رنگ وینیل

رنگ وینیل ترکیبات و کاربردها

رنگ وینیل جزء یکی از رنگ های صنعتی طبقه بندی میشود که در کارخانه های تولید رنگ صعنتی از ترکیب رزین و وینیل کلرید به همراه سایر مواد و ترکیبات شیمیایی تولید میشود. رنگ وینیل در صنایع مختلفی از جمله صنعت نفت و گاز، صنعت پل سازی، صنعت کشتی سازی، صنایع پتروشیمی و صنایع ساخت سازه های ساحلی و بندر مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان گفت در هنگام اتسفاده از این رنگ در صنایع ذکر شده معمولا از آن به عنوان یک روکش نهایی برای رنگ اپوکسی استفاده میشود.

برای استفاده از این رنگ صنعتی در جهت گرفتن بهترین نتیجه شرایط خاصی وجود دارد، به عنوان از قصد دارید این را بر روی سطح خاصی اعمال کنید با آن سطح کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد، هنگام استفاده از رنگ وینیل میتوانید جهت رقیق سازی از حلال استفاده کنید به شرط اینکه حلال انتخاب شده قوی نباشد و همچنین بعد از اعمال این رنگ بر روی سطح یا یک وسیله دمای آن نباید به بیشتر از 80 درجه سانتی گراد برسد زیرا این محصول در درصورت قرار گرفتن در این دما دچار تغییر رنگ و از دست داده درخشندگی و جذابیت خواهد شد.

رنگ وینیلی دارای ویژگی های منحصر به فردی از مقاومت بالا، خشک شدن سریع، ضد قارچ بودن، مقام در برابر رطوربت و …است و میتوانید به عنوان یک لایه محافظ عالی در برابر خوردیگ و رطوبت بوجود می آورد، بنابراین میتوان گفت این رنگ از جمله رنگ های کاربردی و پراستفاده در صعنت دریایی است.

شما برای اطلاع از قیمت تهیه رنگ وینیل از طریق شماره درج شده با دفتر اصلی شرکت 02634904972 با دفتر مشاوره ما 09122650578 در گروه مهندسی ثمین در ارتباط باشید. همچنین برای اطلاع از شرایط تهیه و قیمت سایر رنگ های رنگ های صنعتی همانند رنگ اپوکسی، رنگ پلی یورتان و رنگ ترافیکی کلیک کنید.

رنگ وینیل 2 - رنگ وینیل ترکیبات و کاربردها

مواد و ترکیبات تشکیل دهنده رنگ وینیل

در کارخانه های تولید رنگ از مواد و ترکیبات شیمیایی گوناگونی برای تهیه رنگ وینیل استفاده میشود که تمامی این مواد با کمک یک حلال کنار هم قرار میگیرند و در نهایت رنگ وینیل را تولید میکنند. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی برخی از این مواد و ترکیبات شیمیایی بکار رفته در رنگ وینیل میپردازیم:

پیگمت( رنگدانه):

یکی از اجزا اصلی تشکیل دهنده رنگ وینیل پیگمت ها هستند که باعث ایجاد طیف های رنگی گوناگون در رنگ وینیل میشوند. در کارخانه های تولید رنگ برای تهیه رنگ وینیل از انواع پیگمنت های آلی و غیرآلی استفاده میکنند که هر کدام از آن ها باعث ایجاد یک ویژگی در رنگ وینیل میشود.

پیگمنت های آلی بکار رفته در ساخت رنگ وینیل شامل آزوآلدهید،کروموفور،نفتالوسیانین و فتالوسیانین ها هستند که باعث ایجاد  جذابیت در رنگ وینیل میشوند. پیگمنت های غیرآلی شامل اکسید آهن، کربن سیاه، کربن سفید، تیتانیوم دی اکسید و سرب سولفید هستند که از آن ها جهت ایجاد رنگ سفید، خاکسری و مشکی در رنگ وینیل استفاده میکنند.

مواد پایه:

منظور از مواد پایه در ترکیب تشکیل دهنده رنگ وینیل انواع رزین ها و پلیمر ها هستند که که عنوان یک چسباننده در ترکیب رنگ وینیل عمل میکنند و باعث ایجاد رابطه چسبندگی میان پیگمنت ها و سایر مواد و ترکیبات شیمیایی رنگ میشود، به عبارتی میتوان گفت وجود مواد پایه در ترکیب رنگ وینیل باعث میشود تا پیگمنت ها موجود در رنگ ته نشین نشوند.

حلال:

حلال های مختلفی میتوانند در هنگام ساخت رنگ وینیل به ترکیب آن اضافه شوند، انواع حلال های مورد استفاده در تهیه رنگ وینیل شامل آب، الکل، روغن یا سایر حلال های شیمایی هستند که وظیفه ترکیب کردن مواد موجود در محلول رنگی با یکدیگر را دارند. همچنین لازم به ذکر است بعد از تهیه رنگ وینیل شما برای کمتر کردن غلظت آن تا میزان دلخواه میتوانید به آن یک نوع حلال انتخابی را اضافه کنید.

مواد افزودنی کمکی:

بعد از استفاده از مواد و ترکیبات اصلی در تولید رنگ وینیل جهت بهبود کیفیت آن ممکن است از برخی مواد افزودنی و کمکی همانند آنتی اکسیدان، مواد ضد فرسایشی و مواد پایدار کننده استفاده میشود، این مواد باعث افزایش کیفیت فیزیکی و شیمیایی رنگ وینیل در برابر عوامل مختلف همانند نور، حرارت و مواد شیمیایی میشود.

مواد و ترکیبات شیمیایی ذکر شده جزء اصلی ترین مواد و ترکیبات برای تهیه رنگ وینیل بوده اند، نکته قابل توجه در تهیه رنگ وینیل با کیفیت این است که این مواد و ترکیبات باید به اندازه و شیوه درست با یکدیگر ترکیب شوند.

ویژگی ها خاصیت های رنگ وینیل

در صنعت رنگ سازی رنگ های مختلف با کیفیت و ترکیبات شیمیایی گوناگون تولید میشوند، ویژگی  و خاصیت های منحصر به فرد هر کدام از انواع این رنگ ها باعث کاربرد آن ها در زمینه های مختلف شده است. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی برخی از ویژگی ها و خاصیت های رنگ وینیل بپردازیم:

مقاومت بالا:

رنگ وینیل بدلیل استفاده از مواد و ترکیبات کمک کننده در ساختار آن، دارای مقاومت بالا در برابر ضربه است. میتوان گفت رنگ وینیل در اثر برخورد ضربه به راحتی دچار خط و خش نمیشود و بعد از قرار گرفتن بر روی سطح مورد نظر دوام و طول عمر بالایی از خود نشان میدهد.

مقاوم در برابر آب و رطوبت:

رنگ وینیل از جمله رنگ های مقاوم در برابر آب و رطوبت است به گونه ایی که شما در اثر لک شدن یا کثیف شدن تمتم یا قسمتی از آن میتوانید آن را به راحتی و بدون هیچ نگرانی شست وشو دهید. رنگ وینیل در اثر شست وشو دچار تغییر رنگ و از دست دادن درخشندگی نمیشود و به همین دلیل جزء یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای مکان های پرتردد و رستوران ها است.

طیف رنگی وسیع:

در ساخت رنگ وینیل از پیگمنت(رنگدانه) های مختلفی استفاده میشود که باعث ایجاد طیف رنگی وسیع برای این نوع رنگ صنعتی میشود. طیف رنگ وسیع و متنوع رنگ وینیل باعث میشود تا مناسب برای استفاده توسط تمامی افراد در تمامی مکان ها باشد.

تنفس:

بعد از استفاده از رنگ وینیل متوجه این خواهد شد که این رنگ حتی در اثر استفاده در محیط های مرطوب دچار قارچ یا بوی بد نمیشود؛ علت این موضوع این است که رنگ وینیل از قابلیت تنفس برخوردار است به معنی که سطح کهولتر رنگ وینیل میتواند میزان رطوبت خود را تنظیم کند از از طریق از بروز مشکلاتی همانند قارچ زدگی و داشتن بوی نامطبوع در اثر رطوبت در امان است.

استفاده آسان:

استفاده از رنگ وینیل بسیار اسان است و شما برای رنگ آمیزی یا طراحی محیط یا وسیله مد نظر خود توسط رنگ وینیل نیاز به هیچ دانش فنی خاصی ندارید. استفاده آسان رنگ وینیل باعث شده تا این نوع رنگ صنعتی به عنوان یکی از اولین گزینه برای افرادی به تغییر دک.راسیون خود در سریع زمان ممکن است باشد.

رنگ وینیل - رنگ وینیل ترکیبات و کاربردها

بررسی کاربرد های رنگ وینیل

همانطور که مشخص است برای رنگ آمیزی یا طراحی یک مکان یا یک وسیله باید از نوع رنگ مخصوص آن مکان یا وسیله استفاده شود تا بعد از پایان کار بهترین نتیجه حاصل شود؛ برای گرفتن بهترین نتیجه از رنگ آمیزی یا طراحی مکان های مختلف رنگ های مختلفی در صنعت رنگ سازی تولید شده اند.

رنگ وینیل از جمله رنگ های تولید شده در صنعت رنگ سازی ( deepgrooves.eu ) است که برای کاربرد های خاصی مورد استفده قرار میگیرد. برای بررسی کاربرد های رنگ وینیل در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

دکوراسیون:

معماران و افراد عادی برای تزئین دکوراسیون داخلی محیط زندگی معمولا به رنگ آمیزی یا طراحی دیوار ها، سقف و ستون ها میکنند، برای این کار باید از نوعی رنگ مخوص استفاده شود که دارای ویژگی هایی همچون مقاوم بودن در برابر رطوبت و داشتن قابلیت شست وشو باشد. رنگ وینیل تمامی ویژگی های ذکر شده داراست و از این رو گزینه مناسبی برای استفاده در دکوراسیون داخلی جهت رنگ آمیزی یا طراحی مکان های انتخاب شده میباشد.

تولید صندلی و مبلمان:

صندلی و مبلمان از جمله وسایلی هستند که در معرض برخورد با وسایل مختلف و پدید آمدن خط و خش رو بدنه شان هستند، از این رو در تولید آن ها بهتر است برا رنگ آمیزی قسمت های همچون پایه و دسته از نوعی رنگ استفاده شود ه در برابر خط و خش مقاوم باشد.رنگ وینیل علاوه بر اینکه از جذابیت بالایی برخوردار است به عنوان یکی از رنگ های مقاوم شناخته میشود، در واقع میتوان گفت رنگ وینیل از مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خط و خش برخوردار است.

صنعت خودروسازی:

همانطور که گفته شد رنگ وینیل دارای ویژگی های همانند مقاوم بودن در برابر حرارت و خط و خش است، از این رو در صنایع خودروسازی برای رنگ کردن بخش های داخلی خودرو همانند ستون های خودرو استفاده میشود.

وسایل تزئینی:

وسایل تزئینی از جمله مواردی هستند که باید به زیبایی آن ها توجه ویژه ایی شود زیرا آن ها میتوانند در زیباسازی یک مکان خاص یا به عنوان هدیه مورد استفاده قرار بگیرند. معمولا برای رنگ آمیزی یا طراحی وسایل تزئینی از رنگ وینیل استفاده میشود زیرا این نوع رنگ، یک رنگ با دوام است و از این رو برای زنگ آمیزی یا طراحی وسایل تزئینی مناسب ترین گزینه به حساب می آید. لازم به ذکر است که رنگ وینیل علاوه بر موارد ذکر شده در صنایع و امجام فعالیت های دیگر همانند تولید کفپوش، تولید دیوارپوش و تولید لایه محافظ درب و پننجره مورد استفاده قرار میگیرد.

برای تهیه رنگ وینیل و دریافت مشاوره در رابطه با این رنگ صنعتی میتوانید از طریق شماره های مقابل با ما در تماس باشید: دفتر اصلی شرکت 02634904972  دفتر مشاوره 09122650578

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *