خط کشی پارکینگ

خط کشی پارکینگ جهت کفپوش پارکینگ از جمله روشهای افزایش نظم قرارگیری خودروهای درون پارکینگ و همچنین تعیین محدوده ای مشخص برای آنها است و طبیعتاً با انجام این کار قادر به جا دادن و پارک کردن تعداد بیشتری خودرو خواهیم بود. در پارکینگ های خانگی و کوچک که تنها یک یا دو خودرو جای می گیرند، نیاز چندانی به خط کشی وجود ندارد، اما در پارکینگ های بزرگ تر مانند پارکینگ های اداری، تجاری و عمومی و یا پارکینگ هایی که در مکان های شلوغ قرار دارند، به علت رفت و آمد خودروهای فراوان به درون پارکینگ، خط کشی پارکینگ بسیار ضروری است.

ثمین پلیمر مجری خط کشی پارکینگ و تولیدکنند رنگ های ترافیکی ، اپوکسی و پلی اورتان جهت خط کشی پارکینگ با قیمت مناسب و زمان اجرای کوتاه و با کیفیت و ماندگاری بالا جهت مشاوره با کرشناسان ما تماس حاصل نمایید

به منظور خط کشی از تجهیزات مختلفی می توان استفاده کرد. اصلی ‌ترین فاکتوری که بر روی انتخاب تجهیز اثر می گذارد، نوع کار و حجم آن است. هرچه حجم کار بالاتر باشد، لازم است که از دستگاه‌ های پیشرفته ‌تر و با سرعت بالاتری استفاده شود. به طور مثال برس های رنگ آمیزی معمولی یا قلمو معمولاً برای رنگ آمیزی و خط کشی کف پارکینگ هایی استفاده می ‌شوند که حجم کار در آنها چندان بالا نیست.

برای اجرای رنگ ‌های روغنی معمولی، قلمو ابزاری سبک و راحت است، اما در مورد رنگ‌ های اپوکسی و پلیمری باید از تجهیزی استفاده کرد که رنگ را به اندازه بیشتری کش دهند. غلتک های رنگ آمیزی نیز به دلیل دارا بودن قابلیت تنظیم دسته و همچنین سرعت بالا در حرکت، طرفداران زیادی دارند و برای پروژه ‌های بزرگ و کوچک می ‌توان از آنها استفاده کرد. سرعت این غلتک ها در اجرای خط کشی کف پارکینگ بسیار بیشتر از برس های رنگ آمیزی است.

photo 2023 11 17 15 48 06 - خط کشی پارکینگ و اجرای خط کشی پارکینگ

 

 

ماشین آلات رنگ آمیزی مخصوصی که در خط کشی پارکینگی استفاده می شوند، دقت و سرعت بالایی دارند و البته گران ‌ترین تجهیزات رنگ آمیزی و خط کشی پارکینگ ساختمان و پارکینگ ‌های عمومی نیز به شمار می آیند. به کمک این ماشین آلات می‌توانیم پروژه‌ های بزرگ را با تکرار پذیری بالا انجام دهیم.

اما تمامی خط کشی ‌های پارکینگ‌ ها به کمک رنگ و پوششهای اپوکسی انجام نمی شود. برچسب ‌ها یکی دیگر از ابزارهایی هستند که برای خط کشی ‌های پارکینگی استفاده می ‌شوند و اتفاقاً کار کردن با آنها بسیار راحت ‌تر و ساده ‌تر از رنگ است. برچسب های خط کشی مانند چسب ‌های نواری معمولی هستند که به راحتی بر روی سطوح مختلف از جمله کف پارکینگ چسبیده و امکان خط کشی آنها را فراهم می‌ کند.

قیمت خط کشی پارکینگ

قیمت خط کشی پارکینگ بر حسب متر طول محاسبه می گردد به همین منظور می توانید برای استعلام قیمت با کارشناسان ما در تماس باشید.

استاندارد خط کشی پارکینگ

استانداردهای خط کشی پارکینگ ممکن است بر اساس مناطق و کشورهای مختلف متغیر باشند. به عنوان مثال، در برخی از استانداردها، ابعاد و رنگ خطوط ممکن است به شرح زیر باشد:

  1. ابعاد خطوط پارکینگ:
    • عرض خطوط عموماً میانگین 10 تا 15 سانتیمتر است.
    • فاصله بین خطوط پارکینگ معمولاً حدود 2 تا 2.5 متر است.
  2. رنگ خطوط پارکینگ:
    • رنگ خطوط پارکینگ معمولاً سفید است.
    • برخی جاها ممکن است خطوط مخصوص نقاط خاص مانند پارکینگ‌های مخصوص اتومبیل‌های الکتریکی یا پارکینگ‌های مخصوص معلولان با رنگهای متفاوت مشخص شوند.
  3. نوع رنگ:
    • برای خطوط پارکینگ از رنگ‌های ترافیکی ، رنگ اپوکسی و رنگ پلی اورتان معمولاً استفاده می‌شود. این نوع رنگها بر روی سطوح آسفالت یا بتن به خوبی چسبیده و مقاومت خوبی نسبت به شرایط جوی دارند.

خط کشی پارکینگ 3 - خط کشی پارکینگ و اجرای خط کشی پارکینگ

منبع : standard iso 37163

برای خط کشی پارکینگ آپارتمان ، ساختمان و منزل مسکونی از چه رنگی استفاده کنیم؟

برای خط کشی در پارکینگ داخلی (سرپوشیده) و فضای بیرونی، به خصوص محل‌های مخصوص معلولان و افراد عادی، انتخاب رنگها و استفاده از رال رنگهای خاص می‌تواند تفاوت‌ها را به وضوح نشان دهد.

برای پارکینگ داخلی (سرپوشیده):

  1. رنگ خطوط پارکینگ عمومی:
    • رنگ: سفید
    • رال: ممکن است از رال 9010 یا رال 9016 استفاده شود.
  2. رنگ خطوط معلولان:
    • رنگ: آبی (به عنوان رنگ استاندارد ملی)
    • رال: ممکن است از رال 5005 (آبی سفید) یا رالهای دیگر در طیف آبی استفاده شود.

برای فضای بیرونی (پارکینگ در محوطه باز):

  1. رنگ خطوط پارکینگ عمومی:
    • رنگ: سفید یا زرد (برای افزایش قابلیت رؤیت در شرایط نوری مختلف)
    • رال: ممکن است از رال 9010 یا رال 1018 استفاده شود.
  2. رنگ خطوط معلولان:
    • رنگ: آبی (به عنوان رنگ استاندارد محلی یا ملی)
    • رال: ممکن است از رال 5005 (آبی سفید) یا رالهای دیگر در طیف آبی استفاده شود.

شرایط نور کم معمولاً از رنگهای با روشنایی بالا  که به خوبی در شرایط نور کم مشاهده شوند، استفاده می‌شود. رنگ زرد فسفری یا زرد نارنجی ممکن است گزینه‌های مناسبی باشند.

پیشنهاد رنگ برای فضای بیرونی کم نور در شب:

  1. رنگ زرد فسفری (Fluorescent Yellow):
    • این رنگ دارای روشنایی بالا و قابل مشاهده در شرایط نور کم است.
    • برخی از رال‌های متناظر ممکن است: RAL 1026 یا RAL 1016
  2. رنگ زرد نارنجی (Safety Orange or Yellow-Orange):
    • این نوع رنگ به دلیل روشنایی بالا و قابلیت تشخیص خوب در شرایط نور کم بسیار مناسب است.
    • برخی از رال‌های متناظر ممکن است: RAL 2000 یا RAL 2001

خط کشی پارکینگ خودرو مناسب چگونه است؟

استاندارد ISO 7001 برای فضای پارک یک خودرو به نکات زیر توجه دارد:

  1. عرض پارکینگ:
    • حداقل عرض معمولاً حدود 2.5 متر است.
  2. طول پارکینگ:
    • حداقل طول معمولاً حدود 5 متر است.
  3. نحوه قرارگیری پارکینگ:
    • طراحی به نحوه قرارگیری پارکینگ (آیا به صورت عمودی یا موازی به دیوار) و نحوه استفاده بهینه از فضاها توسط استانداردها مشخص می‌شود.
  4. فاصله بین پارکینگ‌ها:
    • فاصله مناسب بین پارکینگ‌ها برای اطمینان از حرکت راحت خودروها معمولاً در حدود 2.5 متر تا 3 متر تعیین می‌شود.

خط کشی پارکینگ 4 - خط کشی پارکینگ و اجرای خط کشی پارکینگ

خط کشی پارکینگ توسط تیم ثمین پلیمر چطور انجام می شود ؟

  1. ابتدا سطح زیر کار از هر نوع آلایندگی شامل رطوبت ، چربی و خاک زدوده می شود
  2. سپس با توجه به سطح زیرین کار شامل : کفپوش اپوکسی پارکینگ ، بتن با رزین پلی اورتان و بدون آن ، کفپوش پلی اورتان پارکینگی و آسفالت رنگ مورد از نظر جنس و رال انتخاب میشود.
  3. سپس  پل مهندسی و جانمایی پارکینگ توسط تیم مهندسی ثمین طراحی می گردد.
  4. پلن طراحی شده توسط تیم اجرایی بر روی محوطه جانمایی می گردد
  5. رنگ مورد نظر طبق پلن با ابزارهای مختلف شامل ایرلس، پیسوله یا غلطکی اجرا می گردد.
  6. نشان ها ، اعداد و لوگو ها نصب می گردد.

برچسب خط کشی پارکینگ چیست ؟

برچسب خط کشی پارکینگ یک نشانگر یا علامت معین بر روی سطح پارکینگ است که خودروها را به دقت به مکان‌های پارک مشخص و منظم هدایت می‌کند. این برچسب‌ها به صورت خطوط و نمادها روی سطح زمین پارکینگ قرار می‌گیرند و با استفاده از رنگهای خاص و الگوهای مشخص، انواع اطلاعات را ارائه می‌دهند.

photo 2023 11 17 15 48 04 - خط کشی پارکینگ و اجرای خط کشی پارکینگ

آیا خط کشی اپوکسی برای پارکینگ مناسب هست ؟

خط کشی پارکینگ ساختمان یا خط کشی های عمومی به عنوان خطوطی از پیش تعیین شده تعریف می‌شوند که به کمک آنها فضای پارکینگ به بخشهای مختلفی تقسیم شده و هر کدام از خودروها با توجه به دسته بندی‌های صورت گرفته می‌توانند در این فضا قرار گیرند.

به طور کلی دلایل نیاز به خط کشی پارکینگ و فواید آن شامل پیشگیری از ایجاد بی نظمی در قرارگیری خودروها، تعیین محدوده مشخص برای هر خانواده یا ساکنان یک آپارتمان یا ساختمان دارای واحدهای زیاد، استفاده صحیح و بهینه تر از فضای داخلی پارکینگ، پیشگیری از مسدود شدن مسیر ورود و خروج پارکینگ، جلوگیری از درگیری و مشاجره ی احتمالی میان رانندگان به خاطر جای پارک و نیز جلوگیری از ایجاد ترافیک و ازدحام خودروهای داخل پارکینگ در یک نقطه هستند.

بر چسب خط کشی پارکینگ برای مجتمع های اداری، تجاری و مسکونی آپارتمانی به عنوان خطوط راهنما از قبل مشخص شده است و به صورت رنگ یا برچسبی، در کف پارکینگ ها چسبانده می شود. به کمک برچسب خط کشی ، محیط پارکینگ ها به قسمت های مجزا تقسیم بندی می شود و وسایل نقلیه می توانند با در نظر گرفتن دسته بندی و گروه مشخص شده در محل مشخص شده پارک نمایند .

همانطور که اشاره شد، برچسب های رنگی مانند سایر تجهیزات خط کشی به منظور جداسازی بخشهای مختلف پارکینگ ها و جهت تسهیل در پارک خودرو و نظام پارکینگ استفاده می شوند. مزیت بسیار مهم در استفاده از برچسب خط کشی پارکینگ ساختمان این است که سرعت کار آنها بسیار بالا است و به راحتی می‌ توان یک پارکینگ در حجم بزرگ را با سرعت بالایی خط کشی کرد. همچنین برداشتن این برچسب‌ ها نیز چندان سخت نیست و افراد معمولی نیز به راحتی می‌توانند آنها را جدا کرده و در محلی دیگر نصب کنند.

انواع برچسب های مقاوم در طرح ها و رنگ های مختلف جهت خط کشی کف پارکینگ، سوله و انبار از جنس های مختلف موجود می باشد و عمر مفید آنها نیز بین 6 ماه تا 1 سال است.

sh2 495x400 - خط کشی پارکینگ و اجرای خط کشی پارکینگ

مزایای برچسب خط کشی پارکینگ

سرعت بالای نصب خط کشی های پارکینگ و سادگی فرایند اجرا است، حالت تابش نور، قیمت پایین در مقابل رنگ کردن خطوط پارکینگ و قابلیت جدا شدن ساده در صورت هر گونه تغییر از جمله ویژگی ها و مزایای برچسب خط کشی می باشند.

همانطور که گفته شد، سرعت اجرا، نصب و پیاده سازی برچسب های خط کشی پارکینگ در مقایسه با دیگر ابزارهای خط کشی سریع تر بوده و به آسانی در مدت کوتاه می توان محوطه پارکینگ را علامت گذاری و خط کشی کرد. نکته مهم در مزایای برچسب های پارکینگ، قابلیت برداشتن آسان آنهاست و مشتریان به راحتی می توانند برچسب های خط کشی را برداشته و در مکان دیگری آن را نصب کنند .

جمع بندی

خط کشی پارکینگی با استفاده از تجهیزات مخصوص می تواند باعث افزایش نظم و ترتیب در قرارگیری خودروهای درون پارکینگ و تعیین محدوده ای مشخص برای آنها شود. یکی از تجهیزات و ابزارهایی که برای خط کشی پارکینگ ها مورد استافده قرار می گیرد، برچسب خط کشی است که در رنگ های مختلف و به اندازه های دلخواه مشتری جهت جداسازی حریم شخصی و ایجاد نظم در پارکینگ قابل عرضه هستند. از مهمترین مزیت های این برچسب ها، می توان به سرعت بالای در اجرا و نصب خط کشی های پارکینگ و سادگی فرایند اجرا و همچنین قابلیت برداشتن و جدا شدن آسان اشاره کرد.

8 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *