خط کشی کارخانه

خط کشی کارخانه و خط کشی انبار

خط کشی کارخانه  و  خط کشی انبار می تواند در هر کارخانه و روی هر نوع پوشش کف اجرا گردد. رنگ های متفاوتی را می توان در خط کشی کارخانه به کار برد، اما رنگ های عمده ای که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر شامل رنگ های سفید، زرد، مسی می باشند. در برخی از کارخانه ها می توان از رنگ سازمانی آن شرکت برای خط کشی کارخانه استفاده نمود. به طور کلی خط کشی کارخانه به تشخیص مسیر ها و مکان های مختلف یک کارخانه بسیار کمک می کند.

ثمین پلیمر تولید کننده رنگ خط کشی و مجری خط کشی کارخانه و خط کشی انبار با رعایت استاندرهای جهانی در کشور با ضمانت اجرا و متریال جهت استعلام قیمت با کارشناسان ما در تماس باشید 

خط کشی کارخانه داخل و محوطه

از آنجا که اعصاب چشم به سیستم اعصاب مرکزی بدن متصل است و انسان معمولاً از طریق دیدن بیشتر تحریک می‌شود، بنابراین در صنعت از رنگ‌ها برای حفظ سلامت (ایمنی) و اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌اند. انباری را در نظر بگیرید که کف آن با رنگ زرد خط‌کشی شده و علائم مسیریابی نیز در آن مشخص‌ شده است، احتمال ایجاد ترافیک در این انبار وجود نخواهد داشت، چون مسیر رفت‌ و آمد ماشین‌آلات مشخص است و تمامی مسیرها یک‌طرفه هستند و یا اگر جعبه‌های قرمز آتش‌نشانی در انبار وجود داشته باشند در صورت بروز حادثه افراد به ‌سادگی آنها را دیده و عملیات امداد رسانی به ‌راحتی انجام می ‌شود.

برای استفاده از رنگ‌ها جهت شناسایی کالاهای گوناگون می‌توانیم از استانداردهای موجود استفاده کنیم و یا خودمان برای شرکت اقدام به تعریف کد رنگ جداگانه نماییم (تنها برای شرکت‌های کوچک که با پیمانکاران خارجی تعاملی ندارند پیشنهاد می‌گردد). در غیر اینصورت بهتر است از استانداردهای جهانی استفاده کنیم. استانداردهای ISO ,OHSAS و ANSI از معتبرترین استانداردهای کاربرد ایمنی رنگ هستند که به کار بردن رنگ‌های زیر را در مکان‌های گوناگون پیشنهاد داده‌اند.

خط کشی انبار - خط کشی کارخانه و خط کشی انبار

 

استاندارد خط کشی کارخانه چیست ؟

استاندارد ANSI Z535

نشانه‌گذاری ایمنی بعضی از متخصصان به استاندارد کد رنگ ایمنی ANSI Z535.1 به عنوان راهنمایی برای نشانه‌گذاری کف اشاره می‌کنند. در حالی که نسخه‌های اولیه این استاندارد (ANSI Z353.1-1998) شامل مشخصات رنگی برای انواع خاص خطرات ایمنی و تجهیزات بود، این مشخصات از نسخه 2002 این استاندارد حذف شدند و دیگر به عنوان بهترین روش‌ توصیه‌ شده توسط ANSI تلقی نمی‌شوند. بخش 4.2 این استاندارد به وضوح بیان می‌کند که این مشخصات برای استفاده در نشانه‌گذاری ایمنی، نه برای نشانه‌گذاری کف، مد نظر قرار گرفته‌اند.

راهنمای رنگ OSHA 29

خطرات بعضی از متخصصان به استاندارد OSHA 29 CFR 1910.144، کد رنگ ایمنی برای نشانه‌گذاری خطرات فیزیکی، ارجاع می‌دهند. با این حال، این مشخصات بسیار محدود هستند و برنامه‌ریزی نشده‌اند تا راهنمایی در مورد استفاده از رنگ در نشانه‌گذاری کف ارائه دهند. استاندارد بیان می‌کند که برای شناسایی تجهیزات حفاظت از حریق، دستگاه‌های توقف اضطراری و ظروف حاوی مواد خطرناک، از رنگ قرمز استفاده شود. همچنین برای نشانه‌گذاری خطرات فیزیکی (مانند برخورد، لغزش، سقوط، تلپی و گیرفتار شدن) از رنگ زرد استفاده شود.

خط کشی کارخانه - خط کشی کارخانه و خط کشی انبار

خط کشی انبار اصول خط کشی کف انبار  توسط تیم ثمین پلیمر

  1. ابتدا سطح زیر کار از هر نوع آلایندگی شامل رطوبت ، چربی و خاک زدوده می شود
  2. سپس با توجه به سطح زیرین کار شامل : کفپوش اپوکسی ، بتن با رزین پلی اورتان و بدون آن ، کفپوش پلی اورتان پارکینگی و آسفالت رنگ مورد از نظر جنس و رال انتخاب میشود.
  3. سپس  پل مهندسی و جانمایی کف انبار توسط تیم مهندسی ثمین طراحی می گردد.
  4. پلن طراحی شده توسط تیم اجرایی بر روی محوطه جانمایی می گردد
  5. رنگ مورد نظر طبق پلن با ابزارهای مختلف شامل ایرلس، پیسوله یا غلطکی اجرا می گردد.
  6. نشان ها ، اعداد و لوگو ها نصب می گردد.

استاندارد خط کشی انبار چیست ؟

لامت گذاری های مربوط به ایمنی برای محل کار و مناطق خطرناک توسط استاندارد بین المللی ISO 7010 “نمادهای گرافیکی – رنگ های ایمنی و علائم ایمنی – علائم ایمنی ثبت شده” کنترل می شوند. استانداردها و دستورالعمل های بیشتر به عنوان مبنایی برای قوانین و مقررات ملی عمل می کنند.

خط کشی انبار - خط کشی کارخانه و خط کشی انبار

در رنگ آمیزی کف انبار از چه رالی استفاده می شود ؟

رنگ‌های خط کشی انبارها بر اساس استاندارد آمریکا (OSHA) ذکر شده‌اند:

  1. رنگ آبی:برای خطوط کشی راهروها یا مسیرهای عبور مشخص.
  2. رنگ زرد:معمولاً برای نشان‌دهنده مناطق مخاطره‌آمیز یا مناطق توقف موقت.
  3. رنگ سبز:برای نشان‌دهنده فضاهای ایمن یا خطوط ایمنی.
  4. رنگ سفید:برای خطوط جداکننده و مناطق مخصوص.
  5. رنگ قرمز:معمولاً برای نشان‌دهنده اطفاء حریق، اطفاء اضطراری یا وسایل اطفاء حریق استفاده می‌شود.
  6. رنگ نارنجی:استاندارد خط کشی مسیر لیفتراک برای نشان‌دهنده وسایل نقلیه حمل و نقل، مانند فورکلیفت‌ها.
  7. رنگ قهوه‌ای یا مشکی:برای نشان‌دهنده خطوط یا مناطق محدوده و ممنوعه.

خط کشی کارخانه - خط کشی کارخانه و خط کشی انبار

استاندارد

مقررات رنگ ANSI برای ایمنی صنایع به شرح زیر است:

رنگ قرمز: برای وسایل اطفاء حریق،‌ جعبه‌های فایرباکس، پتوهای آتش‌خاموش‌کن، سطل‌های شن، ظروف مایعات قابل اشتعال، علامت توقف مثل کلیدها و سوئیچ‌های توقف اضطراری در ماشین‌آلات و موانع توقف استفاده می شود.

رنگ اپوکسی قیمت و راهنمای خرید

رنگ نارنجی ( مخصوص اطلاع‌رسانی): برای اطلاع‌رسانی امکان وجود خطر و یا خودداری از انجام کاری به خصوص به کار می‌رود.

رنگ زرد (مخصوص هشدار): رنگ زرد یکرنگ هشدار دهنده است با قابلیت زیادی برای احتیاط و خطرات فیزیکی مانند لغزیدن، افتادن، سرخوردن و گیرکردن مابین دو چیز استفاده می‌شود. گاهاً نوارهای سیاهی نیز به رنگ زرد اضافه می ‌شوند تا هشدارهای ویژه‌ ای را اعلام کنند. رنگ زرد همچنین برای خطوط ترافیک و راهروها استفاده می‌شوند.

رنگ سبز (مخصوص شرایط اضطرار و ایمنی): برای نشان دادن وضعیت ایمنی، وسایل کمک‌های اولیه، دوش و چشم‌ شوی‌ های ایمنی، برانکارها، ماسک‌های ضد گاز، راه ‌های خروج اضطراری، اجازه عبور وسایل نقلیه، راه‌ های نجات و تأسیسات حفاظتی به کار می‌ رود.

رنگ آبی (مخصوص دستور): برای احتیاط یا وسایل تحت تعمیر استفاده می‌شود ضمن اینکه برای نشان دادن ایمنی با اعمال یک ‌طرفه، جلوگیری از شروع به کار و… نیز از این رنگ بهره گرفته می‌ شود.

رنگ ارغوانی: به خطرات تشعشع اختصاص دارد. همچنین رنگ ارغوانی به همراه رنگ زرد روشن برای برچسب علائم و مارک ‌ها استفاده می‌شود و از رنگ ارغوان با پره ‌های شکسته در یک زمینه برای نشان دادن اتاق‌ های رادیواکتیو استفاده می‌شود.

مقررات رنگ خط‌ کشی کارخانه

در راستای اصل نظم و ترتیب از اصول عملیات 5S، استاندارد تعیین رنگ تابلوهای شناسایی، نحوه رنگ‌آمیزی تابلوهای مشخص کننده را معلوم می‌نمایند:

  • کارخانه: تابلو با رنگ زمینه قرمز و حروف سفید رنگ
  • سالن تولید: تابلو با رنگ زمینه سبز و حروف سفید رنگ سالن تزئینات
  • خط تولید: تابلو با رنگ زمینه سفید و حروف مشکی خط تکمیل کاری
  • محدوده سرپرستی: تابلو با رنگ زمینه زرد و حروف سرمه‌ای ایستگاه شارژ گاز
  • محل استقرار ماشین آلات: تابلو با رنگ زمینه سرمه‌ای و حروف سفید رنگ ماشین تزریق گاز کولر
  • انبار قطعات معیوب و انبار کالای در جریان ساخت: سفید،‌ ممتد و پیوسته
  • محل عبور با احتیاط: پوست پنگی زرد و سیاه و محدوده سرپرستی با خط زرد رنگ ممتد مشخص می‌شود.
  • جدا کننده محیط کاری در راهروها، محل ورود و خروج و محل باز شدن درها: خط زرد ممتد پیوسته مقطع
  • جهت حرکت در جریان ترافیک: فلش زرد

ملاحظات در خط کشی کارخانه

  • تابلوهای علائم باید بزرگ و خوانا باشد.
  • هر یک از سلسله مراتب فوق رنگ معینی داشته باشد.
  • تابلوهای مهم از محل ورودی باید قابل رؤیت باشد.
  • ماشین‌های تولیدی با ذکر کد و نام ماشین روی تابلوها مشخص شوند.
  • در محدوده سرپرستی برگه مشخص کننده مسئول نظافت نصب شود.

خط کشی و شماره گذاری کف انبار 

خط کشی کف انبار و شماره گذاری بخشهای مختلف آن یکی از مهم ترین اقدامات در سیستم انبارداری می باشد که ارتباط مستقیم با افزایش کارایی و همچنین بهبود ایمنی در محیط دارند. استفاده از علایم بصری در کف انبار در واقع می تواند به عنوان راهنما برای چیدمان کالا، تردد افراد و لیفتراک و نشان دادن مراحل ورود کالا تا خروج آن به شمار رود.

علاوه بر شماره گذاری ردیف ها و کالاها، لازم است با ایجاد خط کشی کف انبار سیستم انبارداری را بهبود بخشید و دسترسی به ردیف و نقاط خاصی از انبار را آسان نمود. در واقع، با خط کشی کف انبار می توان مسیر تردد را برای رسیدن به یک ردیف یا نقطه خاص از انبار مشخص نمود.

برای مشخص کردن مسیرهای دسترسی به نقاط مختلف انبار، می توان از روش های متفاوتی استفاده نمود که رایج ترین آنها عبارتند از:

خط کشی کف انبار با نوار: این نوارها بسیار مقاوم و محکم می باشند که با تردد زیاد لیفتراک و کارکنان انبار از بین نمی روند و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. این نوارها دارای انواع مختلفی هستند که از کاربردی ترین آنها می توان به نوارهای رنگی اشاره نمود. علاوه براین، نوع دیگری از این نوارها دارای علائم و تصاویر از قبیل فلش و رد پا می باشند که می توانند راهنمای خوبی برای نشان دادن مسیر باشند.

خط کشی انبار با رنگ: این روش از گذشته تا امروز کاربرد زیادی داشته و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. لازم به ذکر است که این رنگ ها به اندازه نوارهای رنگی در برابر عبور و مرور لیفتراک و افراد مقاوم نبوده و به مرور از بین میروند و باید مجدد رنگ آمیزی صورت گیرد.

خط کشی انبار با نورپردازی: جدیدترین و البته گران ترین شیوه خط کشی کف انبار، استفاده از چراغ های مخصوصی می باشند که علامت و مسیر مورد نظر را می توانند بر روی سطح زمین منعکس کنند. این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و بیشتر برای محیط هایی کاربرد دارد که به صورت موقت لازم است خط کشی صورت گیرد.

با توجه به اندازه و ابعاد سطح انبار، تعداد ردیف و راهروها و همچنین بودجه مورد نظر می توان یکی از روش های فوق را برای خط کشی انتخاب نمود.

taymaz9 495x400 - خط کشی کارخانه و خط کشی انبار

اصول خط کشی سطح انبار

چند اصل در خط کشی کف انبار وجود دارد که به هر یک از این خطوط در سطح انبار معنا و مفهوم خاصی می بخشد تا کارایی و بهره وری انبار افزایش پیدا کند. این اصول عبارتند از:

نمایش مسیر ورود تا خروج کالا: یکی از خطوط بسیار مهم در سطح انبار، نمایش مسیر ورود تا خروج یک کالا می باشد. یعنی باید بتوان با دنبال کردن یک خط خاص از ورودی تا خروجی انبار مطلع شد. علاوه بر خط کشی، می توان از شماره گذاری کف انبار نیز در کنار خطوط استفاده نمود.

نمایش مسیر منتهی به کالاهای قابل اشتعال: با استفاده از خطوط رنگی و علائم هشدار دهنده می توان مسیر منتهی به مواد قابل اشتعال و دارای خطر را مشخص نمود و ایمنی انبار را افزایش داد.

نمایش مسیر تخلیه اضطراری کالا: به منظور افزایش ایمنی انبار و همچنین سرعت بخشیدن به انجام کارهای ورود و خروج کالاها، بخشی از این محیط در اغلب مواقع به تخلیه اضطراری اختصاص داده می شود و به همین منظور لازم است با خطوط و علائم کاملاً منحصر به فرد، این مسیرها بر روی کف انبار مشخص شوند.

اصول شماره گذاری انبار

علاوه بر خط کشی، لازم است برای درک بهتر مراحل ورود و خروج کالا، دسترسی آسان به هر یک از ردیف ها و کالاهای موجود در آنها کد گذاری کف انبار استفاده گردد. برای انجام صحیح این فرآیند چند اصل وجود دارد که عبارتند از:

بلوک بندی انبار: پس از تقسیم بندی محیط انبار به بخش های متعدد و کوچک تر، به کمک حروف یا اعداد و ارقام می توان هر بلوک را کد گذاری یا شماره گذاری نمود. این کدها می توانند در شماره گذاری کالا و ردیف های هر قفسه نیز مورد استفاده قرار گیرند.

شماره گذاری مرحله ورود تا خروج کالا: بدین منظور، اولین محل برای ورود کالا به انبار با رقم یک یا حرف A شماره گذاری شده و مرحله بعد که ثبت آن در سیستم انبار می باشد رقم بعدی را به خود اختصاص داده و تا لحظه خروج به ترتیب شماره گذاری انجام می شود. این شماره گذاری ها همگی در کف انبار انجام میشوند تا به راحتی قابل رویت باشند.

مزایای خط کشی و کد گذاری کف انبار

از مهم ترین مزایای حاصل از شماره گذاری و خط کشی کف انبار می توان به مواردی نظیر سازمان دهی بهتر بخشهای مختلف انبار و ایجاد نظم، افزایش کارایی با شماره گذاری تمام مراحل ورود تا خروج کالا، دسترسی آسان به بلوک های اختصاص داده شده به هر گروه از کالاها و کمک به کد گذاری کالاهای موجود در قفسه های انبار اشاره نمود.

4.6/5 - (10 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *