خط-کشی-زمین-بسکتبال

خط کشی زمین بسکتبال و ابعاد زمین بسکتبال راهنمای تصویری

ورزش‌ های تیمی همواره از محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم برخوردار بودند از همین رو ما در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با یکی از ورزش‌ های محبوب تیمی به نام “بسکتبال” صحبت کنیم. توجه داشته باشید که عوامل بسیار زیادی وجود داشته‌ اند که در طول زمان باعث افزایش محبوبیت این ورزش تیمی در میان مردم شده‌ اند، که از جمله آن ها می‌توان به قوانین دقیق داوری عادلانه این بازی اشاره کرد که تمامی این‌ ها به دلیل انجام شدن دقیق خط کشی بسکتبال می‌باشد.

 اگر بخواهیم به شکل تخصصی در رابطه با ورزش بسکتبال صحبت کنیم باید گفت که هدف اصلی در این ورزش به دست آوردن امتیاز با استفاده از توپ و به کارگیری تکنیک‌ های مختلف است.

ثمین پلیمر مجری و تولیدکننده کفپوش های زمین بسکتبال طبق استاندارد فندراسیون جهانی و همچنین مجری خط کشی حرفه ای بسکتبال در کشور طبق ابعاد زمین بسکتبال استاندارد فدراسیون والیبال

 این ورزش همانند اکثر ورزش‌ های تیمی ، در حضور دو تیم انجام می‌شود که هر یک از این تیم‌ ها شامل 11 بازیکن می‌باشد. به وسیله خط کشی بسکتبال یا همان خط کشی زمین بسکتبال زمین بازی به دو نیمه تقسیم می‌شود که هر تیم در نیمه مخصوص به خودش قرار می‌گیرد و بازی را آغاز می‌کند.

هر تیم در طی بازی باید سعی کند تا توپ را به درون دروازه حریف بیندازد و امتیاز کسب کند به این مورد توجه داشته باشید که این بازی دارای یک مدت زمان معین است و پس از به پایان رسیدن این مدت زمان تیمی که بیشترین امتیاز را به واسطه انداختن توپ در زمین حریف کسب کرده باشد، برنده اعلام خواهد شد.

اگر بخواهیم گریزی به تاریخچه این ورزش بیاندازیم نیر باید گفت که بسکتبال در اواخر قرن نوزدهم میلادی در کشور آمریکا توسط یک معلم ورزش کانادایی ابداع شد. این ورزش پس از مدت کوتاهی توانست به سرعت در کشور آمریکا و سایر کشور های جهان محبوبیت زیادی را بدست بیاورد بطوری که امروزه در دسته اصلی ترین ورزش های المپیکی شناخته میشود.

با توجه به محبوبیت بالای بسکتبال در جهان امروزی ما می‌خواهیم شما را با یکی از اساسی‌ ترین رکن‌ های تعیین قوانین در ورزش بسکتبال یعنی خط کشی بسکتبال آشنا کنیم. شما در ادامه این مطلب با مواردی همچون نقش خطوط بسکتبال در بازی، اصول خط کشی بسکتبال و همچنین  استاندارد های مربوط به خط کشی بسکتبال و زمین آن آشنا خواهید شد.

خط کشی زمین بستکتبال چطور انجام می شود ؟

خط کشی زمین بسکتبال - خط کشی زمین بسکتبال و ابعاد زمین بسکتبال راهنمای تصویری

ابعاد زمین بسکتبال چگونه است ؟

خط کشی زمین بسکتبال 2 - خط کشی زمین بسکتبال و ابعاد زمین بسکتبال راهنمای تصویری

منبع : FIBA-Basketball-Court-Dimensions.pdf

 

معرفی نقش خطوط بسکتبال در بازی

اگر بخواهیم در رابطه با نقش خطوط بسکتبال در هنگام انجام بازی بسکتبال صحبت کنیم، باید گفت که این خطوط از تاثیرات ویژه‌ ای در کیفیت بازی برخوردار هستند که از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعیین محدوده حمله و دفاع:

شناخت محدوده حمله و دفاع توسط هر بازیکن می‌تواند نقش بسیار مهمی در کیفیت بازی آن تیم داشته باشد. وجود خطوط بسکتبال در زمین بازی این ورزش به ورزشکاران کمک میکند تا بتوانند محدوده های خاص را شناسایی کنند یا در موقعیت های حساس بهترین عملکرد را با توجه به محدوده های بازی از خود نشان دهند.

کاهش برخورد ها و خطا ها:

کاملا واضح و مشخص است که خطوط بسکتبال پس از رسم شدن در زمین اجرا این ورزش یکسری از مرز بندی ها را مشخص میکنند. این مرز ها با مشخص کردن ناحیه بازی و اجرای هر تیم امکان ایجاد خطا یا برخورد های خطرناک را هنگام بازی کاهش میدهد.

کمک به معیار گذاری در پرتاب توپ و امتیازدهی:

وجود خطوط در زمین بازی بسکتبال به داوران این امکان را می‌دهد تا در صورتی که بازیکنان یک تیم از مناطق مجاز عبور کردن یا دچار خطا شدند، خطای آن ها را به درستی و به آسانی تشخیص دهند. همچنین لازم به ذکر است که وجود این خطوط در انجام دادن پرتاب‌ های آزاد توسط تیم حریف نیز نقش دارد.

ارزیابی موقعیت‌ های پرتاب توپ:

از جمله اهمیت‌های خطوط بسکتبال در ارزیابی موقعیت‌ های پرتاب توپ مشخص می‌شود. به عنوان مثال میتوان گفت  خط 3 امتیازی نشان‌دهنده مواقعی است که اگر بازیکن پرتاب کند و موفق باشد، سه امتیاز به تیم اضافه می‌شود. این امکان به تیم‌ها فراهم می‌شود که با ترتیب مناسب حملات، به نقاط اضافی دست یابند.

تسهیل حرکت بازیکنان در هنگام بازی:

خطوط زمین بسکتبال نقش مهمی در آسان‌ سازی حرکات و تکنیک‌ ها برای بازیکنان دارد. به عنوان مثال می‌توان گفت که بازیکنان توسط این خطوط محل حمله و دفاع همچنین موقعیت‌ های پرتاب خود را ارزیابی می‌کند.

بیشتر بخوانید: کفپوش سالن بسکتبال و استاندارد مورد تایید 

رنگ مورد استفاده جهت خط کشی زمین بسکتبال چیست؟

در صورت استفاده برای خط کشی داخل سالن بسکتبال و روی کفپوش رولی pvc یا کفپوش پلی اورتان ورزشی میتوانید از رنگ پوکسی یا رنگ پلی اورتان استفاده کنید و در صورتی که فضا بیرونی هست و اگر زمین شما روی آسفالت هست میتوانید با رنگ ترافیکی اجرا کنید.

خط‌ کشی زمین بسکتبال طبق چه اصولی انجام می‌شود؟

خط کشی زمین بسکتبال باید به شکلی کاملا اصولی و طبق یکسری از استاندار های خاص انجام شود تا بازی بصورت کامل عادلانه برگزار شود. در ادامه این بخش از مطلب در مورد اصول خط کشی زمین بسکتبال توضیح داده‌ ایم:

دایره مرکزی:

در وسط زمین، یک دایره با شعاع 6 فوت (تقریباً 1.83 متر) قرار دارد که به عنوان دایره مرکزی شناخته می‌شود. این دایره در حین بازی نقش مهمی ایفا می‌کند، به ویژه زمانی که بازیکنان در حال حرکت به سمت سبد هستند. ورود به این دایره به بازیکنان امکان می‌دهد تا حرکات خاصی را اجرا کنند و در زمان ورود به داخل این دایره، موقعیت‌های مهمی برای انجام حرکات تصمیم‌گیری شده و اجرای حرکات تیمی پدیدار شود.

سطح موازی با خط سبد:

در اطراف هر سبد، یک سطح مستطیلی به نام “کلید” یا “پینت” قرار دارد. این سطح، بخصوص در حوزه حمله و دفاع، به عنوان یک منطقه مهم برای تصمیم‌گیری در وضعیت‌های نزدیک به سبد به کار می‌رود.

خط 3 امتیازی:

یک خط به نام “خط 3 امتیازی” در زمین بسکتبال قرار دارد که معمولاً به شکل نیم دایره در اطراف سبد اصلی قرار گرفته است. این خط نمایانگر نقاطی است که اگر بازیکن در حین پرتاب از این محدوده سبد داشته باشد، سه امتیاز به امتیاز تیم اضافه می‌شود.

خط رفت و آمد:

در نزدیکی سبد، یک خط عمودی به نام “خط رفت و آمد” وجود دارد. از این خط، بازیکنان در هنگام پرتاب = به سمت سبد حرکت کرده و اقدام به پرتاب آزاد می‌نمایند.

photo 2023 11 13 16 05 30 - خط کشی زمین بسکتبال و ابعاد زمین بسکتبال راهنمای تصویری

آشنایی با استاندارد های مربوط به خط کشی بسکتبال و زمین آن

استاندارد های بین‌المللی برای خط‌ کشی زمین بسکتبال جهت حفظ یکنواختی و توسعه بازی به نحوی عادلانه و استاندارد پیشنهاد شده‌اند. این استانداردها توسط فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (FIBA) تعیین تعیین شده‌ اند و طبق قوانین جدید مدام در حال ارتقا هستند. از جمله قوانین و مفاد خط کشی بسکتبال میتوان به موارد زیر اشاهر کرد:

ابعاد زمین بازی:

  •     طول زمین باید  معادل 28 متر باشد.
  •    عرض زمین باید معادل 15 متر باشد.
  •    طول منطقه کلید باید  معادل 16 متر باشد.

خطوط:

  •    خط  مربوط به سبد باید در وسط عرض زمین قرار گیرد.
  •    خط دایره مرکزی با شعاع 1.80 متر باید در وسط زمین قرار داشته باشد.
  •    خط 3 امتیازی از سبد‌ها حداقل 6.75 متر باشد.
  •     خط رفت و آمد باید در نزدیکی سبد و در فاصله 5.80 متری از آن قرار گیرد.

سبد:

  •     ارتفاع سبد از سطح زمین به شانه بازیکن حداقل 3.05 متر باشد.

کلید:

  •     طول کلید در هر دو سمت سبد باید  معادل 4.90 متر باشد.
  •     عرض کلید باید در هر دو سمت سبد  معادل 3.60 متر باشد.

دایره مرکزی:

  •   دایره مرکزی با شعاع حدودا 1.80 متری در وسط زمین قرار دارد.

خطوط خارجی:

  •   خطوط خارجی به وضوح تعیین شده باشند به طوری که بتوانند به تعیین مرزهای زمین کمک می‌کنند.

در انتها توجه داشته باشید این استانداردها جهت ایجاد زمین‌های یکنواخت و منصفانه در سطح جهانی و برای فراهم‌ سازی شرایط مناسب برای اجرای مسابقات بسکتبال مشخص شده‌اند.

photo 2023 11 13 16 05 26 - خط کشی زمین بسکتبال و ابعاد زمین بسکتبال راهنمای تصویری

سخن پایانی

ما در این مقاله از گروه مهندسی ثمر تلاش کردیم تا شما را با تمامی موارداساسی و لازم در رابطه با خط کشی بسکتبال و همچنین استاندارد های این بازی آشنا کنیم. شما در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با مطلب بالا می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

4.5/5 - (27 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *