رنگ آلکیدی

بررسی رنگ آلکیدی و مزایا و معایب

رنگ آلکیدی جزء دsته رنگ های روغنی دسته بندی میشود و علت این کار بکار بردن مقدار زیادی روغن در فرایند تهیه آن است. رنگ آلکیدی به علت داشتن ویژگی هایی همچون گوشانندگی بالا و خشک شدن سریع مورد توجه بسیاری از افراد در زمینه رنگ کاری و طراحی محیط ها و وسایل گوناگون قرار گرفته است.

بعد از اینکه رنگ آلکیدی بر روی سطح یا وسیله مد نظر اعمال شد روغن موجود در آن با اکسیژن موجود در هوا وارد واکنش شده و اکسید میشود، اکسید شدن روغن موجود در رنگ آلکیدی باعث میشود تا ذپیگمنت(رنگدانه) های موجود در آن از اکسید شدنو تغییر رنگ در امان باشند، در واقع میتوان گفت روغن موجود در رنگ آلکیدی باعث بوجود آمدن یک لایه محافظ برای حافظت از پیگمنت ها در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی میشود.

رنگ آلکیدی جزء یکی از رنگ های با دوام است بطوری که بعد از یک بار اعمال بر روی سطح مدنظد تا مدت زیادی حالت اولیه خود را حفظ میکند و شما نیازی به صرف هزینه اضافی برای رنگ آمیزی مجدد ان سطح نخواهید داشت  و مقدار زیادی در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد.

رنگ آلکیدی یک نوع رنگ صنعتی محسوب میشود و شما برای دریافت مشاوره جهت تهه رنگ آلکیدی یا خرید مستقیم آن میتوانید از طریق شماره های درج شده با دفتر مشاوره یا دفتر فروش محصولات گروه مهندسی ثمین پلیمر در تماس باشید: 09122650587 و 02634904972. همچنین برای اطلاع بشتر در رابطه با سایر رنگ های صنعتی همانند رنگ اپوکسی، رنگ ترافیکی و رنگ پلی یورتان میتوانید سایر مقاله های ما را مطالعه فرمایید.

بررسی مواد و ترکیبات استفاده شده در تهیه رنگ آلکیدی

در فرایند تهیه رنگ آلکیدی  از مواد و ترکیبات آلی و معدنی مختلف استفاده شده است که هر کدام از آنها باعث بروز یک ویژگی ها و خاصیت های منحصر به فرد در رنگ آلکیدی میشوند. برخی از این مواد عبارت اند از:

رزین های صنعتی:

در کارخانه های تولید رنگ برای تولید رنگ آلکیدی از نوعی رزین صنعتی به نام رزین الکیدی استفاده میکنند. رزین آلکدی از موادی همچون انوع روغن ها، انواع الکل ها و انواع اسید های چرب تولید میشود و بعد از بکارگیری در ساختار رنگ آلکیدی باعث بروز ویژگی هایی همانند چسبندگی و دوام بالا در آن میشود.

پیگمنت(رنگدانه):

تقریبا میتوان گفت در ساختار تمانی رنگ های صنعتی از پیگمنت(رنگدانه) استفاده شده است، در مرحله اول پیگمنت ها باعث ایجاد طیف های رنگی گوناگون برای رنگ آلکیدی خواهند شد و کمی در ایجاد خاصیت چسبندگی نیز نقش دارند. در فرایند تولدی رنگ الکیدی معمولا از پیگمنت هایی همانند اکسید روی، تیتانیوم در اکسید و اکسید آهن استفاده میشود.

روغن ها:

یکی از ویژگی های رنگ الکیدی پوشش دهی بالا و مناسب آن است، این ویژگی به علت وجود برخی از روغن های طبیعی و معدنی که در ساختار آن استفاده میشوند بوجود امده است. علاوه بر ایجاد ویژگی چسبندگی روغن ها به عنوان یک حلال نیز در ترکیب رنگ آلکیدی عمل میکنند.

حلال ها:

برای اینکه تمامی مواد و ترکیبات تشکیل دهنده رنگ آلگیدی بصورت در هم مخلوط شوند و یک ترکیب همگن بدست بیاید از حلال ها به عنوان یک ماده کمکی در کارخانه های تولید رنگ استفاده میشود. علاوه بر مورد ذکر شده در حالا ها در تنظیم میزان غلظت رنگ نقش مهمی دارند و شما هنگام استفاده از رنگ آلکیدی نیز میتوانید مجدد به ان حلال اضافه کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده از مواد دیگری تحت عنوان مواد افزودنی در تهیه رنگ آلکیدی استفاده میشود که این مواد باعث ایجاد ویژگی هایی همانند رسوب نکردن، ته نشین نشدن و مقاوم بودن در برابر خوردگی در رنگ آلکیدی میشوند.

رنگ آلکیدی 2 - بررسی رنگ آلکیدی و مزایا و معایب

منظور از ویژگی های منحصر به فرد رنگ آلکیدی چیست؟

هر یک از رنگ های صنعتی ساخته شده در صنعت تولید رنگ از ویژگی ها و خاصیت های منحصر به فرد خود برخورداراند، رنگ آلکیدی نیز از این قضیه مستثنا نیست و همانند سایر رنگ های صنعتی ویژگی ها و خواص خاص خود را دارند که همین باعث شده از آن در رنگ آمیزی و طراحی محیط ها یا وسیله هی مختلف استفاده شود. در ادامه مطلب به بررسی از این ویژگی ها و خاصیت های رنگ آلکیدی خواهیم پرداخت:

مقاومت بالا:

رنگ آلکیدی از جمله رنگ هایی است که در برابر شرایط مختلف از خود مقاومت خوبی نشان میدهد به این منظور که دچار تغییراتی همانند تغییر رنگ، از دادن درخشندگی، ترک خوردگی و قارچ زدگی نمیشود. به دلیل دارا بودن از مقاومت بالا میتوان از آن در شرایط مختلف جوی بدون نیاز به نگرانی در رابطه با تغییر حالت آن استفاده کرد.

دوام بالا:

از جمله ویژگی های رنگ آلکیدی این است که در بعد از قرار گرفتن بر روی سطح مورد نظر با مدت زمان نسبتا طولانی حالت اولیه خود را حفظ میکند؛ طول عمر بالا رنگ آلکیدی باعث میشود تا از ان در مکان های عمومی پر تردد استفاده کرد و در فواصل زمانی کوتاه برای ترمیم و رنگ آمیزی مجدد محل رنگ شده هزینه ایی صرف نکرد.

پوشش دهی بالا:

در فرایند تهیه رنگ آلکیدی، یکی از موادی که مورد استفاده قرار میگرد پیگمنت(رنگدانه) ها هستند که باعث بروز ویژگی های گوناگونی در آن میشود. از جمله ویژگی هایی که پیگمنت به رنگ الکیدی اضافه میکند میتوان به ایجاد طیف های رنگی متنوع، ایجاد خاصیت چسبندگی بین سطح و رنگ و پوشش دهی اشاره کرد، لازم به ذکر است که پیگمنت های استفاده شده در تهیه رنگ آلکیدی از پوشش دهی بالایی برخوردار هستند بطوری که هنگام استفاده از آن با قرار دادن تنها دو الی سه لایه رنگ محل مورد نظر به همراه نقص هایی که دارد کاملا با رنگ پوشانده میشود.

حفظ رطوبت و مقاوم در برابر خشک شدن:

برخی از رنگ ها بعد از قرار گرفتن بر روی سطح مورد نظر در اثر افزایش و تغییرر دما ممکن ایست از سطح مورد نظر جدا شوند یا بر روی آن ها ترک هایی ظاهر شود اما رنگ آلکیدی این ویژگی را دارد که با حفظ رطوبت خود در برابر تغییرات جوی از جمله افزایش دما دچار ترک خوردگی نشود.

طیف رنگی وسیع:

یکی از موادی که در ساخت رنگ آلکیدی همانند سایر رنگ ها بکار میرود، پیگمنت ها هستند. یکی از خایت ها و ویژگی هایی که پیگمنت ها به رنگ آلکیدی اضافه میکنند ایجاد طیف های رنگی گوناکون در آن ها است، به علت متنوع بودن طیف رنگی رنگ های آلکیدی میتوان از آن ها در مکان های مختلف برای استفاده های مختلف استفاده کرد.

نظافت آسان:

یکی از وجه اشتراکات رنگ آلکیدی با رنگ وینیل آسان بودن فرایند نظافت آن است، بطوری که از شما بعد از اعمال رنگ آلکیدی بر روی سطح یا وسیله ایی متوجه وجود لکه هایی بر روی آن شدید میتوانید به راحتی آن را تمیز کنید. نظافت آسان سطح رنگ آلکیدی باعث شده تا بتوان از آن بدون نگرانی در مکان های پرتدد از جمله خیابان ها و رستوران ها استفاده کرد.

رنگ آلکیدی در چه صنایعی استفاده میشود؟ 

رنگ آلکیدی به علت ساختار منحصر به فردی که دارد برای موارد خاصی مورد استفاده قرار میگیرد، از جمله کاربرد های رنگ آلکیدی میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

  • رنگ آمیزی ساختمان
  • رنگ آمیزی انواع فلزات
  • رنگ آمیزی وسایل چوبی
  • صنعت خودرو سازی
  • صنایع دریایی (جهت رنگ آمیزی کشتی ها و قایق ها)
  • رنگ آمیزی وسایل دکوراسیون داخلی

 

برای اطلاع دقیق تر دررابطه با شیوه تهیه و قیمت رنگ آلکیدی میتوانید از طریق شماره درج شده با ما در گروه مهندسی ثمین پلیمر در ارتباط باشید:02634904972

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *