رنگ پلی اورتان مناسب چوب چیست؟ + بررسی مزایا و کاربرد ها

رنگ پلی اورتان مناسب چوب چیست؟ + بررسی مزایا و کاربرد ها

رنگ کردن سطوح و وسایل چوبی از جمله مواردی است که میتوانید با استفاده از آن زیبایی این وسایل و سطوح را تا چندین برابر افزایش دهید، اگر شما در دسته افرادی هستید که در زمینه رنگ آمیزی وسایل چوبی فعالیت میکنید یا علاقه به انجام دادن این کار دارید حتماً تاکنون با چالش های مربوط به تهیه رنگ مناسب برای چوب روبرو شده باشید.

ازآنجایی که چوب و وسایل چوبی دارای بافت حساسی هستند نمیتوان از هر نوع رنگ صنعتی برای رنگ آمیزی آن ها استفاده کرد. در میان انواع گسترده مدل‌ های رنگ صنعتی رنگ پلی اورتان مناسب چوب گروهی از رنگ‌ ها است که میتوان بدون نگرانی در رابطه با آسیب رسیدن به ساختار چوب از آن برای رنگ آمیزی سطوح و وسایل چوبی استفاده کرد.

رنگ پلی اورتان مناسب چوب علاوه بر آسیب نرساندن به ساختار چوب بعد از به اجرا در آمدن بر روی سطوح و وسایل چوبی جلوه ایی زیبا به آن ها میبخشد که این کار از توانایی سایر مدل‌ های رنگ صنعتی بعد از به اجرا در آمدن بر روی موارد ذکر شده خارج است.

اگر میخواهید بعد از انجام فرایند رنگ آمیزی سطوح و وسایل چوبی یک نتیجه لذت بخش را در انتها تجربه کنید، توصیه می‌شود تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با رنگ پلی اورتان مناسب چوب و مزایا و ویژگی های این رنگ آشنا کنیم.

رنگ پلی اورتان چه نوع رنگی است؟

رنگ پلی اورتان را میتوان در دسته رنگ‌ های صنعتی قرار داد، این رنگ دارای ساختاری پلیمری است و به همین علت میتوان از آن در صنایع مختلف برای تولید مصنوعی از جمله چرم مصنوعی، چسب، لاستیک، فوم و … استفاده کرد.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه رنگ پلی‌ اورتان صحبت کنیم باید بگوییم که تاریخچه این رنگ به مدتی بعد پیدایش رزین پلی اورتان بازمیگردد، رزین پلی اورتان به عنوان یک ماده مصنوعی برای اولین بار در سال 1930 میلادی توسط دو شرکت آلمانی به نام های BASF و Bayer کشف شد و ابتدا به دلیل داشتن ساختار پلیمیری در صنایع مختلف برای تولید مصنوعات چوبی مورد استفاده قرار گرفت.

با گذشت زمان و کشف ویژگی‌ های بیشتر در رابطه با رزین پلی اورتان این نتجیه حاصل شد که میتوان از این رزین برای تولید رنگ نیز استفاده کرد. سرانجام در سال 1950 میلادی برای اولین بار رنگ های پلی اورتان با داشتن ویژگی های همچون خاصیت انعطاف پذیری بالا، مقاومت  بالا در برابر حرارت، مقاومت  بالا در برابر آب و رطوبت و مقاوم بودن در برابر ضربات مکانیکی به بازار عرضه شد.

رنگ پلی اورتان بعد از به روی کار آمدن به سرعت توانست جایگاه ویژه‌ ایی در صنایع مختلف پیدا کند؛ این رنگ علاوه بر کمک به زیباتر شدن سطوح پلی اورتان با کمک به اجرای طرح‌ ها و الگو های مختلف نقش مهمی در بهبود کارایی و زیبایی این سطوح دارند. همزمان با کشف شدن ویژگی های جدیدتر در رابطه رنگ پلی اورتان علاوه بر صنعت رنگ آمیزی از آن در صنایع مختلفی همچون لوازم خانگی، خودرو، چرم مصنوعی، پوشاک و لوازم ورزشی استفاده شد.

رنگ پلی‌ اورتان مناسب چوب چه نوع رنگی است ؟

رنگ پلی اورتان مناسب چوب یکی از زیردسته‌ های رنگ پلی اوتان در گروه رنگ های صنعتی است و همانطور که از نامش پیداست از ان برای رنگ آمیزی سطوح و وسایل چوبی استفاده میشود. از ابتدای به روی کار آمدن رنگ پلی اورتان مناسب چوب به کارگیری تکنولوژی‌ های جدید تر در حوزه تولید پلی اورتان ویژگی ها و کاربرد های این رنگ پوششی مناسب چوب رو به گسترش بوده است.

رنگ پلی اورتان مناسب چوب در دو نوع مات و براق تولید و به بازار عرضه میشود. تمامی مدل های ارائه شده از رنگ پلی اورتان مناسب چوب از ویژگی‌ ها و مزایای مختلفی همچون مقاوم بودن در برابر آب و رطوبت، مقاوم بودن در برابر حرارت و مقاوم بودن در برابر خراش و ساییدگی برخودار هستند.

ویژگی های ذکر شده در رابطه با رنگ پلی اورتان مناسب چوب باعث شده تا بتوان از این رنگ به راحتی در سطوح مرطوب و در تماس با آب همانند حمام و آشپزخانه و سطوح پر رفت و آمد استفاده کرد. همچنین ویژگی مقاوم بودن در برابر حرارت رنگ پلی اورتان مناسب چوب باعث میشود تا این رنگ باعث میشود تا این رنگ بعد از قرار گرفتن مداوم در معرض حرارت یا نور خورشید دچار پوسیدگی نشود.

برای به اجرا در آوردن رنگ پلی اورتان مناسب چوب بر روی سطوح یا وسایل چوبی توصیه میشود تا از برس یا اسپری مخصوص برای پاشش رنگ استفاده کنید تا بتوانید یک پوشش رنگی یک دست را بر روی سطح مورد نظر خود به وجود بیاورید.

بررسی مزایا استفاده از رنگ پلی اورتان مناسب چوب

همانطور که در ابتدا مطلب گفته شد رنگ پلی اورتان مناسب چوب میتواند پوششی را بر روی سطوح و وسایل چوبی مختلف که از توانایی سایر مدل های رنگ صنعتی خارج است. دلیل اینکه این رنگ نسبت به سایر رنگ‌ های صنعتی می‌تواند پوشش مناسب‌ تری را ایجاد کند مزایا منحصر به فرد این رنگ که در ادامه مطلب به بررسی آن ها پرداخته ایم:

مقاوم بودن در برابر آب و رطوبت:

یکی از مواردی که میتواند به سادگی باعث آسیب وارد شدن به ساختارچوب شود آب و رطوبت است بطوری که میتوان گفت طیف وسیعی از افراد حداقل یک بار خرابی سطوح چوبی کابینت های خود را در اثر تماس مداوم آن ها با آب یا رطوبت تجربه کردند.

یکی از راهکارهای محافظت از سطوح و وسایل چوبی به اجرا در آوردن  رنگ پلی اورتان بر روی آن ها است. رنگ پل اورتان مناسب چوب با داشتن ویژگی مقاومت در برابر آب و رطوبت میتواند از سطوح چوبی موجود در مکان‌ های مرطوب همانند آشپزخانه و حمام محافظت کند و باعث جلوگیری از پوسیدگی آن ها شود.

مقاوم بودن در برابر حرارت:

نور خورشید و حرارت بالا یکی دیگر از مواردی هستند که میتوانند در گذر زمان باعث وارد شدن آسیب های مختلف به سطوح خارجی و داخلی چوب شوند. رنگ پلی اورتان مناسب چوب با داشتن ویژگی مقاوم بودن در برابر حرارت بعد از قرارگیری بر روی سطوح چوبی میتواند محافظ خوبی برای آن ها در برابر نور خورشید و حرارت باشد، این رنگ بعد از قرارگیری بر روی سطوح چوبی با محافظت کردن از آن ها در برابر حرارت نقش مهمی در افزایش طول عمر و دوام آن ها خواهد داشت.

مقاوم بودن در برابر خراش و سائیدگی:

چوب‌ ها به علت داشتن ساختاری تقریباً حساس میتوانند به راحتی تحت تاثیر ضربات مختلف قرار بگیرند و تغییر شکل دهند،به همین علت یکی از نگرانی های افراد در محافظت از سطوح و وسایل چوبی جلوگیری از وارد شدن آسیب و خراش به آن ها میباشد.

رنگ پلی اورتان مناسب چوب بعد از به اجرا در امدن بر روی سطوح چوبی با ایجاد یک لایه مقاوم از سطح چوب در برابر خراش ها و سائیدگی ها محافظت میکند و نقش مهمی در حفظ زیبایی این سطوح و وسایل در دراز مدت خواهد داشت.

داشتن طیف رنگی متنوع:

رنگ پلی اورتان مناسب چوب از طیف رنگی بسیار وسیع و گسترده‌ای برخوردار است، همین امر باعث می‌شود شما با داشتن هر سلیقه‌ ایی و هر نوع سبک دکوراسیونی بتوانید مناسب‌ ترین طیف رنگی رنگ پلی‌اورتان مناسب چوب را تهیه کنید و ان را بر سطح دلخواه خود به اجرا در آورید.

How To Remove Stain from Wood - رنگ پلی اورتان مناسب چوب چیست؟ + بررسی مزایا و کاربرد ها

استفاده از رنگ پل اورتان مناسب چوب دارای چه معایبی است؟

همانطور که در قسمت قبلی مطلب گفته شد رنگ پلی اورتان مناسب چوب دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی میباشد که تمامی آن ها باعث محبوبیت این رنگ برای رنگ آمیزی سطوح چوبی شده است. در کنار مزایا رنگ پل اورتان مناسب چوب دارای معایبی نیز میباشد که برخی از آن ها عبارت اند از:

هزینه بالا:

یکی از معایب رنگ پلی اورتان مناسب چوب قیمت بالا این محصول است، اکر شما قصد استفاده از این محصول را دارید قبل از تهیه آن حتما در رابطه با بودجه خود برای تهیه این رنگ برنامه‌ ریزی کنیدزیرا قسمت رنگ پلی اورتان مناسب چوب نسبت به سایر رنگ های صنعتی اندکی گران تر است.

نیاز به داشتن تهویه مطبوع:

رنگ پل اورتان مناسب چوب یکی از مدل های رنگ محصوب میشود، این رنگ برخلاف سایر مدل های رنگ صنعتی از بوی شدید تری برخوردار است و همین امر باعث میشود تا اگر در  در هنگام از آن تهویه مناسب استفاده نکیند دچار اذیت شوید.

مدت زمان خشک شدن طولانی:

یکی از معایب رنگ پل اورتان مناسب چوب طولانی بودن پروسه خشک شدن این رنگ است. شما بعد از اجرا این رنگ بر روی سطح مورد نظر علاوه بر صبر کردن در مدت زمان طولانی باید مراقب وارد شدن هرگونه ضربه یا خراش به سطح خیس رنگ باشید.

به علت طولانی بودن زمان خشک شدن این رنگ توصیه می‌شود تا از استفاده از آن در زمان هایی میزان رطوبت هوا بالا میباشد یا هوا بارانی است خودداری نمایید زیرا زمان خشک شدن در آب و هوا های ذکر شده طولانی تر خواهد شد.

بررسی مرحله به مرحله استفاده از رنگ اورتان مناسب چوب

برای اجرا رنگ پلی اورتان مناسب چوب همانند اجرای سایر رنگ‌ های صنعتی بر روی سطوح مختلف شما باید یک سری از مراحل را به ترتیب انجام دهید. قبل از شروع به اجرا کردن این رنگ بر روی سطوح چوبی توجه داشته باشد که شما علاوه بر رنگ پلی اوتان  به ابزار هایی همانند برس رنگ آمیزی یا اسپری مخصوص پاشش رنگ، کاغذ سنباده، یک تکه پارچه نرم، وسایل محافظتی همانند ماسک و دستکش محلول شستشوی چوب و کاغذ روغنی نیاز دارد. از جمله مراحل اجرا رنگ پلی اورتان مناسب چوب میتون به مراحل زیر اشاره کرد:

مرحله اول: تمیز کردن سطح چوب

قبل از به اجرا درآوردن رنگ پلی‌ اورتان مناسب چوب بر روی سطوح یا وسایل چوبی از تمیز بودن سطح چوب اطمینان حاصل نمایید، شما برای تمیز کردن سطح چوب مد نظر خود میتوانید از محلول شستشوی چوب یا مخلوطی از آب و صابون استفاده کنید و بعد از پایان یافتن فرایند شستشو سطح آن را با یک پارچه نرم خشک کنید.

مرحله دوم: سنباده زنی

اگر به دنبال گرفتن یک نتیجه عالی در پایان فرایند رنگ آمیزی خود هستید به شما پیشنهاد می‌شود تا قبل از به اجرا در آوردن رنگ بر روی سطح مورد نظر خود، آن را با کمک کاغذ سنباده زنی سنگین کاملاً سنباده کشی کنید. سنباده زنی سطح چوب تا میزان مناسب باعث یکدست شدن آن میشود اما در اثر زیاده روی در انجام این کار ممکن است سطح چوبی شما کاملاً تغییر شکل دهد. بعد از پایان یافتن مراحل سنباده زنی سطح چوب را به وسیله یک دستمال نرم تمیز کنید و براده های چوب را کاملا از روی آن پاک کنید.

مرحله سوم: اعمال پرایمر بر سطح چوب

اگر می‌خواهید رنگ پلی اورتان مناسب چوب کاملاً بر سطح چوبی شما بچسبد و بعد از خشک شدن دچار ترک خوردگی یا ریزش نشود به شما توصیه میشود تا قبل اجرا رنگ بر روی سطح چوبی ابتدا یک لایه پرایمر بر روی آن اعمال کنید.

استفاده از پرایمر نه تنها باعث افزایش چسیبندگی رنگ پلی اوتان مناسب چوب مبشود بلکه باعث میشود تا رنگ بعد از اجرا بر روی سطح چوبی کیفیت بالاتری از خود نشان دهد. بعد از به اجرا در آوردن پرایمر بر روی سطح چوب شما باید مدت زمانی چندین ساعته را صبر کنید تا پرایمر کاملاً خشک شود.

مرحله چهارم: اجرا رنگ پلی اورتان مناسب چوب

پس از اطمینان حاصل کردن از خشک شدن کامل پرایمر می‌توانید رنگ را بر سطح چوبی مد نظر خود به اجرا درآورید. اگر میخواهید در انتها یک نتیجه بهتر حاصل کنید به شما پیشنهاد میشود تا در هنگام به اجرا درآوردن رنگ از طریق قلمو بر روی سطح چوبی آن را در یک جهت حرکت دهید تا رد قلمو به صورت واضح قابل مشاهده نباشد.

مرحله پنجم: اعمال لایه نهایی

پس از اعمال لایه اول رنگ برای اینکه رنگ کیفیت بهتری از خود نشان دهد و سطح چوبی شما از جذابیت بالاتری برخوردار باشد میتوانید مجدداً اقدام به اعمال لایه‌های بعدی بر روی سطح چوبی خود کنید. جهت اعمال لایه‌ های بعدی رنگ ابتدا اطمینان حاصل نمایید که لایه اول کاملا خشک شده باشد.

2Depositphotos 111772240 xl 2015 scaled 1 - رنگ پلی اورتان مناسب چوب چیست؟ + بررسی مزایا و کاربرد ها

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب گفته شد رنگ پلی اورتان مناسب چوب یکی از مناسب‌ ترین رنگ‌ های صنعتی جهت رنگ آمیزی و تزیین سطوح و وسایل چوبی است، در این مطلب سعی شد تمامی مزایا و معایب و همچنین نحوه استفاده از رنگ پلی‌ اورتان مناسب چوب به صورت کامل بررسی شود. اگر همچنان در رابطه با این محصول و نحوه اجرای آن بر سطوح چوبی سوالی دارید میتوانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید یا با بخش مشاوره ما در گروه مهندسی ثمین پلیمر ارتباط حاصل نمایید: 09122650578

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *