بررسی 8 عامل موثر در ترک خوردن بتونه

بررسی 8 عامل موثر در ترک خوردن بتونه

بتونه از جمله موادی است که در صنعت ساختمان سازی و رنگ آمیزی ساختمان کاربرد دارد. بتونه یک نوع ماده خمیری است که در صنعت ساختمان سازی از آن برای ترمیم آسیب‌ های دیوار یا پوشاندن انتهای میخ‌ ها استفاده می‌شود، در صنعت رنگ آمیزی ساختمان نیز در آخرین مرحله آماده سازی سطح دیوار از بتونه استفاده میشود.

بعد از استفاده از بتونه برای ترمیم آسیب‌ های دیوار یا قبل از رنگ آمیزی همه ما انتظار داشتن یک سطح صاف تا مدت زمان طولانی را داریم، اما دلایل مختلفی می‌توانند باعث ترک خوردن بتونه شوند. ترک خوردن بتونه یکی از اتفاقات رایج بعد از ترمیم سطح آسیب دیده دیوار یا رنگ آمیزی دیوار است.

لازم به ذکر است که میتوان با استفاده از یکسری از راهکار ها از بروز مشکل ذکر شده در رابط با بتونه جلوگیری به عمل آورد. برای جلوگیری از ترک خوردن بتونه ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با بتونه و مزایا آن و 8 دلیل اصلی ترک خورد بتونه اشنا کنیم.

بتونه چیست و دارای چه مزایای است؟

اگر متوجه وجود آسیب‌ هایی در دیوار محیط زندگی یا محل کار خود شده‌اید یا قصد نصب کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی دیوارها را دارید استفاده از بتونه یکی از مرتحلی است که باید آن را پشت سر بگذارید.

در حالت کلی میتوان گفت که بتونه به عنوان یکی از مواد پر استفاده و کاربردی در صنعت ساختمان سازی و رنگ آمیزی ساختاری خمیری شکل و غلیظ دارد و از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است. بتونه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای ترمیم آسیب های دیوار و آماده سازی دیوار قبل از رنگ آمیزی یا اجرا کاغذ دیواری بر روی آن محسوب می‌شود.

maskowanie pekniecia na scianie - بررسی 8 عامل موثر در ترک خوردن بتونه

قبل از نصب کاغذ دیواری یا رنگ امیزی دیوار در صورتی که دیوار شما مشکلی نداشته باشد نیازی به بتونه کاری آن نیست، بتونه با کمک به پر کردن درز ها و ترک خوردگی های دیوار، شما را به گرفتن یک نتیجه عالی از فرایند ترمیم یا زیباسازی دیوار نزدیک تر میکند.

قبل از شروع به بررسی علت های ترک خوردن بتونه بعد از اعمال آن بر سطح دیوار بهتر است که ابتدا با مزایا بتونه  آشنا شوید. برخی از مزایا بتونه عبارت اند از:

  1. افزایش مقاومت و استحکام دیوار گچی
  2. ایجاد یک سطح هموار و یکدست بر روی دیوار
  3. افزایش ماندگاری رنگ بر روی دیوار و بالا بردن کیفیت رنگ
  4. جلوگیری از پوسته شدن یا ریزش رنگ از دیوار
  5. کاهش میزان مصرف رنگ برای رنگ آمیزی دیوار

چه دلایلی باعث ترک خوردن بتونه میشود؟

پس از اعمال بتونه بر سطح دیوار اگر میخواهید از مزایا ذکر شده در رابطه با آن تا مدت زمان طولانی بهره ببرید بهتر است با اصلی ترین دلایلی که ممکن است باعث ترک خوردن بتونه شوند اشنا شوید. آشنایی با دلایل ترک خوردن بتونه به شما کمک می‌کند تا با جلوگیری از بروز آن ها تا مدت زمان زیادی کیفیت بتونه را همانند روز اول حفظ کنید.

بعد از اعمال بتونه بر دیوار مشکلات محیطی همانند رطوبت محیط، دمای بالای محیط و محل قرارگیری دیوار بتونه شده از جمله عواملی است که باعث ترک خوردن بتونه میشود. در کنار مشکل محیطی مشکلات مربوط به نوع دیوار، ترکیبات بکار گرفته شده در ساخت بتونه و نحوه اعنال بتونه بر روی سطح نیز از جمله عواملی هستند که در ترک خوردن آن نقش داشته باشند.

عوامل محیطی موثر در ترک خوردن بتونه

همانطور که ذکر شده عوامل محیطی میتوانند از جمله دلایل دخیل در ترک خوردن بتونه باشند، شماخت عوامل محیطی موثر د رترک خوردن بتونه میتواند به شما کمک کند تا از این محصول در شرایط استاندارد استفاده کنید. در ادمه مطلب به بررسی برخی از عوامل محیطی که در ترک خوردن نقش دارند پرداخته ایم:

یک: میزان رطوبت بالا

رطوبت جز یکی از تاثیرگذار ترین عوامل محیطی در ترک خوردن بتونه محسوب میشود، بنابراین شما هنگام استفاده از بتونه برای دیوار های خود باید ابتدا میزان رطوبت آن محیط را بسنجید. اگر میزان رطوبت در محیط بیشتر از 75% بود، آن محیط به عنوان یکی از محیط های نامناسب برای اعمال بتونه در نظر گرفته میشود.

بالا بودن میزان رطوبت در محیط میزان گیرایی و چسبندگی بتونه بر سطح را کاهش میدهد و اجازه نمیدهد بتونه به درست و در مدت زمان استاندارد خود خشک شود، از این رو بتونه بعد از گذشت مدت زملن کوتاهی دچار ترک خوردگی یا جدا شدن از سطح دیوار میشود.

دو: دما محیط

در کنار رطوبت دما محیط از جمله عوامل محیطی دخیل در ترک خوردن بتونه محسوب میشود. نامناسب بودن دما محیط همانند نامناسب بودن میزان رطوبت میتواند گیرایی و چسبندگی بتونه بر سطح دیوار را با مشکل مواجه کند.

اگر تصمیم بر بتونه کاری دیوار های محل زندگی یا محیط کار خود را دارید بهتر است تا دمای این محیط به کتر از 10 درجه سانتی گراد نرسد زیرا در این صورت شما با مشکل ترک خوردن بتونه مواجه خواهید شد.

سه: صاف بودن بیش از اندازه سطح دیوار

صاف بودن بیش از اندازه سطح دیوار در گروه مشکلات محیطی دخیل در ترک خوردن بتونه طبقه‌ بندی میشود، اگر سطح دیواری که برای اعمال بتونه در نظر گرفته‌ اید بیشتر از حد استاندارد صاف یا صیقلی باشد بتونه بعد از قرار گرفتن بر روی آن دچار ترک خوردگی میشود.

صاف بودن بیش از اندازه سطح دیوار همانند دو مورد ذکر شده در بالا باعث کاهش کیزان چسبندگی میان بتونه و سطح دیوار میشود از این رو بتونه بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی دچار ریزش یا ترک خوردگی خواهد شد.

چهار: وجود ناهمواری های مکرر در سطح دیوار

همانطور که گفته شد استفاده از بتونه یکی از عواملی است که باعث ایجاد سطح صاف و یکدست بر روی دیوار میشود، استفاده از بتونه برای پوشاندن ناهمواری های سطح دیوار تا زمانی آسان است که سطح دارای ناهمواری های زیادی نباشد. در صورتی که دیوار مد نظر شما برای بتونه کاری از ناهمورای زیادی برخوردار باشد بتونه کاری آن به یک کار دشوار تبدیل میشود و بتونه بعد از اعمال بر سطح دیوار دچار ترک خوردگی میشود.

پنج: بالا بودن میزان جذب آب توسط دیوار

بتونه به عنوان یک ماده مورد استفاده برای آماده سازی دیوار قبل از رنگ امیزی یا ترمیم آسیب های ان دارای ساختاری خمیری مانند است که در فرایند تهیه ان از مقدار قابل توجهی آب استفاده شده. بتونه بعد از قرار گیری بر سطح دیوار باید بعد از گذراندن یک مدت زمان استاندارد به تدریج خشک شود.

اگر دیواری که بتونه بر سطح آن اجرا میشود از قابلیت بالایی در جذب آب برخوردار باشد باعث خشک شدن بتونه سریع تر از زمان استاندار آن میشود. سریع تر خشک شدن بتونه نسبت به زمان استاندارد نه تنها یک مزیت برای آن محسوب نمیشود بلکه از جمله عواملی است که باعث ترک خوردگی آن خواهد شد.

شش: نزدیکی سطح مورد نظر به رادیاتور

همانطور که در مورد بالا گفته شد خشک شدن سریع بتونه از جمله عوامل موثر در ترک خوردگی و ریزش آن از روی سطح است. اگر دیواری که شما آن را برای بتونه کاری انتخاب کرده‌ اید نزدیک به رادیاتور باشد شما مجدداً با مشکل ترک خوردن بتونه مواجه خواهید بود، دمای رادیاتور باعث خشک شدن بتونه در مدت زمانی کوتاه تر از مدت زمان استاندارد و خشک شدن ناهموار قسمت های مختلف آن میشود.

a4eb1a1d99f0206d8187de63b69436d0 1200x800 1 - بررسی 8 عامل موثر در ترک خوردن بتونه

عوامل ساختاری موثر در ترک خوردن بتونه:

عوامل محیطی تنها عوامل دخیل در ترک خوردن بتونه محسوب نمیشود، در کنار عوامل محیطی ذکر شده نحوه ساخت بتونه و طریقه استفاده آن بر روی سطح از جمله عوامل تاثیرگذار بر دوام و سالم ماندن بتونه بر روی سطح هستند. در فرایند ساخت بتونه مواد باید طبق اندازه استاندارد و به درستی باهم ترکیب شوند و همچنین از جمله خطاهایی که در هنگام استافده از بتونه باعث ترک خوردن آن میشوند میتون به موراد زیر اشاره کرد:

یک: نازک بودن لایه بتونه

همانطور که ذکر شد بتونه ساختاری خمیری مانند دارد که در فرایند تهیه آن از مقدار قابل توجهی آب استفاده شده، آب مورد استفاده در فرایند تهیه بتونه بعد از اعمال آن بر روی سطح به مرور زمان و همراه با خشک شدن بتونه تبخیر خواهد شد.

اگر در هنگام اعمال بتونه بر رو سطح، آن را به شکل یک لایه نازک بر روی سطح اعمال کنید تمامی آب موجود در آن لایه نازک همراه با خشک شدن بتونه تبخیر میشود و بتونه بعد از خشک شدن دچار ترک خوردگی و ریزش از سطح خواهد شد.

دو: ضخیم بودن لایه بتونه

در کنار اینکه لایه ایی که از بتونه بر سطح دیوار مورد نظر نباید خیلی نازک باشد، ضخیم بودن لایه اعمال شده بر سطح دیوار نیز یکی دیگر از عوامل ترک خوردن بتونه است. بهتر است تا در هنگام به احزا در اوردن بتونه بر سطح دیوار دقت کنید تا ضخامت آن از 1.5 میلیتر بیشتر نشود.

سخن پایانی

استفاده از انواع مدل های رنگ صنعتی از جمله رنگ اکریلیک ساختمانی از جمله عواملی هستند که بعد از اعمال بر سطح دیوار های مختلف میتوانند زیبایی آن ها را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. بگر میخواهید در انتها عمل رنگ آمیزی دیوار ها یک نتیجه لذت بخش را تجربه کنید توصیه میشود تا حتما سطح مورد نظر را (در صورت داشتن ناهمواری) بتونه کاری کنید.

اگر نکات ذکر شده در رابطه با ترک خوردن بتونه را که بصورت کامل در مطلب بالا ذکر شد رعایت نکنید بعد از مدتی شما نیاز به بازسازی و ترمیم رنگ اعمال سطح رنک شده خواهید داشت. بنابراین بعد از مطالعه مطلب بالا اگر هرگونه ابهام یا سوالی در رابطه با علت های ترک خوردگی بتونه داشتید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در ارتباط بگذارید یا بخش مشاوره ما در تماس باشید: 09122650578

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *