ای گروهی دیگر از رنگ‌ های پودری است، این رنگ دارای دو نوع دو ریز و درشت می‌باشد و به همین دلیل از کاربرد گسترده‌ تری در صنایع مختلف برخوردار است. رنگ سنباده ایی در صنایعی که نیاز به ایجاد یک توپوگرافی خاص یا ایجاد یک سطح سه بعدی دارند و سطوحی که نیاز به داشتن اصطحکاک و بالا بردن مقاومت خود در برابر لغزش دارند مورد استفاده واقع میشود.

از جمله کاربرد های رنگ  سنباده ایی میتوان به ساخت قطعات مختلف کامپیوتر، تجهیزات برقی و مبلمان فلزی اشاره کرد. این رنگ بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر رگه ‌هایی را از خود به جا میگذارد که به زیباتر کردن سطح کمک بسزایی می‌کند.

 

مزایا رنگ  سنباده ایی:

  • مقاومت بالا در برابر لغزش و اصطحکاک
  • مقاومت مکانیکی بالا ( در نوع ریز آن)
  • افزایش زیبایی لوازم خانگی
  • سازگار با محیط زیست

معایب  رنگ  سنباده ایی:

  • نیاز به  تجهیزات و فضای مناسب برای اعمال بر روی سطح
  • توانایی جذب بالای آلودگی به علت داشتن بافت متخلخل

 

رنگ پودری ورنی:

یکی از تفاوت‌ های رنگ پودری ورنی با سایر رنگ‌ های پودری این است که رنگ ورنی قدرت پوشانندگی بالایی بعد از اعمال در رابطه سطح زیرین ندارد و از آن بیشتر برای جلادهی و ایجاد تزیینات مختلف بر روی سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است به غیر از کاربرد این رنگ در تزیین و جلادهی سطوح گاهی اوقات از آن برای رنگ آمیزی ظروف تفلون، چراغ‌ های خودرو و مبلمان فلزی استفاده می‌شود.

 

مزایا رنگ پودری ورنی:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • ایجاد سطحی براق و مناسب برای جلادهی
  • داشتن ظاهری زیبا و جذاب

معایب رنگ پودری ورنی:

  • قدرت پوشانندگی ضعیف برای سطوح زیرین

 

353766792 900 - آشنایی با ویژگی ها و کاربرد های رنگ پودری

رنگ پودری چکشی:

رنگ پودری چکشی را میتوان به عنوان یکی از محبوب‌ ترین مدل‌ های رنگ پودری در نظر گرفت. رنگ چکشی به علت داشتن خاصیت الکترواستاتیک از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است به همین علت از آن برای رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده میشود.

یکی از دلایل محبوبیت این رنگ توانایی بالا درز ها و ناهمواری‌ ها توسط آن است؛ همچنین لازم به ذکر است که این رنگ را بدون هیچ محدودیتی میتوان با سایر رنگ‌ ها ترکیب کرد. از رنگ چکشی در صنایع مختلفی همچون رنگ آمیزی درب های ضد سرقت، رنگ آمیزی مبلمان فلزی، رنگ آمیزی تابلو های برق ساختمانی رنگ آمیزی نرده‌ های فلزی استفاده می‌شود.

 

مزایا رنگ  چکشی:

  • توانایی ترکیب با سایر رنگ‌ ها بدون تاثیر در کیفیت
  • داشتن قابلیت بازیافت حتی در صورت ترکیب با سایر رنگ‌ ها
  • مقرون به صرفه و اقتصادی

معایب رنگ چکشی:

  • مقاومت پایین در برابر رطوبت و نور خورشید
  • نیاز به داشتن مهارت برای استفاده (جهت تنظیم فاصله اسپری و ولتاژ پاشش رنگ)

 

رنگ پودری متالیک:

رنگ پودری متالیک نوعی دیگر از رنگ‌ های پودری میباشد که در ساختار آن از ذرات معدنی متالیک و براق استفاده شده است. برای ایجاد پوشش براق در این نوع رنگ از ذرات مختلفی همچون طلا، نقره، آلومینیوم و مس استفاده می‌شود. رنگ متالیک به علت زیبایی و جلوه خاصی که بعد از رنگ آمیزی به سطح مورد نظر میبخشد برای رنگ آمیزی فلزات و تزیین آن ها جزء یکی از اولین و مناسب ترین گزینه ها محسوب میشود.

 

مزایا رنگ متالیک:

  • قدرت چسبندگی بالا بر روی سطوح مختلف
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و نور خورشید
  • داشتن توانایی ترکیب با محلول‌ های مختلف (محلول‌ های رزینی، الکلی و روغنی)
  • قابلیت بازیافت بدون افت کیفیت

معایب رنگ متالیک:

  • نیاز داشتن به رنگ زیر پوشش

 

نکات مهم در رابطه با ویژگی های رنگ پودری

بعد از اعمال رنگ پودری بر روی سطح مورد نظر خود توجه داشته باشید که این رنگ ها در برابر مواد شوینده ازمقاومت بالایی برخوردار هستند بنابراین اگر شما متوجه وجود لکه یا آلودگی های مختلفی بر روی سطح شدید میتوانید بدون نگرانی در رابطه با اسیب دیدن ساختار رنگ اقدام به تمیز کردن آن بپردازید.

از جمله ویژگی‌ های دیگر این محصول می‌توان به این اشاره کرد که در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است و بعد از اعمال بر روی سطح بعد از گذشت مدتی دچار ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن نمی شود و از دوام و طول عمر تقریبا بالایی برخوردار است.

 

جمع‌ بندی

با توجه به موارد گفته شده در رابطه با مزایا و معایب این محصول میتوان گفت که رنگ پودری یکی از مناسب‌ ترین گزینه‌ ها برای استفاده در صنایع گوناگون از جمله دکوراسیون داخلی است است؛ لازم به ذکر است که این رنگ را میتوان یک یاز مناسب ترین جایگزین ها برای رنگ های متالیک مایع انتخاب کرد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با این محصول می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید یا از طریق تماس با بخش مشاوره گروه مهندسی ثمین پلیمر با کارشناسان ما در ارتباط باشید: 09122650578

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *