خط کشی والیبال

خط کشی زمین والیبال و ابعاد زمین والیبال راهنمای تصویری

اگر به ورزش‌ های گروهی و تیمی علاقه‌ مند باشید، حتماً تاکنون سراغ یادگیری یا کسب اطلاعات در رابطه با ورزش والیبال رفته‌ اید! به این مورد توجه داشته باشید که عوامل بسیار زیادی از جمله زمین والیبال، خط کشی والیبال، مهارت داور و مربی و سایر استاندارد ها از جمله مواردی هستند که انجام یا مشاهده این ورزش تیمی محبوب را جذاب‌ تر می‌کنند.

ثمین پلیمر مجری و تولیدکننده کفپوش های زمین والیبال طبق استاندارد فندراسیون جهانی و همچنین مجری خط کشی حرفه ای والیبال در کشور طبق ابعاد زمین والیبال استاندارد فدراسیون والیبال

اگر بخواهیم مقداری کمی در رابطه با ورزش والیبال صحبت کنیم باید گفت که این ورزش با یک توپ و دو تیم انجام می‌شود. تاریخچه این ورزش جذاب به سال 1895 میلادی در آمریکا باز می‌گردد لازم به ذکر است که این ورزش ابتدا به عنوان یک بازی تفننی برای کودکان و نوجوانان به روی کار آمد اما پس از مدتی والیبال توانست محبوبیت خود را از مدارس و کالج‌ ها به سطح‌های بالاتر گسترش دهد و به عنوان یک ورزش محبوب تیمی در سراسر جهان شناخته شود.

در حال حاضر باید گفت که ورزش والیبال یکی از ورزش‌ های اصلی المپیک محسوب می‌شود به طوری که حتی در پارا المپیک و المپیک تابستانی شما شاهد حضور این ورزش به عنوان یکی از رشته‌ های اصلی هستید.

همانطور که گفته شد این ورزش توسط دو تیم تشکیل می‌شود که هر یک از این دو تیم تشکیل شده 6 از نفر هستند از میان این شش نفر سه نفر به عنوان حمله کننده و سه نفر به عنوان دفاع کننده بازی را در دست می‌گیرند.

توجه داشته باشید که از مهم‌ ترین عواملی که می‌تواند در افزایش میزان محبوبیت یک ورزش تاثیرگذار باشد استاندارد های لازم مربوط به آن ورزش است. از جمله استاندارد هایی که در هنگام انجام ورزش والیبال باید به آن توجه شود نحوه خط کشی والیبال یا همان نحوه خط کشی زمین والیبال می‌باشد.

با توجه به مهم بودن این استاندارد ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا مواردی همچون اهمیت وجود خط‌ کشی والیبال، قوانین اصلی در خط‌ کشی والیبال، تاثیر خط‌ کشی در بازی و روان بازیکنان و همچنین  نحوه خط‌ کشی در بازی‌های بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهیم.

خط کشی دقیق زمین والیبال طبق استاندارد فدراسیون بین المللی والیبال ( INDOOR VB COURT DIMENSIONS ) یا به اختصار اف‌آی‌وی‌بی (FIVB) نهاد اداره‌کننده مسائل والیبال در جهان است. مقر این فدراسیون در لوزان، سوئیس قرار دارد. درگیر شوید، توپ را به پرواز درآورید!

خط کشی زمین والیبال چگونه است ؟

خط کشی زمین والیبال - خط کشی زمین والیبال و ابعاد زمین والیبال راهنمای تصویری

ابعاد زمین والیبال از بالا

خط کشی زمین والیبال 2 - خط کشی زمین والیبال و ابعاد زمین والیبال راهنمای تصویری

 

رنگ مورد استفاده جهت خط کشی زمین والیبال چیست؟

در صورت استفاده برای خط کشی داخل سالن باشید و روی کفپوش رولی pvc یا کفپوش پلی اورتان ورزشی میتوانید از رنگ پوکسی یا رنگ پلی اورتان استفاده کنید و در صورتی که فضا بیرونی هست و اگر زمین شما روی آسفالت هست میتوانید با رنگ ترافیکی اجرا کنید.

بررسی اهمیت وجود خط کشی  والیبال در بازی‌ ها

از همین ابتدا باید گفت که خط کشی در والیبال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل به وجود آوردن تعادل و حفظ قوانین بازی جز یکی از موارد ضروری محسوب می‌شود.

 توجه داشته باشید که خطوط در والیبال به شکل یک شبکه در زمین بازی رسم می‌شوند و هر کدام از این خطوط رسم شده از ابعاد و ارتفاع معینی برخوردار هستند. از جمله اهمیت‌ های وجود خط‌ کشی والیبال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک: تعیین محل سرویس

به جرئت می‌توان گفت که خط کشی والیبال نقش مهمی در تعیین محل سرویس دارد به این صورت که بازیکنان هنگام انجام سرویس باید توپ را از یک نقطه خاص از خط سرویس ارسال کنند. این امر باعث ایجاد تعادل و داوری به حق در بازی می‌شود و امکان به وجود آوردن نا داوری یا سرپیچی از قوانین بازی را کاهش می‌دهد.

دو:تعیین کردن منطقه حمله و دفاع

همانطور که گفته شد هر تیم والیبال تشکیل شده از 3 دفاع کننده و 3 حمله کننده است که هر کدام از آن ها باید وظایف خود را در یک منطقه معین از زمین والیبال انجام دهند. خط کشی زمین والیبال به بازیکنان این امکان را می‌دهند که به راحتی متوجه شوند در کدام منطقه باید اقدام به حمله یا دفاع کنند.

سه: تعیین اعتبار امتیازات

مهم‌ ترین مسائلی که از طریق خط‌ کشی والیبال می‌توان آن را تعیین کرد محدوده زمین بازی دو تیم می‌باشد. پس از تعیین شدن محدوده ها توسط خط کشی والیبال اگر توپ بداخل محدوده خط کشی شده حریف به زمین برخورد کند، تیم مقابل صاحب امتیاز می‌شود.

در نهایت می‌توان این نتیجه را گرفت که خط کشی زمین والیبال یکی از مهم‌ ترین مسائلی است که می‌تواند باعث تعیین اعتبار امتیازات بازی به شکل کاملاً عادلانه شود.

چهار: جلوگیری از تجاوز به محدوده مجاز

وجود خطوط زمین در والیبال از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این خطوط نقش مهمی در حفظ ترتیب و اجتناب از نقض قوانین این ورزش دارند. با تعبیر مختلف از خطوط زمین، امکان تجاوز از فضای مجاز بازی به شدت کاهش می‌یابد و بازیکنان ملزم به رعایت اصول و قوانین معین شده می‌شوند.

این خطوط، به ویژه خط‌ های حاشیه زمین و خط سرویس، به بازیکنان کمک می‌کنند تا محدوده‌ های مشخصی را در بازی احاطه کنند. از طریق این تعیین محدوده‌ ها، امکان تعقیب توپ و انجام حرکات در مکان‌ های مشخصی به دقت اجرا می‌شود.

پنج: کمک به عملکرد بهتر بازیکنان

حضور خطوط زمین به بازیکنان این امکان را می‌دهد که بهترین تصمیم‌ ها را در موقعیت‌ ها و فاصله‌ های متنوع بگیرند. این تفاوت در فضا ها به آن ها کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از هر لحظه بازی ببرند و با درک دقیق از محدوده‌ های زمین، قدرت و استراتژی بازی خود را بهبود بخشند.

photo 2023 11 13 12 24 50 - خط کشی زمین والیبال و ابعاد زمین والیبال راهنمای تصویری

بیشتر بخوانید:کفپوش سالن والیبال و استاندارد مورد تایید

بررسی قوانین مهم پس از خط کشی زمین والیبال

همانطور که در قسمت قبلی مطلب ذکر شد خط‌کشی‌های زمین والیبال منجر به به وجود آمدن یک سری از قوانین عادلانه در بازی خواهد شد و منجر به تقسیم امتیاز به شکل کاملاً درست در میان دو تیم نیز می‌شود. ما در ادامه این بخش از مطلب سعی داریم تا شما را با قوانینی که بعد از خط کشی زمین والیبال به وجود می‌آید آشنا کنیم:

قوانین مربوط به سرویس:

خط سرویس به عنوان مرز بین زمین حریف و زمین خود تیم در نظر گرفته می‌شود. در لحظه سرویس، بازیکنان ملزم به ارسال توپ از ناحیه‌ای که از عقب این خط قرار دارد هستند و در صورت عبور از این مرز، این اقدام به عنوان خطای سرویس شناخته می‌شود.

قوانین مربوط به خطوط حاشیه زمین:

خط حاشیه زمین به عنوان مرز اصلی زمین والیبال شناخته می‌شود. توپ در تحت هیچ گونه شرایطی نباید از این خط حاشیه خارج شود؛ در صورت خارج شدن توپ از خطوط حاشیه، امتیاز به نفع تیم حریف محاسبه خواهد شد.

قوانین مربوط به خط میانی:

همانطور که از اسم این خط مشخص است، باید گفت که این خط دقیقا در وسط زمین والیبال قرار دارد. از جمله قوانین لازم به ذکر در رابطه با این خط می‌توان به این اشاره کرد که عبور بازکنان از آن ممنوع می‌باشد. توجه داشتیه باشید که بازیکنان در هنگام دفاع یا حمله تنها مجاز به حرکت در زمین خود هستند و نباید با گذر کردن از این خط وارد محدوده حریف شوند.

قوانین مربوط به خط پایانی:

خط پایانی را می‌توان خط مرزی زمین در انتهای هر دیواره والیبال دانست. لازم به ذکر است که توپ در هنگام سرویس یا حمله نباید به هیچ وجه از این خطوط خارج شود زیرا در غیر این صورت امتیاز به تیم مقابل داده خواهد شد.

قوانین مربوط به خط انتهایی زمین:

اگر نگاهی به زمین والیبال بیندازید متوجه این خواهید شد که در انتهای هر نیمه از زمین خطی تحت عنوان خط انتهایی وجود دارد که بازیکنان هنگام حرکت یا ارسال توپ نباید پایشان را بر روی این خط بگذارند یا از محدوده آن خارج شوند.

بررسی تاثیر خط کشی والیبال بر روان بازیکنان

تا به اینجای مطلب ما سعی کردیم در رابطه با قوانینی که خط کشی والیبال در ایجاد آنها نقش دارد صحبت کنیم. اما در این قسمت از مطلب ما سعی داریم تا در رابطه با تاثیر خط کشی والیبال بر روان بازیکنان در هنگام بازی نیز صحبت کنیم.

خط کشی والیبال یکی از مهم‌ ترین عواملی است که می‌تواند با آمادگی روانی بازیکنان قبل و هنگام بازی کمک کند. از جمله تاثیرات روانی خط‌ کشی زمین والیبال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاثیرگذاری بر نظم و انضباط بازیکنان
  • کمک به افزایش تمرکز
  • تقویت روحیه و هماهنگی تیمی
  • کاهش استر
  • کمک به تصمیم گیری آسان‌ تر بازیکنان در مواقع حساس

آشنایی با نحوه خط کشی والیبال در بازی‌ های بین‌ المللی

در بازی‌ های بین المللی از اهمیت بالا و بسیار ویژه‌ ای برخوردار است. لازم به ذکر است که در بازی‌های بین‌المللی خط کشی زمین طبق یک سری از استانداردهای خاص به منظور ایجاد یک محیط مناسب برای بازی‌ های بین‌ المللی انجام می‌شود.

خط کشی طبق یک سری از استاندارد های ویژه در بازی‌های بین‌ المللی این امکان را به داوران می‌دهد تا بتوانند به شکلی دقیق از قوانین پیروی کنند و بازی را به شکلی عادلانه و کاملاً حرفه‌ ای انجام دهند.

photo 2023 11 13 12 24 59 - خط کشی زمین والیبال و ابعاد زمین والیبال راهنمای تصویری

سخن پایانی

ما  در این مقاله از گروه مهندسی ثمر سعی کردیم تا شما را به شکلی تخصصی در رابطه با خط کشی والیبال و اهمیت آن در بازی‌های بین‌المللی و روحیه بازیکنان آشنا کنیم. شما پس از مطالعه مطلب بالا در صورت داشتن هرگونه در رابطه با خط کشی والیبال یا نحوه انجام آن می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *