22 1 845x321 -  رنگ مخازن نفت بهترین انتخاب چیست ؟

 رنگ مخازن نفت بهترین انتخاب چیست ؟

رنگ مخازن نفت یکی از پرکاربرد ترین نوع رنگ صنعتی است که در صنایع تولید رنگ تولید میشود،  رنگ مخازن نفت به عنوان یک لایه پوششی بر روی سطح خارجی یا داخلی مخازن نفت قرار داده میشود و به علت ویژگی هایی که دارد میتوند از مخازن نفت به خوبی محافظت کند و باعث افزایش طول عمر آن ها و کاهش هزینه های مربوط به تعمیر آن ها شود.

علاوه بر رنگ آمیزی سطوح داخلی و خارجی مخازن نفت، از رنگ مخازن نفت برای رنگ آمیزی قسمت های مختلف دستگاه ها و تجهیزات بکار برده شده در صنعت نفت و گاز نیز استفاده میشود. این رنگ بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر از آن سطح در برابر زنگ زدگی، خوردگی، نفوذ رطوبت، اشعه های نور ورشی و .. محافظت میکند. در ادامه مطلب بصورت کامل به بررسی مواد و ترکیبات تشکیل دهنده رنگ مخازن نفن و ویژگی های این فراورده پرداخته ایم.

ویژگی های رنگ مخارن نفت

رنگ مخازن نفت همانند سایر رنگ ها برای کاربرد های مخصوص از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که آن را مناسب برای رنگ آمیزی سطوح خارجیو داخلی مخازن نفت کرده است. برای اطلاع از ویژگی های رنگ مخازن نفت در ادامه مطلب با ما همراه باشید: (dergipark.org.tr )

 

مقاومت بالا در برابر خوردگی:

رنگ اپوکسی ضد خوردگی از آنجایی که نفت خود به تنهایی ک ماده شیمیایی محسوب میشود و در به همراه آن انواع مختلفی از مواد شیمایی نیز در مخازن نفت قرار میگیرند، یکی از ویژگی های مخازن نفت باید داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی باشد. همانظور که ذکر شد در ساختار رنگ مخازن نفت از انواع مختلفی از پیگمت ها استفاده شده که اکثر آن ها دارای ویژگی مقاوم بودن در برابر خوردگی هستند و میتوانند این ویژگی خود را به رنگ مخازن نفت نیز متنقل کنند.

بعد از اعمال رنگ مخازن نفت بر قسمت های مختلف سطح مخازن نفت، این مخازن به علت رنگ اعمال شده بر روی آن ها از خاصیت مقاوم بودن در برابر خوردگی بهره مند میشوند و سطح داخلی آن ها در اثر تماس نفت یا سایر مواد شیمیایی دچار آسیب های همانند زنگ زدگی نخواهد شد.

11 2 -  رنگ مخازن نفت بهترین انتخاب چیست ؟

مقاومت بالا در برابر اشعه UV خورشید:

نور خورشید شامل اشعه های مضر گوناگون است که در اثر تماس مداوم با هر سطحی متوانند در مرور زمان باعث وارد شدن آسیب های مختلفی به آن شوند. همانطور که گفته شده مخازن نفت ممکن است در مکان های گوناگونی در پالایشگاه ها نصب شوند از رو ممکن از محل برخی از ان ها در محیط آزاد و زیر نور خورشید باشد.

رنگ پلی یورتان بهترین رنگ برای مقاومت در برابر نور خورشید است که در اثر تابش مدوام به مخازن نفت میتواند باعث آسیب رساندن به ساختار آن ها شود و در نتیجه هزینه ایی اضافی برای تعمیر یا تعویض مخازن نفت بوجود بیاید، رنگ مخازن نفت با داشتن خاصیتی همچون مقاوم بودن در برابر حرارت بعد از قرار اعمال شدن بر روی سطح خارجی مخازن نفت از  وارد شدن آسیب و کاهش کارایی آن ها در اثر تابش اشعه های مضر خورشید جلوگیری کند.

انعطاف پذیری بالا:

در زمان های مختلف ممکن است حجم های متفاوتی از نفت وارد مخازن نفت شوند، از این رو ممکن است به علت بالا بودن میزان حجم ورودی به مخازن اندازه آن ها مقدازی تغییر کند و با خارج شدن نفن مجدد به حالت اولیه خود بازگردد. به امکان پذیر بودن حجم مخازن نفت در اثر مقادیر مختلف نفت به آن، رنگ مخازن نفت باید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند به این منظور که در اثر تغییر حجم مخازن نفت دچار ترک خوردگی یا جدا شدن از سطح نشود.

قدرت چسبندگی بالا:

یکی از ویژگی های مورد نیاز برای رنگ مخازن نفت بالا بودن قدرت چسبندگی در آن ها است، رنگ مخازن نفت با داشتن قدرت چسبندگی بالا باید به راحتی با سطح داخلی یا خارجی مخازن نفت ارتباط برقرار کند و بر روی آن ها قرار بگیرد و بر روی آن ها باقی بماند.

مقاومت بالا:

مخازن نفت در پالایشگاه های گوناگون ممکن در محیط های مختلف با شرایط گوناگون نصب و مورد استفاده قرار بگیرند، قرار گرفتن مخازن نفت در شرایط محیطی مختلف باعث میشود تا آن ها در معرض عوامل گوناکونی از جمله تغییرات آب و هوایی، تماس با مواد شیمیایی مختلف و حرارت بالا قرار بگیرند.

رنگ مخازن نفت به علت قرارگیری مخازن نفت در شرایط گوناگون باید از مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی برخوردار باشند و در اثر قرار گرفتن در شرایط گوناگون دچار آسیب نشود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره قبل از خرید رنگ مخازن نفت میتوانید از طریق تماس با قسمت مشاوره دفتر مهندسی ثمین پلیمر تمامی ابهامات خود را در رابطه با این محصول بر طرف کنید 09122650578 همچنین برای اطلاع در  رابطه با جدیدترین قیمت ارائه شده در رابطه با رنگ مخازن نفت و شرایط خرید نفت مخازن نفت میتوایند از طریق شماره درج شده با دفتر فروش گروه مهندسی ثمین پلیمر در تماس باشید 02634904972 

بررسی مواد و ترکیبات تشکیل دهنده رنگ مخازن نفت

رنگ مخازن نفت همانند هر فراورده دیگری در صنعت پتروشیمی رنگ مخازن نفت نیز از کنار هم قرار گرفتن یکسری مواد و ترکیبات تولید شده است که هر کدام از آن ها باعث بوجود آمدن ویژگی های خاص و منحصر به فردی در این فراورده شده است. در ادامه به بررسی برخی از مواد و ترکیبات بکار رفته در فرایند تولید رنگ مخازن نفت پرداخته ایم:

پیگمنت (رنگدانه):

در فرایند تولید رنگ مخازن نفت همانند فرایند تولید سایر رنگ ها از پیگمنت (رنگدانه) های مختلفی جهت ایجاد طیف های رنگی گوناگون در محصول نهایی استفاده میشود، پیگمنت هایی که در فرایند تولید رنگ مخازن نفت مورد استفاده قرار میگیرند میتوانند منشاء طبیعی داشته باشند تا از ترکیب برخی از مواد در آزمایشگاه ها یا کارخانه ها تولید شده باشند.

از جمله پیگمنت (رنگدانه) های طبیعی که در فرایند تولید رنگ مخازن نفت مورد استفاده قرار میگیرند میتوان به اکسید آهن، اکسید روی، انوع کروم ها و انوع سرب ها اشاره کرد که در ادامه به بررسی نقش هر یک در رنگ مخازن نفت خواهیم پرداخت:

اکسید آهن: اکسید آهن (Fe2O3) یکی از اولین پیگمنت های طبیعی است که از آن در ساخت رنگ مخازن نفت استفاده شد، این پیگمنت طبیعی بعد از بکار برده شدن در ساختار رنگ مخازن نفت باعث ایجاد طیف رنگی قرمز تا قهوه ایی برای آن میشود، لازم به ذکر است نوع اکسید آهن باعث بوجود آمدن ویژگی های خاصی همچون مقاوم بودن در برابر خوردگی و مقاوم بودن در برابر رطوبت برای رنگ مخازن نفت میشود.

اکسید آهن (Fe2O4) نوعی دیگر از پیگمنت های اکسید آهن است که بعد از بکار برده شدن در ساختار رنگ مخازن نفت باعث ایجاد طیف رنگی سیاه در آن میشود و علاوه بر اضافه کردن ویژگی های همچون مقاوم بودن در برابر خوردگی و رطوبت باعث مقاومت بالا این رنگ در برابر حرارت نیز میشود.

اکسید روی (ZnO): اکسید روی (ZnO) نوعی پیگمنت است که بصورت ذاتی از رنگ سفید برخوردار است و بعد از اضافه شدن به ترکیبات رنگ مخازن نفت باعث ایجاد طیف رنگ سفید در آن میشود. یکی از ویژگی های این پیگمنت مقاومت بالا آن در برابر نفوذپذیری اشعه خورشید است، بنابراین میتوان گفت با استفاده از این پیگمنت در رنگ مخازن نفت میتوان از تغییرات و آسیب دیدگی آن در برابر نور خورشید و حرارت جلوگیری کرد.

همچنین لازم به ذکر است اکسید روی (ZnO) علاوه بر مقاوم بودن در برابر اشعه های خورشید دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ آب است و با همین ویژگی میتواند نقش مهمی در جلوگیری از زنگ زدگی مخازن نفت داشته باشد.

انواع کروم ها: منظورم از انواع کروم های بکار برده شده در ساختار رنگ مازن نفت کرومات ها و دی کرومات های هستند که نوعی پیگمنت طبیعی به حساب می آیند. کرومات ها و دی کرومات ها علاوه بر کمک به بوجود آوردن طیف های رنگی گوناگون برای رنگ مخازن نفت، دارای ویژگی های متعدد دیگری نیز هستند.

کرومات ها و دی کرومات ها دارای مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و نفوذ اشعه خورشید هستند، البته نکته قابل توجه در رابطه با استفاده انواع کروم ها در فرایند تولید رنگ مخازن نفت این است که باید از آن ها به دقت و طبق دستورالعمل های استاندارد استفاده کرد زیرا استفاده نادرست از آن ها ممکن است باعث وارد شدن آسیب به محیط زیست شود.

انواع سرب ها: سرب ها را میتوان جزء قدیمی ترین پیگمنت هایی که فرایند تولید رنگ مخازن نفت مورد استفاده قرار میگرفت طبقه بندی کرد که در مرور زمان استفاده از آن ها به دلیل ضرر بالا برای محط زیست تا حدود زیادی متوقف شد. از جمله سرب هایی که از آن ها در ساختار رنگ مخازن نفت استافده میکردند میتوان به سرب سدیم کرومات (PbCrO4) و سرب سولفات (PbSO4) اشاره کرد.

رزین ها:

رزین ها از جمله موادی هستند که فرایند تولید تمام رنگ های در کارخانه های تولید رنگ مورد استفاده واقع میشوند، رزین ها بعد از بکار برده شدن در ساختار رنگ های از جمله رنگ مخازن نفت باعث ایجاد چسبندگی بین رنگ و سطح قرارگیری رنگ میشوند بطوری که باعث میشوند رنگ به درستی و با پوشش دهی درست بر روی سطح مد نظر قرار بگیرد.

لازم به ذکر است برای افزودن رزین ها به ترکیب رنگ مخازن نفت از امولسیون ها و اکسید ها استفاده میشود، از جمله رزین هایی که از آن ها در فرایند تولدی رنگ مخازن نفت استفاده میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رزین های اپوکسی: رزین اپوکسی یکی از پرکاربرد ترین نوع رزین ها در صنایع تولید رنگ است، این نوع رزین از ویژگی های منحصر به فردی همچون مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت الکتریکی بالا و عایق بودن در برابر حرارت و رطوبت برخوردار است.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با رزین های اپوکسی گرما مقاوم بر روی لینک آبی رنک کلیک کنید.

رزین های آکلیریک:  رزین آلکریک به عنوان یکی از رزین های مورد استفاده در تولید رنگ مخازن نفت از دارای ویژگی های همچون مقاوم بودن در برابر خوردگی، مقاوم بودن در برابر حرارات و ثبات رنگی بالا برخوردار هستند. رزین آلکریک بعد از اضافه شدن به ترکیبات رنگ مخازن نفت باعث ایجاد ویژگی های ذکر شده در این فراورده میشود.

رزین های پلی آمید: رزین های پلی آمید دارای ویژگی های مشترک با رزین های اپوکسی و رزین های آکلیریک هستند و از آن ها برای پوشش دهی مخازن نفت جهت مقاوم سازی آن ها در برابر مواد شیمیایی و رطوبت استفاده میشود.

حلال ها:

حلال ها از جمله موادی هستند که که بعد از بکار برده شدن در ساختار نرگ ها باعث کنار هم قرارگیری مواد و ترکیبات تشکیل دهنده آن در کنار یکدیگر میشوند، علاوه بر این مورد حلال ها باعث بهتر بخش شدن و بالا بردن پوشانندگی رنگ ها هنگام استفاده بر روی سطح مقطع مورد نظر نیز خواهند شد.

از جمله حلال های آلی که از ان ها در فرایند تولید رنگ مخازن نفت استفاده میشود میتوان به روغن ها، استر ها، آروماتیک ها و الکل ها اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر که حلال ها علاوه بر بکار برده شدن هنگام تولید رنگ ها در هنگام استفاده از رنگ ها جهت رقیق سازی آن ها نیز مورد استفاده واقع میشوند.

سایر افزودنی ها:

افزودنی ها از جمله موادی هستند که به منظور اضافه کردن یکسری از ویژگی های خاص به رنگ ها در فرایند تولید آن ها مورد استفاده واقع میشوند. افزئدنی هایی که در هنگام تولید رنگ مخازن نفت به آن اضافه میشوند باعث بروز ویژگی هایی همچون مقاوم بودن در برابر زنگ زدگی، مقاوم بودن در برابر خوردگی، مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی، مقاوم بودن در ضربه، مقاوم بودن در برابر حرارت، مقاوم بودن در برابر آب و جلوگیری از تشکیل رسوب در آن ها میشوند.

لازم به ذکر است از آنجایی که مخازن نفت در برخی از موارد همانند اندازه، نوع کاربری و محل نصب ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند، امکان دارد نوع مواد و ترکیبات تشکیل دهنده رنگی که برای هر یک از آن ها استفاده میشود با دیگری تفاوت داشته باشد.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *