کفپوش EPDM  چه محصولی است؟

همه ما در طول زندگی مان در مکان‌ هایی همانند زمین ورزشی، باشگاه، پارک، زمین بازی کودکان و مهد کودک بوده ایم یا از این مکان‌ها عبور کرده‌ ایم، اگر نگاهی با دقت به مکان‌ های ذکر شده بیندازیم متوجه این خواهیم شد که از نوعی کفپوش گرانولی و لاستیکی به نام کفپوش EPDM برای پوشش دهی این این مکان‌ ها استفاده شده است.

کاربرد های گسترده این کفپوش باعث شده تا بعد از به روی کار آمدن در مدت زمان کوتاهی به عنوان یکی از محبوب‌ ترین نوع کفپوش‌ ها برای نصب در مکان‌ های ذکر شده مورد استفاده قرار بگیرد؛  اگر قصد خرید این محصول زا دارید این نکته را در نظر داشته باشید که گاهی اوقات کفپوش EPDM در بازارهای فروش با نام کفپوش خالدار نیز شناخته میشود.

با توجه به نام مکان‌ هایی که در آن ها از کفپوش EPDM جهت پوشش دادن زمین استفاده میشود میتوان این نتیجه را گرفت که این محصول مناسب برای نصب در فضا های داخلی و خارجی است، همچنین اگر شما در دسته افرادی هستید که فکر تغییر یا زیباسازی دکوراسیون یک محیط در سر دارید استفاده از کفپوش EPDM میتواند یکی از انتخاب‌ های جذاب برای شما باشد.

در ادامه این مطلب از گروه مهندسی ثمین پلیمر شما علاوه بر آشنایی با کفپوش EPDM ، با ساختار این کفپوش، وبژگی‌ های منحصر به فرد کفپوش EPDM و همچنین پرطرفدارترین مکان‌ ها برای نصب این کفپوش آشنا خواهید شد.

کفپوش EPDM  چه محصولی است؟

 کفپوش EPDM (Ethylene Propylene Diene Monomer )  در دسته کفپوش‌ های گرانولی طبقه‌ بندی میشود و در فرایند تولید آن از مواد رزینی استفاده میکنند. اگر بخواهیم بصورت دقیق‌ تر در رابطه با ساختار کفپوش EPDM صحبت کنیم باید گفت که این کفپوش پرطرفدار از ترکیب موادی همانند اتیلن، پروپیلن، دی آیین مونومر و رزین های سنتزی تشکیل شده است که این مواد باعث ایجاد ویژگی‌ هایی همانند انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی مختلف در این محصول میشوند.

در رابطه با ویژگی‌ های ظاهری این محصول میتوان این چنین گفت که ورقه‌ های این محصول ساختاری تقریباً ضخیم دارند؛ ورقه‌ های این کفپوش قابلیت تولید در ضخامت های مختلف از 5 میلی متر تا 10 سانتی متر را دارا میباشند که این امر با توجه محل قرارگیری کفپوش و سلیقه فرد سفارش دهنده متفاوت است.

با توجه به مواد تشکیل دهنده کفپوش EPDM میتوان این نتیجه را گرفت که این محصول یک محصول پلیمری و دارای ساختار مولکولی میباشد که همانند سایر محصولات پلیمری از استحکام بالایی در عین داشتن انعطاف مناسب برخوردار است.  از جمله دلایل استحکام بالای این کفوش میتوان به وجود Cross Linking یا اتصال مقاطع اشاره کرد، این نوع اتصال باعث میشود تا زنجیره‌ های پلیمری تشکیل دهنده کفپوش پس از متصل شدن به یکدیگر یک ساختار چسبنده را به وجود بیاورند که به راحتی توسط ضربه‌ های مختلف قابل شکسته شدن نباشد.

epdm2 - کفپوش EPDM  چه محصولی است؟

بررسی ویژگی ها و مزایا کفپوش EPDM

با توجه به تعاریف ذکر شده در رابطه با این مطلب میتوان به راحتی این نتیجه را گرفت که این محصول به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار و پر استفاده در مکان‌ های مختلف شناخته می‌شود؛ به عبارتی دیگر میتوان گفت که شما میتوانید این کفپوش را با ابعاد و اشکال مختلف در هر مکانی که خواستید نصب کنید. از جمله دلایل محبوبیت این محصول می‌توان به ویژگی ها و مزایا خاص و منحصر به فرد آن اشاره کرد که ما در ادامه این بخش مطلب سعی داریم برخی از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم:

یک: قابلیت جذب ضربه

اگر بخواهیم در رابطه با ویژگی‌ های این کفپوش گرانولی صحبت کنیم باید گفت که انعطاف پذیری یکی از مزایای بارز این محصول به حساب می‌آید.  خاصیت انعطاف پذیری کفپوش EPDM  باعث میشود تا این محصول بتواند به راحتی انواع مختلف ضربات مکانیکی را به خود جذب کند و همین امر باعث شده تا این کفپوش به عنولن یکی از مناسب ترین گزینه ها برای نصب در باشگاه های ورزشی، مکان های بازی کودکان و مهدکودک ها باشد از از وارد شدن ضربه و آسیب دیدن بخش های مختلف بدن افراد مختلف از جمله کوکان تا حد امکان جلوگیری کند.

دو: مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف

کفپوش EPDM  می‌تواند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف از جمله گرما و سرمای شدید مقاومت خوبی را از خود نشان دهد همین امر باعث می‌شود تا بتوان علاوه بر استفاده‌ های داخلی این کفپوش را در محیط‌ های بیرون نیز نصب کرد، همچنین لازم به ذکر است که این کفپوش از میزان مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است بطوری که میتواند آستانه دما 10- الی 50 درجه سانتیگراد را بدون وارد شدن هیچگونه آسیبی به ساختار خود تحمل کنند.

سه: مقاومت در برابر انواع مختلف مواد شیمیایی

علاوه بر مکان‌های ذکر شده که در آن ها از کفپوش EPDM برای پوشش دهی زمین استفاده میکنند میتوان گفت که این محصول میتواند گزینه مناسبی برای نصب در پالایشگاه‌ ها و مکان‌ های صنعتی و شیمیایی باشد؛ یکی دیگر از ویژگی‌ های محصول مقاومت بالای آن در برابر مواد شیمیایی مختلف است و همین امر باعث شده تا علاوه بر محیط‌ های تفریحی و گردشگری، در مکان‌ های صنعتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

چهار: طول عمر و دوام بالا

یکی دیگر از ویژگی های کفپوش EPDM این است که این محصول از طول عمر و دوام بالایی برخوردار است، پس از نصب این محصول در مکان مورد نظر اگر مراقبت‌ های لازم را به درستی از آن انجام دهید متوجه این خواهید شد که این کفپوش توانایی این را دارد که کیفیت خود را در مدت زمانی طولانی همانند روز اول حفظ کند.

پنج: زیبایی ظاهری

کفپوش EPDM علاوه بر داشتن ظاهری زیبا از طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلفی برخوردار است، بنابراین شما میتوانید با توجه به سلیقه شخصی و مکانی که میخواهید کفپوش را در آن نصب کنید مناسب‌ ترین طرح و رنگ آن را انتخاب و تهیه نمایید.

محبوب‌ ترین مکان‌ ها برای نصب کفپوش EPDM

کفپوش EPDM دارای ساختاری یکپارچه است که همین امر باعث میشود تا بتوان از آن به راحتی در مکان‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله محبوب ترین مکان‌ هایی که میتوان در این کفپوش گرانولی را نصب کرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع زمین‌ های ورزشی:

بعد از  نصب کفپوش EPDM  در مکان مورد نظر شما میتوانید با استفاده از رنگ‌ های مختلف طرح‌ هایی را به عنوان راهنمای انجام حرکات ورزشی و راهنمای حرکت مسیر بر روی آن نقاشی کنید؛ داشتن قابلیت طراحی و نقاشی بر روی این کفپوش باعث شده تا از آن بتوان در ط‌های ورزشی از جمله زمین‌ های مخصوص انجام ورزش های دو و میدانی استفاده کرد.

باشگاه‌ های ورزشی:

شکستگی، پیچ خوردگی، در رفتن کوفتگی از جمله رایج‌ ترین آسیب هایی هستند که ممکن است شخص ورزشکار را تهدید کند. برای جلوگیری از بروز آسیب های ذکر شده یکی از مناسب‌ ترین راهکار ها نصب یک کفپوش مناسب در باشگاه‌ های ورزشی است، کفپوش EPDM  با داشتن خاصیت انعطاف پذیری و قابلیت جذب ضربه تا حد امکان میتواند از آسیب دیدگی اشخاص مختلف در هنگام انجام تمرینات ورزشی جلوگیری کند.

استخر و سونا:

اگر بخواهیم یکی دیگر از ویژگی‌ های این محصول را ذکر کنیم باید گفت که این کفپوش از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب برخوردار است و همین امر باعث میشود زمانی که سطح کفپوش خیس است خطر لیز خوردگی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. کفپوش EPDM  به دلیل ویژگی ذکر شده گزینه مناسبی برای نصب در استخر ها و سونا ها محسوب میشود زیرا خطر لیز خوردگی افراد را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد و از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری میکند.

مهدکودک:

مهد کودک‌ ها همواره به عنوان یکی از محیط‌های نگهداری و تفریح کودکان در سنین مختلف شناخته میشوند، بنابراین بهتر است تمامی مواردی که به ایمن سازی آن ها کمک میکد انجام شود. نصب کفپوش EPDM  قسمت‌ های مختلف مهد کودک باعث میشود تا در اثر زمین خوردن آسیب های جدی به اندام‌ های مختلف بدن کودکان وارد نشود.

سخن پایانی

اگر تصمیم به تهیه کفپوش EPDM  این مورد را در نظر داشته باشید که این کفپوش با توجه به سفارش شما در ضخامت طرح و رنگ‌ های مختلف قابل سفارش است؛ در انتها توصیه میشود تا پس از نصب کفپوش EPDM  حتماً مراقبت‌ های لازم را در رابطه با آن انجام دهید تا بعد از گذشت مدتی به کفپوش شما آسیب وارد نشود و شما نیاز به صرف هزینه مجدد در رابطه با تعمیر یا تهیه مجدد آن نداشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *