عایق حرارتی و رطوبتی قیمت به روز به همراه مشخصات فنی محصول

عایق حرارتی و رطوبتی از هدر رفتن انرژی به شکل حرارت و نفوذ رطوبت به طور همزمان جلوگیری می کند. همانطور که می دانید، یکی از اصول مهم در ساختمان سازی صرفه جویی در منابع انرژی است؛ لذا سازندگان برای کم کردن مصرف انرژی و جلوگیری از هدررفت آن سعی در عایق بندی ساختمان ها از نظر حرارتی و رطوبتی می کنند. با استفاده از عایق های حرارتی و رطوبتی می توان ضمن عایق بندی ساختمان ها، به میزان زیادی در هزینه های مربوط به عایق بندی صرفه جویی کرد.

در ادامه ی مطلب با خواص و کاربرد عایق حرارتی و رطوبتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

grout epoxy 495x400 - عایق حرارتی و رطوبتی

عایق حرارتی و رطوبتی

عایق حرارتی و رطوبتی به صورت لایه ای است و دارای ترکیبات ویژه ای در ساختار خود می باشد. این عایق به صورت پوششی روی سقف، کف و دیوارهای ساختمان به کار می‌ رود. این پوششها علاوه بر جذب رطوبت، باعث نگه داشتن و حفظ دما درون فضا می شوند و در زمستان فضا داخلی خانه را گرم و در تابستان خنک نگه می دارند. رنگ پلی یورتان ، رنگ اپوکسی

در سال‎ های اخیر با رشد صنعت ساختمان‌سازی و افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی، صرفه‌جویی در استفاده از منابع انرژی اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از راه‌ های صرفه‌جویی و کاهش هدررفت انرژی در ساختمان یا آپارتمان‌ها، عایق بندی آنها به لحاظ حرارتی و رطوبتی است. به عبارت دیگر عایق حرارتی و رطوبتی به طور همزمان از هدر رفتن انرژی به شکل حرارت و گرما و نیز نفوذ رطوبت و ورود و خروج آب به داخل فضای ساختمان جلوگیری می کند.

انواع عایق حرارتی و رطوبتی و خواص آنها

مهمترین انواع عایق‌ های حرارتی و رطوبتی از نظر کاربرد در ساختمان‌سازی شامل موارد زیر می شوند:

عایق حرارتی و رطوبتی الاستومری

عایق الاستومری خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی دارد. عایق الاستومری از نیتریل فوم ساخته شده است که در عایق کاری سوله ها، بویلرها، تأسیسات ساختمانی، صنایع ساخت خودرو، لوله های پالایشگاه ها و مخازن به کار می رود. عایق الاستومری به خاطر انعطاف پذیری بالایی که دارد برای پوشش دادن همه ی سطوح مناسب است و ساختار سلول بسته آن، این عایق را در برابر آب و حرارت مقاوم کرده است. عایق الاستومری آب کمتری جذب می کند و به همین دلیل عایق دچار خوردگی نمی شود و قارچ و باکتری در آن رشد نمی کند. عایق های الاستومری در مقایسه با عایق های حرارتی مثل پشم سنگ یا پشم شیشه قیمت بالاتری دارند، اما دیگر به پوشش نیازی نخواهند داشت. این نوع از عایق ها به راحتی و با هزینه ی پایینی نصب می شوند. قابلیت رنگ آمیزی یکی دیگر از ویژگی های عایق الاستومری است.

فوم عایق رطوبتی و حرارتی  XPS

فوم عایق XPS از پلی استایرن اکسترود ساخته شده است و ساختار آن به شکل سلول بسته است. این عایق ویژگی های بی نظیری دارد و در زمینه ساختمان سازی به عنوان عایقی چند منظوره به شمار می آید. این عایق وزن کمی دارد به راحتی نصب می شود و برای عایق های دیگر جایگزین مناسبی باشد.

عایق XPS برای عایق کاری دیوارها مثل دیوار فونداسیون و دیواره های دو جداره، سقف های گوناگون مثل سقف تیرچه بلوک و سقف کامپوزیت، عایق کاری کف و نمای ساختمان ها استفاده می شود. مقاومت فشاری یکنواخت در همه ی سطح ها از مهم ترین ویژگی این عایق محسوب می شود و به همین دلیل نیز تحمل بالایی در مقابل خزش و فشار بار دارد.

عایق حرارتی و رطوبتی پلی یورتان

عایق پلی یورتان یک ماده شیمیایی است که به شکل فوم روی سطوح مختلف استفاده می شود. این فوم دارای دو ماده اصلی تشکیل دهنده ایزوسیانات و پلی ال است که با ترکیب آنها واکنش شیمیایی رخ می دهد و فوم به وجود می آید.

این فوم هنگام تزریق نخست به شکل کف است ولی بعد از چند دقیقه تبدیل به جسم سختی می شود. این فوم با دستگاه یا به صورت دستی تزریق می شود و در همه ی حفره ها نفوذ کرده و آنها را عایق کاری می کند. فوم پلی یورتان وزنی کم و مقاومت بالایی در برابر نفوذ مواد شیمیایی و اسیدی و آب دارد و به طور کامل نفوذ ناپذیر است. هم چنین با تغییرات آب و هوا یا ضربه آسیبی به این عایق وارد نمی شود. به دلیل انعطاف پذیری بالای این فوم، از آن بیشتر برای درزگیری شکاف های ساختمانی استفاده می شوند.

ویژگی های عايق حرارتی و رطوبتی

عايق ها معمولاً پوک و سبک هستند و هرچه خلل و فرج آنها بيشتر باشد، کارايی شان نيز افزايش خواهد يافت. هر چه مقاومت عایق در برابر انتقال حرارت بيشتر باشد مطلوب تر است؛ زيرا تبادل حرارتی داخل و خارج ساختمان را کاهش می دهد. عايق های مصرفی نبايد در برابر حرارت ازدياد طولی زيادی داشته باشند و به مصالح مجاور و اتصالات فشار بياورند. این عایق ها همچنین دارای قابليت جذب آب و كاهش وزن مي باشند. 

عایق های حرارتی و رطوبتی در برابر عوامل جوی و مواد شيميايی پايدارند و دچار پوسيدگی و شكنندگی نمي شوند. چسبندگی، قابل شستشو با آب و صابون، غير سمی بودن، تحمل هر گونه فشار، ضربه، تغييرات دمایی و حركات نسبی اجزای ساختمان از دیگر خواص این نوع عایق ها به شمار می آید.

مزایای استفاده از عایق حرارتی و رطوبتی

  • صرفه جويی در مصرف انرژی و هزينه های گرمايش و سرمايش
  • کاهش حجم تأسيسات حرارتی و تهويه
  • ثابت نگه داشتن دمای فضا های مختلف
  • جلوگيری از ايجاد جريان آزار دهنده هوا و پديده ی ديوار سرد (در فصول سرما)
  • جلوگيری از نفوذ رطوبتی در بخشهای مختلف بنا
  •  افزايش عمر ساختمان

جمع بندی

عایق حرارتی و رطوبتی به طور کلی رطوبت را جذب و هوای درون ساختمان را که توسط وسایل گرمایی و سرمایی متعادل شده است، حفظ می کند. این عایق ها موادی سبک و دارای قابليت انعطاف پذیری بوده و در برابر عوامل جوی و مواد شيميايی مقاوم می باشند.

عایق رطوبتی و حرارتی الاستومری، فوم عایق رطوبتی و حرارتی XPS و عایق رطوبتی و حرارتی پلی یورتان از جمله متداول ترین انواع عایق های حرارتی و رطوبتی در مصارف ساختمانی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)