رنگ چوب

رنگ چوب انواع آن و بررسی کاربردها

رنگ چوب : از گذشته تا کنون بشر به فکر استفاده از مواد موجود در طبیعت جهت بقا خود بوده است و یکی از عناصری که بشر دست به استفاده از آن شده چوب است. چوب از گذشته تا زمان حال توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر اینکه یک ماده مناسب برای ساخت اجسام و وسایل مختلف است دارای زیبایی زیادی نیز است و میتوان گفت علاوه بر کاربردی بودن و زیبا بودن، استفاده از چوب در ساخت بنا یا وسایل مختلف باعث ایجاد حس آرامش و انرژی مثبت در فضا نیز میشود و شما هنگام استفاده از وسایل چوبی حس خوبی را از آن ها دریافت میکنید.

از آنجایی که چوب جز یکی از منابع تجدیدپذیر است شما در صورت استفاده درست از آن به طوری که به درختان آسیب وارد نشود هیچ ضرری را به طبیعت وارد نخواهید کرد. چوب درختان مختلف دارای بافت و رنگ های متنوع و گوناگونی است که هر کدام از ان ها به یک نحوی در ساهت وسایل مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

بعد از استفاده از چوب در ساخت وسایل مختلف به دلایل مختلف از جمله زیبایی، تغییر رنگ چوب به رنگ دلخواه و جلوگیری از موریانه زدن چوب آن ها را رنگ میکنند و برای رنگ کردن چوب از رنگ مخوصی به نام رنگ چوب استفاده میشود. برای اطلاع از قیمت رنگ چوب و سفارش غیر حضوری آن از طریق شماره های مقابل با ما ارتباط برقرار کنید:09122650578 و 02634904972

نحوه انتخاب رنگ چوب مناسب

رنگ چوب انواع متفاوتی دارد که هرکدام  از انواع رنگ چوب دارای کاربرد های منحصر به فرد خود است. شما برای انتخاب رنگ چوب مناسب ابتدا باید فاکتور هایی را در نظر بگیرید و بر طبق آن فاکتور ها رنگ چوب مناسب را انتخاب کنید. از جمله این فاکتور ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع و مدل وسیله چوبی
  • محل قرارگیری وسیله چوبی
  • شرایط آب و هوایی
  • شرایط دمایی قرار گرفتن سازه چوبی
  • سلیقه شخصی در انتخاب رنگ

رنگ چوب 2 - رنگ چوب انواع آن و بررسی کاربردها

برسی انواع مدل های رنگ چوب

بعد از برسی فاکتور های ذکر شده شما میتوانید به این نتیجه برسید که چه نوع رنگ چوبی را از میان طیف های گسترده رنگ چوب انتخاب کنید. در ادامه به برسی هر کدام از مدل های رنگ چوب به همراه کاربرد آن ها خواهیم پرداخت:

رنگ فوری چوب:

رنگ یا رنگ های فوری چوب نوعی از رنگ چوب هستند که استفاده از آن ها نسبت به سایر مدل های رنگ چوب رایج تر است. رنگ فوری چوب معمولا با نام هایی همچون تمام پلی استر، نیم پلی استر، رنگ فوری خودرویی، سیلر و کیلر نیز در بازار فروش  رنگ فوری چوب می شناسند.

ساختار رنگ فوری چوب ساختاری غلیظ بوده اما شما برای استفاده از آن نیازی به محلول های رقیق کننده نخواهید داشت و همچنین از دیگر ویژگی های رنگ قوری چوب میتوان به سریع خشک شدن آن در هر شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

رنگ روغنی چوب:

در ابتدا پیدایش رنگ روغنی چوب از آن در رابطه با وسایل چوبی قدیمی استفاده میکردند به گونه ایی که با پوشش دادن وسایل چوبی قدیمی توسط رنگ روغنی چوب، وسایل چوبی قدیمی ظاهری درخشان و تقریبا نو پیدا میکردند. با این حال میتوان گفت بر خلاف اسم این نوع رنگ، رنگ روغنی جوب امروزه استفاده چندانی برای وسایل چوبی ندارد و از آن بیشتر برای پوشش دهی سطح فلزات استفاده میشود.

رنپ روغنی چوب همانند رنگ فوری چوب دارای ساختاری غلیظ بوده اما بر خلاف رنگ فوری چوب برای استفاده از این محصول بهتر است به آن محلول های رقیق کننده را اضافه کنید که از جمله این محصولات رقیق کننده میتوان به نفت، بنزین و تیتر اشاره کرد.

رنگ پلی اورتان چوب:

یکی از تفاوت های رنگ پلی اورتان چوب با سایر رنگ چوب های مخوص این است که این نوع رنگ چوب زمان بیشتری برای خشک شدن اختیاج دارد. این نوع رنگ جوب علاوه ب رکیفیت بالا دارای مقاومت بالایی نیز هست  و به همین علت به علت یکی از عوامل نهایی پوشش دهنده برای وسایل چوبی در نظر گرفته میشود. همچنین لازک به ذکر است که این رنگ چوب را با نام رنگ پلی یورتان نیز میشناسند.

یکی دیگر از ویژگی های رنگ پلی اورتان چوب این است که دارای چسبدگی بالا نیز است و  برخلاف سایر مدل های رنگ چوب که بعد از قرارگیری بر روی سطح چوب تا حدودی داخل ساختار چوب نفوذ میکنند نیست. از رنپ پلی اورتان چوب  معمولا به عنوان جلادهنده برای رنگ کردن درب های کابینت و کمد استفاده میشود.

رنگ چوب 3 - رنگ چوب انواع آن و بررسی کاربردها

رنگ رزین اپوکسی چوب:

رنگ رزین اپوکسی چوب برخلاف رنگ پلی اورتان چوب که بعد از قرارگیری بر روی سطح چوب یک لایه ضخیم و مقاوم به وجود می آورد، باعث به وجود آوردن یک لایه کاملا نازک و بدون حباب میشود. یکی از اشتراکات رنگ رزین اپوکسی چوب با رنگ فوری چوب این است که هیچ کدام قبل از استقاده با اینکه دارای ساختاری غلیظ هیتند نیازی به محلول های رقیق کننده ندارند.

رنگ رزین اپوکسی بعد از قرار گرفتن بر روی سطح چوب باعث به وجود آمدن یک لایه ضد خش و عایق میشود، از این رو از نوع رنگ چوب برای پوشش دهی میز ها و کانتر های چوبی آشپزخانه استفاده میشود.

رنگ دکوراتیو چوب:

یکی از اشتراکات رنگ دکوراتیو چوب با رنگ رزین اپوکسی چوب این است که هر دو بعد از قرارگیری بر روی سطح چوب باعث ایجاد لایه ایی نازک میشوند با این تفاوت که لایه بدست آمده توسط رنگ دکوراتیو چوب به مراتب نازک تر از لایه به وجود آمده توسط رنگ رزین اپوکسی است.

یکی از مزابا و ویژگی های رنگ دکوراتیو چوب این است که این نوع رنگ چوب باعث یکدست و هموار شدن سطحی که بر روی قرار میگیرد میشود به این صورت که بعد از قرارگیری بر روی سطح مد نظر تمتمی حفره های موجود در سطح را پر و پوشش میدهد.  رنگ دکوراتیو چوب مخصوص سطوحی است که زید در معرض تماس و استفاده نیستند.

رنگ لاک الکل چوب:

میاوتن گفت رنگ لاک الکل جز یکی از قدیمی ترین رنگ چوب های مورد استفاده در صنعت چوب میباشد و بیشتر در طیف رنگی قهوه اییدر بازار موجود و قابل تهیه است.  اگر شما میخواهید برای وسیله چوبی خود از رنگ لاک و الکل استفاده کنید این را در نظر داشته باشید که برای انجام این کار شما نیاز به هیچ تجهیزات خاصی ندارد و تنها کافی است قبل از شروع کار، سطح مورد نظر را با دستمال آغشته به الکل کاملا تمیز کنید.

همچنین لازم به ذکر است تاگر به قلمو مخصوص رنگ دسترسی ندارید میتوانید با یک پارچه مناسب رنگ لاک الکل چوب را بر روی سطح مورد نظر خود بکشید.

رنگ روغن های طبیعی چوب:

رنگ روغن های طبیعی چوب گروهی از رنگ های چوب  طبقه بندی میشوند که برخلاف مابقی رنگ های چوب موجود در بازار فاقد هرگونه ساختار شیمیایی هستند بنابراین میتوان گفت در اثر تماس آن ها با پوست یا چشم مشکلات جدی به وجود نخواهد امد و شما در هنگام استفاده از این نوع رنگ چوب برخلاف استفاده از سایر رنگ چوب های شیمیایی دچار مشکل تنفسی نخواهید شد.

این نوع رنگ چوب از روغن دانه های طبیعی همچون تخم کتان، سویا، کنجد یا … بدست می آید. هیچ فرمول خاصی برای تولید و تهیه این نع رنگ چوب وجود ندارد و شما میتواند از روغن هر نوع دانه طبیعی تحت عنوتن رنگ روغن طبیعی چوب استفاده کنید.

مزایا استفاده از رنگ چوب

دلیل استفاده از رنگ چوب مزایا بیشمار این محصول است که در ادامه به ذکر برخی از این مزایا میردازیم:

  • زیبایی وسیله چوبی
  • جلا دادن سطح وسیله چوبی
  • محافظت وسیله چوبی از شر موریانه
  • یکدست سازی سطح وسیله چوبی و پر کردن حفره های سطح آن
  • تغییر رنگ وسیله چوبی به رنگ دلخواه

برای تهیه و سفارش غیر حضوری انواع مختلف رنگ چوب با توجه به نیاز  ، میتوانید از طریق شماره های درج شده با ما تماس حاصل فرمایید:09122650578 و02634904972

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *