بررسی تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک

تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک

اگر تصمیم به بازسازی فضا های خارجی و داخلی دارید حتماً تاکنون با هزینه‌ های گران در رابطه با این عمل مواجه شده‌ اید، در این صورت یکی از بهترین و به صرفه‌ ترین راهکار ها جهت انجام بازسازی رنگ آمیزی و تزیین این مکان به وسیله رنگ‌ های صنعتی مختلف از جمله رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک است.

با توجه به گران بودن هزینه‌ های بازسازی طبیعی است که بسیاری از افراد از رنگ آمیزی برای بازسازی مکان‌ های مد نظر خود استفاده کنند و همین امر یکی از دلایلی است که باعث شده کارخانه‌ های  تولید رنگ میزان تولید رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک خود را بالا ببرند.

در ادامه این مطلب ما قصد داریم تا افرادی را که قصد بازسازی یک مکان خاص با هزینه مناسب را دارند با رنگ پلاستیک و رنگ نیم پلاستیک و تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک آشنا کنیم و به بررسی مزایا و معایب این گروه از رنگ‌ های صنعتی بپردازیم.

آشنایی با رنگ تمام پلاستیک

رنگ تمام پلاستیک در دسته زیر مجموعه های رنگ پلاستیکی قرار میگیرد و همانطور که از نام آن پیداست یک نوع رنگ صنعتی می‌باشد و جایی در دسته رنگ‌ های طبیعی ندارد از جمله مزایا و ویژگی‌های رنگ تمام پلاستیک که باعث به کارگیری آن در فرایندهای بازسازی شده میتوان به پوشش دهی بالای آن اشاره کرد

رنگ تمام پلاستیک بعد از قرار گرفتن بر روی سطوح مختلف به علت داشتن قدرت پوشانندگی بالا به راحتی تمامی حفره ها و شکاف‌های موجود بر روی سطح را میپوشاند و باعث پنهان شدن خرابی‌ های سطح مورد نظر می‌شود همچنین لازم به ذکر است که شما بعد از تهیه این رنگ می‌توانید آن را با سرعت تقریباً بالایی بر روی سطح به اجرا در بیاورید زیرا از جمله ویژگی های دیگر این رنگ بالا بودن سرعت اجرا و سرعت خشک شدن آن است.

در رابطه با ساختار رنگ تمام پلاستیک باید گفت که این رنگ بر پایه کوپلمیر وینیل استات ساخته شده است و شما بعد از تهیه آن برای رقیق سازی این محصول میتوانید از آب و حلال‌ های ساخته شده بر پایه آب استفاده کنید.

ساختار رنگ تمام پلاستیک باعث شده تا این رنگ از مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت برخوردار باشد از این رو اگر بعد از اعمال این رنگ بر روی سطح مورد نظر و گذشت مدتی شما متوجه وجود لکه‌ ها یا آلودگی‌ هایی بر روی سطح آن شدید میتوانید آن را به به راحتی توسط آب پاک کنید

در انتها اگر بخواهیم میزان مقاومت رنگ تمام پلاستیک  در برابر آب و رطوبت را با سایر رنگ‌ های ساختمانی مقایسه کنیم باید گفت که رنگ روغن علاوه بر اینکه از مقاومت بالاتری در برابر آب و رطوبت برخوردار است سرعت اجرا و خشک شدن بالاتری نسبت به رنگ تمام پلاستیک دارد.

بیشتر بخوانید:تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در چیست؟

آشنایی با رنگ نیم پلاستیک

اگر بخواهیم ساختار رنگ نیم پلاستیک را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که این رنگ ساختاری همانند رنگ تمام پلاستیک دارد رنگ نیم پلاستیک یک رنگ حلال در آب است که بر پایه کوپلمیر وینیل استات  ساخته شده است و کارخانه‌های تولید رنگ برای تولید آن به آب دونیزه (همان آب سبک) و سدیم تری پلی فسفات احتیاج دارند.

در فرایند تولید رنگ نیم پلاستیک وجود سدیم تری پلی فسفات یکی از عوامل ضروری محسوب می‌شود زیرا وجود این ماده در رنگ باعث می‌شود تا یون‌های اضافی موجود در آب جذب شوند و آب ترکیب شده با سایر ترکیبات رنگ به آب سبک تبدیل شود. همچنین در رابطه با سایر مواد تشکیل دهنده رنگ نیم پلاستیک میتوان گفت که در فرایند تهیه آن از موادی همانند غلیظ کننده‌ های سلولزی، ضد کپک ها و کف کننده استفاده میشود.

اگر تصمیم به استفاده از رنگ نیم پلاستیک برای بازسازی سطوح مختلف دارید به این مورد توجه کنید که این رنگ در دو حالت مات و براق در بازارهای فروش رنگ موجود و قابل تهیه است که شما با توجه به سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون می‌توانید مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنید.

 

بررسی تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک

در قسمت قبلی مطلب گفته شد که رنگ پلاستیک در کنار رنگ روغن به عنوان یکی از محبوب‌ ترین رنگ‌ های ساختمانی شناخته میشود و برای رنگ آمیزی نما های داخلی و خارجی ساختمان استفاده مورد استفاده قرار میگیرد.

 رنگ پلاستیک دارای دو نوع رنگ تمام پلاستیک و رنگ نیم پلاستیک می‌باشد که هر یک از آن ها برای بازسازی نما مورد استفاده قرار میگیرند اما این دو رنگ دارای تفاوت‌ های با یکدیگر نیز هستند که ما در این بخش از مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت آن ها بپردازیم:

شیوه اعمال بر روی سطح:

در رابطه با اولین تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک میتوان به شیوه اعمال این دو رنگ بر روی سطح مورد نظر اشاره کرد به طور کلی در رابطه با این  میتوان گفت که  اجرای رنگ نیم پلاستیک بر روی سطح از اجرای رنگ تمام پلاستیک بر روی سطح آسان‌ تر و سریع‌ تر است.

در کنار تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک اگر بخواهیم شیوه اجرای رنگ پلاستیکی را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که اگر شما قرار باشد این رنگ را بر روی یک سطح گچی به اجرا در بیاورید همانند اجرای هر رنگ دیگر ابتدا بهتر است تا سطح دیوار را به وسیله بتونه و رنگ آستر دیوار راترمیم کنید تا تمامی نقض‌ های دیوار پوشانده شود.

پس از پوشاندن و ترمیم نقص‌ های دیوار توصیه میشود تا به وسیله یک سنباده دیوار را سنباده کشی نمایید تا سطح دیوار کاملاً صاف و یک دست شود سپس برای اجرای رنگ میتوانید از ابزار های مخصوص رنگ آمیزی همانند غلطک یا قلمو استفاده کنید.

در هنگام به اجرا درآوردن رنگ پلاستیکی بر روی دیوار لایه اولیه رنگ را به صورت بسیار نازک بر روی سطح اجرا در بیاورید و مدت زمانی دو ساعته را صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود و سپس اقدام به اعمال لایه‌ های دیگر رنگ نمایید.

شیوه شست و شو:

دومین تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک در نحوه شست و شوی آن است. همانطور که در بخش معرفی رنگ تمام پلاستیک گفته شد این رنگ از مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت برخوردار است بنابراین اگر شما متوجه وجود آلودگی‌ هایی بر روی سطح آن شدید، میتوانید به راحتی به وسیله آب اقدام به پاک کردن آن نمایید اما این امر در رابطه با رنگ نیم پلاستیک کمی متفاوت‌ تر است زیرا این رنگ از مقاومت کمتری نسبت به آب و رطوبت برخوردار است.

شما بعد از به اجرا درآوردن رنگ تمام پلاستیک بر روی سطح میتوانید آن را تا 70% تمیز کنید و از آنجایی که این رنگ یکی از رنگ های برپایه آب است میتوانید از آب یا ترکیب آب با سرکه، مایع ظرفشویی و صابون برای پاک کردن آن استفاده کنید.

ساختار و طرز تهیه:

رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک به صورت کلی ترکیبی از بتونه، رنگدانه و چسب هستند. بصورت کلی در ساخت انواع مختلف رنگ‌ های پلاستیکی از چسب‌ های وینیلی استفاده میکنند که همین امر میتواند جز یکی از تفاوت‌ های رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک شمرده شود.

سطوح قابل اجرا:

یکی از آخرین تفاوت‌های رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم سطوح قابل اجرا برای هر رنگ است.

 به عنوان مثال اگر شما میخواهید اقدام به رنگ آمیزی یا بازسازی رنگی یک سطح گچی کنید بهتر است از رنگ تمام پلاستیک برای این کار استفاده کنید اما اگر سطوح شما جنسی فلزی یا چوبی دارند، بهتر است از رنگ نیم پلاستیک استفاده نمایید.

این مورد را در نظر داشته باشید که شما می‌توانید از رنگ نیم پلاستیک به جای رنگ تمام پلاستیک برای رنگ آمیزی سطوح گچی، بتنی یا سیمانی استفاده کنید اما این مورد را در نظر داشته باشید که به علت مقاومت پایین رنگ نیم پلاستیک در برابر آب و رطوبت شما ممکن است در آینده با مشکلات مختلفی همانند مشکل در شست و شو مواجه شوید.

mceu 5250204521675335252640 - تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک

بررسی مزایا و معایب رنگ‌ های پلاستیکی

اگر تاریخچه رنگ‌ های پلاستیکی را مورد بررسی قرار دهیم متوجه این خواهیم شد که این رنگ‌ ها جز یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های صنعتی موجود در بازار هستند. این رنگ‌های صنعتی همانند سایر رنگ‌ ها از مزایا و معایب مختلفی برخوردارند که در این بخش از مطلب قصد داریم به بررسی آن ها بپردازیم:

مزایا رنگ های پلاستیکی:

  • قدرت پوشانندگی بالا
  • فاقد بوهای بد و آزاردهنده
  • دوستدار محیط زیست
  • اجرای سریع و آسان
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه

معایب رنگ های پلاستیکی:

  • طول عمر و ماندگاری پایین
  • مقاومت پایین در برابر نور خورشید
  • محدودیت در اجرا بر روی تمامی سطوح
  • شرایط نگهداری سخت

Paint from video 2 - تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک

سخن پایانی

در این مطلب از گروه مهندسی ثمین پلیمر سعی شد تا بصورت تخصصی در رابطه با یکی از سریع ترین راه های بازسازی نما یعنی بازسازی از طریق رنگ های پلاستکی و تفاوت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک صحبت شود.

اگر شما می‌خواهید به وسیله رنگ‌های پلاستیکی اقدام به بازسازی نمای خود نمایید حتماً نوع آن را با دذ نظر گرفتن شرایط انتخاب کنسد تا بعد از گذشت مدتی نیازی به صرف هزینه مجدد برای ترمیم رنگ آمیزی خود نداشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *