تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان و بررسی کاربردهای آنها

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان و بررسی کاربردهای آنها

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

در دنیای فناوری برای کفپوش بسیاری از اماکن مانند بیمارستان ها، سالن های ورزشی، مدارس، آزمایشگاه ها، آشپزخانه های صنعتی، کارخانه ها، کارگاه ها، ایستگاه های آتش نشانی، انبارها و … از کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان استفاده می شود. به همین جهت این کفپوش ها را می توان کاربردی ترین کفپوش ها در کف سازی صنعتی نامگذاری کرد. این محصولات دارای مزایا، کاربردها، ویژگی ها و اجراهای متفاوتی هستند که در این مقاله به آنها می پردازیم.

کفپوش پلی یورتان چیست؟

ماده پلی یورتان ماده ای است که به روش مصنوعی تولید شده و در نتیجه اختلاط دو ماده شیمیایی به وجود می آید. این ماده به دلیل ساختاری که دارد در برابر آب و قلیایی مقاوم است. به واسطه ی مقاومت در برابر آب و قلیایی در عایق رطوبتی استفاده می شود. این یک روش پوشش دهی ترجیحی در کف های مرطوب است. همچنین با حباب های موجود در ساختار فوم پلی یورتان و ساختار پلاستیک مانند آن در عایق حرارتی بسیار موثر است. به همین دلیل برای پوشش فوم روی سقف ها و عایق حرارتی در کف ساختمان استفاده می شود. این ماده ساختار متراکم تری نسبت به کاربردهای عایق حرارتی دارد. به همین دلیل به ویژه در کف زمین های ورزشی استفاده می شود.

کفپوش اپوکسی چیست؟

مواد اپوکسی از پردازش رزین طبیعی در آن به دست می آید. می توان آن را به صورت مبتنی بر آب و بر پایه حلال پردازش کرد. در هر دو نوع پس از استفاده و خشک شدن هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد. هنگامی که ماده اپوکسی با استفاده از کاتالیزورهای مخصوص سخت می شود، ساختاری شیشه مانند دارد. با ساختار کاملاً عایق، مقاومت بسیار بالایی در برابر آب، قلیایی، اسید و الکتریسیته از خود نشان می دهد. بزرگترین مزیت استفاده از کفپوش اپوکسی برای پوشش کف این است که آب و رطوبت را در خود نگه نمی دارد. ساختار مواد ضد آب و رطوبت آن به راحتی تمیز شده و از تکثیر باکتری ها و میکروب ها جلوگیری می شود. با توجه به این ویژگی , به عنوان پوشش کف در بیمارستان ها و اتاق های عمل استفاده می گردد .

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

ما در مورد کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان صحبت کردیم که هر دو دارای ویژگی های مشابه و همچنین ویژگی های ساختاری متفاوتی هستند. به دلیل این ویژگی ها، آنها در زمینه های کاربردی مختلف استفاده می شوند. کفپوش های پلی یورتان را می توان در یک مکان تهیه نمود و در قسمتی دیگر اعمال کرد، اما پوشش اپوکسی باید در قسمتی که قرار است اجرا شود سفت گردد. حتی این تفاوت می تواند تعیین کند که کدام یک را برای کفپوش خود ترجیح می دهید. پوشش‌های اپوکسی زمانی توصیه می‌شوند که از نظر زیبایی به خصوص طرح‌هایی با وضوح بالا مورد نیاز باشند. پوشش اپوکسی به منظور حمایت از بتن و دوام آن در طبقاتی که بار زیاد است مانند پارکینگ مراکز خرید توصیه می گردد.

piiic 1 - تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان و بررسی کاربردهای آنها

تفاوت اصلی اپوکسی و پلی یورتان

بین کفپوش اپوکسی و پلی یورتان کدام را انتخاب کنیم؟

بیایید با بررسی تفاوت های عملکردی شروع کنیم. این تفاوت ها عوامل موثر بر کاربر نهایی هستند. کفپوش‌ اپوکسی سخت‌تر، بادوام‌تر و مقاومت فشاری بالاتری نسبت به کف‌های پلی یورتان دارند. به همین دلیل است که برای صنایع سنگین، جاده لیفتراک، انبارها و مراکز تدارکات استفاده می شود. از طرف دیگر کفپوش های پلی یورتان دارای ساختار نرم و ارتجاعی تری هستند که باعث می شود ضربه ها را جذب کرده و در برابر خط و خش عملکرد مقاوم تری از خود نشان دهند. علاوه بر این، پلی یورتان الاستیک می تواند تا 30- درجه عمل کند که برای سردخانه ها و غیره مناسب است.

لزوم مشاوره با کارشناسان در انتخاب نوع کفپوش صنعتی

باید کف تمامی فضاهای زندگی جمعی را به نحوی پوشش داد که تا حد امکان از این فناوری بهره برده شود. از آنجایی که کفپوش اپوکسی و کفپوش های پلی یورتان موثرترین و سودمندترین کاربردهای پوشش در زمینه خود هستند، باید کفپوش های لازم با این کاربردها ساخته شود. اگرچه پوشش‌های اپوکسی و پلی یورتان سودمندترین پوشش‌هایی هستند که اعمال می‌شوند، اما تفاوت‌های قاطعی بین آن‌ها و مزایای متفاوتی وجود دارد که باعث ایجاد این تفاوت‌ها می‌شود. برای بهره مندی لازم از این کفپوش ها، لازم است مشاوره های لازم را از کارشناسان گرفته و بر اساس آن با دقت عمل کنید.

زمینه های کاربرد کفپوش اپوکسی و پلی یورتان چیست؟

کاربردهای کفپوش اپوکسی و پلی یورتان در بسیاری از مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و تفاوت بین کاربردها را واقعی تر می کند. از آنجایی که تفاوت بین پوشش های کف اپوکسی و پلی اورتان متفاوت بوده، مناطق کاربرد آنها نیز تفاوت دارد. در حالی که پوشش‌های اپوکسی در مناطق صنعتی که تجهیزات ساختمانی کار می‌کنند، استفاده می‌شود، کف‌پوش‌های پلی یورتان عموماً در مناطق سرد و سردخانه‌ها اعمال می‌شوند، زیرا حتی در برابر دماهای بسیار سرد نیز مقاوم هستند و علاوه بر این، در مناطقی که صدا باید عایق باشد، استفاده می‌شود.

کفپوش اپوکسی چگونه ساخته می شود؟

کفپوش اپوکسی یک کاربرد بوده که برای براق و آراستگی سطوح ساخته شده است. با توجه به اینکه کف زمین در اثر پاک کردن با مواد نظافتی که روزانه افراد زیادی از روی آن رد می شوند ساییده می شود، به مرور زمان کدر و کهنه به نظر می رسد. در چنین حالتی پوشش کف اپوکسی را علاوه بر مقاومت کف می توان برای بازیابی ظاهری آراسته ساخت.
ساختار کف یکی از اولین ویژگی هایی است که هنگام ورود به مکانی توجه شما را به خود جلب می کند. درک بد در مکان هایی با کفپوش های فرسوده و رنگ پریده رخ می دهد. در این مورد نمی توان انتظار ظاهری مدرن از آن محیط را داشت. این مشکل با پوشاندن کف به وسیله کفپوش اپوکسی به راحتی و به سرعت حل می شود.

آماده سازی کفپوش اپوکسی

برای منطقه ای که کفپوش اپوکسی در آن انجام می شود باید از قبل یک کار تحقیقی انجام شده و ویژگی های فضا و سازه زمین بررسی شود. کفپوش های اپوکسی را می توان با توجه به ویژگی های فضا در ضخامت های مختلف ساخت. قبل از اینکه به این سوال بپردازیم که چگونه یک پوشش اپوکسی درست کنیم، لازم است مراحل آماده سازی را مرور کنیم. در مرحله آماده سازی، استادکاران به محلی می آیند که در آن پوشش کف اپوکسی ساخته می شود و بررسی می کنند. تمیز بودن کفی که کفپوش اپوکسی روی آن ساخته می شود، مهمترین بخش مرحله آماده سازی است. سازه هایی مانند پارکت و کاشی که قبلاً روی زمین اجرا شده اند، باید حذف شوند. هنگام برداشتن، چسب ها ممکن است باقی بمانند. این باقیمانده های چسب نیز باید کاملا تمیز شوند. کف باید تسطیح شود و زبری آن از بین برود. تمام این فرآیندها مراحل آماده سازی پوشش اپوکسی را تشکیل می دهند. سپس مراحل لازم برای درخواست طی می شود.

کاربرد پرایمر پوشش کفپوش اپوکسی

پس از تمیز کردن و صاف شدن کفی که کفپوش اپوکسی روی آن اجرا می شود، شروع به اجرای پرایمر می گردد. کاربرد پرایمر را می توانیم به عنوان اولین لایه کف اپوکسی در نظر بگیریم. هدف به دست آوردن یک طبقه سخت تر و اطمینان از محکم بودن طبقه بالا است. استفاده از پرایمر در کل کف اعمال می شود. حتی کوچک ترین نکته ای را نباید نادیده گرفت. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. استادانی که به فضا و جزئیات آن تسلط دارند، می توانند بدون صرف نظر از هیچ نکته ای، فرآیند پوشش کف اپوکسی را انجام دهند.

تغییر به برنامه کفپوش اپوکسی

پس از اطمینان از خشک شدن کامل پوشش پرایمر، می توان اجرای لایه اصلی را شروع کرد. در طول خشک شدن، نباید آن را لمس کرد یا روی آن پا گذاشت. به کف می توان ظاهری براق یا مات داد. در صورت تمایل به کفپوش ضخیم تر و بادوام تر، می توان چندین لایه کف اپوکسی را اعمال کرد. پس از اطمینان از خشک شدن هر لایه، بهتر است به لایه بعدی بروید. برخی از طبقات به ساختار کف خشن نیاز دارند. به این ساختار پوست پرتقالی می گویند. اگر چنین ساختار کفی مورد نظر باشد، پس از اجرای پوشش اپوکسی، غلتکی از روی کف رد می شود.

piiic 2 - تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان و بررسی کاربردهای آنها

قیمت و خرید اجرا کفپوش اپوکسی

کاربرد رنگ بر روی کفپوش اپوکسی

ممکن است رنگ آمیزی بر روی کفپوش اپوکسی انتخاب شود. با مخلوط کردن چند ماده مختلف، محلول لازم برای رنگ آمیزی تهیه می شود. با تجربه و مهارت استاد، رنگی صاف و زنده به دست می آید و کف آن رنگ آمیزی می شود. رنگ های مختلف را می توان در رنگ های کف اپوکسی استفاده کرد. با این حال می بینیم که بیشتر از رنگ های متالیک به عنوان رنگ اپوکسی استفاده می شود. رنگ متالیک ویژگی دارد که محیط را مدرن می کند. چنین ابزارهای مدرن به ویژه در مکان هایی در بخش خدمات مورد نیاز است.
رنگ آمیزی را می توان در کاربردهای مختلف کف اپوکسی انجام داد. به عنوان مثال، می توان روی کف اپوکسی ساخته شده در پارکینگ ها برای تعیین مکان های پارکینگ، رنگ آمیزی کرد. دوام و قابلیت تمیز کردن آسان کفپوش اپوکسی بعد از استفاده از بین نمی رود؛ فقط ظاهر آن تغییر می کند.

نکاتی که در کاربرد کفپوش اپوکسی باید در نظر گرفته شود

  • دریافت اطلاعات اولیه در مورد قیمت کفپوش اپوکسی به شما ایده می دهد و خواهید دید که آیا برای بودجه شما مناسب است یا خیر.
  • نگاهی به ساختارهای مختلف زمین مفید است. شما می توانید با انتخاب سازه ای که از بین گزینه های مورد پسند شماست، پوشش اپوکسی داشته باشید .
  • بهتر است با توجه به محل ساخت نوع پوشش اپوکسی را انتخاب کنید. در مناطقی مانند کارخانه ها یا پارکینگ ها، دوام پوشش کف باید بیشتر نمایان شود. در مناطقی مانند مراکز خرید یا هتل ها، موضع زیبایی شناختی کفپوش اپوکسی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
  • پوشش اپوکسی باید صاف باشد. زبری های روی آن باید قبل از انجام شناسایی و حذف شوند.

ویژگی های کفپوش اپوکسی

  • پوشش کف رزین اپوکسی یک پیوند قوی با کفپوش ایجاد می کند.
  • کفپوش اپوکسی تراز مقاومت بسیار خوبی در برابر اثرات منفی مواد شیمیایی نشان می دهد.
  • کف اپوکسی به راحتی تمیز شده و سطوحی بهداشتی ایجاد می کند.
  • پوشش کف اپوکسی در برابر ترک خوردگی مقاوم است.
  • مراحل پوشش کف اپوکسی را می توان به سرعت اعمال کرد.
  • ظاهر زیبایی را به مکان هایی که در آن اعمال می شود ارائه می دهد.

خواص کفپوش اپوکسی

  • مقاومت آن در برابر آب، اسید و قلیایی بسیار خوب است.
  • در برابر اصطکاک و سایش مقاوم است.
  • در برابر روغن و مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد.
  • سطح آن ضد آلودگی بوده و به راحتی تمیز می شود.
  • سطح کفپوش اپوکسی ضد لغزش است.
  • بدون بو و بهداشتی است.
  • از تشکیل و تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند.
  • دارای طیف گسترده ای از رنگ ها در کاربردهای تزئینی است.
  • ظاهر زیبایی دارد.
  • ماندگاری طولانی دارد.
  • ویژگی عایق دارد.
  • سریع، موثر و مقرون به صرفه است.
  • جلوه ای دلپذیر، زیبایی شناختی و زیبایی در نواحی اعمال می کند.
  • نواحی ترک خورده و شکسته ناحیه تحت پوشش را به طور کامل پر کرده و یک ناحیه صاف ایجاد می کند.

قیمت کفپوش اپوکسی شفاف

کفپوش اپوکسی شفاف دارای ظاهر زیبایی و خواص عایق است. با در نظر گرفتن این موارد، هزینه آن بسیار مقرون به صرفه است. در تعیین قیمت، ابتدا منطقه کاربردی مطابق با خواسته مشتریان بازدید می شود. نوع پوشش نقش مهمی در قیمت گذاری هر متر مربع دارد. ضخامت پوشش و قیمت متر مربع با توجه به نوع پوشش تعیین می گردد. آنچه در اینجا باید به آن توجه کنید کیفیت مواد و همچنین مقرون به صرفه بودن آن است. بهتر است از موادی استفاده شود که مطابق با استانداردهای بین المللی باشد.
کیفیت مواد کفپوش اپوکسی مورد استفاده یکی از عوامل موثر بر قیمت است. برای استفاده طولانی مدت و با کیفیت، باید از بهترین مواد ممکن استفاده کنید. باید کیفیت را ترجیح داد تا در زمان کوتاهی دوباره کاری نشود و نیازی به بودجه اضافی نباشد. اپلیکیشنی که با بالاترین کیفیت مواد ساخته شده باشد به طور کامل نیازهای شما را برآورده می کند. گروه مهندسی ثمین با ارائه بهترین خدمات و محصولات در خدمت شما مشتریان گرامی می باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *