رنگ خمیری چه نوع رنگی است؟ + کاربرد ها و ویژگی ها

رنگ خمیری چه نوع رنگی است؟ + کاربرد ها و ویژگی ها

اگر به کارهای هنری و رنگ آمیزی علاقه داشته باشید حتماً تا به حال نام رنگ خمیری به گوش شما خورده است، همانطور که از اسم این رنگ پوششی پیداست ساختاری غلیظ‌ تر و با شفافیت کمتر نسبت به انواع مختلف رنگ صنعتی دارد و شما میتوانید از آن برای  رنگ امیزی رزین استفاده کنید.

رنگ خمیری در ابتدا از حالت و ساختاری جامد برخوردار است که پس از ترکیب شدن با حلال ها حالت خمیری پیدا میکند؛ همچنین لازم به ذکر است که رنگ خمیری بعد از اعمال شدن بر روی سطح یا وسیله مورد نظر به تنهایی قابلیت خشک شدن را ندارد و شما برای خشک کردن آن باید از خشک کننده‌ها کمک بگیرید. اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رنگ خمیری، ویژگی‌های رنگ خمیری، کاربردهای رنگ خمیری و نکات مهم در هنگام استفاده از این محصول هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

رنگ خمیری چه نوع رنگی است؟

اگر به دنبال تهیه رنگ خمیری بروید بعد از خرید آن متوجه خواهید شد که این رنگ در ابتدا ساختاری پودری دارد و از پیگمنت (رنگدانه) هایی با طیف‌ های رنگی گوناگون تشکیل شده است که شما با اضافه کردن حلال مناسب به آن میتوانید به رنگ خمیری دست پیدا کنید.

ساختار خمیری مانند این محصول نشان دهنده این است که این رنگ ساختاری غیر شفاف دارد و به علت غلظت بالا برای خشک شدن کامل علاوه بر جریان هوای مناسب به خشک کننده‌ ها نیز نیاز خواهد داشت. رنگ خمیری در دسته یکی از رنگ های سازگار با رزین لپوکسی قرار میگیرد و شما میتوانید از آن برای رنگ آمیزی یا تزیین سازه‌ های رزینی خود استفاده کنید؛ این نکته را در نظر داشته باشید که این رنگ علاوه بر زیباسازی سازه‌ های رزینی میتواند تا حدودی در مقاوم‌ تر کردن آن ها نیز نقش داشته باشد.

هنگام تهیه رنگ خمیری این نکته را در نظر داشته باشید که طیف‌ های رنگی این محصول تقریباً محدود میباشد و این رنگ تنها در طیف‌ های اصلی و پرکاربردی همچون آبی، قرمز، سبز، زرد، سیاه و سفید موجود است. بعد از خرید رنگ خمیری شما برای دستیابی به طیف رنگی دلخواه خود میتوانید چندین نمونه رنگی از آن را با نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب کنید.

بررسی ویژگی های مهم و کاربردی رنگ خمیری

اگر بخواهیم در رابطه با میزان محبوبیت رنگ خمیری صحبت کنیم باید گفت که این رنگ بعد از به روی کار آمدن توانست مورد توجه بسیاری از افراد علاقمند به هنر و حتی صنعتگران واقع شود؛ از جمله ویژگی‌ های رنگ خمیری که باعث استقبال از آن شد میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

غلظت بالا:

ساختار خمیری این رنگ نشان دهنده غلظت بالای آن است و بدیهی است که هر چقدر یک رنگ غلیظ‌ تر باشد میتواند حجم بیشتری را با میزان کمتر پوشش دهد. غلیظ بودن رنگ خمیری در قدم اول میتواند تا حدودی باعث صرفه‌ جویی در هزینه ها یوشد زیر شما با مقدار کمی از آن میتوانید قسمت تقریباً زیادی را رنگ آمیزی کنید.

قدرت ترکیب پذیری بالا:

همانطور که در قسمت قبلی مطلب گفته شد رنگ خمیری فقط در طیف رنگ‌ های اصلی موجود است و شما برای دستیابی به طیف رنگی دلخواه خود میتوانید به  اقدام به ترکیب آن ها نمایید. لازم به ذکر است که رنگ خمیری بعد از ترکیب شدن با سایر طیف‌ های رنگی برخلاف اکثر مدل‌ های رنگ کیفیت خود را از دست نمیدهد و آن را حفظ میکند.

بی نیازی از حلال های مستقل:

شما بعد از تهیه رنگ خمیری برای تبدیل کردن آن از حالت جامع به حالت خمیری و استفاده از آن برای رنگ آمیزی رزین نیاز به حلال خواهید داشت اما لازم به ذکر است که نیازی نیست برای این کار از حلال‌ های مستقل استفاده کنیدزیرا  پیگمنت‌ های این رنگ بعد از ترکیب شدن با رزین اپوکسی، حالت مایع پیدا میکنند و در آن به راحتی حل میشوند.

دوستدار و حافظ محیط زیست:

برخلاف برخی از مدل‌ های رنگ صنعتی رنگ خمیری در دسته رنگ‌ های دوستدار محیط زیست قرار میگیرد، این رنگ ها در هنگام استفاده باعث پخش شدن هیچ بوی آزار دهنده ایی در محیط نخواهند شد و استفاده از آن ها بسیار آسان و بی ضرر است.

 

5c4da028 67d2 4c23 a783 46d85fae1600 - رنگ خمیری چه نوع رنگی است؟ + کاربرد ها و ویژگی ها

کاربرد های رنگ خمیری اپوکسی چیست؟

با توجه به معرفی ویژگی‌های ذکر شده در رابطه با رنگ خمیری کاملاً قابل حدس است که این رنگ از محبوبیت و کاربرد های بالایی در صنایع مختلف برخوردار است که از جمله آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ آمیزی سازه‌ های رزینی:

ساخت سازه‌ های رزینی امروزه جز یکی از محبوب‌ ترین هنر ها محسوب میشود و از آنجایی که رنگ آمیزی و تنوع رنگی در این سازه‌ ها نقش مهمی در زیبایی و فروش آن ها دارد شما میتوانید از موارد مختلفی همانند رنگ خمیری برای رنگ آمیزی رزین بی‌ رنگ خود استفاده کنید.

صنعت تعمیر و ترمیم اشیا:

اگر متوجه این شدید که یکی از وسایل چوبی یا سرامیکی شما دچارشکستگی یا ترک خوردگی (تقریباً جزئی) شده است نیازی به نگرانی و ناراحتی در این رابطه نیست زیرا با استفاده از رنگ خمیری به سادگی میتوانید به  تعمیر یا ترمیم آن ها بپردازید.

صنایع ساختمانی:

صنعت ساختمان را میتوان جزء یکی از گسترده‌ترین صنایع در نظر گرفت؛ لازم به ذکر است که رنگ خمیری از جمله مواردی است که جهت رنگ آمیزی سازه‌ها مختلف چوبی، بتنی و سرامیکی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد.

موارد ذکر شده جزء مهم ترین مواردی بودند که رنگ خمیری در آن ها مورد استفاده قرار میگیرد؛ علاوه بر موارد ذکر شده لازم به ذکر است که این رنگ در مواردی همچون پوشش دهی سطوح مختلف، ساخت برخی از آثار مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و صنایع خلاقانه مربوط به ساخت مدل و قطعات دکوراتیو نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

Dough color1 800x562 - رنگ خمیری چه نوع رنگی است؟ + کاربرد ها و ویژگی ها

چگونه از رنگ خمیری استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی‌ های منحصر به فرد در رابطه با رنگ  خمیری این است که این محصول به تنهایی قابل استفاده نیست و شما جهت آماده سازی آن باید آن را با رزین و هاردنر (سخت کننده) مخلوط کنید. رعایت تناسب اندازه در هنگام استفاده از این مواد در کیفیت رنگ خمیری به دست آمده نقش بسیار مهم و کلیدی دارد، از این رو به گفته کارشناسان بهتر است به ازای هر یک گرم از پودر رنگ خمیری از 100 گرم رزین استفاده کنید.

علاوه بر دقت به تناسب مواد یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد یک رنگ خمیری با بافت مناسب میشود استفاده از یک ظرف تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار جهت ترکیب مواد است؛ در انتها لازم به ذکر است که برای گرفتن یک نتیجه بهتر میتوانید رزین را در دو مرحله به پودر خود اضافه کنید.

جمع بندی

درست است که رنگ خمیری در دسته رنگ های شیمیایی و صنعتی قرار میگیرد اما برخلاف اکثر آن ها رنگی بدون بو است. توجه داشته باشید که بدون بو بودن رنگ خمیری یکی از شاخص‌ های مهم برای تشخیص اصل بودن آن بشما می آید، بنابراین در هنگام خرید این رنگ توجه داشته باشید که بدون بو بودن و بالا بودن چگالی آن نشان دهنده اصل بودن این محصول هستند.

بعد از مطالعه مطلب بالا در صورت هرگونه ابهام در رابطه با ساختار، ویژگی‌ ها و نحوه عملکرد این رنگ میتوانید آن را به راحتی از طریق قسمت نظرات با کارشناسان ما در میان بگذارید.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *