اهمیت و کاربرد رنگ لوله های موتورخانه

اهمیت و کاربرد رنگ لوله های موتورخانه

موتورخانه‌ ها از جمله مکان‌ هایی هستند که برای تولید انرژی های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، از انرژی‌ های تولید شده در موتورخانه برای انجام طیف وسیعی از کار ها از جمله تولید برق، پمپ کردن آب، تولید و فرآوری مواد و فعالیت‌ های مختلف در صنایع گوناگون استفاده میشود.

به دلیل اهمیت بالا و کاربرد گسترده موتورخانه ها طبیعی است که باید اقداماتی در راستا حفظ امنیت سهولت در تعمیر آن‌ ها مورد استفاده قرار بگیرد. رنگ لوله های موتورخانه از جمله مواردی است که از آن برای تامین امنیت این مکان و سرعت بخشیدن به فرایند تعمیر آن در صورت خرابی مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده درست از رنگ لوله های موتورخانه باعث میشود تا در هنگام بروز مشکل در بخش‌ های مختلف موتورخانه این مشکل سریع تر شناسایی شود و از بروز خطرات احتمالی در موتورخانه جلوگیری شود و آن را به یک محیط ایمن تبدیل کند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با رنگ لوله های موتورخانه و ضرورت استفاده از آن، مراحل اجرا رنگ لوله های موتورخانه و استانداردهای لازم در رابطه با این رنگ و نحوه نگهداری از آن آشنا کنیم.

رنگ لوله های موتورخانه چیست و استفاده از آن چه ضرورتی دارد ؟

رنگ لوله های موتورخانه گروهی از انواع مدل های رنگ صنعتی است که برخلاف سایر مدل های این رنگ جمله رنگ اپوکسی، رنگ پلی یورتان و … جهت زیباسازی اشیا و مکان ها مورد استفاده قرار نمیگیرد.

استفاده از رنگ لوله‌ های موتورخانه همراه با توسعه و افزایش کارکرد موتورخانه‌ ها افزایش یافت، در موتورخانه‌ های مختلف از این رنگ جهت تشخیص دقیق و آسان خطوط و کاهش ضریب خطا و اشتباهات استفاده میشود.

در ابتدا به روی کار آمدن موتورخانه‌ ها سیستم خاصی برای تشخیص خطوط لوله‌ ها در آن ها وجود نداشت لوله‌ های موجود در موتورخانه‌ ها اغلب بدون رنگ بودند، با گذشت زمان به تدریج سیستم بکار رفته در شکل گیری و ایجاد موتورخانه ها پیچیده تر شد، به همین دلیل ضرورت رنگ آمیزی لوله‌ های موتورخانه به منظور تشخیص دقیق‌ تر خطا در این مکان‌ ها و ایمن سازی آن ها مطرح شد.

AdobeStock 230797592 1920x1275 1 - اهمیت و کاربرد رنگ لوله های موتورخانه

رنگ لوله‌ های موتورخانه از طیف رنگی گسترده‌ای برخوردار است که این طیف های رنگی بصورت جهانی توسط یکسری از سازمان ها و موسسات به عنوان یک نوع کد در تشخیص حالت های پیش آمده در موتورخانه ها تعیین شده اند، از جمله این طیف رنگ های رنگ لوله های موتورخانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ قرمز: در موتورخانه ها رنگ قرمز برای اعمال بر روی خطوط با حرارت بالا، حاوی جریان آب گرم یا خطوب قابل احتراق و خطرناک استفاده میشود.
  • رنگ آبی: رنگ آبی در موتورخانه‌ ها برخلاف رنگ قرمز برای لوله‌ هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرد هستند یا جریان آب سرد از درون آن ها در حال گذر است.
  • رنگ زرد: در موتور خانه ها رنگ زرد برای لوله های حاوی گاز، لوله های حاوی برق و لوله هایی که خطر احتراق در آن ها بالاست مورد استفاده قرار میگیرد.
  • رنگ سبز: رنگ سبز از جمله رنگ های مورد استفاده در موتورخانه ها است که بر روی لوله هایی که از آن ها جراین باد میگذرد یا خطوط کشاورزی اعمال میشود.
  • رنگ نارنجی: رنگ نارنجی به عنوان یکی از طیف های رنگی رنگ لوله های موتورخانه مناسب برای لوله هایی است که در شرایط اضطراری نقش مهمی دارند. (همانند خطوط اطفاء حریق)

اکثر رنگ‌هایی که برای رنگ آمیزی لوله‌ های موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرند دارای تناژ روشن هستند، روشن بودن تناژ رنگ لوله‌ های موتورخانه باث میشود تا افراد در صورت وجود نشتی دز این مکان به راحتی و به سرعت آن شوند زیرا این رنگ ها در اثر وجود نشتی یا دوده در محیط موتورخانه به سرعت تغییر رنگ میدهند و جلب توجه میکنند.

مراحل اجرا رنگ لوله های موتورخانه: بررسی نحوه اجرا رنگ بر روی لوله ها

اجرا رنگ بر روی رنگ لوله های موتورخانه همانند اجرا سایر رنگ های صنعتی بر روی سطوح از شامل یکسری از مراحل میباشد که تمامی آن ها باید با دقت و طبق دستورالعمل ها اجرا شوند. از آنجایی که موتورخانه ها به عنوان یکی از محیط های حساس شناخته شده اند توصیه میشود تا هنگام رنگ آمیزی لوله های آن حتما از کارشناسان و افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید یا اگر خود قصد انجام این کار دارد دستورالعمل های مربوط به اجرا این رنگ را با دقت مطالعه فرمایید.

در رابطه با اجرا رنگ لوله های موتورخانه این نکته لازم به ذکر است که کارشناسان توصیه میکنند برای این کار از قلمو های مخصوص رنگ استفاده شود. در صورت استفاده از اسپری های پاشش رنگ، رنگ به ضخامت کافی بر روی لوله ها قرار نمگیرد و نمیتواند در مواقع ضروری کاربرد لازم را از خود نشان دهد. مراحل رنگ آمیزی لوله های موتورخانه عبارت اند از:

مرحله اول: آماده سازی سطح لوله ها

یکی از کار های مشترکی که قبل از پیاده سازی انواع مختلف رنگ های صنعتی برروی سطوح مختلف باید انجام داد آماده سازی سطح مورد نظر است، این مرحله در رابطه با اجرا رنگ لوله های موتورخانه بر سطح لوله های این مکان نیز صدق میکند.

برای چسبندگی بهتر رنگ بر سطح لوله ها و عمکلرد صحیح آن ها نیاز است تا سطح آن ها را بصورت کامل از گرد و غبار پاک کرد و سپس قبل از اعمل رنگ بر روی سطح از خشک بودن کاملا لوله ها اطمینان حاصل کرد.

مرحله دوم: اعمال رنگ آستری

مرحله دوم بعد از پاکسازی سطح لوله های موتورخانه از گرد و غبار و خشک کردن آن ها نوبت این است که سطح لوله ها با یک رنگ آستر پوشانده شود. در فرایند تهیه رنگ آستری از ترکیبات حاوی کرومات استفاده میشود که بعد از اعمال بر سطح لوله ها مقاومت لوله ها و گالوانیزه شدن آن ها میشود، برای اینکه رنگ آستر به ضخامت کافی برسد معمولا آن را دو لایه بر روی سطح اعمال میکنند.

post water treatment - اهمیت و کاربرد رنگ لوله های موتورخانه

مرحله سوم: اعمال پوشش ضد زنگ

در اکثر مواقع پوششی که به عنوان رنگ آستری بر روی لوله های موتورخانه قرار میگیرد تا در اثر عبور جریان مکرر آب سرد یا گرم دچار زنگ زدگی یا خوردگی نشود اما در اکثر مواقع جهت محکم کاری یک لایه پوشش ضد زنگ نیز بر لایه بیرونی اعمال میشود.

مرحله چهارم: اعمال رنگ لوله های موتورخانه بر اساس استاندارند های تعیین شده

رنگ لوله های موتورخانه دارای یف های مختلفی است که هرکدام از آن ها طبق استاندارد های جهانی تعیین میکنند که چه محتویاتی درون این لوله در حال جراین است و این لوله در برای انجام چه کاری کاربرد دارد. شما با توجه به اینکه چه جریانی از درون لوله در حال گذر است باید رنگ مناسب را بر روی ان اعمال کنید.

همانطور که گفته شد برای اعمال طیف رنگی انتخابی بر روی لوله ها نیاز است تا بجای اسپری های پوشش رنگ از قلمو برای اینکار استفاده شود تا رنگ با ضخامت مناسب بر روی آن ها قرار بگیرد و در صورت لزوم واکنش لازم را از خود نشان دهد.

مرحله پنجم: لعاب کاری

لعاب کاری جز آخرین مراحل رنگ آمیزی لوله های موتورخانه است، این کار جهت براق و درخشان کردن رنگ لوله ها انجام میشود. همچنین لازم به ذکر است که رنگ لعاب بعد از قرار گرفتن بر خارجی ترین لایه لوله ها باعث افزایش مقاومت آن ها در برابر حرارت و محافظت از آن ها در آتش سوزی خواهد شد.

نکات مهم در زمان اجرای رنگ‌آمیزی لوله‌های موتورخانه

در قسمت پیشین مطلب در رابطه با مراحل رنگ آمیزی لوله‌ های موتورخانه به صورت کامل صحبت شد و همچنین سعی شد در رابطه با اهمیت هر یک از مراحل ذکر شده در رابطه با رنگ آمیزی لوله‌ ها صحبت شود. در هنگام رنگ آمیزی لوله‌ ها بهتر است تا به یک سری از نکات توجه داشته باشید و آن ها را رعایت کنید تا این فرایند برای شما و سایر افرادی که به موتور دسترسی دارند نتیجه بخش باشد. از جمله این نکات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از آماده سازی سطح لوله و پاکسازی آن برای به اجرا درآوردن هر لایه رنگ از خشک شدن کامل لایه قبلی اطمینان حاصل فرمایید.
  • حتماً از رنگ‌ هایی استفاده کنید که از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردارند و ضد حریق هستند در این حالت در اثر وقوع آتش سوزی، آتش با سرعت کمتری به بخش‌ های دیگر موتورخانه سرایت میکند.
  • توصیه میشود تا در هنگام رنگ آمیزی لوله‌ها جهت جریان در حال گذر درون لوله‌ ها را با فلش مشخص کنید.
  • نحوه عملکرد و کاربرد شیرآلات موجود در موتورخانه را با استفاده از علامت‌ های خاص مشخص کنید.
  • یک تابلو راهنما در رابطه با رنگ هر لوله موتورخانه طراحی و نصب کنید تا کار برای افراد تازه وارد و تعمیرکاران آسان تر شود.

کلام آخر

با رعایت اصول و استاندارد‌ ها هنگام رنگ آمیزی لوله‌های موتورخانه، این مکان به یک مکان امن تبدیل می‌شود و هرگونه مشکل در آن به راحتی شناسایی شده و حل خواهد شد. توجه داشته باشید که هنگام انتخاب رنگ برای لوله‌ های موتورخانه حتماً از استاندارد‌ های جهانی برای انتخاب رنگ تبعیت کنید تا در صورت بروز مشکل برای لوله‌ها هر فرد تعمیرکاری بتواند به راحتی فرایند تعمیر را انجام دهد.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا نظر در رابطه با رنگ لوله‌ های موتورخانه علاوه بر به اشتراک گذاری آن از طریق قسمت نظرات می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده با دفتر مرکزی گروه مهندسی ثمین پلیمر و بخش مشاوره ما تماس حاصل فرمایید. تلفن دفتر: 02634904972 بخش مشاوره: 09122650578

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *