کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی اورتان یا پلی یورتان یکی از کفپوش های دو جزئی است که به خاطر خاصیت هایی همچون مقاومت در برابر تغییرات دمایی، شیمیایی، مکانیکی، اشعه ماورابنفش، قارچ، باکتری و اشتعال محبوبیت فراوانی دارد.

اگر به دنبال خرید یا ستعلام قیمت کفپوش پلی اورتان هستید این راهنما را تا انتها مطالعه کنید چون کامل ترین راهنمای خرید کفپوش پلی اورتان می باشد.

آنچه شما در این مطلب خواهید خواند :

کفپوش پلی اورتان چیست؟

قبل از اینکه به سوال کفپوش پلی اورتان چیست پاسخ دهید بهتر است در خصوص ماده پلی اورتان صحبت کینم.

در واقع پلی اورتان یا ( POLYURETHANE ( PU ، نام عمومی پلیمرهایی است که پیوند پلی اورتانی دارند. پیوند پلی اورتان به پیوند افزایشی بین یک گروه دارای ایزوسیانات با یک گروه دارای هیدروژن فعال مانند هیدروکسیل گفته می شود.

اولین پلیمر پلی اورتان در سال ۱۹۳۷ توسط اوتو بایر در آلمان سنتز شد. اولین پلیمر سنتزشده محصول واکنش دی ایزوسیانات بود. 

بعد از کشف اولین پلیمر پلی اورتان، خانواده پلی اورتان ها به سرعت رشد کرد و جایگاه ویژه ای در صنعت به دست آورد. پلی اورتان در صنعت کفپوش نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کفپوش پلی یورتان از چه لایه هایی تشکیل شده و ترکیب آن چگونه است:

با توجه به توضیح بالا حالا متوجه شدید که کفپوش پلی اورتان یک کفپوش چند لایه از رنگ پلی اورتان است که در چند لایه بر روی کف اجرا می شود.  هر لایه مدت زمان 24 ساعت جهت خشک شدن زمان لازم دارد تا لایه بعدی بر روی آن اجرا شود.

avantagesport.com

ساختار شیمیایی رنگ پلی اورتان یا همان کفپوش پلی یورتان شامل یک ایزوسیانیت با حداقل دو عامل  O=C=N-R-N=C=O در طرفین و یک گروه پلی ال هیدروکسیلی HO-R-OH است. واکنش ایزوسیانیت با پلی ال هیدروکسیلی منجر به وقوع پیوند پلی اورتانی می شود.

با اعمال تغییر در هریک از دو جز کفپوش پلی اورتان می توان خاصیتی جدید به کفپوش بخشید. به عنوان مثال اگر از ایزوسیانیت آروماتیک یا حلقوی استفاده شود؛ خواص شیمیایی کفپوش پلی یورتان به نحو فوق العاده ای بهبود پیدا می کند.

همچنین اگر در ساختار شیمیایی کفپوش پلی یورتان از پلی ال های با زنجیره بلند استفاده شود؛ انعطاف پذیری کفپوش پلی اورتان بیشتر می شود‌.

اما اگر تولید کفپوش پلی اورتان خیلی سخت مدنظر است باید از پلی ال های با زنجیره کوتاه در ساختار شیمیایی رنگ پلی اورتان استفاده کرد.

بنابراین با اعمال تغییر در هریک از دو جز کفپوش پلی اورتان می توان به ویژگی جدیدی دست پیدا کرد. به همین دلیل، کفپوش پلی اورتان در کنار کفپوش اپوکسی محبوبیت زیادی دارد.

البته کفپوش های پلی اورتان و اپوکسی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در مقاله ای جدا به آن پرداخته ایم .

کفپوش پلی اورتان برای شهربازی

 

قیمت کفپوش پلی اورتان در بازار

قیمت کفپوش پلی یورتان باتوجه به نیاز شما متفاوت است. به عنوان مثال قیمت کفپوش پلی یورتان ورزشی با صنعتی فرق می کند. بنابراین برای داشتن یک انتخاب صحیح و بصرفه لازم است که با متخصصین ثمین پلیمر مشورت کنید.

نوع کفپوش

نوع کاربری

حدود قیمت به هزار تومان 

کفپوش پلی اورتان صنعتیکارخانه ها و مراکز صنعتی570-780
کفپوش پلی اورتان پارکینگیپارکینگ های رو باز1200-990

قیمت اجرای کفپوش پلی یورتان  و نحوه محاسبه آن مبنای قیمت هر متر مربع پلی یورتان از چند گزینه تشکیل شده است.

  1. و درصد رزین و خلوص متریال  مصرفی
  2. ضخامت اجرایی نهایی کفپوش
  3. فاصله محل پیمانکار تا اجرای پروژه
  4. نوع کاربری
  5. مقدار متراژ 
  6. مدت زمان اجرای پروژه

اجرای کفپوش پلی اورتان

اجرای کفپوش پلی یورتان صنعتی

مراحل اجرای کفپوش پلی یورتان به شکل زیر است:

  1. ساب و نخاله زدایی
  2. اجرای لایه پرایمر بتن یا آسفالت
  3. اجرای لایه ماستیک پلی اورتان مرحله اول
  4. اجرای ساب مرحله دوم
  5. اجرای لایه ماقبل تاپکوت پلی اورتان
  6. اجرای لایه تاپکوت پلی اورتان

انواع کفپوش پلی یورتان

همانطور که گفته شد؛ کفپوش پلی اورتان در انواع متفاوتی تولید می شود.

در واقع با تغییر نوع ایزوسیانیت یا پلی ال مصرفی و یا با کمک افزودنی ها می توان ویژگی های کفپوش پلی اورتان ورزشی را تغییر داد تا مناسب کاربرد مدنظر باشد. در این بخش به چند مورد از پرکاربردترین انواع کفپوش پلی اورتان اشاره می شود.

کفپوش پلی یورتان فضای باز

کفپوش پلی اورتان آنتی UV : برای محیط های باز که نیاز به مقاومت در برابر نور خورشید می باشد.

کفپوش پلی یورتان ورزشی : که در مطلب کفپوش ورزشی مفصل توضیح داده شده است .

کفپوش پلی اورتان صنعتی : در مواقعی که لود بار بر روی کف بیش از 5 تن باشد می تواند جایگزین کفپوش اپوکسی گردد.

کفپوش پلی اورتان صنعتی، پوششی مناسب برای کف کارخانه جات، پارکینگ ها و… است. زیرا در برابر خطرات صنعتی، شیمیایی و… مقاومت بالایی دارد.

از کفپوش صنعتی به عنوان پوشش سطوح لوله ها نیز استفاده می شود زیرا کفپوش پلی اورتان صنعتی هم کیفیت لازم را دارد و هم به راحتی اجرا می شود. حالا که صحبت از اجرای کفپوش پلی یورتان ورزشی شد؛ اجازه دهید که در ادامه به این موضوع بپردازیم.

کفپوش پلی اورتان مات

مزایای کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی اورتان هم می توانند مات باشند هم براق و این نوع کفپوش در رنگ های مختلف تولید می شود و نمایی یکپارچه خلق می کند.

کفپوش پلی اورتان در مقابل مواد شیمیایی اعم از اسیدی یا بازی مقاوم است. همچنین کفپوش پلی یورتان در انواع آنتی باکتریال و آکوستیک نیز عرضه می شود.

اما اگر بخواهیم در مورد منحصربفردترین مزایای کفپوش پلی اورتان صحبت کنیم؛ باید به موارد زیر اشاره شود.

مقاومت نوری کفپوش پلی اورتان

منظور از مقاومت نوری کفپوش پلی یورتان ، عدم رنگ پریدگی کفپوش در برابر تابش نور خورشید است.

ساختار کفپوش اپوکسی در برابر اشعه خورشید آسیب می بیند و دچار chalking  یا همان پدیده گچی شدن می شود‌ اما کفپوش پلی اورتان دچار گچی شدن نمی شود.

البته بسته به میزان مصرف ایزوسیانات آروماتیک MDI یا همان meyhylene diphenyl diisocyanate در ساختار کفپوش پلی یورتان، مقاومت نوری کفپوش تحت تاثیر قرار می گیرد؛

به گونه ای که ممکن است کفپوش های پلی اورتان رنگ روشن در برابر نور خورشید دچار تغییر رنگ شوند. در واقع اگر در ساختار شیمیایی کفپوش پلی اورتان ورزشی از ترکیب ایزوسیانیت خطی یا آلیفاتیک با پلی ال خطی استفاده شود؛ مقاومت نوری کفپوش بهبود پیدا می کند.

کفپوش پلی اورتان انعطاف پذیر

انعطاف پذیری کفپوش پلی اورتان

‌کفپوش پلی اورتان برخلاف کفپوس اپوکسی سخت و شکننده نیست و انعطاف پذیری بالایی دارد. با تغییر پلی ال موجود در ساختار کفپوش می توان درصد انعطاف پذیری کفپوش پلی یورتان را نیز تغییر داد.

به همین دلیل برای تولید کفپوش پلی اورتان صنعتی باید به میزان مصرف پلی ال توجه شود زیرا اگر کفپوش خیلی نرم باشد و درجه سختی آن در مقیاس shor D خیلی کم باشد؛

کفپوش به راحتی دچار ساییدگی می شود. پس بسته به نیاز متقاضی، ساختار کفپوش پلی یورتان  فرموله می شود.

بنابراین کفپوش پلی اورتان در انوع متفاوتی تولید می گردد که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهد شد.

کفپوش پلی اورتان برای بام

تفاوت کفپوش پلی یورتان با کفپوش اپوکسی

کفپوش پلی اورتان و کفپوش اپوکسی دو نوع رایج از انواع کفپوش بشمار می روند که هریک کاربرد خاص خود را دارند.

اگر بخواهیم به تفاوت کفپوش پلی یورتان با کفپوش اپوکسی از نظر عملکرد بپردازیم باید بگوییم که کفپوش اپوکسی نسبت به کفپوش پلی اورتان سخت تر است.

بنابراین کفپوش اپوکسی برای کارخانه جات سنگین، انبارها و محل تدارکات که در معرض ترافیک کامیون ها هستند؛ انتخاب مناسب تری است.

اما کفپوش پلی یورتان نسبت به اپوکسی، انعطاف پذیرتر و نرم تر است؛ به همین دلیل در برابر خش و ساییدگی مقاوم تر می باشد.

خاصیت کشسانی کفپوش پلی اورتان به جذب و دفع ضربه کمک می کند. بنابراین در محیط هایی مانند سردخانه ها که دما به زیر منفی سی درجه سانتیگراد می رسد؛ بهتر است که از کفپوش پلی یورتان استفاده شود.

علاوه بر این، کفپوش پلی اورتان و کفپوش اپوکسی در برابر مواد شیمیایی مختلف، رفتار متفاوتی از خود بروز می دهند.

به عنوان مثال کفپوش اپوکسی نسبت به کفپوش پلی اورتان در برابر اسید سولفوریک مقاوم تر است؛ بنابراین بهتر است در صنایعی مانند باتری سازی که در معرض اسید سولفوریک قرار دارند از کفپوش اپوکسی استفاده شود.

از طرف دیگر، کفپوش پلی اورتان در مقایسه با کفپوش اپوکسی، مقاومت بیشتری در برابر اسید لاکتیک دارد؛ بنابراین بهتر است که در صنایعی مانند صنایع تولیدکننده لبنیات که در معرض اسید لاکتیک قرار دارند از کفپوش پلی یورتان استفاده شود.

واکنش کفپوش های پلی اورتان و اپوکسی نسبت به رطوبت نیز با یکدیگر متفاوت است.

حساسیت رزین پلی اورتان به رطوبت بیشتر از رزین اپوکسی است؛ به گونه ای که اگر قطراتی از آب در نقطه ای از رزین پلی اورتان تجمع کنند؛ صدمه ای جدی به کفپوش پلی اورتان می زند. بنابراین بهتر است در محیط هایی که همیشه مرطوب هستند از کفپوش اپوکسی استفاده شود.

یکی دیگر از تفاوت های بین کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی مربوط به دوره کیورینگ آنها است.

با اصلاح کفپوش پلی اورتان می توان دوره کیورینگ آن را تغییر داد. به همین دلیل دوره کیورینگ کفپوش پلی یورتان معمولا کمتر از دوره کیورینگ کفپوش اپوکسی است

بنابراین کفپوش پلی اورتان و کفپوش اپوکسی هریک ویژگی های خاص خود را دارند. کفپوش پلی اورتان، مزیت های متعدد دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

نتیجه گیری

اگر به دنبال اجرا یا خرید کفپوش پلی اورتان یا یورتان هستید ثمین پلیمر با تیم حرفه ای و تجربه ممتاز در این حوزه می تواند در اجرای پروژه شما نقش موثری داشته باشد. با کارشناسان ثمین پلیمر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *