بررسی صفر تا صد رنگ فوری

بررسی صفر تا صد رنگ فوری

اگر در دسته افرادی هستید که با رنگ کردن محیط ها و وسایل گوناگون سر و کار دارید، حتما تا کنون اسم رنگ فوری را شنیده اید. رنگ فوری نوع دیگری از رنگ است که در کارخانه های تولید رنگ تولید میشود و کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون از جمله صنعت رنگ آمیزی خودررو و چوب دارد.

همانطور که از اسم این محصول پیداست سرعت خشک شدن آن نسبت به سایر مد های رنگ بالا تر است؛ بنابراین اگر شما به دنبال سرعت بخشیدن به فرایند رنگ آمیزی هستید رنگ فوری یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای شما است.

همانطور که گفته شد رنگ فوری که آن را با نام رنگ سلولزی نیز میشناسند یکی از رنگ های مورد استفاده در صنعت رنگ آمیزی خودرو است. در صنایع رنگ آمیزی خودرو از رنگ فوری به عنوان لایه نهایی پوشش رنگ استفاده میشود و در صنعت رنگ آمیزی چوب این محصول برای ایجاد یک پوشش یکنواخت و بدون شکستگی بر روی چوب کاربرد دارد.

اگر به رنگ کردن محیط ها و وسایل گوناگون علاقه دارید به شما توصیه میشود تا در ادامه مططلب با ما همراه باشید زیرا قصد داریم شما را با انواع مدل های رنگ فوری، مزایا و معایب رنگ فوری و کاربرد آن در صنعت رنگ آمیزی خودرو آشنا کنیم.

 بررسی کامل انواع مدل های رنگ فوری برای چوب

همانطور که گفته شد رنگ فوری جزء گروهی از رنگ های قابل تولید در کارخانه های تولید رنگ است که به علت داشتن سرعت بالا در خشک شدن به این اسم شناخته میشود. بالا بودن سرعت خشک شدن رنگ فوری این امکان را فراهم میکند تا از آن در شرایطی که امکان استفاده از رنگ های دیگر وجود ندارد همانند محیط های پر گرد و غبار یا محیط هایی با دمای پایین استفاده شود.

رنگ فوری همانند اکثر رنگ های موجود دارای رنگ های مختلفی است که هر کدام از آن ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند؛ از برخی از انواع مدل های رنگ فوری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ فوری چوب:

در صنعت رنگ آمیزی چوب استفاده از رنگ فوری برای اعمال آن بر سطح محصول جزء یکی از اولین انتخاب ها بشمار می آید که آن را بصورت غیرمسقیم توسط اسپری یا بصورت مستقیم توسط قلمو بر روی سطح کار اعمال میکنند.

از آنجایی که نفوذ رنگ فوری به داخل ساختار چوب در دراز مدت میتواند باعث آسیب رسیدن به ساختار چوب شود، بهتر است تا قبل از استفاده از آن سطح چوب با سیلر کیلر زیرسازی شود.

رنگ فوری به علت ایجاد یک لایه رنگی یکنواخت و بدون شکستگی با تراکم بالا، مقاوم بودن در برابر عوامل محیطی همچون نور و رطوبت، سرعت خشک شدن بالا و کیفیت بهتر در مدت زمان کوتاهی توانست جایگزین مناسبی برای رنگ چوب های مصنوعی شود.

رنگ فوری مات:

 رنگ فوری مات همانطور که از اسمش بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر با جذب براقیت باعث ایجاد یک سطح مات خواهد شد، از آنجایی که رنگ فوری با اعمال بر روی سطح وسیله مورد نظر میتواند ظاهر آن را تا حد بسیار زیادی طبیعی کند از آن برای رنگ کردن سطوح چوبی استفاده میشود.

در کنار سرعت خشک شدن بالا و کمک به ایجاد یک پوشش یکنواخت، یکی از ویژگی های رنگ فوری مات مقاومت بالا آن است. این رنگ در برابر ضربه و خراش میزان مقاومت بالایی دارد و بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر میتواند از ساختار آن در برابر آسیب های فیزیکی محافظت کند.

رنگ فوری آستری:

رنگ فوری آستری گروه دیگر از رنگ های فوری است که یکی از کابرد های آن در صنایع رنگ آمیزی چوب است. این نوع رنگ فوری همانند رنگ فوری اتومبیل بعد از اعمال بر روی سطح باعث ایجاد یک لایه براق میشود.

از ویژگی های رنگ فوری آستری میتوان به سرعت خشک شدن بالا، مقاوم بودن در برابر ضربه و خراش، استفاده آسان و مناسب بودن قیمت نسبت به سایر مدل های رنگ فوری اشاره کرد.

بررسی صفرتا صد رنگ فوری ماشین

1667531736 42 sportishka com p pokraska avtomobilei oboi 49 - بررسی صفر تا صد رنگ فوری

همانطور که در ابتدا مطلب گفته شد رنگ فوری در صنایع مختلفی از جلمه صنعت رنگ آمیزی خودرو و صنعت رنگ آمیزی چوب کاربرد دارد، رنگ فوری بعد از به روی کار آمد توانست به سرعت به یکی از رنگ های پراستفاده و کاربردی در صنعت رنگ آمیزی خودرو تبدیل شود. در صنعت رنگ آمیزی بدنه ماشین از این رنگ فوری برای پوشش نهایی بدنه خودرو در دو مرحله استفاده میشود.

بعد از اعمال لایه اول بر روی بدنه خودرو تنها 7 دقیقه زمان لازم است تا رنگ کاملا خشک شود، بعد از خشک شدن رنگ در مدت زمان ذکر شده بدنه خودرو برای اعمال لایه دوم رنگ کاملا آماده است اما برای اینکه مشکلی در اعمال لایه دوم رنگ بوجود نیاید و در انتها یک نتیجه عالی خاصل شود توصیه میشود تا برای اعمال لایه دوم رنگ 6 ساعت صبر کنید.

یکی از مزایا رنگ فوری ماشین که باعث محبوبیت آن در صنعت رنگ آمیزی بدنه خودرو شده است سرعت خشک شدن بالا این محصول است اما در کنار این ویژگی مزایا دیگری هم هستند که در افزایش محبوبیت این محصول نقش دارند. از جمله این مزایا میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف
  • امکان اجرا در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله گرد و غبار
  • قدرت چسبندگی بالا
  • قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف با هر شرایط دمایی
  • روش استفاده آسان و ساده

لازم به ذکر است هنگام استفاده از رنگ فوری همانند استفاده از سایر رنگ ها شما ممکن است نیاز به تینر برای رقیق سازی آن نیاز داشته باشید که برای اینکار باید از تینرمخصوص رنگ فوری ماشین استفاده کنید.

در هنگام استفاده از تینر مخصوص رنگ مخصوص ماشین باید دقت داشته باشید تا نسبت رنگ و تینر را رعایت کنید تا رنگ شما بعد از اعمال به خوبی بر روی سطح مورد نظر قرار بگیرد؛ در استاندارد ترکیب نهایی رنگ و تینر باید نسبت حلال در آن 20% باشد. برای مطالع بیشتر در رابطه با تیتر و اثرات آن بر رنگ میتوانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

بررسی معایب استفاده از رنگ فوری

هر محصولی در کنار داشتن مزایا بسیار ممکن است دارای معایبی نیز باشد، رنگ فوری هم به عنوان یک محصول کاربردی در کنار داشتن مزایا بسیار از معایبی نیز برخوردار داست که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

استفاده و کاربرد محدود:

رنگ فوری را میتوان جزء یکی از رنگ های محبوب و پر استفاده در صنعت رنگ آمیزی بشمار آورد اما نکته قابل توجه در رابطه این است که باید از آن برای رنگ آمیزی وسایل صنعتی و وسایلی که سطح صاف و یکدستی دارند  همانند وسایل چوبی و بدنه خودرو استفاده شود؛ بنابراین باید گفت که از این محصول نمیتوان برای سطوح دارای طرح یا سطوح آسیب دیده استفاده کرد.

داشتن بخار سمی و غیرقابل تنفس:

در فرایند تولید رنگ در کارخانجات مربوط به این محصول همانند فرایند تولید سایر رنگ ها از جمه رنگ اپوکسی از ترکیب پیگمنت ها با سایر مواد شیمیایی فعال استفاده میشود. در هنگان اعمال رنگ فور بر روی سطوح ممکن است این مواد شیمیایی فعال از ساختار رنگ آزاد و وراد هوای محیط شوند.

از این رو توصیه میشود تا در هنگام استفاده از رنگ فوری برای اعمال بر روی سطح حتما از ماسک و تجهیزات محافظتی استفاده کنید تا بخارات سمی رنگ منجر به مسومیت شما نشود.

زمان اصلاح محدود:

همانطور که چندین بار ذکر شد یکی از ویژگی های بارز رنگ فوری که به سبب آن شناخته میشود بالا بودن سرعت خشک شدن آن است. به علت بالا بودن سرعت خشک شدن رنگ فوری شما در هنگام استفاده از آن باید نهایت دقت را به خرج دهید زیرا مدت زمان کوتاهی برای اصلاح آن دارید.

 

نکات پایانی

بعد از تهیه رنگ فوری برای اعمال بر سطح خودرو یا چوب حتما آن را در دمای مناسب نگهداری کنید تا ساختار و عملکرد رنگ دچار مشکل نشود؛ دمای مناسب برای نگهداری این محصول 10 الی 40 درجه سانتی گراد میباشد.

همچنین توصیه میشود تا قبل از اعمال کردن رنگ بر روی سطح مورد نظر حتما ابتدا سطح را تمیز کنید و توسط سمباده سطح آن را هموار سازید زیرا همانطور که گفته شد این رنگ مناسب برای اجرا بر روی سطوح صاف و یکدست میباشد.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *