همه چیز در رابطه با رنگ آمیزی سیمان

همه چیز در رابطه با رنگ آمیزی سیمان

صنعت ساختمان سازی را میتوان جزء یکی از صنایع در حال پیشرفت در نظر گرفت، در این صنعت برای ساخت و به بهره‌ برداری رساندن یک ساختمان ها از مواد و مصالح مختلفی استفاده میشود که از جمله پرکاربرد ترین آن ها میتوان به سیمان اشاره کرد بطوری که میتوان با قاطعیت گفت  امروزه استفاده از سیمان و بلوک های سیمانی یکی از اجزای جدای ناپذیر در صنعت ساختمان سازی هستند.

امروزه با استفاده گسترده از سیمان و بلوک های سیمانی، رنگ آمیزی سیمان جز یکی از فعالیت‌ های مطرح در صنعت ساختمان سازی محسوب میشود. بلوک‌ های سیمانی از مقاومت فیزیکی بالایی در برابر انواع ضربات مکانیکی برخوردار هستند و همچنین در فرایند تهیه آن ها از شن و ماسه استفاده میشود.

این بلوک‌ های سیمانی معمولاً در دو رنگ سیاه و سفید در بازار موجود و قابل تهیه هستند. محصولات ذکر شده با همراهی سیمان نمای بسیاری از ساختمان ها را تشکیل میدهند و لازم به ذکر است که مهندسان و معماران ساختمان پس از ساخت و طراحی نمای ساختمان با استفاده از سیمان و بلوک‌های سیمانی ممکن است پروژه را به پایان برساند یا اقدام به رنگ آمیزی سیمان کنند.

 اگر جز افرادی هستید که میخواهید در رابطه با فرایند رنگ آمیزی سیمان از جمله روش‌ های انجام این کار و ابزارات آلات مناسب برای انجام آن آشنا شوید، توصیه میشود تا در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا موارد گفته شده را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

 

کدام رنگ برای رنگ آمیزی سیمان مناسب است؟

اگر بخواهیم فرایند رنگ آمیزی سیمان را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که این فرایند با فرایند رنگ آمیزی گچ بسیار متفاوت است. توجه داشته باشید که سیمان از جمله موادی است که قدرت رنگ پذیری بالا و بسیار خوبی دارد و شما میتوانید از رنگ‌ های مختلفی برای رنگ آمیزی آن استفاده کنید اما در صورت رعایت نکردن برخی از نکات ممکن است جلوه نهایی کار شما چندان خوب به نظر نرسد.

همانطور که گفته شد سیمان و بلوک‌ های سیمانی نمای بسیاری از ساختمان‌ ها را تشکیل میدهند از این رو ممکن است طی دفعات متعددی مورد شست و شو قرار بگیرند بنابراین از آنجایی که رنگ‌ های پلاستیکی در دسته رنگ‌ های غیر قابل شست و شو طبقه‌ بندی میشوند بهتر است از این نوع رنگ‌ ها برای رنگ آمیزی سیمان استفاده نکنید.

در ادامه لازم به ذکر است اگر به دنبال رنگی هستید که بر روی سیمان نمایی خاص و زیبا به وجود بیاورد توصیه میشود تا سراغ رنگ‌ های روغنی نروید. رنگ‌ های روغنی در تناژ‌ های متفاوت براق و مات موجود و قابل تهیه هستند اما از آنجایی که بعد از به اجرا در آمدن بر روی سیمان نمای جالبی را ایجاد نمیکنند توصیه میشود تا هرگز این رنگ را در دسته انتخاب‌ های خود قرار ندهید.

در انتها اگر بخواهیم یک رنگ مناسب برای رنگ آمیزی سیمان را معرفی کنیم باید گفت که رنگ اکریلیک به عنوان یکی از مناسب‌ ترین رنگ‌ ها جهت رنگ آمیزی سیمان و بلوک‌ های سیمانی شناخته میشود. رنگ اکریلیک یک نوع رنگ صنعتی همه کاره است برای مطالعه بیشتر در رابطه با رنگ اکریلیک میتوانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید.

نحوه ی رنگ کردن بلوک - همه چیز در رابطه با رنگ آمیزی سیمان

آشنایی با مراحل رنگ آمیزی سیمان و بلوک‌ های سیمانی

اگر به بافت سیمان و بلوک‌ های سیمانی دقت کنید متوجه این خواهید شد که سطح آن ها با سطح سایر موارد قابل رنگ آمیزی متفاوت است بنابراین میتوان گفت که رنگ آمیزی سیمان نسبت به سایر سطح‌ های قابل رنگ آمیزی به دقت بالا تری احتیاج دارد. برای گرفتن یک نتیجه لذت بخش در انتهای فرایند رنگ آمیزی سیمان، بهتر است شما ابتدا با مراحل رنگ آمیزی آن به صورت کامل و تخصصی آشنا شوید از این رو در ادامه این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با مراحل رنگ آمیزی سیمان و بلوک‌ های سیمانی به صورت تخصصی آشنا کنیم:

 

آماده سازی سطح سیمان:

یکی از اولین مراحل رنگ آمیزی سیمان همانند رنگ آمیزی سایر سطوح، آماده‌سازی سطح سیمان است. در مرحله آماده‌ سازی سطح سیمان همانند سایر مراحل آماده‌ سازی شما باید سطح سیمان را از هرگونه آلودگی از جمله ذرات گرد و غبار و لکه‌های چربی پاکسازی نمایید و در صورت وجود توده‌ های گچی یا سیمانی بر روی سطح اصلی آن ها را با کاردک جدا کنید تا سطح رنگ آمیزی شما کاملا صاف و هموار شود. بعد از پاکسازی یکدست‌سازی سطح مورد نظر بهتر است آن را با آب کاملاً بشویید و سپس منتظر بمانید تا سطح سیمانی کاملاً خشک شود.

 

ترمیم یا تعمیر ترک ها:

قبل از به اجرا در آوردن بر روی سطح سیمانی مورد نظر خود بهتر است تا ابتدا را بصورت کامل مورد بررسی قرار دهید تا از وجود یا عدم وجود ترک بر روی آن مطلع شوید. اگر متوجه وجود ترک هایی با عمق های متفاوت بر روی سطح سیمانی شدید به شما توصیه میشود تا پیش از به اجرا در آوردن رنگ حتماً با استفاده از بتونه اقدام به ترمیم یا تعمیر ترک ها نمایید.

پس از ترمیم ترک‌ ها با استفاده از بتونه شما باید مدت زمانی را صبر کنید تا بتونه  کامل خشک شود زیرا در صورت خشک نشدن بتونه اگر شما اقدام به اجرای رنگ بر روی سطح سیمان کنید رنگ شما بعد از گذشت مدتی پوسته پوسته خواهد شد.

 

انجام زیرسازی های مناسب برای سطح سیمان:

برای رنگ آمیزی سطوح مختلف قبل از به اجرا درآوردن رنگ بر روی سطح بهتر است تا زیرسازی انجام شود، انجام زیرسازی باعث میشود تا رنگ به صورت بهتری بر روی سطح انتخابی شما قرار بگیرد،  کیفیت رنگ بالاتر برود و از طول عمر بالاتری برخوردار شود. برای زیرسازی سطح سیمان همانند زیرسازی سایر سطوح از پرایمر استفاده میشود که  این ماده میتواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • پاکسازی سطح سیمان از هرگونه آلودگی
  • افزایش رنگ پذیری و افزایش میزان چسبندگی میان رنگ و سیمان
  • پر کردن منافذ خالی سیمان
  • متعادل کردن PH رنگ آمیزی

 

توجه داشته باشید انواع مختلفی از پرایمر ها جهت آماده‌سازی سطوح مختلف پیش از رنگ آمیزی وجود دارند که شما باید پرایمر مناسب سطوح سیمانی را تهیه کنید و بعد از به اجرا درآوردن آن بر روی سطح سیمانی کاملاً از خشک شدن آن اطمینان حاصل نمایید و رنگ را بر روی سطح اعمال کنید.

14 202 - همه چیز در رابطه با رنگ آمیزی سیمان

فرایند رنگ آمیزی سیمان چگونه انجام میشود؟

پس از خشک شدن پرایمر نوبت به رنگ آمیزی سطح سیمانی میرسد این نکته را در نظر داشته باشید که شما برای رنگ آمیزی سطح سیمانی می‌توانید از وسایلی همچون قلمو، غلطک یا پیستوله (اسپری پاشش رنگ) استفاده کنید.

اگر میخواهید از رنگ‌های روشن برای رنگ آمیزی سطح سیمان استفاده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ‌ های روشن ممکن است پوشش دهی خوب و مناسبی نداشته باشد و شما برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید فرایند رنگ آمیزی را 3 الی 4 مرتبه تکرار کنید.

در تکرار فرایند رنگ آمیزی و به اجرا درآوردن لایه رنگی جدید از خشک شدن کامل لایه قبلی اطمینان حاصل نمایید، البته لازم به ذکر است که رنگ‌ های اکریلیک که از آن ها برای رنگ آمیزی سیمان استفاده میشود سرعت خشک شدن بالایی دارند بنابراین باعث اتلاف وقت نخواهند شد.

در هنگام رنگ آمیزی سیمان به ضد آب بودن  رنگ تهیه شده دقت کنید؛ اگر میخواهید رنگ را در مکان‌ هایی به اجرا در بیاورید که مورد شست و شو قرار میگیرند یا در در تماس مداوم با رطوبت هستند استفاده کنید بهتر است از رنگ‌ های ضد آب کمک بگیرید.

در انتها به این مورد توجه کنید که برای تمامی قسمت‌ های سطح مورد نظر غلظت یکسانی از رنگ را به اجرا در بیاورید تا در انتها فرایند رنگ آمیزی یک لایه یکنواخت و یکدست برای شما ایجاد شود. همچنین رنگ را به نسبت سطحی که میخواهید آن را رنگ آمیزی کنید تهیه کنید تا در هنگام انجام فرایند رنگ آمیزی متوجه کمبود رنگ نشوید یا در انتها فرایند رنگ آمیزی به علت اضافه آمدن مقداری از رنگ مجبور به صرف هزینه اضافه نشده باشید.

 

سخن پایانی

با یک مطالعه‌  کوتاه و سطحی در رابطه با معماری و سبک معماری مینیمال متوجه این خواهید شد که سیمان و سطوح سیمانی نقش مهمی در صنعت ساختمان سازی امروزی دارند که همین امر آشنایی با اهمیت رنگ آمیزی سیمان را بیشتر میکند. پس از مطالعه مطلب بالا در رابطه با رنگ آمیزی سیمان در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید از طریق قسمت نظرات آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *