کفپوش اپوکسی ضد اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش ضد اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش ضد اسید به عنوان یکی از مفید ترین و پر استفاده‌ ترین نوع سیستم‌های کفپوش در صنایع مختلف و مکان هایی همانند  آزمایشگاه‌های پزشکی و صنعتی، انبارهای صنعتی و محیط‌ های نگهداری و ذخیره‌ سازی مواد شیمیایی محسوب میشود. از آنجایی که نشت مواد و های شیمیایی همواره یکی از مشکلات رایج در صنایع مختلف شناخته میشود ایمن سازی محیط کار از جمله عواملی است که باید همواره مورد توجه ویژه ایی قرار بگیرد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید به عنوان یکی از مدل‌ های سیستم از مقاومت و دوام بالایی در برابر اسید ها و مواد شیمیایی خورنده برخوردار است و یک گزینه بسیار مناسب برای نصب در محیط‌ هایی که امکان نشت مواد و پسماند های شیمیایی خورنده در آن ها بالاست محسوب میشود.

در ادامه این مطلب از گروه مهندسی ثمین پلیمر قصد داریم علاوه بر بررسی کامل و دقیق کفپوش اپوکسی ضد اسید به بررسی مزایا و معایب آن و همچنین چگونگی انتخاب یک کفپوش اپوکسی ضد اسید مناسب برای محیط‌ های صنعتی بپردازیم.

کفپوش اپوکسی ضد اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به اسم کفپوش ضد اسید میتوان گفت که این محصول به عنوان یک پوشش قرار گیرنده بر روی سطح از مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و مواد خورنده شیمیایی برخوردار است و دارای خاصیت ضد اسیدی میباشد.

در فرایند تهیه کفپوش اپوکسی ضد اسید از ترکیبی از رزین ها و مواد افزودنی که با توجه به یک سری از فرمول‌ های خاص تهیه شده‌ اند استفاده میشود؛ استفاده از رزین در فرایند تولید کفپوش اپوکسی ضد اسید  باعث شده است تا این محصول همانند سایر کفپوش‌ های رزینی دارای یک سطح با دوام، دارای مقاومت بالا و نفوذ پذیری کم باشد.

اگر بخواهیم بطور دقیق‌ تر در رابطه با مواد تشکیل دهنده و فرایند تولید این محصول صحبت کنیم باید گفت که در فرایند تهیه آن مواد اولیه بصورت کلی شامل رزین‌ های اپوکسی و رزین های نوولاک، هاردنر سیلکو آلیماتیک، آنتی اسید ها و گروه هایی از مواد افزودنی مجاز است. همچنین لازم به ذکر است که در فرایند آماده سازی و تهیه کفپوش ضد اسید از استاندارد های DIN 28052 و DIN 1045 که در دسته رایج ترین استاندارد ها در زمینه تولید کفپوش های اپوکسی است استفاده میشود.

بعد از پایان یافتن فرایند تولید این کفپوش حداکثر یک هفته زمان برای به اجرا درآوردن آن در متراژ‌ های مختلف نیاز است؛ پس از اتمام فرایند اجرا کفپوش اپوکسی ضد اسید بعد از گذراندن یک بازه 24 الی 72 ساعته قابل استفاده میباشد. لازم به ذکر است که اگر از این کفپوش به درستی مراقبت شود میتواند تا 10 سال عمر مفید داشته باشد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید دارای قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف از جمله سطوح سنگی، سطوح موزاییکی و سطوح بتنی است و در برخی از مکان ها میتوان از آن به عنوان یک کفپوش مقاوم در برابر مواد قلیایی (بازی) نیز استفاده کرد.

بررسی مزایا کفپوش اپوکسی ضد اسید

با توجه به موارد ذکر شده در رابطه با این محصول بدیهی است که این کفپوش به عنوان یکی از موارد پرکاربرد و مفید در صنایع مختلف شناخته میشود، این محصول به علت داشتن مزایا و ویژگی های مفید بسیار زیاد همواره یکی از محبوب‌ترین مدل‌ های کفپوش محسوب میشود برخی از مزایا و ویژگی‌ های کفپوش اپوکسی ضد اسید عبارتند از:

یک: مقاومت بالا در برابر مواد و پسماند های اسیدی

یکی از اولین و بارز ترین ویژگی‌ های این محصول مقاومت بالا آن در برابر مواد و پسماندهای اسیدی و همچنین سایر مواد شیمیایی خورنده است. همین ویژگی کفپوش ضد اسید باعث شده است  از آن در محیط‌ های صنعتی مختلف به ویژه محیط‌ هایی که با مواد شیمیایی خطرناک سر و کار دارند استفاده شود.

دو: طول عمر و ماندگاری بالا

از جمله مزایای دیگر وش اپوکسی ضد اسید میتوان به مقاومت بالای آن اشاره کرد، بطوری که شما بعد از نصب این کفپوش نیازی به صرف هزینه های مختلف مربوط نگهداری یا تعمیر آن نخواهید داشت. لازم به ذکر است که  این کفپوش دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل مکانیکی همانند ضربه، فشار و ساییدگی است و همین امر باعث افزوده شدن به طول عمر و ماندگاری دارد.

سه: مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش سوزی

همانطور که در ابتدا این مطلب گفته شد کفپوش اپوکسی ضد اسید به عنوان یکی از مناسب‌ ترین گزینه‌ ها برای نصب در محیط‌ های صنعتی و آزمایشگاه‌ ها محسوب میشود؛ واضح است که در صنایع و آزمایشگاه ها انواع مختلفی از مواد و ترکیبات شیمیایی برای کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند که همین امر میتواند خطر آتش سوزی در این محیط‌ ها را بالا ببرد.

یکی دیگر از مزایا و ویژگی‌ های قابل ذکر کفپوش ضد اسید مقاوم بودن آن در برابر حرارت و حریق است که همین باعث میشود تا بدون نگرانی از آن در محیط‌ های ذکر شده استفاده کرد.

چهار: قابلیت نظافت و نگهداری آسان

اگر به دنبال این هستید که بعد از نصب کفپوش ضد اسید طول عمر آن را بالا ببرید باید به نظافت به موقع آن دقت کنید، در کنار حساس بودن نظافت این کفپوش لازم به ذکر است که شما بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی و مواد شوینده ایی و تنها با استفاده از آب میتوانید اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

تمیز شدن سریع و بدون دردسر کفپوش ضد اسید آن را به عنوان یکی از گزینه های مناسب در محیط های حساس به نظافت از جمله بیمارستان ها و آزمایشگاه های پزشکی تبدیل کرده است.

پنج: زیبایی ظاهر و انعطاف پذیری بالا

کفپوش ضد اسید دارای طرح‌ها و رنگ‌ های متفاوتی است و همین باعث میشود تا بتوان از آن در محیط‌ های مختلفی استفاده کرد زیرا اینن محصول با داشتن تنوع بالا در ظاهر و طرح میتواند به راحتی و به سرعت با هر محیطی هماهنگ شود.

epoxy floor lewiston me 5 - کفپوش ضد اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی معایب کفپوش اپوکسی ضد اسید

اگر تا به اینجای مطلب را با دقت مطالعه کرده باشید میتوانید این نتیجه را بگیرید که کفپوش اپوکسی ضد اسید بعد از تولید شدن توانست در مدت زمان کوتاهی به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع کفپوش‌ها برای نصب در محیط‌های صنعتی و محیط‌های پزشکی تبدیل شود؛ داشتن مزایا و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این محصول دلیل  مبرا ساختن آن از معایب و نکات منفی نمیشود. برخی از معایب کفپوش اپوکسی ضد اسید عبارت اند از:

  • نداشتن قابلیت اجرا و چسبیدن بر روی سطوح روغنی و مرطوب
  • نیازمند زمان طولانی برای به اجرا درآوردن بر روی سطوح مد نظر
  • خطر بالای لیز خوردن بر روی کفپوش در اثر لیز بودن سطح آن
  • بروز برخی از مشکلات در صورت استفاده از مواد نامرغوب و بی کیفیت در فرایند تولید

روکش اپوکسی ضد اسید

روکش اپوکسی ضد اسید بر پايه هاردنر سيكلو آليفاتيک پلی آمین اصلاح شده و رزین اپوكسی نولاک توليد می گردد، در ساختار اين محصول از هيچ گونه حلال و رقيق كننده ای استفاده نشده است و همين امر موجب می گردد كه ساختار پليمری محصول پس از واكنش ثابت بماند و خصوصيات شيميایی آن تغییر نکند. ترکیبات استفاده شده در ساخت روکش اپوکسی ضد اسید به گونه ای طراحی شده است که ساختار پلیمری آن پس از اتمام مراحل واکنش و سخت شدن به حالت پایدار رسیده و خواص شیمیایی، مکانیکی و حرارتی آن ثابت باقی می‌مانند.

به طور کلی، در مواردی که سطح بتن در تماس با مواد اسیدی باشد، می‌توان از روکش اپوکسی ضد اسید جهت ایجاد خاصیت ضد خوردگی استفاده نمود. روکشهای اپوکسی ضد اسید به صورت عمده با استفاده از غلتک یا اسپری بر روی سطوح آماده سازی شده اعمال می گردند. نوع روکش اپوکسی ضد اسید نیز با توجه به نوع اسید یا قلیایی که با آن در تماس است و درجه حرارت عملکرد در مخازن فرایندی انتخاب می گردد.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مخرب از جمله ویژگی‌های اساسی روکش ضد اسید است؛ لذا معمولاً از روکش اپوکسی ضد اسید در لایه­ ی نهایی سیستم کفپوشهای رزینی استفاده می شود تا روکش اپوکسی اجرا شده، در برابر مواد شیمیایی و اسیدها مقاوم باشد.

سرامیک ضد اسید چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد؟

اگر بخواهیم نگاهی کلی تر و جامع تر به دنیای کفپوش های صنعتی بیاندازیم متوجه این خواهید شد که سرامیک های ضد اسید جزء رقیب های اصلی کفپوش اپوکسی ضد اسید محسوب میشوند؛ این نوع سرامیک ها دارای مقاومت بالایی در برابر انواع اسید ها از جمله هیدروفلوریک اسید و فسفریک اسید هستند و اگر بخواهیم در رابطه با ویژگی های این محصول صحبت کنیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و ترکیبات شیمیایی خورنده
  • قابلیت جذب پایین آب (1/5 درصد) که در جلوگیری از یخ زندگی آن نقش مهمی دارد
  • قابلیت تولید در اشکال و ضخامت های مختلف
  • دارای مقاومت مکانیکی بالا در برابر ضریه، فشار و ساییدگی
what anti acid ceramic 1 - کفپوش ضد اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

با توجه به مقاله بالا میتوان نتیجه گرفت که کفپوش اپوکسی ضد اسید و سرامیک اسید دو مورد مناسب برای استفاده در محیط هایی که ریسک تماس با مواد شیمیایی خوردنده را دارند هستند؛ اگر شما جزء یکی از صاحبان کارخانه های صنعیت یا آزمایشگاه های صنعتی و پزشکی هستنید میتوانید با مطالعه کامل در رابطه با ویژگی هر یک از آین کفپوش ها و با توجه به بودجه خود بهترین مورد انتخاب کنید.

پس از  مطالعه کامل مطلب بالا در ثورن داشتن هر گونه سوال در رابطه با کفپوش اپوکسی ضد اسید و سرامیک ضد اسید میتوانید آن را با ما در میان بگذارید تا کارشناسا ا در سریع ترین زمان ممک به کامل ترین شیوه پاسخ شما را بدهند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *