بررسی مرحله به مرحله فرایند رنگ آمیزی ظروف شیشه ای

بررسی مرحله به مرحله فرایند رنگ آمیزی ظروف شیشه ای

حتماً تا به حال برای شما پیش آمده است که هنگام دور انداختن یک بطری یا وسیله شیشه‌ای به فکر رنگ آمیزی یا تزیین آن بیافتید تا آن را به یک وسیله زیباتر و قابل استفاده تبدیل کنید. رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای از جمله فعلیت‌ های هنری قدیمی و پرطرفدار است که شما با استفاده از آن میتوانید اقدام به زیبا سازی و بازیافت ظروف شیشه ای خود نمایید.

با استفاده از هنر رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ای علاوه بر اینکه باعث کمتر مصرف شدن انرژی در خطوط بازیافت میشوید می‌توانید به زیباسازی دکوراسیون منزل خود نیز کمک کنید. در این مطلب از گروه مهندسی ثمین پلیمر قصد داریم تا شما را با هنر رنگ آمیزی ظروف شیشه ای همچنین مراحل رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای آشنا کنیم، بنابراین اگر شما به کار های هنری از این قبیل علاقه دارید پیشنهاد میشود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با هنر رنگ امیزی ظروف شیشه ای

هنر رنگ آمیزی ظروف شیشه ای یا ویترای از جمله فعالیت‌ های هنری است که شما برای انجام دادن آن نیاز به داشتن هیچگونه مهارت قبلی یا گذراندن دوره‌ های آموزشی نخواهید داشت؛ شما می‌توانید این هنر ار با صرف هزینه کم در خانه و با ساتفاده از ابزار های ساده فرا بگیرید و حتی از آن کسب درآمد کنید.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه هنر ویترای صحبت کنیم باید گفت که تاریخچه این هنر به کشور فرانسه بازمگیردد و خدمتی چندین هزار ساله دارد. در رابطه با تاریخچه این هنر در ایران باید گفت که همزمان با به روی کار آمدن حکومت زندیه و آغاز سلطنت کربم خان زند کارگاه هایی مربوط به هنر شیشه‌گری و رنگ آمیزی شیشه در ایران تاسیس شدند در حالی که بازه طلایی این هنر به دوران صفویه و بعد از آن دوران افشاری

بازمی‌گردد.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد شما با استفاده از این هنر با کمترین امکانات میتوانید به درآمد برسید اما اگر در انجام این کار مبتدی هستید توصیه میشود تا ابتدا بر روی شیشه‌ های مربا یا ترشی تمرینات ابتدایی انجام دهید تا به مرور زمان حرفه ایی تر شوید.

برای رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

برای شروع یادگیری یا حتی آغاز فعالیت‌های حرفه‌ ایی خود در رابطه با رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای نیاز به ابزار های خاص و گران قیمتی ندارید و میتوانید با تهیه ابزار های خاص و در دسترسی که در این قسمت از مطلب قصد معرفی آن را داریم فعالیت خود را آغاز کنید:

رنگ: همانطور که از اسم این فعالین هنری پیداست یکی از اصلی‌ ترین و کلیدی ترین ابزارها برای انجام دادن آن رنگ مناسب شیشه است که رنگ های مناسب شیشه به دو دسته رنگ های بر پایه آب و رنگ های برپایه تینر طبقه میشوند.

اگر قصد تهیه رنگ بر پایه تینر را دارید به این نکته توجه داشته باشید که این نوع رنگ‌ ها بعد از گذشت 24 ساعت از به اجرا در آمدن کاملا خشک میشوند و برخلاف رنگ های برپایه آب نیاز به حرارت برای خشک شدن ندارند.

قلمو: برای رنگ آمیزی ظروف شیشه ای میتوانید از قلمو های معمولی بدون هیچ گونه حساسیت یا در نظر گرفتن نکته خاصی استفاده کنید. تنها نکته قابل توجه در رابطه با قلمو این است که با توجه با طرح انتخابی خود باید قلموایی با ضحامت و تراکم مناسب استفاده کنید.

شیشه تمیز و قابل استفاده: بعد از انتخاب شیشه مورد نظر خود برای رنگ آمیزی یا تزیین ابتدا لازم است تا سطح شیشه را بصورت کامل از هرگونه گرد و غبار یا لکه‌ های چربی پاک کنید؛ لازم به ذکر است که برای پاکسازی شیشه می‌توانید از انواع شیشه پاک کن،. مایع ظرفشویی یا حتی الکل استفاده کنید.

دستورالعمل استفاده از رنگ: به اجرا درآوردن رنگ بر روی ظروف شیشه‌ ای باید ابتدا دستورعمل رنگ را به صورت کامل و دقیق مطالعه کنید تا در صورت وجود نکاتی در رابطه با رنگ آن ها انجام دهید تا یک نتیجه عالی در انتها برای شما حاصل شود

وسایل جانبی: شما برای رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای به یک سری از وسایل جانبی همانند اسفنج، کاغذ روغنی، چسب و قیچی ممکن است نیاز داشته باشد تا بتوانید طرح اولیه خود را به درستی بر روی ظروف شیشه ای بکشید.

بررسی رنگ‌ های مناسب برای رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای

اگر بخواهیم بصورت کلی در رابطه با ساختار رنگ شیشه صحبت کنیم باید گفت که در همان استفاده اول شما متوجه متفاوت بودن بافت این رنگ با سایر رنگ‌ ها خواهید شد. رنگ‌های مناسب برای رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای بطور کلی در دو دشته رنگ های بر پایه آب و رنگ های برپایه حلال (همانند تینر) طبقه بندی میشوند که در هر یک از آن ها میتوان چنین گفت:

رنگ شیشه بر پایه آب:

رنگ‌ های مناسب شیشه بر پایه آب در دسته رنگ‌های اکریلیک طبقه‌ بندی میشوند. این گروه از رنگ‌ های اکریلیک همانند سایر مدل‌های رنگ اکریلیک فاقد هرگونه بو یا بخارهای سمی در هنگام استفاده هستند، این رنگ‌ها میزان شفافیت بالایی دارند و به دلیل نداشتن بو ها و بخارات آزاردهنده مناسب برای استفاده کوکان نیز هستنند.

همانطور که از اسم این نوع رنگ شیشه ای پیداست قبل از خشک شدن میتوان ان را به راحتی و تنها با استفاده از آب از روی سطح پاک کرد؛ نکته دیگر لازم به ذکر در رابطه با این محصول این است که بعد از اعمال آن بر روی شیشه باید آن را با قرار دادن در معرض حرارت خشک کنید.

 

stained glass at home thumbnail 3 1 - بررسی مرحله به مرحله فرایند رنگ آمیزی ظروف شیشه ای

رنگ شیشه بر پایه حلال:

در بحث مقایسه رنگ شیشه بر پایه آب و رنگ شیشه بر پایه حلال باید گفت که رنگ شیشه بر پایه حلال ساختاری بسیار غلیظ‌ تر و بویی بسیار تند تر نسبت به رنگ شیشه بر پایه آب دارد زیرا در فرایند تیهه آن ها از لاک استفاده میشود.

یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از رنگ شیشه برپایه حلال این است شما در هنگام استفاده از ان باید آن را با مقداری تینر از همان برند رنگ رقیق نمایید زیرا استفاده از تینرهای برند های متفاوت با برند رنگ شیشه میتواند ساختار و بافت رنگ شما را خراب کند. شما برای خشک کردن رنگ شیشه بر پایه حلال نیازی به استفاده از حرارت ندارید و تنها باید مدت زمانی چند روزه را صبر کنید تا رنگ کاملاً خشک شود.

بررسی مرحله به مرحله فرایند رنگ آمیزی ظروف شیشه ای

همانطور که در قسمت ابتدایی مطلب ذکر شد یکی از اهداف ما در این مقاله آشنایی شما با مراحل رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای است؛ در این قسمت از مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین مراحل رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای آشنا کنیم:

مرحله اول: ایجاد طرح با استفاده از خمیر دورگیر

برای به اجرا درآوردن طرح مورد نظر بر روی شیشه مورد نظر از خمیر دورگیر استفاده می‌شود؛ اگرجزء افراد مبتدی در رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای هستید و فعالیت خود را تازه در این زمینه آغاز کرده اید پیشنهاد میشود تا طرح خود را ابتدا بر روی یک کاغد پیاده سازی کنید و سپس آن را به ظرف شیشه‌ ای خود بچسبانید و با راهنمایی از آن خمیر دورگیر را استفاده کنید.

بعد از پیاده سازی طرح خود بر روی شیشه با استفاده از خمیر دورگیر ابتدا مدت زمانی کوتاه را صبر کنید تا خمیر دورگیر بصورت کامل خشک شود و سپس اقدام به رنگ آمیزی طرح خود نمایید.

مرحله دوم: حباب گیری

در هنگام استفاده از خمیر دورگیر و به اجرا درآوردن طرح بر روی شیشه ممکن است حباب‌ هایی بر روی کادر طرح شما ایجاد شود که باقی ماندن آن ها میتواند جلو کار شما را در اتنها خراب کند؛ شما میتوانید با استفاده از خلال دندان اقدام به از بین بردن حباب‌های ایجاد شده کنید.

مرحله سوم: رنگ آمیزی

از اینکه بخش اصلی طرح خود را از طریق خمیر دورگیر بر روی شیشه پیاده کردید و از خشک شدن خمیر دورگیر کاملاً اطمینان حاصل کردید میتوانید اقدام به رنگ آمیزی طرح خود از طریق رنگ‌ های انتخابی کنید؛ هنگام رنگ آمیزی طرح خود با توجه به ظرافت طرح انتخابی قلمویی با تراکم مناسب انتخاب کنید.

در هنگام انجام فرایند رنگ آمیزی اگر متوجه اشتباهی از جانب خود شدید میتوانید قبل از خشک شدن کامل رنگ آن را با یک دستمال نمدار پاک کنید. لازم به ذکر است که بعد از اتمام فرایند رنگ آمیزی اگر رنگ شما برای خشک شدن نیاز به حرارت داشت آن را داخل کوره یا فر قرار دهید یا اگر رنگ شما از نوع ‌رنگ های برپایه حلال بود تا پایان یافتن فرایند خشک شدن، آن را در محیطی عاری از هرگونه گرد و غبار قرار دهید.

lof8a2lvpewx7pr1q6ph8yzgdv5cew9q - بررسی مرحله به مرحله فرایند رنگ آمیزی ظروف شیشه ای

کلام آخر

در این مطلب سعی بر این بود تا شما را بیشتر با این هنر جذاب ئ خلاقانه آشنا کنیم و این مطلب را به شما بگوییم که رنگ آمیزی ظروف شیشه ای نیاز به داشتن هیچ مهارت قبلی و تهیه ابزار های گران قیمت ندارد و شما تنها با به یاد داشتن و بکارگیری نکات ذکر شده میتوایند آن را انجام داده یا حتی از آن کسب درآمد کنید.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *