نکات انتخاب تینر مناسب

نکات انتخاب تینر مناسب

اگر تاکنون به سراغ خرید رنگ برای انجام کارهای هنری مختلف رفته باشید متوجه این خواهید شد که اکثر اوقات شما در کنار رنگ باید حلال مناسب آن را تحت عنوان تینر تهیه کنید تا بتوانید رنگ مورد استفاده خود را به غلظت دلخواه برسانید. در هنگام خرید علاوه بر توجه به نوع و کاربرد رنگ ها باید به انتخاب یک تینر مناسب نیز توجه شود، انتخاب تینر مناسب میتواند بصورت مستقیم بر برخی از ویژگی های رنگ تهیه شده توسط شما تاثیر بگذارد.

این نکات را در نظر داشته باشید که یک تینر مناسب علاوه بر اینکه به شما کمک میکند تا به غلظت دلخواه از رنگ خود دست پیدا کنید در سرعت خشک شدن رنگ، قابلیت پاشش رنگ توسط اسپری های مخصوص، کیفیت رنگ به همچنین دوام رنگ شما تاثیر میگذارد.

اگر شما در دسته افرادی هستید که قصد تهیه رنگ برای کاربرد های مختلف را دارید به شما توصیه میشود تا در ادامه ادامه این مطلب از گروه ثمین پلیمر با ما همراه باشید تا شما را با نکات مهم جهت انتخاب تینر مناسب انواع تینرهای مناسب برای رنگ‌ های مختلف آشنا کنیم.

انواع تینر مناسب برای رنگ‌ های مختلف

در نگاه اول اگر بخواهیم کاربرد تینر را مورد بررسی قرار دهیم ممکن است استفاده از آن جهت رقیق کردن رنگ و پاک کردن ابزار آلات رنگ آمیزی به ذهن شما خطور کند.

با نگاهی به دنیای رنگ های صنعتی متوجه این خواهید شد که انواع مختلفی از رنگ های صنعتی وجود دارند که از کاربرد های مختلفی در صنایع گوناگون برخوردار هستند؛ یکی از نکات قابل توجه در رابطه با هر یک از این رنگ های صنعتی این است که شما برای استفاده از هریک از آن ها نیاز به یک تینر مخصوص دارید.

گوناگونی تنوع رنگ‌ های صنعتی و ناسازگاری آن ها با یک نوع تینر منجر شده تا انواع مختلفی از تینر تحت عنوان تینر روغنی، تینر فوری، تینر اپوکسی و تینر شستشو روانه بازار شود؛ در ادامه این بخش از مطلب قصد داریم تا برخی از انواع مدل تینر و کاربرد های آن ها را مورد بررسی قرار دهیم تا شما را در انتخاب یک تینر مناسب برای رنگ مورد نظر خود یاری کنیم:

تینر روغنی:

تینر روغنی که ممکن است آن را با نام تینر آلکیدی نیز بشناسند در دسته حلال‌های قوی طبقه‌ بندی می‌شود و همانطور که از نامش پیداست مناسب برای ترکیب شدن با انواع رنگ‌ های روغنی و رنگ آلکیدی است. در رابطه با خاصیت‌های این تینر می‌توان گفت که این ماده ساخته شده از حلال هیدروکربنی است و نسبت به سایر مدل‌ های تینر قابلیت اشتعال کمتری دارد.

تینر فوری:

تینر فوری همانند تینر روغنی یا همان تینر آلکیدی از قدرت حل کنندگی بالایی برخوردار است. نکات مهمی که در رابطه با این تینر میتوان به آن اشاره کرد این است که این تینر دارای بوی بسیار تند و تقریباً آزاردهنده ایی است و بعد از قرار گرفتن در محیط به سرعت تبخیر میشود، همچنین لازم به ذکر است که تینر فوری در تماس با پوست میتواند باعث وراد شدن آسیب های مختلفی به آن شود.

تینر پلی اورتان:

همانطور که از اسم این تینر پیداست مناسب برای ترکیب شدن و رقیق کردن رنگ‌ های پلی اورتان است، توجه داشته باشید که این تینر نسبت به دو تینر ذکر شده در بالا از قدرت حل کنندگی کمتری برخوردار است. بصورت کلی رنگ های پلی اوتان قابلیت پاشش بالایی دارند و بعد از اعمال شدن بر روی سطح مورد نظر به سرعت خشک میشوند،  لازم به ذکر است که شما با ترکیب کردن تینر پلی اورتان با رنگ پلی اورتان میتوانید در تقویت این ویژگی‌ های ذکر شده نقش داشته باشید.

تینر سیلیکونی:

تینر سیلیکونی علاوه بر اینکه مناسب برای رقیق کردن رنگ‌ های سیلیکونی است، میتواند به صورت مجزا برای کاربرد هایی همچون پوشش دهی خطوط لوله، دودکش‌ ها و لوله‌ های اگزوز به کار گرفته شود.

تینر اپوکسی:

تینر اپوکسی که گاهی اوقات آن را با نام تینر پلی پوکساید نیز میشناسند مخصوص برای رقیق کردن و تقویت برخی از ویژگی‌های رنگ اپوکسی است؛ این تینر علاوه بر اینکه جهت کم کردن میزان ویسکوزیته رنگ اپوکسی کاربرد دارد جهت پاک کردن چسب یا لکه های رنگی از روی سطوح مختلف نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

تینر شستشو:

از اسم این تینر به راحتی میتوان این برداشت را کرد که مناسب برای پاک کردن لکه‌ های مختلف طراحی شده است، لوجه داشته باشید که این تینر نسبت به سایر تینر های ذکر شده در این بخش از مطلب از قدرت حل کنندگی بسیار پایین تری برخوردار است.

paintdripping - نکات انتخاب تینر مناسب

اهمیت و مزایا انتخاب یک تینر مناسب چیست؟

اگر در دسته افرادی هستید که به کیفیت رنگ آمیزی کار خود در انتها اهمیت می‌دهید باید این مورد را بدانید که یکی از شاخص‌ های رنگ آمیزی خوب به کیفیت و غلظت رنگ مورد استفاده بستگی دارد، بنابراین میتوان گفت که انتخاب یک تینر مناسب میتواند بصورت مستقیم بر روی کیفیت رنگ آمیزی شما تاثیر داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که بر روی قوطی های تینر اعدادی وجود دارد که شما میتوانید با استفاده از آن ها میزان رقیق کنندگی تینر خود را پیش بینی کنید.

علاوه بر رساندن رنگ به غلظت دلخواه از جمله مزایا و ویژگی‌ های دیگر یک تینر مناسب میتوان به کمک به یکدست و یکنواخت سازی سطح رنگ، ایجاد براقیت و درخشندگی بر روی سطح کار و همچنین افزایش میزان چسبندگی رنگ اشاره کرد.

بعد از ذکر اهمیت و مزایا انتخاب یک تینر مناسب لازم به ذکر است که اگر در انتخاب تینر خود دقت به خرج ندهید یا آن را با نسبت مناسب با رنگ خود ترکیب نکنید با مشکلات زیر مواجه خواهید شد:

  • دون دون شدن یا به اصطلاح پوست پرتقالی شدن رنگ بعد از به اجرا در آمدن بر روی سطح
  • کدر شدن سطح رنگ و از دست دادن درخشندگی
  • رسوب کردن پیگمنت های موجود در ساختار رنگ
  • کاهش مقاومت و افزایش شکنندگی و احتمال ریزش رنگ از روی سطح
  • عدم ایجاد پوشش دهی مناسب
  • ایجاد حباب بر روی سطح رنگ اعمال شده بر روی سطوح
  • ریختن یا به اصطلاح شره کردن رنگ

با چه نسبتی تینر را با رنگ ترکیب کنیم؟

یکی از عواملی که باعث میشود تینر در تقویت ویژگی‌ های رنگ انتخابی شما نقش داشته باشد دقت در ترکیب تینر با رنگ به نسبت مناسب است، جهت رعایت نسبت تینر و رنگ توصیه میشود نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • معمولاً توصیه میشود برای ترکیب تینر و رنگ از نسبت 3 به 1 یا گاهی اوقات 4 به 1 استفاده کنید. در نسبت های ذکر شده همواره باید میزان رنگ از تینر بیشتر باشد تا رنگ شما کیفیت خود را حفظ کند.
  • بهتر است تا هنگام افزودن تینر روغنی یا آلکیدی به رنگ مورد نظر خود این کار را آهسته آهسته انجام دهید.
  • ترکیب تینر و رنگ را در ظرف چوبی انجام دهید.
  • قبل از اضافه کردن تینر به رنگ صبر کنید تا رنگ به دمای محیط برسد و هیچگاه تینر را به رنگ سرد اضافه نکنید زیرا در کیفیت رنگ آمیزی شما اثر منفی خواهد گذاشت.
  • اگر  میخواهید از اسپری پاشش رنگ یا پیستوله استفاده کنید بهتر است مقداری بیشتری از تینر را به  ترکیب خود بیافزایید.

cbdbc661ed86435786c63f3611458e9b - نکات انتخاب تینر مناسب

نکات ضروری و ایمنی در هنگام استفاده از تینر

از آنجایی که تینر یک ماده شیمیایی است ممکن است در هنگام استفاده از آن باعث بروز واکنش‌ های حساسیتی مختلف در افراد شود از این رو توصیه می‌شود تا هنگام استفاده از این ماده شیمیایی برخی از نکات ایمنی را رعایت کنید:

  1. جهت جلوگیری از ایجاد ناراحتی‌های تنفسی از ماسک استفاده کنید
  2. در هنگام استفاده از تینر از تهویه مناسب استفاده کنید یا در صورت وجود درب و پنجره در محیط آن ها را باز بگذارید
  3. از آنجایی که تینر یک ماده اشتعال زا است باید آن را دور از نگهداری کنید
  4. تینر را دور از دسترس کودکان در محلی امن قرار دهید
  5. بهتر است محل نگهداری تینر جایی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب گفته شد تینر به عنوان یک ماده رقیق کننده از ویژگی های دیگری همانند افزایش کیفیت رنگ، افزایش دوام و ماندگاری رنگ و اضافه کردن خاصیت اسپری کردن به رنگ برخوردار است؛ در هنگام خرید تینر این تکته را در نظر داشته باشید تا حتما تینر مناسب با ساختار رنگ خود تهیه کنید تا فرایند رنگ آمیزی شما دچار اختلال نشود.

 پس از مطلاعهه مطلب بالا در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با انتخاب تینر مناسب و خرید تینر میتواندی آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما باشند.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *