آشنایی با 7 نوع رنگ مبلمان پرطرفدار

آشنایی با 7 نوع رنگ مبلمان پرطرفدار

با مطالعه‌ ایی کوتاه در رابطه با دکوراسیون و نحوه ایجاد یک سبک دکوراسیون استاندارد متوجه این خواهید شد که مبلمان همواره یکی از مهم‌ ترین اجزای تشکیل دهنده دکوراسیون طبقه‌ بندی میشوند؛ از جمله موارد مهمی که در هنگام استفاده از مبلمان در سبک‌های مختلف دکوراسیون باید به آن دقت کرد میتوان به رنگ مبلمان اشاره کرد.

هماهنگی سبک ساخت و رنگ مبلمان انتخاب شده با اجزا و وسایل به کار برده شده در محیط مورد نظر از جمله عوامل مهمی است که میتواند تا حد زیادی شما را به داشتن یک سبک دکوراسیون استاندارد یاری کند.

طبیعی است که بعد از گذشت مدتی از  تهیه مبلمان برای محیط زندگی یا محل کار شما متوجه وجود آسیب‌ هایی همچون رنگ پریدگی یا خط و خش بر روی آن ها شوید، اگر در این حالت قصد تعویض آن‌ ها را داشته باشید ممکن است با بالا بودن هزینه تعویض مبلمان مواجه شوید. رنگ مبلمان از جمله عواملی است که به شما کمک میکند آسیب دیدگی‌ های مبلمان خود را ترمیم کنید یا رنگ و رویی تازه به دکوراسیون خود ببخشید. شما با تهیه رنگ مبلمان میتوانید در کمترین زمان و با صرف کنتین عهزینه اقدام به ترمیم یا تعویض مبلمان خود نمایید.

برای اطلاع بیشتر و دقیق‌تر در رابطه با رنگ مبلمان، آشنایی با انواع رنگ مناسب برای مبلمان چوبی و نکات مهم در هنگام انتخاب رنگ مبلمان در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع رنگ مبلمان مناسب مبلمان چوبی

با نگاهی کوتاه و گذرا به دکوراسیون منازل متوجه این خواهید شد که اکثر افراد سعی بر استفاده از مبلمان چوبی در منازل خود دارند و شما به ندرت مکان‌ هایی را پیدا می‌کنید که از مبلمان فلزی در دکوراسیون خود استفاده کرده باشند. رنگ مبلمان در دو دسته مات و براق طبقه‌بندی می‌شود و شما با توجه به سبک چیدمان و سلیقه شخصی خود می‌توانید یکی از آنها را برای اعمال بر روی قسمت‌های قابل رنگ مبلمان خود انتخاب کنید.

در صنعت رنگ آمیزی مبلمان چوبی از انواع مدل‌ های رنگ صنعتی از جمله رنگ اپوکسی، رنگ اکریلییک، رنگ لاتکس، رنگ روغن، رنگ نیم پلی استر، رنگ کیلر و رنگ گچ استفاده میکنند که ما در ادامه این بخش از مطلب قصد بررسی هر یک از مدل های رنگ را داریم:

رنگ اپوکسی:

رنگ اپوکسی یکی از پرطرفدار ترین مدل‌ های رنگ صنعتی است، این رنگ به عنوان یکی از مدل‌ های محبوب رنگ صنعتی از کاربرد های زیادی برخوردار است که از جمله آن میتوان به رنگ آمیزی مبلمان اشاره کرد.  رنگ اپوکسی دارای طیف های رنگی شفاف است که این طیف ها در دسته یکی از مناسب‌ ترین رنگ‌ها به عنوان رنگ مبلمان طبقه‌ بندی میشوند.

در هنگام استفاده از رنگ اپوکسی برای رنگ آمیزی قسمت چوبی مبلمان خود توجه داشته باشید که آن را با نسبت مناسب از تینر فوری رقیق کنید؛ همچنین یکی دیگر از نکات قابل ذکر در رابطه با این نوع رنگ مبلمان این است که سرعت خشک شدن آن با ضخامت قسمت چوبی مبلمان شما رابطه مستقیم دارد.

رنگ اکریلیک:

رنگ اکریلیک یکی دیگر از انواع مدل‌ های رنگ صنعتی است که ساختاری بر پایه آب دارند. رنگ در صنایع مختلف به عنوان رنگ همه کاره شناخته میشود بنابراین بدیهی است که میتوان از آن به عنوان رنگ مبلمان استفاده کرد.

از جمله مزایا رنگ اکریلیک میتوان به این اشاره کرد که این رنگ بعد از به اجرا در آمدن بر روی سطح می‌تواند یک سطح صاف و هموار را ایجاد کند و نسبت به رنگ اپوکسی از سرعت خشک شدن بالاتری نیز برخوردار است. این رنگ مبلمان دارای مقاومت بالایی نسبت ضربات مکانیکی و خراش دارد اما داشتن طول عمر مفید پایین در مقایسه با سایر رنگ‌های مناسب مبلمان از جمله معایب آن است.

رنگ لاتکس:

در میان انوع رنگ مبلمان رنگ لاتکس را میتوان در دسته پر طرفدار ترین آن ها قرار داد؛ از جمله دلایل محبوب بودن رنگ لاتکس در میان رنگ‌ های مبلمان میتوان به در دسترس بودن آن، سرعت خشک شدن بالا و همچنین داشتن طیف‌ های رنگی متنوع اشاره کرد.

لازم به ذکر است که این رنگ در مقایسه با سایر رنگ هایی که در ادامه این مطلب قصد بررسی آن ها را داریم از ترکیبات آلی فرار کمتری برخوردار است و همین باعث میشود شما هنگام استفاده از آن متوجه وجود بو های آزار دهنده تا مقدار زیاد نشوید. رنگ لاتکس در چهار نوع مات، نیمه براق، براق و صیقلی موجود است که شما با توجه به سلیقه شخصی خود میتوانید آن ها را تهیه کنید.

رنگ روغن:

وغن که معمولاً آن را با نام رنگ جلا نیز میشناسند از جمله رنگ‌های مناسب مبلمان است که بعد از اعمال بر روی قسمت‌ های چوبی مبلمان از رنگ پریدگی و آسیب دیدن آن ها در اثر عوامل مختلف در دراز مدت جلوگیری میکند.

همانطور که از اسم این رنگ پیدا ساختاری بر پایه روغن دارد. از جمله مزایای آن میتوان به چسبندگی بالای آن اشاره کرد بطوری که این رنگ بعد از به اجرا در آمدن بر روی سطوح مختلف تمامی منافذ سطح مورد نظر را پر میکند و همچنین از طول عمر نسبتاً بالایی نیز برخوردار است.

78013a951f2b774edc6c2338d69f11b3 - آشنایی با 7 نوع  رنگ مبلمان پرطرفدار

رنگ نیم پلی استر:

بعد از تهیه رنگ نیم پلی استر جهت رنگ آمیزی قسمت‌ های چوبی مبلمان خود این شما هستید که تصمیم می‌گیرید این رنگ را به صورت مات یا براق استفاده کنید. اگر بعد از تهیه رنگ نیم پلی استر آن را با کمی تینر مخلوط کنید متوجه این خواهید شد که این رنگ همانند رنگ روغن یا رنگ کیلر ظاهری درخشان خواهد داشت اما اگر مقدار تینر بیشتری را به آن اضافه کنید بعد از اعمال آن بر روی سطح و خشک شدن متوجه مات بودن طیف رنگی آن میشوید.

رنگ کیلر:

اگر بخواهیم بصورت کلی در رابطه با ویژگی‌ های این رنگ مبلمان صحبت کنیم باید گفت که این رنگ بعد از به اجرا در آمدن بر روی چوب ظاهری بسیار درخشان و براق به آن میدهد و همین امر باعث شده تا این محصول در میان افرادی که به داشتن وسایلی با ظاهری براق علاقه دارند محبوبیت بالایی به دست آورد.

از جمله معایب رنگ کیلر به عنوان یک رنگ مبلمان می‌توان به این اشاره کرد که این رنگ در میان رنگ‌های ذکر شده از طول عمر و دوام کمتری برخوردار است بنابراین اگر قصد این را دارید که مبلمان خود را در محیط‌های پر رفت و آمد قرار دهید این رنگ برای شما گزینه مناسبی محسوب نمیشود. همچنین لازم به ذکر است در کنار داشتن طول عمر و دوام به پایین مقاوم نبودن این رنگ در برابر اشعه های نور خورسید از جمله معایب دیگر آن محسوب میشود.

رنگ گچی:

اگر قسمتی از مبلمان شما آسیب دیده باشد با استفاده از رنگ گچی که ساختاری ضخیم و چسبنده دارد میتوانید آن را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن و به کم هزینه‌ ترین شکل ترمیم کنید و همچنین اگر میخواهید به قسمتی از مبلمان خود تزیینات جدیدی را اضافه کنید رنگ گچی میتواند یکی از گزینه های مناسب برای شما محسوب شود.

اگر بخواهیم در رابطه با مزایای رنگ گچی صحبت کنیم باید گفت که این رنگ از سرعت خشک شدن بسیار بالاتری نسبت به سایر رنگ‌های ذکر شده در این قسمت از مطلب دارد به طوری که بعد از قرار گرفتن بر روی سطح سریعا نشانه‌ های خشک شدن در آن پدیدار میشود.

بررسی نکات مهم در هنگام انتخاب رنگ مبلمان

همانطور که در قسمت‌ های ابتدایی مطلب ذکر شد شما با استفاده از رنگ مبلمان میتوانید در کوتاه‌ ترین زمان ممکن و به کم هزینه ترین حالت اقدام به ترمیم یا نوسازی مبلمان چوبی خود نمایید. اگر میخواهید بعد از استفاده از رنگ مبلمان یک نتیجه عالی را بگیرید توصیه میشود تا در هنگام انتخاب رنگ مبلمان به نکات زیر توجه کنید:

  • جنس و ساختار قسمت چوبی مبلمان
  • فضایی که مبلمان شما بعد از رنگ آمیزی در آن مورد استفاده قرار میگیرد
  • مساحت سطح مورد نظر شما برای رنگ آمیزی
  • تطابق رنگ انتخاب شده با سبک دکوراسیون محیط قرارگیری مبلمان

 

Image1autumncolours82493H - آشنایی با 7 نوع  رنگ مبلمان پرطرفدار

جمع بندی

در این مطلب از گروه مهندسی ثمی پلیمر سعی شد تا در رابطه با7 نوع رنگ مبلمان پرطرفدار و نکات مهم در هنگام انتخاب آن ها صحبت شود، لازم به ذکر است که در کنار رنگ مبلمان یکی دیگر از گزینه هایی که میتوانید ظاهر مبلمان شما را تا حدودی نوسازی کند واکس چوب است. واکس چوب بعد از قرار گرفتن بر روی قسمت‌های چوبی مبلمان شما میتواند رنگ و رویی تازه به آن ها ببخشد و نقش مهمی در نوسازی مبلمان شما داشته باشد.

اینکه شما برای ترمیم یا نوسازی مبلمان چوبی خود از چه روشی استفاده میکنید کاملاً بستگی به بودجه و سلیقه شخصی شما خواهد داشت؛ با این حال بعد از مطالعه دقیق مطلب بالا در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *