رنگ مخصوص فلزات

رنگ مخصوص فلزات معرفی رنگ های متداول بازار

رنگ مخصوص فلزات همانطور که از نامش پیداست نوعی رنگ است برای رنگ آمیزی سطح فلزات مورد استفاده قرار میگیرد، این رنگ نوعی رنگ اپوکسی است که به علت ویژگی های خاصی که دارد به راحتی میتواند بر روی سطح فلز قرار بگیرد و باعث تغییر ویژگی های فلز یا آسیب رسیدن به ان در اثر عوامل محیطی مختلف نشود. رنگ مخصوص فلزات معمولا بر روی خارجی ترین لایه از سطح فلز قرار داده میشود.

از آنجیی که فلزات ممولا دارای سطحی صاف و صیغلی هستند و یکی از بارز ترین ویژگی های آن ها این است که بعد از قرار گرفتن در معرض هوا آزاد با اکسیژن موجود در جو وارد واکنش میشوند، رنگ مورد استافده برای رنگ آمیزی سطح آن ها باید دارا ویژگی هایی همچون پوشانندگی بالا و مقاوم بودن در برابر خوردگی باشد. در فرایند ساخت رنگ مخصوص از مواد و ترکیبات مختلفی که ممکن است آلی یا معدنی باشند استفاده میشود که تمامی آن ها باعث مناسب بودن این رنگ برای فلزات خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید رنگ مخصوص به فلزات میتوانید از طریق شماره درج شده با گروه مهندسی ثمین در ارتباط باشید 02634904972 همچنین برای اطلاع بیشتر از رنگ صنعتی موجود در بازار ثمین پلیمر میتوانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

جدول انواع رنگ مخصوص فلزات

جدول برخی رنگ های مخصوص فلزات که در زیر آمده رنگ های کاربردی برای این موضوع می باشد که در صنعت متداول است:

 

ردیف نوع رنگ ویژگی و کاربرد
1 رنگ اپوکسی پلی آمید رنگ عمومی که برای فلزات کاربرد دارد و معمولا بعد از یک لایه زینک ریچ استفاده می شود
2 رنگ میانی اپوکسی HB رنگ ضهامت بالا برای سطوح فلزی با خاصیت ضد شره
3 رنگ میانی اپوکسی MIO مقاومت در برابر خوردگی کاربرد بر روی لوله ها و مخازن
4 رنگ میانی اپوکسی MIO HB رنگ با ضخامت بالا مقاوم در برابر خوردگی کاربرد برای لوله سطوح فلزی
5 رنگ میانی اپوکسی فلونیک خاصیت ضد اسید تا PH مشخص
6 رنگ رویه اپوکسی فلونیک خاصیت ضد اسید و استفاده در لایه نهایی با PH مشخص
7 رنگ اپوکسی گلس فلیک خاصیت ضد خوردگی و ضد اسید کاربرد در مخازن آتش نشانی پایه های دریایی
8 رنگ اپوکسی کولتار عموما در رنگ آمیزی لوله استفاده می شود
9 رنگ اپوکسی آب آشامیدنی جهت مخازن آب آشامیدنی خاصیت آنتی باکتریال و ضد جلبرگ
10 رنگ رویه پلی یورتان جهت روی  سطوح فلزی مقاومت در برابر اشعه خورشید
11 رنگ پلی یورتان HB با ضخامت بالا برای سطوح فلزی و مقاوم در برابر اشعه خورشید
12 رنگ آلکیدی سوله کاربرد همراه با خاصیت ضد خوردگی استفاده برای اسکلت فلزی
13 رنگ ضد خزه آکریلیک پایه های دریایی و سطوح در گیر در محیط های مستعد خزه
14 رنگ ضد حریق آکرلیک مقاوم در برابر حریق مورد استفاده در سازه های فلزی مقام تا 700 درجه سانتیگراد

بررسی ویژگی های رنگ مخصوص فلزات

همانطور که گفته شد مشخص است که نمیتوان از یک نوع رنگ برای رنگ آمیزی سطوح مختلف با جنس ساختاری مختلف استفاده کرد زیرا ساختار و مواد تشکیل دهنده هر نوع به گونه ایی است که میتواند بهترین عملکرد خود را بر روی یک سطح با جنس خاص نشان دهد. از آنجایی که فلزات دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند برای رنگ آمیری سطح آن ها نمیتوان از رنگ های معمولی استفاده کرد زیرا این رنگ ها علاوه بر نداشتن قدرت پوشانندگی مناسب برای فلز ها ممکن است باعث وارد شدن آسیب های مختلف به سطح فلز نیز شوند.

رنگ مخصوص فلزات بعد از قرارگیری بر روی سطح فلز علاوه بر اینکه میتواند سطح فلز را به خوبی پوشش دهد و به آن زیبایی ببخشد  و به علت مواد و ترکیباتی که در ساختار آن بکار رفته باعث وارد شدن آسیب به ساختار فلز نخواهدشد، در ادامه مطلب به بررسی برخی از ویژگی های رنگ مخصوص فلزات خواهیم پرداخت:

مقاوم بودن در برابر خوردگی:

یکی از ویژگی های نامحبوب فلزات این است که در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت و هوای آزاد با اکسیژن موجود در جو وارد واکنش شده و اکسید میشوند که این اکسید شدن فلزات باعث میشود نتوان از فلزات به راحتی در فضا های آزاد استفاده کرد و همچنین میتواند باعث تغییر رنگ و کاهش طول عمر و کارایی آن ها شود.

رنگ مخصوص فلزات با استفاده از مواد و ترکیباتی که در ساختار آن بکار رفته است دارای خاصیت ممقاوم بودن در برابر خوردگی است؛ رنگ مخصوص فلزات بعد از قراگیری بر روی سطح فلز باعث بوجود آمدن یک لایه اکسید بر روی سطح فلز میشود که این لایه نه تنها به ساختار فلز آسیب وارد نمیکند بلکه از واکنش فلز با اکسیژن و زنگ زدگی آن جلوگیری میکند.

مقاومت مکانیکی بالا:

رنگ مخصوص فلزات دارای مقاومت مکانیکی بالایی است، به این منظور که این رنگ بعد از اعمال شدن بر روی سطح فلز مورد نظر به راحتی در اثر خراش یا ضربه از روی سطح فلز پاک نخواهدشد. بالا بودن میزان مقاومت مکانیکی رنگ مخصوص به فلزات باعث میشود تا این رنگ بتواند از سطح فلزات در برابر عوامل محیطی مختلف به خوبی محافظت کند.

قدرت چسبندگی بالا:

یکی از ویژگی های خاص رنگ مخصوص به فلزات این است که بعد از قرار گرفتن بر روی سطح فلز به راحتی با آن ارتباط برقرار میکند و به سطح فلز میچسبد. تطابق بالا ساختار رنگ مخصوص فلزات با سطح فلز باعث میشوداین رنگ بتواند پوشانددگی خوبی از خود نشان دهند و در عوامل مختلف از سطح فلز جدا نشود.

استحکام و ثبات رنگی بالا:

منظور از ویژگی استحکام و ثبات بالا رنگ مخصوص فلزات این است که این رنگ بعد از اعمال شدن بر روی سطح فلز در اثر عوامل محیطی گوناگون از جمله گرما، سرما، رطوبت و … دچار تغییر حالت نشود و بتواند همانند روز اول زیبایی و و حالت خود را حفظ کند.

بررسی عوامل تاثرگذار بر روی قیمت رنگ مخصوص فلزات

نمیتوان برای رنگ مخصوص فلزات یک قیمت کلی ارائه کرد زیرا قیمت این محصول با توجه به موراد زیر ممکن است در برند های مختلف متفاوت باشد:

  • نوع و مقدار مواد اولیه
  • رقابت در بازار این محصول
  • تکنولوژی های بکار برده شده در ساخت محصول
  • هزینه توزیع محصول در مراکز فروش
  • قیمت دلار و رشد تورم

بررسی مواد و ترکیبات تشکیل دهنده رنگ مخصوص فلزات

در فرایند تولید رنگ مخصوص به فلزات در کارخانجات تولید رنگ، از مواد و ترکیبات آلی و معدنی برای تهیه این محصول استفاده میشود، لازم به ذکر است حجم بسیار زیاد مواد و ترکیباتی که در فرایند تولید رنگ مخصوص به فلزات مورد استفاده قرار میگیرند پیگمنت ها هستند. برای اطلاع در مورد مواد و ترکیبات بکار رفته در ساختار رنگ مخصوص به فلزات در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

11 1 - رنگ مخصوص فلزات معرفی رنگ های متداول بازار

اکسید های فلزی:

اکسید های فلزی گروهی از پیگمنت ها هستند که در ساخت رنگ مخصوص فلزات مورد استفاده قرار میگیرند، اکسید های فلزی از ترکیب عناصر مختلفی ساخته میشوند که یکی از عناصر مشترک که در هر نوع اکسید فلزی وجود دارد عنصر اکسیژن است. اکسید های فلزی بعد از بکار برده شدن در ساختار رنگ مخصوص به فلزات با توجه به ویژگی هایی که دارند منجر به پدید آمدن رنگ های مختلف در این محصول میشوند. از جمله اکسید های فلزی که در ساخت رنگ مخوص فلزات مورد استفاده قرار میگیرد میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

اکسید آهن (Fe2O3): اکسید آهن (Fe2O3) را میتوان به عنوان یکی از معروف ترین و پر کابرد ترین اکسید ای فلزی در ساخت رنگ مخصو به فلزات در نظر گرفت، این نوع پیگمنت به تنهایی داری طیف رنگی قرمز تا قهوه ایی روشن است و بعد از بکار برده شدن در ساختار رنگ مخصوص به فلزات میتواند باعث ایجاد های قرمز، قهوه ایی و زرد در آن ها شود.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با کاهش اثرات خوردگی فولاد در اثر استفاده از اکسید آهن بر روی لینک آبی رنک کلیک کنید.

اکسید روی (ZnO): این نوع اکسید آهن بصورت ذاتی دارای رنگ سفید و از آن برای تهیه رنگ مخصوص به فلزات سفید استفاده میشود، گاهی اوقات در فرایند تهیه رنگ مخصوص به فلزات بعد از استفاده از اکسید روی (ZnO) مقداری سدیم سولفید به آن اضافه میکنند تا در نهایت محصول نهایی زرد رنگ شود.

اکسید کروم (Cr2O3): اکسید کروم از جمله پیگمنت هایی است که از آن به در ساخت به عنوان یک ماده اصلی در تولید بسیاری از رنگ ها استفاده میشود، اکسید کروم (Cr2O3) بعد از افزوده شدن به ترکیب رنگ مخصو به فلزات یا سایر رنگ ها باید ایجاد طیف رنگ سبز در آن ها میشود.

اکسید تیتانیوم (TiO2): اکسید تیتانیوم (TiO2) همانند اکسید روی (ZnO) بصورت ذاتی سفید رنگ است و از آن برای بدست آوردن رنگ مخصوص به فلزات سفید استفاده میشود، همچنین لازم به ذکر است که اکسید تیتانیوم (TiO2) علاوه بر ایجاد طیف رنگ سفید در رنگ مخصو فلزات نقش مهمی در اکسید نشدن رنگ نیز ایفا میکند.

کرومات و دی کرومات:

کرومات ها و دی کرومات ها از جمله پیگمنت هایی با ترکیبات شیمیایی هستند که بعد از استفاده شدن در ساختار رنگ مخصوص به فلزات باعث باعث ایجاد طیف رنگ زرد تا قرمز در آن میشود. لازم به ذکر است که کرومات ها و دی کرومات هایی که در در هنگام تولید رنگ مخصوص به فلزات مورد استفاده قرار میگرند تنها وظیفه ایجاد طیف رنگی ذکر شده در این محصول را ندارند.

رنگ مخصوص به فلزات بعد از قرارگیری بر سطح فلزات مختلف به علت وجود کرومات ها و دی کرومات ها در ساختار آن باعث ایجاد یک لایه اکسید بر سطح میشود، بوجود آمدن یک لایه اکسید بر روی سطح فلز باعث میشود تا بتوان فلز مد نظر را به فلزی با خاصیت های دلخواه تبدیل کرد و همچنین از زنگ زدگی سریع آن جلوگیری کرد. در واقع میتوان گفت کرومات ها و دی کرومات ها با انجام این کار در آنودایزه کردن فلزات بعد از قرارگیری رنگ مخصوص فلزات بر روی آن ها کمک میکنند.

سولفید های فلزی:

سولفید های فلزی به عنوان یکی از پیگمنت های دارای ترکیب شیمیایی بعد از بکار برده شدن در فرایند تولید رنگ مخصوص به فلزات باعث همانند سایر پیگمنت ها باید ایجاد یک طیف رنگی خاص در رنگ مخصوص به فلزات میشود. با استفاده از سولفید های فلزی شما میتوانید محصولی با طیف رنگی زرد، نارنجی یا قرمز دااشته باشید. از جمله سولفید های فلزی که از آن ها در فرایند تولید رنگ مخصوص فلزات استفاده میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

روی سولفید (ZnS): روی سولفید (ZnS) یکی از پرکابرد ترین سولفید های فلزی مورد استفاده در فرایند تهیه رنگ مخصوص فلزات شناخته میشود، این پیگمنت بعد از بکار برده شدن در ساختار رنگ مخصوص فلزات علاوه بر ایمکه باعث باعث ایجاد رنگ سفید در آن میشود در مقاوم شدن در برابر خوردگی نیز نقش دارد.

سرب سولفید (PbS): پیگمنت سرب سولفید(PbS) بعد از بکار برده شدن در ترکیب رنگ مخصوص به فلزات و سایر رنگ ها باعث بجود آمدن طیف رنگ سیاه و خاکسری در آن ها میشود.

مس سولفید (CuS): پیگمنت مس سولفید (CuS) همانند پیگمنت سرب سولفید (PbS) بصورت ذاتی دارای رنگی تیره است و بعد از بکار برده شدن در ترکیب رنگ مخصوص فلزات باعث بوجود آمدن طیف رنگی تیره همانند سیاه و قهوه ایی در آن میشود.

روی کادمیم سولفید (CdS): پیگمنت روی کادمیم سولفید (CdS) دارای رنگی روشن است و آن برای بدست آوردن طیف رنگی زرد و نارنجی در رنگ مخصوص فلزات استفاده میشود.

پیگمنت های آلی:

پیگمنت های آلی از ترکیبات شیمایی بدست می آیند و همانند سایر پیگمنت های متوانند باعث ایجاد طیف های رنگی گوناگون در رنگ مخصوص فلزات شود. از جمله پیگمنت های آلی که از آن ها در فرایند رنگ مخصوص به فلزات و سایر رنگ ها میشود میتوان به پیگمنت فتالوسیانین، پیگمنت آنتراکینون و پیگمنت پیرول اشاره کرد.

برای اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق شماره درج شده با بخش مشاوره گروه مهندسی ثمین پلیمر در تماس باشید 09122650578 همچنین میتوانید جهت اطلاع از لیست به روز ترین قیمت رنگ مخصوص فلزات و اطلاع از شرایط خرید رنگ مخصوص فلزات میتوانید با دفتر فروش گروه مهندسی ثمین در ارتباط باشید 02634904972

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *